سالروز درگیری اردوگاه نهرالبارد

سالروز درگیری اردوگاه نهرالبارد

امروز 20 می سالروز درگیری ارتش لبنان با تروریستهای اردوگاه نهرالبارد است. این اردوگاه در سال 1948 برای پناهندگان فلسطینی در شمال شهر طرابلس تاسیس شد. تقریبا 14 کیلومتر مربع مساحت داشته و در امتداد ساحل قرار گرفته است. پس از جنگ 33 روزه در سال 2006 ، شاکر العبسی با افرادش در اردوگاه شاتیلا ظاهر شد. سپس به اردوگاه نهرالبارد رفت و در آنجا مراکز گروه فتح الانتفاضه را اشغال کرد. کم کم افکار تکفیری و سلفی خود را اعلام کرد به شکلی که خشم برخی گروه های فلسطینی دیگر را بر انگیخت. حتی وی را متهم به رابطه داشتن با القاعده کردند. در پی این مخالفتها، وی برخی افرادش را به اردوگاه البداوی فرستاد. در 23 نوامبر 2006 افراد گروهک فتح الاسلام با کمیته امنیتی اردوگاه بداوی (پلیس های فلسطینی داخل اردوگاه) درگیر شدند. کمیته، آنها را از اردوگاه اخراج کرد و ارتش لبنان هم دو نفر از آنها را بازداشت کرد و تسلیم دادگاه نمود.

پس از این اتفاق، شاکر العبسی تولد فتح الاسلام را اعلام کرد و افراد مختلفی از کشورهای عربی و خارجی را در مراکز خود تحت آموزش فشرده نظامی قرار داد. همچنین به جمع آوری مقادیر عظیم سلاح و مواد منفجره اقدام نمود. این گروهک توانست حدود سیصد نفر را آموزش دهد که نشانه های سلفی گری در آنان کاملا مشهود بود. در شب سی اردیبهشت 1386 نیروهای امنیتی لبنان، تعدادی از افراد مسلح این گروهک را که بانکی در شهر امیون را سرقت کرده بودند محاصره و بازداشت کردند. در پاسخ به این بازداشت، نیمه شب تروریستها 35 ارتشی لبنان را در چادرشان در هنگام خواب سر بریدند. همان روز جنگ آغاز شد. طرفهای سیاسی مختلف در لبنان نظرات کاملا متضادی با هم داشتند. حزب الله این فتنه را ساخته دست آمریکا و برای تضعیف ارتش لبنان می دانست و با ورود به اردوگاه مخالف بود؛ حتی سید حسن نصرالله آن را خط قرمز بر شمرد. برخی گروه های مسیحی که همیشه از تکفیری ها و تندروی فلسطینی ها می هراسند، طرفدار سرکوب تروریستها بودند. همچنین گروه های ضد سوریه هم با اتهام حمایت سوریه از تروریستها، خواهان حمله به اردوگاه بودند.  شاید تا قبل از سر بریدن 35 ارتشی لبنانی، فتح الاسلام یک گروه فلسطینی مثل دیگر گروه ها به شمار می آمد که کمی تندرو تر و فعال تر بود اما در پی این اقدام، تبدیل شد به گروهکی تروریستی و عموم مردم لبنان با آنها مخالف شدند. حتی بقیه گروه های فلسطینی در ظاهر هم که شده از آنها ابراز برائت کردند. ارتش لبنان که از کمبود سلاح و تجهیزات مدرن و سنگین رنج می برد اعلام کرد در طول 106 روز جنگ، 168 شهید داده و در مقابل 222 تروریست را کشته و 202 نفر را هم بازداشت کرده است. غیر آنکه خود تروریستها شماری از همقطاران خود را داخل گورهای دسته جمعی خاک کرده بودند.

فتح الاسلام در طی این روزها زیر گلوله باران ارتش بود و از فلسطینی های دیگر به عنوان سپر انسانی استفاده می کرد. در هفته آخر، ارتش با خروج همسران تروریستها موافقت کرد و پس از آن بود که با یورشی بزرگ، کار را به پایان رساند و شاکر العبسی و فرماندهانش کشته شدند. مردم با شنیدن این خبر به خیابانها ریختند و شادی کردند. قضیه بوضوح یک بازی خطرناک آمریکایی بود که صرفا برای تغییر قوا و ضربه زدن به قدرت دفاعی لبنان و ایجاد فتنه داخلی خصوصا سنی شیعی انجام شد تا از این راه، بتواند مقاومت را تضعیف کند. اما با برچیده شدن تروریستها، آمریکا مجبور شد تا پروژه خود را با چند سال فاصله در سطحی وسیع تر در کل منطقه پیاده کند و با ایجاد داعش و النصره و (صدها الزهرمار دیگر) به قصد تخریب قدرت ملتهای منطقه، مردم را به جان هم بیاندازد.

بر اثر این درگیری ها هزاران فلسطینی آواره شدند و به دیگر اردوگاه های لبنان رفتند. خانه های بسیاری خراب شد و علیرغم وعده های مسئولین خصوصا افرادی مثل سینیوره، هنوز خانه هایشان ساخته نشده است. فلسطینی ها این روز را روز نکبه دوم می دانند. برخی از آنها هم که با فتح الاسلام نزدیک هستند داستانهایی با عنوان جنایت های ارتش لبنان در نهر البارد مطرح می کنند.

پ.ن: واقعا باید قدر داشتن رهبر و داشتن جوانان غیور را بدانیم. فلسطینی ها هفتاد سال است نتوانسته اند حتی با خودشان متحد شوند و سرزمینشان را آزاد کنند. برخی از آنها که بر ضد میزبانان خود هم اقداماتی انجام داده اند.

منبع: گزارش کنفرانس خبری ارتش لبنان در پی اعلام اتمام جنگ اردوگاه نهرالبارد

العهد

۰ ۰ ۲۱ نظر ۳۵۶۴ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۲۱)

خدا قوت
مظالب خوب و خواندنی

اللهم انصر الاسلام والمسلمین
یاعلی...

سلام آقای علوی.
آقا چه خبره تو سوریه؟؟
اینطور که از خبرها پیداست شهرها دومینو وار دارن سقوط می کنن. خواهشاً اگه اطلاعاتی داری منتشر کن.

پاسخ:

۱ خرداد ۹۴، ۱۷:۳۴
شهرهایی که با ترکیه و عراق مرز دارن و کمک بهشون میرسه، همینطور داره نیرو و سلاح میاد برای داعش. روسیه عوضی هم کمکش خیلی کمه به سوریه. 

سلام
حلول ماه مبارک شعبانیه بر شما و خانواده معظم و محترم مبارک
ان شاء الله که برکات این ایام بر اسلام و مسلمین عیان و آشکار شود و به سپیده دمی، ظلمت غم ها و رنج ها و چشم انتظاری های امت اسلام پایان پذیرد
می بخشید که این روزها از دیدار وبلاگ رجعت صدر ناامید باز می گردید متاسفانه چند هفته ای است که server بلاگفا از کار افتاده و امکان پست نویسی و نظر گذاری وجود ندارد.
ممنون از این که وبلاگ کوچک صدر را فراموش نکرده اید

پاسخ:

۱ خرداد ۹۴، ۱۷:۳۵
سلام
اعیاد بر شما و خانواده و دیگر دوستان مبارک
انشالله هرچه زود تر مشکلشون برطرف بشه

عجیبه این فلسطینی ها زمان حضور شهید چمران وامام موسی صدر هم فتنه انگیزی میکردند توی لبنان.دست نوشته های شهید چمران به وضوح نشون میده که جنگ های داخلی لبنان رو کیا اول شروع کردن!!به نظر فلسطینی ها مردمی سرخورده وعقده ای هستن وفقط دوست دارن کشورهای دیگه رو به آتیش بکشن البته گناه دارن بیچاره ها. .میشه درمورد اردوگاه یرموک سوریه واتفاقاتش مطلب بنویسید

پاسخ:

۱ خرداد ۹۴، ۱۸:۴۲
نباید همه فلسطینی ها را با یک چشم نگاه کرد. فلسطینی های داخل فلسطین با آواره هایی که در کشورهای عربی ساکن شده اند خیلی تفاوت دارند. اما من به این جمع بندی رسیدم که بیشتر فلسطینی های اواره، امید واقعی به بازگشت ندارن و مبارزه واقعی برای برگشت انجام نمی دهند. صرفا کاسه گدایی دست گرفته و اتفاقا خیلی طلب کار هم شده اند. در لبنان که خیلی برای مردم جنوب دردسر آفریدند و اذیتشان کردند. هنوز هم دردسر دارند. معتقدم فقط باید به فلسطینی های داخل فلسطین کمک کرد تا بقیه هم تشویق شوند هرطور شده بازگردند. اطلاع زیادی در مورد یرموک ندارم.

بنده همیشه نسبت به روسیه بدبین بودم و این بدبینیم مرتباً در حال تقویت شدنه. شما به خوبی روس ها رو "عوضی" خطاب کردی. روس ها دیواری نیستن که بشه روش یادگاری نوشت! اونا اهل معامله اند و برای منافعشون همه نوع خباثتی به خرج می دن.
هر قدر که در کوران حوادث قرار می گیرم به بزرگی و حکمت بزرگانی مثل امام خمینی (ره)، امام خامنه ای و سید حسن نصر الله عزیز بیشتر پی می برم. امام خمینی (ره) به درستی شعار نه شرقی نه غربی رو سر دادن.
و اما این روزها با مشاهده ی نئو خوارج، به یاد مظلومیت مولا و پدر مظلوممون امام علی بن ابیطالب (علیه و علی ائمه المعصومین السلام) می افتم. فتنه ی نهروان، فتنه گران خشک مغزی که پیشانی هاشون از فرط سجده های طولانی پینه بسته بود!! و تیغ به روی آزادگی، جوانمردی، پایمردی و همه ی فضایل و سرشت های پاک کشیدن. تاریخ در حال تکراره ...
خداوند علی زمان رو برسونه تا طومار فتنه گران و خوارج رو در هم بپیچه و صلح و آرامش رو برای تمام گیتی به ارمغان بیاره.

یاسر نیکوبیان

۰۲ خرداد ۹۴ ، ۱۱:۰۵
سلام
آ قا محمود به نظر شما منظور آ قا از تلاش دشمن برای انتقال جنگ های نیابتی به مرز ما چی بود؟!

پاسخ:

۲ خرداد ۹۴، ۱۴:۱۲
یعنی شیخک نشینهای خلیج فارس به جای آمریکا به ما حمله کنن.

سلام اینو ببینید
http://www.raialyoum.com/?p=261445
این یارو کیه ؟؟؟ شخصیت معروفی هست یا نه ؟

پاسخ:

۲ خرداد ۹۴، ۱۴:۱۵
سلام
معروف نیست. اینم یه خلی مثل محمد علی حسینی هست که دیدن از راه مخالفت با ایران و دشمنی، از عربستان و دشمنان ایران بهشون پول میرسه.

یاسر نیکوبیان

۰۲ خرداد ۹۴ ، ۱۶:۳۰
شوصارررر؟
درسته عربستانی ها بچن ولی موقعی که شاهرگ حیاتشون زیر دست ماست کدوم کره خری این حماقت رو میکنه که اینا دومیش باشن ؟اگه تاسیسات نفتی کل منطقه نابود بشه ما پولمون رو از دست میدیم و اونا هم پول و هم ارتش اجاره ایشون رو ،یه مشت عذر میخوام بچه باز که به قبایل پیاده یمنی 85 تا اسیر میدن میخوان به نیابت از امریکا با ما بجنگن؟ آ مریکا هم چش آ سمون رو کور کرده با این نایب انتخاب کردنش

"یعنی شیخک نشینهای خلیج فارس به جای آمریکا به ما حمله کنن." واقعا از شما بعیده چند احتمال قوی وجود داره 1-سیستان -2- مناطق کرد نشین (کردستان به صورت خاص) 3- اذربایجان -4 - خوزستان تقریبا همین وضعیت اوایل انقلاب بودخاورمیانه جدید در حال شکل گیری اینم درد زایمان اونبار حزب الله جنین خانم رو سقط کرد اینبار اون میخاد مارو ساقط کنه

سلام
ما که دستمان کوتاه است...شما چرا یک پست متفاوت از سالروز تشکیل مجلس اعلای شیعیان نمی گذارید؟
(راستش عکس هایی که من از ساختمان مجلس دارم خیلی قدیمی است) چقدر خوب می شد شما چند تصویر تازه از ساختمان و سردر مجلس می گذاشتید(البته اگر مثل ساختمان های اداری ایران ممنوعیت تصویر برداری ندارد)

پاسخ:

۴ خرداد ۹۴، ۲۳:۵۳
سلام
فکر کنم در سایت امام موسی صدر هست. بله نگهبانها اجازه تصویر برداری نمی دهند.

سلام برهمه دوستان عزیز
امیدوارم اعیاد و ایام بکام باشد و همگی آماده یک تحول بزرگ در عرصه منطقه و تاریخ باشید ! چرا که آخرین پیش گویی ها میگوید : " بشاراسد تا بیست و چهارروز دیگر نخواهد بود!!!!!!"
التماس دعا

پاسخ:

۴ خرداد ۹۴، ۲۳:۵۸
تصورنمیکنم. مگر اینکه ترور بشه  اون موقع هست که سیر اتفاقات بر اساس حوادث ظهور جلو خواهد رفت.

سلام آقای علوی.
سید حسن نصر الله عزیز در سخنرانی های اخیرش از بسیج عمومی صحبت کرده. می شه تحلیلتون رو در این باره ارایه بدین؟

پاسخ:

۴ خرداد ۹۴، ۲۳:۵۷
سلام
خود سید در سخنرانی روز مقاومت توضیح داد که این حرف زمانش نرسیده و صرفا یکی از احتمالات هست.

عجیبه که چیزی از یرموک نمیدونید!!!!!!1درباره 25 ایار آزادسازی لبنان و سخنان مهم امروز سید حسن بنویسید.چرا سید اینقدر به جریان مستقبل توپیدن؟؟

روسیه هم مثل آمریکا، هرجایی که هست، فقط برای منافع شخیصشه. یعنی اگر پس فردا مثلاً به این نتیجه برسه که بشار اسد باید سقوط کنه تا منافعش تأمین بشه، قطعاً همه تلاشش رو میکنه تا این اتفاق بی افته. اما ما، ایدئولوژیک داریم از سوریه حمایت می کنیم ...

سلام آقای علوی.
سید حسن نصر الله چند بار توی سخنرانی هاش از "رهبری حزب الله" اسم بردن. منظور از رهبری حزب الله کیه؟

پاسخ:

۵ خرداد ۹۴، ۱۶:۰۸
قیادة یه معنای رهبری منظور شورای رهبری هست. متشکل از افرادی مثل خود سید حسن و افرادی گمنام.

یاسر نیکوبیان

۰۵ خرداد ۹۴ ، ۱۰:۰۲
سلام
آ قای عابر پیاده بلاگفا حالش خوب نشد؟ بخدا ما ابر کامپیوتر نداریم رمز پیام های سری رو بشکنه ،.قائل به وحی اینترنتی هم نیستیم.
یعنی داعش میخواد پیش روی بکنه؟!.و ارتش سوریه ،نیرو های مردمی ،حزب الله ، امل ، سرایا المقاومه (که در صورت لزوم سید بسیجشون میکنه ).و مستشاران! ایرانی و یگان مخصوص سپاه قدس (ت.و.م.ا) که اسمشو شاید کامل نیاره کسی بهتره ،فاطمیون ،زینبیون همه و همه 24 روز مقاومت میتونن بکنن؟اینقدر خفن شده داعش؟!
یا اینکه ائتلاف کفتار ها میخوان به سوریه حمله کنن؟! در اون صورت فکر نمی کنید جنگ.براب ایران هم نبرد بقا میشه و با تمام توان واکنش نشون میده؟! روسیه هم زیاد از مناسباتش خبر ندارم ولی در صورتی که بخواد معامله بکنه سوریه رو با امریکا و اروپا ،ضمانت اجراییش فقط تقوای طرف مقابل هست چون متحد های اروپاییش و بلوک شرق سابق رو که از دست داده ، خاورمیانه رو هم بخواد بفروشه بالطبع سلاح گاز رو هم از دست میده و چین هم که از خودش پدر سوخته تر ،فراموش نکنیم که روسیه هنوز رویای قطب بودن به سر داره و با این حرکات و از دست دادن خاورمیانه در هزار سال آ ینده هم از مقام قاپوچی!فراتر نمیره! یعنی اینقدر خرن روسا؟البته کم کردن حمایت تا جایی که خاورمیانه و مشخصا سوریه روبه فنا نده کاملا منطقیه چون سوریه الان در جایگاهی نیست که بخواد واکنش منفی در مناسبات نشون بده و روسیه هم فعلا نیازی به سوریه قدرتمند نداره چون همینکه فعلا یه محل کسب برای معاملات سیاسی و سد در مقابل انتقال گاز داره براش خوبه و تازه شاید بهتره چون از یه شریک تبدیل به یه پادو میشه.

سلام قربان اگر سئوالاتم شما رو ناراحت کرده دیگه نپرسم؟

پاسخ:

۵ خرداد ۹۴، ۱۶:۰۷
سلام
خیر. فرصت نکردم جواب بدهم

سلام آقای نیکو بیان.
داستان این 24 روز چیه؟

یاسر نیکوبیان

۰۶ خرداد ۹۴ ، ۱۷:۰۶
سلام آ قا پارساوالا این کتاب علوم غریبه من هم گم شده !!!!

پاسخ:

۶ خرداد ۹۴، ۱۷:۰۹
:)

سلام بردوستان
دوستان خیلی نگران نباشید چون غرض از مزاحمت قبلی ارایه اطلاعات جدید نبود بلکه همانگونه که مستحضرید در وضعیت کمای بلاگفا، بنده مدتی بود توفیق پیاده روی روی اعصاب دیگر دوستان را پیدا نکرده نبودم که خواستم با آن کامنت از مزایای این ورزش مفید ومفرح بهره مند شوم ! به شما نیز توصیه میکنم هرازگاهی بجای نشستن پشت تبلت یا کامپیوتر به پیاده روی بپردازید!

یاسر نیکوبیان

۰۷ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۵۲
سلام
یه معلم داشتیم که می گفت فحش دادن کار خوبی نیست....
منم میگم کار خوبی نیست....
شما هم تایید کنید کار خوبی نیست....

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها