زعتر

زعتر

زعتر نوعی گیاه است که ما به آن آویشن می گوییم و غربی ها اوریگامه. با اینحال مزه و طعم و شکل آن در مناطق مختلف دنیا اندکی تفاوت دارد. مثلا زعتر لبنان با زعتر سوریه که به زعتر شامی معروف است در طعم و مزه کمی متفاوت است. زعتر را به صورت تازه در سالاد و غذا، و همچنین به صورت خشک کرده، استفاده می کنند.
زعتر در تاریخ
اما بشنوید از حکایت های تاریخی که در مورد زعتر ذکر می کنند. می گویند زعتر را مصری ها در مومیایی کردن استفاده می کردند. یونانی های قدیم هم در حمام ها و معابد بخور آنرا استفاده می کردند و معتقد بودند منبع شجاعت است. برخی معتقدند استفاده از زعتر را رومی ها رواج دادند. چرا که در پاک سازی اتاق ها و اضافه کردن رایحه معطر به پنیر و مشروبات الکلی از آن استفاده می کردند.

زعتر برگ باریک

در قرنهای میانه در اروپا معتقد بودند زعتر برای کمک به خواب و جلوگیری از کابوس دیدن، موثر است. در آن دوران، خیلی از اوقات، وقتی به خانمها، شوالیه ها، و جنگجویان هدایایی می دادند، در میان آن شاخه ای زعتر هم به چشم می خورد. چرا که اعتقاد داشتند برای صاحبش شجاعت می آورد. زعتر را به شکل بخور هم استفاده می کردند. خصوصا در مراسم تدفین در تابوت مرده می گذاشتند و عقیده داشتند ضامن عبور ایمن او به زندگی آخرت است.
 

نحوه استفاده
در برخی غذا ها شاخه زعتر به شکل درسته در دیگ قرار می گیرد تا به غذا طعم بدهد. گاهی برگهای آن را می کنند و فقط برگ را استفاده می کنند. گاهی برای سالاد، با ساقه اش خرد می شود.زعتر و زیت لبنانی ها و سوری ها زعتر را خشک می کنند و به آن سماقِ کوبیده و کنجد بوداده اضافه می کنند. این مخلوط را گاه همراه با ماست چکیده و روغن زیتون و گاه با ریختن روغن زیتون بر روی آن می خورند (زعتر و زیت). مناقیش زعتر هم یکی از انواع مناقیش است. که روی خمیر، زعتر با روغن زیتون مخلوط شده، ریخته می شود. مناقیش در نگاه اول برای ایرانی ها پیتزا به نظر می آید. البته عموما به عنوان صبحانه مصرف می شود.
استفاده های پزشکی (این قسمت به نقل از ویکی پدیا و در مورد آویشن است)
در طب سنتی از این گیاه به عنوان ضد اسپاسم، رفع تنگی نفس و سرفه و بدگوارشی ودرمان سیاه سرفه، برونشیت، عفونت ریه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و برای درمان نفخ و گرفتگی‌های عضلانی استفاده می‌شود.
همچنین آویشن خواص ضد میکروبی و ضدانگلی وضد قارچی دارد و این به خاطر وجود ماده‌ای به نام تیمول است که اگر شما در خوردن ان زیاده روی کنید ممکن است مسموم شوید. آویشن همچنین گرم و خشک و ضد سرفه است. این گیاه فصل بهار در کوههای زاگرس از جمله کوههای فریدون‌شهر و استان کردستان بخصوص کوههای شهرستان بیجار از جمله (کوه نسار، کوه حمزه عرب، کوه نقاره کوب و منطقه حفاظت شده بیجار) به وفور یافت می‌شود.
آویشن در طب نوین
استفاده امروزی و ثابت شده گیاه آویشن برای درمان آسم، سرفه های خشک مکرر، آمفیزم و برونشیت است. چای دم کرده آن را نیز برای درمان عفونت گوش میانی، نفخ و تهوع استفاده می‌کنند، عصاره آویشن حاوی ماده‌ای به نام «تیمول» است که برای بیماری آسم مفید است. حمام آویشن برای مبتلایان به دردهای عضلانی، مفصلی و روماتیسمی مفید است. ضماد آویشن برای نیش و گزیدگی حشرات موثر است. در بارداری کاربرد این گیاه ممنوع است اما در دوران شیردهی آزاد است.

۰ ۰ ۲۲ نظر ۳۰۷۶۹ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۲۲)

سلاااااااام
در مورد مناقیش کشک هم بنویس البته اگر اشتباه نکرده باشم در اسمش ولی مزه اش از مناقیش زعتر خیلی بهتر بود

پاسخ:

۱۳ فروردين ۹۴، ۱۸:۳۴
در مطلب مربوط به مناقیش توضیح اندکی داده بودم.

یاسر نیکوبیان

۱۳ فروردين ۹۴ ، ۱۴:۴۰
سلام سال نو مبارک
هی داغ دلم رو تازه کردین....
چه دهنی از ما مسواک کرد این کلمه، خیلی وقت پیش تو یه قسمت از یه شعر شنیدم و البته اشتباها شنیدم"زاتر" ، باورتون میشه 2 ماه دنبال معنیش بودم و دست آخر هم دادم یه عرب تو عراق واسم نوشت بعد لرگشتیم ایران تو قاموس المعانی معنیش رو پیدا کردم....
جالبه به اون عراقیه هم میگفتم زعتر چیه میگفت : این...چیز...قرمز...یعنی صبح گرم کرد با پنیر خورد....یعنییییی

سلام
إن شاء الله که زیر سایه سار ِ چادر فاطمی سال خوب و با برکتی را آغاز کرده باشید
من فکر می کردم زعتر اسم نوعی غذا است!!! پس همان آویشن خودمان است؟!!!
در تکملۀ فرمایشات شما آویشن در ایران بیشتر در شیراز، چهارمحال بختیاری و حوالی زاگرس به صورت خودرو رشد می کند
به فرموده هموطنان ِشیرازی بر دو نوع است: پهنو و درازو:)
(منظور برگ های پهن و دراز است)
من شنیده ام که عشایر آن منطقه یک دسته آویشن تازه را در لولۀ قوری فرو می کنند و بعد در قوری چای دم می کنند؛ بدین ترتیب هنگام ریختن چای عطر آویشن با چای ترکیب می شود
(البته ما چون دستمان به آویشن تازه نمی رسد تا به حال امتحان نکرده ایم)

مطلب دیگر این که باز هم شنیده شده که آویشن گیاه مورد ِعلاقۀ حضرت موسی(ع) بوده

آقای علوی سلامم.آیا راسته که گروه های تروریستی تو لبنان وحود دارند؟وضعیت بازسازی مناطق جنگی لبنان چگونه است؟

پاسخ:

۱۷ فروردين ۹۴، ۱۲:۴۶
بله. اولیش حزب الله! (البته از نظر دشمنان) از شوخی بگذریم باید گفت تلاشهای فراوانی شد تا لبنان به مرکز پشتیبانی تروریستهای سوریه تبدیل شده و از حاکمیت و نظارت دولت لبنان کاسته شود اما تلاش حزب الله و مقاومت، و نیروهای وطنی لبنانی نگذاشت چنین شود. لبنان به دلیل وجود اهل سنت و فلسطینی ها، گزینه خوبی برای دشمن بود تا از نیروهای افراطی اهل سنت استفاده کند. جریان احمد الاسیر و برخی نمایندگان و بزرگان حزب المستقبل در شهر های سنی نشین شمال مثل طرابلس برای همین بوجود آمد. درگیری و کشت و کشتار هم شد. اما با تحمل بالا و هوشمندی مقاومت، فتنه ای به نفع افراطی های سلفی ایجاد نشد. هنوز هم جریانهای مختلف اخوان المسلمین، سلفی ها، تکفیری ها و فلسطینی های دنباله رو آنها، در لبنان وجود دارند و با حرکت دست نامرئی عربستان، می توانند خطر آفرین باشند.
بازسازی مناطق جنگ زده حدود سه تا چهار سال طول کشید و الان ضاحیه حتی از قبل هم بهتر شده است.

سلام میشه درباره عکس العمل لبنانی ها واسرائیلی ها درباره بیانیه لوزان مطلب بنویسید

پاسخ:

۱۷ فروردين ۹۴، ۱۳:۰۰
سلام
آنچه در رسانه های لبنان به چشم می آید موفقیت در انجام توافق است و خیلی ها آن را به معنای همسو شدن ایران و آمریکا و حل کل مشکلات تلقی کرده اند و در راستای سیاست ایران هراسی، تلاش دارند تا اعراب را با یکدیگر متحد کنند. برخی هم با به فال نیک گرفتن مذاکرات، کاهش مشکلات در آینده را پیش بینی می کنند. جالب اینجاست که با وجود تناقضات آشکار در بیانیه وزیر خارجه ایران و وزارت خارجه آمریکا، رژیم صهیونیستی با قدرت تمام در حال مظلوم نمایی است و تلاش می کند آنرا به نفع ایران و به ضرر رژیم صهیونیستی نشان دهد. اما رژیمی که با بیش از 300 کلاهک هسته ای می تواند کل کره زمین را چند بار نابود کند، و به هیچ قانونی پایبند نیست، و حتی عضو سازمان انرژی هسته ای نیست، از روند صلح آمیز هسته ای ایران گلایه و ترس داشته و اکنون که کشورهای دنیا به اطمینان رسیده اند که با این قید و بندهای جدید، ایران نمی تواند دست از پا خطا کند، باز هم در حال بلغور کردن توهمات و اتهامات پوچ خود درباره ایران است. جدا از اینکه سیاست این رژیم برای بقا، و سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی اش، در ایجاد یک دشمن ترسناک خارجی نهفته، اما به نظر می رسد این رژیم غاصب بیش از هرکس اطمینان دارد خطری از جانب ایران تهدیدش نمی کند. اما با این نمایش ها و ادا ها درصدد است صدای اصولگرایان ایرانی را خاموش کند و تظاهر کند از چنین توافقی ترسیده است.

سلام. یک ر-س-ت-و-ر-ا-ن هم در خیابان شهید اندرزگو در تهران باز شده به نام زعتر.....در تمام غذا هاش از این گیاه استفاده میکنه فکر کنم.

پاسخ:

۱۷ فروردين ۹۴، ۱۲:۴۰
سلام. بله تابستان قبل افتتاح شد. البته من نرفتم و اطلاع از منو و قیمتهای آن ندارم. از رستوران زعتر و زیت لبنان تقلید کرده. حتی رنگ و گرافیکش رو.

سلام
من رو خاطرتون هست ؟؟؟

شعری که مربوط به جهاد بود رو ازتون پرسیده بودم میتونین به مادرشون برسونین ؟
شرمنده ... خواستم بپرسم چیزی نشد ؟

پاسخ:

۲۳ فروردين ۹۴، ۰۱:۴۳
سلام. بله یادمه. از طرف اون دوست خبرنگارم نشد. پیگیرم راه دیگه ای پیدا کنم

واقعا ممنون
خیلی شرمنده که باعث زحمت شدم ولی خیلی خاص برام اهمیت داره

پاسخ:

۲۴ فروردين ۹۴، ۲۲:۴۳
از راه دیگه ای اقدام شد. خبر می دهند.

ما کرمانج ها( کرد های خراسان شمالی به این نوع گیاه آنخ(annokh) میگیم که البته این رو هم اضافه کنم این گیاه با وجود شباهت زیادی که به آویشن دارند اما کاملا متفاوت هستند و آویشن و یا نوعی از اون نیست آنخ خیلی خوش طعم تر از آویشنه.
معمولا یکی از تفریحات ما کرمانج ها در بهار همین آنخ جمع کردن است و بهانه ای برای ساعت ها کو نوردی با اعضای خانواده می شود ( یه لطیفه هم داریم به زبان خودمون که ترجمش اینه "یه گروه کوهنورد داشتن به اورست صعود می کردن دیدن یه کرد داره از بالا تنها میاد پایین به اینا که می رسه میگه برگردین بابا هیچی آنخ نداره اینجا") و جالب اینجاست که در کنار آنخ گیاه آویشن هم هست اما کسی علاقه به جمع آوری اون نداره

سلام. قربانگاه زعتر که آقای سبزواری در شعر همپای جلودار گفته به چه معناست؟ 

پاسخ:

۹ مهر ۹۴، ۱۹:۰۹
سلام. منظورتان تل زعتر است؟ به مطلب تل زعتر مراجعه کنید. با سرچ اسم شهید چمران یا تل زعتر در این سایت قابل دسترسی است.

این همون گیاه کاکوتی هست که در فصل بهار در کوههای آذربایجان به وفور یافت میشود که خیلی از نظر طعم وبو با آویشن متفاوته و خواص بینظیری داره ، و مردم آذربایجان هم در فصل بهار این گیاه رو جمع آوری میکنند وهم بصورت تازه استفاده میکنند و هم عرق آنرا درست میکنند و هم بصورت خشک شده در چایی و ماست ودوغ و.. استفاده میشود

سلام 
من زعتر رو در کشور های عربی خوردم. اصلا مزه اویشن نمیده و کاملا مزه مرزه غالب داره و خودم هم با مرزه و سماق و کنجد تو ایران درست کردم و خیلی شبیه اون مزه در اومد.
البته ترکیب دقیقش خیلی دوست دارم پیدا کنم.

این عکس مربوط به زعتر ایرانی و عراقی نیست ، اکثر ایرانی ها و عراقیها زعتر و اویشن رو میشناسن

پاسخ:

۳ ارديبهشت ۹۵، ۰۹:۴۴
بله زعتر کوهی لبنانی هست تصویر اول. دومی هم زعتر اخضر هست.

سید علی لواسانی

۲۶ مرداد ۹۶ ، ۲۲:۱۸
خیلی مخلصیم

سیده مریم

۱۵ آذر ۹۶ ، ۲۳:۵۸
عالی بود توضیحاتتون

این عکسی که گذاشتید عکس پونه کوهی ست که به انگلیسی به آن oregano  می گویند. معادل انگلیسی آویشن thyme هست نه اورگانو. در ترکیبات زعتر thyme و oregano هر دو به کار می رود.

سلام
از كجا ميتونم بخرم؟

پاسخ:

۲۲ آبان ۹۷، ۱۰:۱۰
سلام. در همه فروشگاه ها هست. البته اگر محلی و جنس خوب بخواهید باید از مردم روستا یا فروشگاه های مواد غذایی محلی تهیه کنید.

لبنان فقط لبنان 
یکی ازبافرهنگ ترین مردم جهان.جایی برای زندکی خوب همراه با دینداری وبهره مندی ازمواهب دنیا واعتدال ودوری از تهجر.

محمد جواد زارعی

۱۶ مرداد ۹۸ ، ۱۲:۵۶
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

سلام من چند تن زعتر دارم استان فارس شهرستان جهرم. ***********

خریدار تماس بگیره. 

پاسخ:

۱۷ مرداد ۹۸، ۱۰:۱۷
تبلیغ مجانی؟ wink

سلام میشه لطفا بگید من زعتر رو در مشهد چطوری و با چه اسمی میتونم پیدا کنم خیلی وقته دنبالش میگردم الانم شانسی سایت شما رو پیدا کردم حتی اگر اسم ترکیه ای زعتر رو بلد بودین بهم بگین کسی رو دارم که برام بباره ممنونم از راهنمایبتون

پاسخ:

۱۵ شهریور ۹۸، ۰۹:۲۴
سلام. زعتر ترکیبی از سبزی زعتر، سماق و کنجد است. در لبنان و سوریه هست. با اینکه هم خانواده آویشن است، اما تفاوت مزه و طعم و بو دارند.

سلام

اطلاع دارین در تهران از کجا میتونیم تهیه کنیم و بهترین مارکش چیه؟ من دیدم در شیراز بهارات بحرینیه و بایارا موجود بود ولی نمیدونستم کدوم بهتر و اینکه شنیده بودم مال لبنان بهتره

پاسخ:

۶ مرداد ۹۹، ۱۲:۳۱
علیکم السلام. خبر ندارم. لبنانی های ساکن ایران برای مصرف شخصی می آورند اما برای فروش من ندیدم.

عکس اولی،زعتر نیست،پونهٔ کوهی هست،ولی عکس دوم زعتره.

پاسخ:

۲۳ بهمن ۰۲، ۰۹:۱۷
زعتر است. زعتر اخضر بهش میگن. برای سالاد استفاده میشه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها