لبنان گردی در تعطیلات نوروز

لبنان گردی در تعطیلات نوروز

پیش از هر چیز عید نوروز را به همه ایرانیان عزیز تبریک عرض می کنیم. امیدواریم سال نو، سالی پر خیر و برکت برای همه باشد و تعطیلات به همه خوش بگذرد. لبنان گردی در تعطیلات نوروز حال و هوای خود را دارد. در این زمان لبنان در زیباترین فصل خود است و مناطق مختلف آن بسیار جذاب و دیدنی است. با ما باشید تا با مناطق دیدنی شمال و جنوب لبنان آشنا شوید. (برای دیدن مکانهای زیر روی نقشه، اینجا را کلیک کنید.)

بعلبک یا شهر خورشید، یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان است. آثار باستانی کاخ های کهن رومیان به قدمت شهر اشاره دارد. برای رفتن به بعلبک صبح زود راه بیفتید. راه سوریه را که در پیش بگیرید به گردنه ضهر البیدر می رسید که سردترین نقطه لبنان است. اگر به سمت راست جاده دقت کنید، در پایین جاده داخل دره، خط آهن قدیمی و تونل برف گیر روی آن را می توانید ببینید.

پس از رسیدن به دو راهی شتوره، از جاده ای که به سوریه می رود جدا شده و به سمت بعلبک خواهید رفت. می توانید سر راه به دهکده کَرَک نوح بروید. در این دهکده کوچک، بارگاهی وجود دارد که در آن قبری بسیار دراز به طول 51 قدم قرار گرفته است.

می گویند این قبر متعلق به حضرت نوح است. برخی هم می گویند مربوط به فرزندی از فرزندان حضرت نوح علیه السلام است (البته طبق روایات اسلامی ما، حضرت نوح در مسجد کوفه مدفون هستند). همچنین در کنار این مکان، مسجدی قدیمی وجود دارد که بازسازی شده و مسجدی تاریخی محسوب می شود.

بعد از پیمودن مسافت اندکی، به دهکده ابلح می رسید. اگر چند دقیقه به طرف شمال بروید، به بارگاه حضرت ایلا می رسید.

ایشان الیاس فرزند الیعیزار فرزند هارون بن عمران است. در عبری به ایشان ایلیا و در عربی الیاس می گویند. ایشان اهل روستای تشته از توابع شهر طوبیا در سبط نفتالی جنوب قدس بوده است. خداوند در قرآن از وی نام برده است: «وزكريا ويحيى وعيسى وإلياس كل من الصالحين» سوره انعام آیه 85. از ایشان کراماتی دیده شده و لبنانی ها حتی مسیحیان به این بارگاه آمده و تبرک می جویند. (منبع: سایت القبس)

به اتوبان باز گردید و به سوی بعلبک بروید. به چهار راهی می رسید که به سمت نبی شیت می رود. در این شهر، مرقد حضرت شیث فرزند حضرت آدم قرار دارد. شیث یک اسم سامی به معنای جایگزین یا کمک است.

او فرزند سوم حضرت آدم علیه السلام است که پس از کشته شدن هابیل به دنیا آمد. لذا جایگزین وی بود. البته برخی مورخین می گویند این قبر متعلق به شیث فرزند حضرت نوح است و شیث بن آدم در کوهی در دمشق دفن است.

در همین شهر بارگاهی برای شهید سید عباس موسوی دبیرکل سابق حزب الله ساخته اند. ایشان دعای بسیار عارفانه و عجیبی داشت که از خدا می خواست شهادتی نصیبش کند که به کسی عطا نشده و بدنش پاره پاره شود. می گویند ایشان و همسرشان دعا می کردند با هم شهید شوند و بارها شده بود محافظان می گفتند، هلیکوپتر دشمن در آسمان است، حرکت در فضای باز خطر دارد. می گفت همسرم همراهم نیست. شهادت نصیبمان نمی شود.

ماشین سوخته ایشان که موشک خورده در این محل موجود است. هنگام شهادت، همسر و پسر کوچکشان در صندلی عقب ماشین با وی بودند و بیشترین صدمه را می بینند اما راننده ایشان زنده می ماند.

به سوی بعلبک باز گردید. پیش از رسیدن به آثار تاریخی اول شهر، بارگاه دختر امام حسین، خانم خوله قرار گرفته است. ایشان دختر نوجوان یا جوانی از دختران امام حسین بود که همراه کاروان اسرا بود و در این مکان درگذشت.

امام سجاد علیه السلام در این مکان درختی کاشتند که امروز وجود دارد و بسیار تنومند و قدیمی است. حرم زیبایی در این مکان ساخته شده که محل زیارت مردم و کاروانها و توریستها است.

(مکان دیگری هم در هفت کیلومتری هست که خانم صفیه دختر امام حسین در آنجا دفن است. اسم ایشان فاطمه بوده و مسلمانان و مسیحیان زیادی اینجا حاجت گرفته اند.از آنجایی که خودم هنوز به این مکان نرفته ام روی نقشه موجود نیست)

سپس به منطقه آثار می رسیم. در اینجا، آثار باستانی قدیمی از جمله کاخ ها و معبد های یونانی و رومی قرار دارد که بسیار با عظمت و زیباست.

داخل شهر بشوید و سربالایی کنار نهر را بالا بروید. در منطقه راس العین یا سرچشمه، بنایی تاریخی وجود دارد که به رأس الحسین مشهور است. گفته می شود کاروان اسرا که از بعلبک عبور داده شدند در این ساختمان قدیمی اتراق کردند.

آن شب سر بریده امام حسین علیه السلام را آنجا نگه داشتند. همپنین محرابی که حضرت امام سجاد و حضرت زینب سام الله علیهما نماز می خواندند موجود است.

در رستورانهای کنار نهر از غذاهای لبنانی لذت ببرید.

غذای معروف بعلبک صفیحه بعلبکیه (sfiha baalbakiya) است.

از شمال شرقی لبنان به شمال غربی لبنان می رویم. از مشهور ترین مکانهای توریستی لبنان، جونیه و تله کابین آن است.

در اینجا یک کلیسای بسیار بزرگ به نام بازیلیک وجود دارد و مجسمه حضرت مریم که بر فراز یک نقطه بلند بنا شده است. به اینجا حاریصا می گویند.

رعایت ادب و احترام و آرامش و سکوت، در این مکانها ضروری است. اگر دوست داشتید می توانید سوار تله کابین شوید و به ساحل برسید. در آنجا گشتی بزنید خرید کنید، چیزی بخورید و دوباره برگردید بالا.

از آنجا به طرف شهر تاریخی بیبلوس بروید. این شهر از قدیمی ترین شهرهای خاورمیانه است. قلعه بسیار قدیمی زیبایی در آنجا هست و ویرانه های آثار باستانی که احتمالا منازل رعیت بوده به چشم می خورد.

بازار سنتی قدیمی بسیار زیباست که به غیر از دکان های فروش سوغاتی، کافه و بار و رستوران هم دارد. در اینجا می توانید در بندر سوار قایق و لنج شوید و از منظره زیبای دریا لذت ببرید.

بیروت گردی بیشتر شامل مراکز خرید و پاساژها است. می توانید از موزه ملی لبنان بازدید کنید. به کنار دریا رفته و از صخره روشه دیدن کنید. روضه الشهیدین و روضه الحوراء در منطقه شیاح قرار گرفته اند که مقبره شهدای حزب الله هستند. نماز خواندن در مسجدهای شیعیان ضاحیه حال و هوای خوبی دارد. آداب و معماری مسجد در لبنان جالب توجه است. رستورانهای مختلف بیروت فرصتی برای لذت بردن از تعطیلات و طعم غذاهای لبنانی است.

اگر مناطق فوق را در یکی دو روز گردش و سیاحت کردید، برای مناطق جنوب هم باید حتما یکی دو روزی را اختصاص دهید. جنوب لبنان هم پر از مناظر طبیعی زیبا و مناطق دیدنی است. اتوبان جنوب را که در پیش بگیرید، به دو راهی بیت الدین می رسید.

بیت الدین شهری است بسیار زیبا که در آن قصر بیت الدین قرار دارد. این قصر مربوط به خاندان پادشاهی شهابی در لبنان است که ظاهرا رییس جمهور لبنان تابستانها در آن ییلاق می کند. همچنین موزه ای بسیار جالب در آنجا قرار دارد. هر ساله یک نمایشگاه هنری هم در این شهر برگزار می گردد.

پس از بیت الدین به صیدا می رسید. شهر بندری صیدا سنی نشین است و قلعه صیدا داخل دریا و قلعه خان فرنگ در ساحل روبروی آن، از آثار باستانی محسوب می شوند.

پس از خروج از صیدا، دهکده کوچکی به نام مغدوشه وجود دارد که تمثال یک خانم در بلندی قرار گرفته و گفته می شود تمثال حضرت مریم است.

ضمن اینکه یک غار کوچک در آنجا هست که معروف است ایشان در آنجا منتظر مسیح بوده است. به همین سبب به مجسمه، سیده المنتطره (almantara) می گویند.

به سوی شهر تاریخی صور به راه بیفتید. در راه به مرقد یک پیامبر الهی خواهید رسید؛ حضرت نبی ساری علیه السلام.

این بارگاه مورد زیارت مسافران است. هنگام اذان بسیاری از مسافران جهت ادای نماز به این بارگاه زیبا می آیند.

پس از رسیدن به صور می توانید از ساحل بسیار زیبای آن یا فروشگاه های مختلف دیدن کنید. در کنار دانشگاه اسلامیه واحد صور، مرقد یک پیامبر الهی است که به آن نبی اسماعیل می گویند.

ایشان فرزند حضرت حزقیل بوده است.

اگر توانستید از ارتش مجوز بگیرید و به منطقه مرزی ناقوره (هم مرز با فلسطین اشغالی) بروید، دریای بسیار زیبا و رستورانهای خوبی دارد. به طرف روستای شمع بروید. در این روستا بارگاه حضرت شمعون صفا، حواری حضرت عیسی و پدر بزرگ مادری حضرت امام زمان وجود دارد. در اصل اینجا یک قلعه قدیمی بوده است که پادشاه آن زمان، ایشان را در کشته و در سرداب قصر خود می اندازد.

پارک ایران در منطقه مرزی بنت جبیل هم جای خوبی برای دیدن است. در بلندی هایی که مشرف به سرزمینهای اشغالی است، می توانید در آلاچیق هایی که به اسم استانهای ایران هستند بنشینید و غذا سفارش دهید و چپ چپ به سرزمینی که دشمن اشغال کرده بنگرید.

اگر حوصله داشتید به طرف روستای شقرا بروید. در این روستا، قلعه ای قدیمی به نام دوبیه وجود دارد که در بلندی قرار گرفته و هنوز قسمتهایی از آن سالم است.

این روستا زادگاه علمای خاندان امین است.

سپس به طرف محیبیب بروید. در آنجا بارگاه حضرت بنیامین قرار گرفته است.

در زمان اشغال لبنان، یهودیان به اینجا می آمدند و این پیامبر الهی را زیارت می کردند.

از دیگر مناطق دیدنی در جنوب، قلعه شقیف است. این قلعه را رومیان ساختند و صلیبی ها بناهایی بر آن افزودند. در زمان اشغال لبنان به خاطر درگیری بین اسراییل و فلسطینی های داخل قلعه، این بنا صدمات زیادی متحمل شد.

اگر به جنوب رفتید و از ملیتا بازدید نکردید واقعا به خودتان ظلم کرده اید. ملیتا مکانی است با زیبایی جغرافیایی مسحور کننده که مقاومت در آنجا موزه ای برپا کرده است. طبیعت زیبا و منحصر به فرد ملیتا تحسین برانگیز است.

اول، در سالن نمایش فیلمی کوتاه درباره تاریخچه مقاومت و ملیتا پخش می شود که بسیار پر شور است و اگر بفهمند ایرانی هستید با زیر نویس فارسی برایتان پخش می کنند. سپس وارد میدان الهاویه (سقوط) می شوید که بسیار زیبا ساخته شده و نماد سقوط دشمن است. بازدید از تونلهای زیر زمینی مقاومت و اسلحه های مختلف آنها، و غنیمتهایی که از دشمن گرفته اند خاطره انگیز است.

اگر وقت کردید به جزین که در آن نزدیکی است بروید. جزین شهری قدیمی و خاستگاه علمای بزرگ بوده است. حوزه شهید اول در این شهر است. کلیسایی قدیمی در آنجا وجود دارد. آبشار دره جزین هم زیباست.

مکانهای دیدنی، زیارتی و تفریحی در لبنان خیلی زیاد است. به اینها اکتفا نکنید و از مردم سوال کنید.

امیدواریم به شما خوش بگذرد.

برای اقامت و هتل و سوالات دیگر لطفا مطلب سفر به لبنان را مطالعه فرمایید.

۱ ۰ ۱۵ نظر ۶۰۵۲ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۵)

سلام..عیدتون مبارک..مطلبتون منو یاد مادرم انداخت..قدر مادرها رو بدونید بدون اونا عید بی مفهوم و غم فزاست..مادرم اینجا ها رفته بود تعریف میکرد.

پاسخ:

۲ فروردين ۹۶، ۱۰:۰۸
سلام علیکم. خدا همه رفتگان را رحمت کند.

سلام. فوق العاده بود. ممنونم

پاسخ:

۳ فروردين ۹۶، ۱۰:۲۲
علیکم السلام. ممنونم. لطف دارید. سال نو بر همه عزیزان مبارک باشد

عالی بود مثل همیشه

با سلام بهترين فصل لبنان كدام؟

پاسخ:

۴ فروردين ۹۶، ۱۱:۲۰
سلام. قطعا بهار

سلام عید شما مبارک.

چند تا سوال دارم. در حال حاضر با توجه به ناامنی های منطقه تورهای ایرانی در لبنان فعال هست یا نه؟ ( گردشگران ایرانی زیادند در لبنان یا نه؟) برای مسافرت خانوادگی با بچه کوچک بین مالزی و لبنان کدام را پیشنهاد می کنید؟ در چه ماه هایی لبنان بیشترین توریست و چه فصلی کمترین توریست را داره؟ به غیر از هزینه تور و خرید سوغاتی برای گشت و گذار در شهر و دیدن آثار تاریخی و دیدنی چقدر دلار هر نفر داشته باشه؟ و در حال حاضر امنیت هست یا نه؟

پاسخ:

۷ فروردين ۹۶، ۲۲:۰۹
سلام
تور ایرانی من ندیدم. مردم خودشان شخصی می آیند. هم مالزی هم لبنان خوب است. اما مالزی قطعا راحت تر خواهد بود. لبنان در تعطیلات بهار و تابستان بیشترین توریست را دارد. در مواقع سال تحصیلی که اعیاد هم نباشد کمترین میزان توریست را دارد. تصور میکنم روزی سی دلار لازم شود. امنیت هم هست و اوضاع عادی است.

سلام 
من قبلا لبنان بوده ام اما موفق به ديدن خيلي جاهايي كه شما تعريف كرديد نشده ام انشاالله ايندفعه اومدم حتما بايد اين اماكن راببينم 

پاسخ:

۷ فروردين ۹۶، ۲۲:۱۹
سلام. عموما تورها فقط جونیه و چند مکان دیگر می برند. شاید بعلبک ببرند شاید هم نبرند. تازه این اماکنی که نام بردم شاید نصف جاهای دیدنی لبنان نشود. خیلی جاهای زیبا هست که معروف نیستند.

امین مددی خویی

۱۰ فروردين ۹۶ ، ۱۲:۱۶
سلام علیکم
سال نو مبارک و آرزوی پیروزی و سربلندی برای شما و مقاومت
این مکان ها رو با چی باید رفت؟؟؟مثلا تاکسی یا اتوبوس یا ماشین اجاره کنیم و خودمون برونیم؟؟؟
اگه تاکسی رو هر روز دربست بگیریم که کل روز ما رو بگردونه هزینه اش چند میشه؟؟آیا راننده هاش مطمئنن؟؟؟؟؟
در کل کدوم روش رو توصیه میکنید و هزینه اش رو هم بگید؟؟؟؟
آیا این هزینه غیر از اون روزی 30 دلاره که تو کامنت بالا گفتین؟؟؟؟
سپاسگزارم

پاسخ:

۱۳ فروردين ۹۶، ۰۰:۵۵
سلام
ممنون دوست عزیز
با وسایل نقلیه مختلف میشه رفت. اما سیستم حمل و نقل لبنان خیلی ضعیفه. یا ماشین کرایه کنید و خودتون برونید یا تاکسی کرایه کنید برای کل روز. بین صد تا صد و خرده ای دلار هزینه تاکسی برای یک روز می شود. تاکسی رسمی باشد مطمئن است.

سلام  آقا میخواستم بدونم وضعیت امنیتی چه طوره .اصلا ارزش داره آدم پول خرج کنه بیاد لبنان. سنی ها و طرفداران حریری مشکلی برای ایرانیان بوجود میارن یا نه؟

پاسخ:

۲۴ فروردين ۹۶، ۰۲:۰۲
سلام. بله امنیت هست. ایرانی ها عید آمدند. فعلا و تا کنون که مشکلی پیش نیاورده اند.

سلام
اعیاد بر شما مبارک باشد
بسیار سپاس از این که ما را هم در شیرینی این لبنان گردی شریک می کنید
خواستم بپرسم دو تصویر از شهید دکتر چمران و مرحوم دکتر سید صادق طباطبایی در دهانه یک غار در لبنان هست که ظاهرا نقل است که محل عبادت حضرت عیسی مسیح ع بوده
شما هم این غار را دیده اید؟

پاسخ:

۲۴ فروردين ۹۶، ۰۲:۰۷
علیکم السلام
ایام بر شما مبارک
من غار را نرفته ام اما شنیده ام.

سلام! میشه چند تا از مراکز کرایه اتومبیل و هزینه ارزان ترین خودروها در لبنان رو معرفی کنید؟
با تشکر!

پاسخ:

۳۰ فروردين ۹۶، ۱۰:۵۴
سلام. نه چون هم خیلی نمیشناسم هم تجربه در این زمینه ندارم

سلام و ادب

اگر زحمتی نبود و با مسیر و امکانات شما منطبق بود،
از رستوران شواطینا وابسته به موسسات امام موسی صدر هم گزارشی تهیه کنید

پاسخ:

۳۰ فروردين ۹۶، ۱۰:۵۶
علیکم السلام
باید هزینه تبلیغشو بدهند تا گزارش کنم ☺😃 اقلا غذای مجانی بدهند

سلام ، می خواستم بپرسم در حال حاضر لبنان امینت داره ؟ اگر بیایم لبنان بعلبک هم می تونیم بریم ؟ ممنون می شم راهنمایی بفرمایید

پاسخ:

۷ ارديبهشت ۹۶، ۰۹:۳۷
سلام. بله زندگی بطور عادی در جریان است. بعلبک هم می شود رفت.

خیلی ممنون از پاسخگویی شما

ممنون از شما بابت معرفی مختصر و مفیدتون
من قبلا سوریه اومدم کاروان یک روز هم لبنان می برد ولی من چون تو حال و هوای زیارت بودم همراهشون نرفتم مخصوصا با وعده هایی که داده بودن همسفرانم خیلی راضی نبودن از رفتنشون. اما حالا خیلی پشیمونم که چرا نرفتم. امیدوارم قسمت بشه و بیام ببینم مخصوصا جنوب رو.

در مورد حضرت نوح که فرمودین قبر ایشون در نجف اشرف و همجوار با امام علی و حضرت آدم علیهما السلام هست. در زیارتنامه ایشون هم میخونیم که و السلام علی ضجیعیک آدم و نوح...

پاسخ:

۹ مرداد ۹۶، ۱۰:۴۹
تورهای یک روزه ای که به لبنان می اوردند چیز خاصی نداشت. فروشگاه گردی و ساحل و یک وعده ناهار از kfc که در حلال بودن آن شک هست. کل زیارتتان را به باد می داد. تور لبنان جداگانه برای مناطق جنوب و مناطق زیارتی لازم است.
در لبنان بارگاه های زیادی هست که آن را اشتباها قبر می خوانند. ممکن است محل اقامت یا راز و نیاز پیامبری بوده باشد. مثلا بارگاه حضرت موسی داریم، حضرت یونس، حضرت بنیامین و...

ممنون
اطلاعات عالی و کاملا مفید بود

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها