هزینه های رو به افزایش جشنهای سال نو

هزینه های رو به افزایش جشنهای سال نو

در لبنان که کشوری مسیحی مسلمان محسوب می شود همیشه جشن کریسمس برگزار شده است. قرار دادن یک درخت و تزیین آن حتی در بین مسلمانها هم گسترش یافته و هر سال بیشتر می شود. در این میان وزارت کشور و شهرداری ها هم مبالغ هنگفتی برای تزیین و جشن و ترقه و فشفشه و رقص نور و غیره هزینه می کنند. هرچند اکنون مسلمانان مدارس زیادی دارند و دیگر لازم نیست برای تحصیل به مدارس مسیحی و مدرسه راهبات بروند، اما فرهنگ جشن کریسمس بیش از وقتی که مردم در مدارس مسیحی درس می خواندند رواج یافته و شاید یکی از دلایل آن بهبود وضع مردم نسبت به گذشته و انتشار این فرهنگ از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی باشد که به نوعی چشم و هم چشمی تبدیل شده است.
چندی قبل اسنادی منتشر شد که دولت مبالغ میلیون دلاری به یک موسسه ناشناس داده تا جشنهای کریسمس بیروت را برپا کند. مردم عقیده داشتند اینها از ژن خوبها و شرکت متعلق به خود بزرگان است.

پدر مسیحی، کشیش طونی خوری در مقاله ای به این موضوع پرداخته و هزینه های فراوان این جشن از جیب فقرا را درست در زمانی که بحران مالی و اقتصادی در لبنان وجود دارد مورد انتقاد قرار داد. وی نوشت: «این چشم و هم چشمی در تزیین همانند مسابقه تسلیحاتی است که تمام نیروها را صرف چیزی می کند که درست نیست و فایده ای ندارد و موجب پیشرفت نیست. عید اساسا عید فقرا است و حضرت مسیح در غاری ساده به دنیا آمد و فقیری در بین فقرا بود تا به ما یاد دهد که بزرگی در کوچک نمودن خود و تواضع است و انسان هدف خدا است، انسان فقیر محقر و مستضعف و مظلوم و فریب خورده و گناهکار. اما شهرداری های ما اصرار دارند که هر عید این رقابت احمقانه را بیشتر و بیشتر کنند تا القاب دنیایی و جوایز بین المللی کسب کنند که از جیب ادارات عمومی و خصوصی است تا از جیب فقرا و ستمدیدگان ضعیف و گرسنگان، نشان افتخاری بر سینه مقتدران و بر طاقچه های دفاتر آنها باشد. یسوع آمد تا این را اصلاح کند تا دنیایی بسازد که لایق صورت و مثال انسان باشد. برای همین درست نیست انسان به خاطر مظاهر دنیوی گرسنه بماند. اعیاد مذهبی و ملی مستحق چنین خرجهایی نیستند خصوصا اعیاد دینی که در اصل عیدی برای یادآوری مقدس متواضع است که در خدمت انسان است. نه برعکس آن. این نوع جشن ها عید نیست بلکه مناسبتی برای بدبختی کوچکان و ذلیل کردن آنها و گریاندن آنها و زخم زدن به بشریت آنها است.»
جدا از هزینه دو میلیون دلاری شهرداری بیروت برای جشن کریسمس، شنیدیم که در شهر صور، درخت عید حدود 26 هزار دلار برای شهرداری هزینه داشته و این در حالی است که درخت سال قبل هنوز قابل استفاده بود. مردم با شنیدن این خبر تعجب کردند و گفتند اگر این مبلغ بین فقرا تقسیم می شد همه بیشتر شاد می شدند.

۰ ۰ ۰ نظر ۱۴۴۰ بار مشاهده

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها