آغاز قریب الوقوع عملیات ارتش لبنان علیه داعش

آغاز قریب الوقوع عملیات ارتش لبنان علیه داعش

در حالی که پس از آزادسازی مناطق جرود عرسال توسط حزب الله، جو عمومی لبنان با تایید و تشکر مردم و شخصیتهای مختلف سیاسی رسانه ای همراه بود، قرار شد قسمت باقی مانده که در اختیار داعش است، توسط ارتش لبنان پاکسازی شود.

حزب الله لبنان پس از مدتها صبر و تحمل، بالاخره عملیات جرود عرسال را انجام داد. ویژگی این منطقه این بود که به دلیل سنی نشین بودن شهر عرسال، مردم خواه ناخواه طرف حزب الله را نمی گرفتند و تندرو ها هم از فرصت استفاده کرده و وجود تروریستها در کنار شهر را فرصتی برای کسب درآمد می دانستند.  از طرف دیگر وجود مهاجران سوریه ای در اطراف شهر بر پیچیدگی و خطرات می افزود. کما اینکه در بازرسی ناگهانی ارتش لبنان از یکی از اردوگاه ها، 5 انتحاری خودشان را منفجر کردند که تلفات زیادی برای ارتش نداشت.

پیروزی حزب الله و سرعت عمل آن در عملیات، و اخراج تروریستهای باقیمانده، باعث شد مطالبه عمومی برای پاکسازی کشور بالا بگیرد. به تصمیم سیاسیون لبنان، ارتش قرار است این عملیات را بر عهده داشته باشد. سید حسن نصرالله در سخنرانی سالروز پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه از عملیات ارتش حمایت کرد. ضمن اینکه در سخنرانی پیشین خود گفته بود حزب الله در این عملیات تحت امر ارتش خواهد بود!

ارتش برای عملیات در منطقه ای که داعش را محاصره کرده، نیازمند همکاری مستقیم با حزب الله و ارتش سوریه است. چون داعش از یک طرف در محاصره ارتش، از طرف دیگر در محاصره حزب الله، و از طرف دیگر در محاصره ارتش سوریه است.

برخی شخصیت های لبنانی مخالف حزب الله و متمایل به عربستان و آمریکا، تلاش دارند با هیاهو و آشفته کردن فضا، کارشکنی کنند. آنها معتقدند تماس مستقیم ارتش لبنان با ارتش سوریه برای انجام این عملیات یعنی اعتراف به مشروعیت دولت سوریه. در همین راستا روزنامه الرای کویتی در مقاله ای همکاری حزب الله با ارتش لبنان را تایید مشروعیت حزب الله دانست و نوشت حزب الله تلاش دارد ارتش را به این عملیات وا دارد تا مشروعیت خودش را بالا ببرد!

علیرغم کل همه خزعبلاتی که مهره ها و شخصیت های مختلف به هم می بافند، ارتش لبنان و فرماندهی آن همراستا با رییس جمهور و وزیر دفاع لبنان، عزم خود را برای این معرکه جزم کرده است. هرچند مدتها است با کارشکنی آمریکا و عربستان و فرانسه، تسلیحات مناسب نظامی برای ارتش لبنان نرسیده است اما ارتش آماده عملیات است. برخی منابع از رسیدن دو سه محموله کوچک به ارتش لبنان به واسطه هواپیماهای باری امریکا طی چند ماه اخیر خبر داده اند و مدعی شده اند تجهیزاتی برای مبارزه با تروریستها فرستاده شده است.

سید حسن نصرالله در سخنرانی روز یکشنبه خود به مناسبت سالگرد پیروزی لبنان گفت: کسی برای این جنگ زمان مشخص نکند. وی خطاب به همه خصوصا متحدین حزب الله گفت مبادا کسی بگوید حزب الله در یک هفته پیروز شد و ارتش در فلان مدت. هر جنگی شرایطش متفاوت است.

بزرگواری دبیرکل حزب الله علیرغم تمام حملاتی است که به وی می شود. با اینهمه وی به تایید و تشویق ارتش پرداخت واعلام کرد ارتش در این معرکه قطعا پیروز خواهد شد. 

ارتش لبنان بر خلاف تصور خیلی ها ارتشی قدرتمند است. هرچند آمریکا و فرانسه جلوی مسلح شدن ارتش به سلاح های لازم را گرفته اند و تنها به دادن جیپ و تفنگ ام16 و مهمات ساده قناعت کرده اند اما توانایی های نظامی این ارتش بسیار مناسب است. به گفته بچه های حزب الله، قدرت و دقت آتش توپخانه ارتش بسیار بالاست بطوریکه در بالای 90% با اولین شلیک هدف را نابود می کنند. یکی از علتهای آن داشتن توپ و گلوله های استاندارد است.

در یکی دو سال گذشته که رابطه عربستان با لبنان تیره شد، کمک 3 میلیارد دلاری عربستان برای تهیه سلاح برای ارتش لبنان، کنسل شد. از طرف دیگر پیشنهاد ایران برای تحویل انواع سلاح های پیشرفته که مورد استقبال ارتش و نیروهای ملی لبنان قرار گرفت، به جهت کارشکنی مهره های آمریکا و عربستان در دولت لبنان، مورد قبول قرار نگرفته. آنها ادعا می کنند گرفتن کمک نظامی از ایران باعث تحریم لبنان خواهد شد.

ارتش لبنان که چند روزی است با شلیک های توپخانه ای در حال گرم کردن خود است، در چند روز آینده عملیات خود را شروع خواهد کرد. طبق آخرین اخبار، صبح امروز ارتش لبنان پیشروی خود را در مناطق مختلف آغاز کرده و در منطقه مراح الشیخ و عجرم و وادی حمید نیروهای خود را منتشر کرده است.

در پی پیروزی این عملیات کل لبنان از وجود تروریستها پاک خواهد شد. از آنجا که لبنان امن، خطری برای رژیم صهیونیستی است یکی از مقامات این کشور راهی آمریکا شده است تا درباره وضعیت لبنان و سوریه پس از پیروزی بر تروریستها گفتگو کند.

۰ ۰ ۵ نظر ۱۸۷۰ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۵)

سلام
نمیدونم مقایسه درستی هست یا نه ولی با خوندن این مطلب درباره حزب الله یاد سپاه افتادم که این روزها شده مرغ عزا و عروسی برخی رجال و رسانه های داخلی. تا وقتی حافظ امنیتشون هست و سینه سپر کرده ازش حمایت می کنند. چند روز که گذشت و اوضاع آروم شد دوباره شروع می کنند به تخریب و حمله
امیدوارم مردم لبنان بعد از سالها درگیری داخلی و خارجی در دام توطئه های جدید نیفتن و قدر اتحاد و امنیتی که در سایه مجاهدت های امام صدر و مقاومت حزب الله به وجود اومده رو بدونن.
فرقی نمی کنه این عملیات پاکسازی رو ارتش انجام بده یا حزب الله مهم اینه که دوباره آرامش و امنیت به مردم برگرده.
ان شاءالله موفق بشن.

سلام. یادمه یه بار به اقای علوی گفتم: از اینده مملکتون میترسم. از اینکه هر روز منتظر یه تحریم و حمله و تهدید هستیم. نمیدونم اینده فرزندم چی بشه. جواب من رو اینطوری دادند: نگران حمله و تهدید خارجی نباشید. از اختلافات داخلی بترسید که خطرناکتره. و حالا میبینم دقیقا همین ماجرا درباره ی سپاه افتاده.
ممنون از واقع بینی شما اقای علوی. خیلی درسها ازتون یاد گرفتم. 

پاسخ:

۲۶ مرداد ۹۶، ۱۱:۰۵
سلام. بله واقعیت این هست. و متاسفانه سیاست رسانه ای نیروهای مسلح ما طوری بوده که قدرت های خود را نشان نمی دهند. برخلاف کشوری مثل آمریکا که انواع و اقسام فیلمهای مختلف را می بینید که در آن ارتش را قدرت جهانی معرفی می کنند و جزئیات زیادی از امکانات و قدرتهای ارتششان را در فیلم نشان می دهند.

لصفا درباره مسابقه بسکتبال ایران و لبنان هم توضیح بدهید وقتی لبنانی ها به سرود جمهوری اسلامی ایران توهین کردن و این نشانه این هست که برخلاف تصویرسازی که شما برای مخاطبانتون از لبنان ارائه میدهید اکثریت مسیحیان و سنی ها از جمهوری اسلامی نفرت دارن و حتی گروهای شیعه مانند امل و فقط گروهی از شیعیان که بخشی از اونها حزب الله است شیفته ایران هستن اون هم دلیلش مثل روز روشن هست اخه در مسابقات ورزشی خیلی از کشورهایی که با هم دشمن هم هستند به سرود کشورها احترام میزارن اما با اینکه ظاهرا روابط ایران و لبنان خیلی خوب است ببینید عمق تنفر از ایران چقدر زیاد است که در مسابقه ورزشی خودشو نشون میده....پس دوست عزیز به جای این گزارش های کذب و غیر واقعی لصفا حقیقت رو نشون بده حتی اگه بر خلاف عقیده و آرمان هایی باشه که تو ذهنت برای خودت ساختی
ا

پاسخ:

۲۶ مرداد ۹۶، ۲۳:۲۱
تصویری که بنده از لبنان ارائه می دهم واقعیت لبنان است. همیشه هم این را نوشته ام که همه عاشق چشم و ابروی ما نیستند. به دقت و به تفصیل نشان داده ام هر طایفه رابطه و دیدگاهش به ایران چطور است. شما اگر نخوانده اید اقلا از جای دیگری اطلاعات واقعی در بیاورید. من فکر نمیکنم خود ما ایرانی ها خیلی به کشورهای دیگر احترام گذاشته باشیم در فوتبالمان! اطلاعات ناب این پایگاه برگرفته از واقعیت هست و چیزی را نه پنهان کرده ام نه از خودم ساخته ام. شما لطفا اطلاعات غلط شبکه های وابسته به صهیونیست ها را از سرت دربیاور و یا یک سفر بیا و واقعیت را لمس کن. سفرنامه های دیگران هم نشان دهنده درستی اطلاعات این پایگاه است.

من پست های قبلی شما رو خوندم و من میخوام یه نکته به شما بگم که اگر بخشی از مسیحی ها و اکثریت سنی ها  در لبنان با جمهوری اسلامی مخالف هستن تا حدودی حق دارن وقتی شما در یک کشور طایفه ای یک گروهی را مسلح میکنید حالا هر چند که این گروه بخواد با اسرائیل بجنگه ولی خود به خود بر فرقه گرایی و چند پاره شدن کشور دامن میزنید به طوری که گروه ها و احزاب دیگه به خاطر اینکه از قافله عقب نمانند خود را وامدار و وابسته یه کشور دیگه میکنن در حالی که گروه 14 مارس از عربستان خط میگره و 8 مارس هم تا حدودی از ایران و بخشی از مسیحی ها هم از فرانسه و الان در لبنان حس ملی گرایی اصلا وجود نداره آنقدر حس طایفه گری در این کشور قوی هست که هر روز پتانسیل یک بحران رو داره و تا وقتی که طایفه و مذهب در لبنان پر رنگ هست  لبنان اتش زیر خاکستر هست

پاسخ:

۲۷ مرداد ۹۶، ۱۲:۲۴
برداشت شما صحیح نیست دوست عزیز. اگر تاریخ لبنان را بدانید، تا قبل از انقلاب اصلا ایران حمایتی نداشته. همان موقع اگر امام موسی صدر به داد شیعه ها نمی رسید الان همه شیعه ها هنوز در پایین ترین سطوح اجتماعی و به عنوان کارگر و دربان و واکسی و تاکسی باید زندگی می کردند. جنایت های زیادی در حق شیعیان شد. قدرت یافتن شیعه ها پس از تلاش های امام موسی صدر در تاسیس موسسات و مدرسه و بیمارستان و یتیم خانه و در نهایت شاخه نظامی برای دفاع از لبنان بود. الان که شیعه ها در اوج قدرت هستند جلوی بحران و درگیری های طایفه ای را گرفته اند و انتقام جویی نمی کنند. حمایت ایران از حزب الله برخلاف حمایت عربستان از طرفداران خودش هست. ایران کمک می کند ولی استعمار نمی کند. عربستان و آمریکا در قبال کمک، استعمار می کنند و دستور می دهند و در ریزترین امور داخلی دخالت می کنند. جالب هست بدانید امام موسی صدر بین همه طوایف لبنان نه به عنوان یک رهبر مذهبی، یا رییس طایفه یا رجل سیاسی، که به عنوان حامی محرومین و اصلاحگر و صلح جو معروف هست. اعتصاب غذای ایشان در مسجد عاملیه برای جلوگیری از جنگ را همه به یاد دارند. تازه پس از تشکیل دولت و فروکش کردن درگیری ها، اعتصاب خود را پایان داد و مستقیما و سریعا به دهکده مسیحی دیر الاحمر در شمال رفت که در محاصره عده ای از مردم بود و گفت هر کسی به اینها شلیک کند به عمامه و محراب من شلیک کرده است. امروز هم حزب الله با الهام از همان اخلاق، کلیساهای لبنان را در مقابل تخریب تروریستها و مسیحیان را از ذبح و کشتار حفظ کرده و خود مسیحی ها به این امر اعتراف می کنند. در حالیکه آماده سازی چند ماشین انتحاری که در ضاحیه منفجر شد در شهر عرسال انجام گرفته بود، حزب الله هیچ انتقامی از آنها نگرفت. برعکس، دستور دادند باغها و درختان آنها هیچ صدمه ای نبیند. گزارش شبکه ضد حزب الله از این ماجرا را در کانال تلگرام من با زیر نویس فارسی ببینید.

اینکه شما میگوئید ما ایرانی ها در مسابقات ورزشی به کشوری احترام نگذاشته ایم بیشتر در مسابقات باشگاهی بوده است اون هم فوتبال باشگاهی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس ولی تا جایی که یادم هست در مسابقات ملی هیچ وقت به کشوری توهین نکرده اند اون هم از ابتدای بازی و سرود یک کشور

پاسخ:

۲۷ مرداد ۹۶، ۱۲:۲۵
درستش همین است که احترام بگذاریم. هرکسی به دیگری احترام بگذارد، شخصیت خودش را نمایش می دهد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها