عزم جریان مقاومت لبنان برای نابودی تروریستها

عزم جریان مقاومت لبنان برای نابودی تروریستها

چند روزی است زمزمه های نزدیک شدن به عملیات نظامی در جرود عرسال به گوش می رسد. نگاهی بیاندازیم به تاریخچه اوضاع این منطقه و وضعیت کنونی که بر آن حاکم است.
جرود در عربی به معنای دشت و روستاها و باغ و زمینهای پیرامون یک شهر است. شهر عرسال با جمعیت اهل تسنن در مرز با سوریه قرار گرفته و پس از شکست طرح امارت اسلامی در طرابلس، جایگزین و محل رفت و آمد تروریستها شد.
انتقال سلاح و نفرات به سوریه و ارسال خودروهای انتحاری به لبنان از طریق این منطقه دنبال می شد. سرتیپ امین حطیط در این باره چنین نوشته است:
«وقتی سال گذشته حزب الله برای پاکسازی سلسله کوه های شرقی در مرز با سوریه شروع به عملیات کرد، شخصیتهای مخالف لبنانی جنجال کردند و نسبت به نزدیک شدن حزب الله به عرسال به خاطر حساسیت مذهبی هشدار دادند. حزب الله توانست 45 کیلومتر1 مربع از منطقه را پاکسازی کند و تنها 15 کیلومتر مربع در دست تروریستها ماند که از آن به عنوان پناهگاه امن استفاده کردند و این در سایه حمایت برخی سیاسیون لبنانی بود که وابسته به کشورهای عربی خلیج فارس و خصوصا عربستان بودند.
پس از آنکه منطقه پاکسازی شد و از داخل سوریه هم ارتش سوریه با مشارکت حزب الله توانست منطقه محاذی لبنان به نام قلمون را در کنترل خود بگیرد، و خطر تروریستها را دور کرده و راه برای بازگشت پناهندگان سوریه به کشورشان باز شد، حزب الله پایگاه های خود در کل منطقه را به ارتش لبنان تحویل داد و نشان داد به دنبال سیطره ونفوذ نیست و تنها امنیت و استقرار را می خواهد و مایل است این امنیت در دست دولت باشد.
مسلحین از این وضع استفاده کردند و با سکنی گزیدن در شهر عرسال و در میان مردم و اردوگاه های پناهندگان، باعث شدند اوضاع شهر بدتر شود بطوریکه طبق اعتراف وزیر کشور لبنان، این شهر خارج از سیطره دولت قرار دارد. این شهر عملا در اختیار داعش و النصره است. این باعث شد ارتش برنامه های دفاعی خود را تقویت کند و راه حل های پیشگیرانه در پیش گیرد.»
سید حسن نصرالله در آخرین سخنرانی خود که به مناسبت پیروزی موصل انجام شد، به دولت لبنان هشدار داد که اگر به وظیفه خود در قبال جرود عرسال عمل نکند، حزب الله خودش به تنهایی وارد معرکه خواهد شد. او گفت این آخرین باری است که من درباره جرود عرسال حرف خواهم زد.
دو روز است کارشناسان و مردم از حمله قریب الوقوع به جرود عرسال حرف می زنند. حزب الله نیروهای زیادی برای این عملیات آماده کرده و به منطقه فرستاده است. از طرف دیگر به جهت اینکه تروریستها در منطقه وسیعی در کوه و تپه ها پنهان شده اند، پیشروی سریع تلفات زیادی به بار می آورد.
برای همین چند روزی است حزب الله آهسته آهسته مناطق خالی را با فرستادن نیرو، پر می کند و ارتش سوریه هم هر روز پناهگاه ها و انبارهای مهمات تروریستها را بمباران می کند. منطقه عملیات منحصر به عرسال نیست و از مناطق مشرف به بعلبک تا مناطق قاع را در داخل خاک سوریه و لبنان در بر می گیرد که بیش از دویست کیلومتر مربع است.
ارتش لبنان هم که شهر عرسال را در محاصره و کنترل خود داشت، با ارسال نیروها و تجهیزات بیشتر، آماده کارزار شده است. به نظر می رسد ارتش که چراغ سبز و حمایت آمریکا برخوردار است، می خواهد از داخل سدی در برابر تروریستهایی که در محاصره حزب الله قرار می گیرند تشکیل دهد و نگذارد وارد عرسال یا خاک لبنان شوند. کارشناسان می گویند در این مدت اخیر، آمریکا بارها کمک های نظامی و 400 مستشار برای ارتش لبنان ارسال کرده و مایل است از انتقال تروریستها از سوریه به خارج منطقه و انتقام در کشورهای اروپایی و آمریکا جلوگیری کند. ارتش لبنان هم اکنون با 4000 نظامی، منطقه را در محاصره خود دارد.
مدتهاست حزب الله تلاش دارد از طریق گفتگو با گروه های مسلح موجود در منطقه، با آنان به توافق برسد و اجازه دهد از طریق یک معبر امن به همراه سلاح سبک به ادلب در سوریه بروند و درگیری تنها به مبارزه با داعش منحصر شود. اما آنها مخالفت کرده و گفته اند سلاح سنگینشان را هم می خواهند ببرند. ابو مالک تلی امیر جبهه النصره دیروز پیام داده بود که حاضر است تسلیم شود به شرط اینکه بگذارند وی 30 میلیون دلارش را بردارد و از راه لبنان به ترکیه برود! انتشار این خواسته وی، ولوله ای در تروریستها انداخت. امروز اعلام شد وی می خواهد بماند و مقاومت کند! از آنجا که گروه های مختلف در این منطقه با هم یکی نیستند و با یکدیگر جنگ هم دارند، رسیدن به توافق کلی و عمومی سخت است اما حزب الله هنوز هم در حال تلاش برای جلوگیری از خونریزی است.
فرمانده ارتش لبنان که چند ماهی است به این مقام منصوب شده است قبلا فرمانده ارتش در عرسال بود و می گویند فرد بسیار قوی، جدی و با اراده ای است. امروز وی از روستایی دور افتاده در مرز بازدید کرد و آمادگی ارتش برای این عملیات را از نزدیک بررسی کرد.
شخصیت های وابسته به دولتهای حامی تروریستها مثل عربستان، تا چند روز پیش مخالف هرگونه اقدام نظامی بودند اما با صحبت رییس جمهور و رییس مجلس لبنان با آنها، این پیام به آنها منتقل شد که قصد نابود کردن تروریستها جدی است. اگر می خواهید تا آخر از آنها حمایت کنید، با شکست آنها ضربه خواهید خورد. برای همین در چرخشی کاملا 180 درجه ای به حمایت از ارتش پرداختند. سعد حریری که دیروز در اظهاراتش به نقش ارتش در تامین امنیت تاکید کرده بود شب گذشته به عربستان رفت و با ولیعد این کشور دیدار کرد. اینکه آیا دستورات تازه ای دریافت کند هیچ بعید نیست، اما جریان مقاومت در لبنان، و نه فقط حزب الله، عزم خود را برای نابودی و اخراج تروریستها از مرزهای لبنان جزم کرده و حریری و اطرافیانش چاره ای جز پذیرفتن وضع موجود ندارند.
روزهای آینده احتمالا شاهد نبرد نفس گیری در جرود عرسال خواهیم بود و برای همین چند روزی است حزب الله گشت های محسوس در ضاحیه به راه انداخته تا هرگونه اقدام تروریستی علیه مردم را خنثی کند.

1- رقم ذکر شده درست نیست. محدوده عملیات بیش از 300 کیلومتر مربع است. تنها خود شهر عرسال 20 کیلومتر امتداد دارد.

بعدا نوشت: تنها چند ساعت پس از انتشار این مطلب، حزب الله عملیات خود را آغاز کرد.

اولین تصاویر از پهپاد مقاومت از منطقه عملیات

 

دعا و مناجات شب عملیات، شب جمعه

دریافت مدت زمان: 1 دقیقه 57 ثانیه

 

۲ ۰ ۳ نظر ۱۹۲۲ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۳)

تشکربابت مطالب ارزشمندی ک درسایت قرار می دهید 

لطفا هر پیشرفتی رو در عرسال گزارش بدین اخبار خیلی مختصر بهش اشاره کرد. ممنون 

پاسخ:

۲ مرداد ۹۶، ۱۲:۱۱
قسمت خبرهای کوتاه شبکه المیادین خبرهای خوبی میده. من خبرنگار نیستم و متاسفانه فرصت این کار را ندارم.

ابو مختار فارسی

۰۴ مرداد ۹۶ ، ۰۱:۰۱
بسیار عالی بود. ممنون از شما 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها