نوروز کم کم فرا می رسد

نوروز کم کم فرا می رسد

دو سه روزی بیشتر تا سال جدید باقی نمانده است. فرصت را غنیمت می شمرم و پیشاپیش برای دوستان، سال جدید را سالی سرشار از موفقیت و سلامتی و امنیت آرزو می کنم.

ما در لبنان تعطیل نیستیم. روز اول فروردین که روز اول بهار است، در لبنان روز مادر است. هر لبنانی مانند دیگر خارجی ها وقتی از نوروز و مراسم آن می شنود و معانی عمیق و تاریخی آیین های نوروز را متوجه می شود از فرهنگ عمیق ایرانی به شگفت در می آید.

با این حال امسال که فاطمیه با نوروز متقارن شده، از شادی و تبریک و خوشگذرانی پرهیز می کنم و برای همین سال جدید را تبریک نگفتم. مطلب جالبی در شبکه های اجتماعی مشاهده کردم که توسط تبیان تهیه و منتشر شده بود. با هم بخوانیم:

یک درس آموزنده

غالب شیعیان با نام بوکس زن معروف آمریکایی «محمد علی کلی» آشنا هستند. او پس از تشرف به اسلام و آیین تشیع نام «محمد علی» را برای خود برگزید. در آن روزگاری که مسابقات او در صدر اخبار بین المللی جای داشت یکی از شرکت‌ها از ایشان برای انجام مسابقه‌ای برای شش ماه بعد دعوت می‌کند، قرارداد امضاء می‌شود، مهمان‌ها دعوت می‌شوند، سالن برگزاری مسابقه اجاره می‌شود، دو ماه از این قرارداد می‌گذرد، وی برای تنظیم برنامه‌ای به سررسید خود مراجعه می‌کند و متوجه می‌شود که روز مسابقه با روز عاشورا مصادف است. به شرکت برگزار کننده مسابقه تلفن می‌کند و می‌گوید:

من در آن روز از مسابقه معذور هستم، باید چند روز جلوتر یا عقب‌تر انجام شود. طرف قرارداد می‌گوید به هیچ وجه امکان پذیر نیست، ما سالن کرایه کردیم، هتل رزرو کردیم، بلیط هواپیما برای مدعوین گرفتیم و هرگز نمی‌توانیم آن را تغییر بدهیم.

«کلی» می‌گوید: آن روز مصادف با روزیست که هم کیشان من در آن روز مراسم عزاداری دارند، اگر من آن روز مسابقه بدهم شماری از شیعیان به جای عزاداری در خانه نشسته، مسابقه مرا تماشا خواهند کرد و من در محضر سالار شهیدان شرمنده خواهم بود. سرانجام میزان خسارت آن شرکت را برآورد می‌کنند، آقای «کلی» دو میلیون دلار به عنوان خسارت به آن شرکت می‌پردازد و تاریخ مسابقه را تغییر می‌دهند.

«کلی» مسلمان جغرافیایی نبود، او پس از تحقیق به حقانیت اسلام و تشیع پی برده بود، از آیین اجدادی خود دست کشیده، به شرف اسلام و تشیع مشرف شده بود، از این رهگذر برای مراسم عزاداری سالار شهیدان چنین بها می‌داد و برای این که شماری از شیعیان را با تماشای بازی خود، از شرکت در عزاداری مانع نشود، مبلغ دو میلیون دلار خسارت پرداخت.

امیدواریم ارباب رسانه از این تازه مسلمان آمریکایی پند بگیرند، همراه و همگام با امت شریف ایران در ایام نوروز امسال، به احترام حضرت صدیقه طاهره از پخش برنامه‌های شاد خودداری نموده، در سوگ شفیعه امت به سوگ بنشینند و موجبات رضایت و خشنودی یوسف زهرا را فراهم نمایند.


فاطمه سرفرازی
بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

۰ ۰ ۶ نظر ۲۸۰۳ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۶)

هرلحظه به مقدارش اضافه میشه...
خاکی که هرشب به خودم میگم تو سرم....
خاک تو سر من که امام زمانم تنهاس و نمیاد و یکی از دلایل نبودنش منم... ای خاک تو سر من....

در دو عالم جلال ما زهراست
رمز تغییر حال ما زهراست
نوروز با فاطمیه می آید
ذکر تحویل سال ما یا زهراست

دوست خوبم احساس میکنم بهره مندی از هوای بهاری و تعطیلات در تضاد با اعتقادات ما باشد . نوروز ما بزرگداشت معاد بزرگ است .

پاسخ:

۲۸ اسفند ۹۳، ۱۷:۲۳
خیر، بهره مندی از طبیعت اتفاقا برای تغییر روحیه توصیه شده. سفر و عبرت گرفتن از اقوام و ملل مختلف زیاد توصیه شده. اما شادمانی های خارج عرف خصوصا زمانی که شهادت بزرگ بانوی عالم باشه قابل قبول نیست.

بهتره درباره نوروز بیشتر تحقیق کنید ، داستان اصحاب رس رو بخونید

به نظر من مردم خودشون بیشتر از ارگان های دولتی مقید به حفظ حرمت اهل بیت هستن. اما اینکه به ملت با سطوح معنوی متفاوت تحمیل کنیم که تموم ایام عید مثل هیات ها عزاداری کنن به نظرم نه مورد رضایت خدا و اهل بیته و نه اثر مثبتی در تقویت باور های مذهبی شون داره. بلکه مخربم هستن. عزاداری، یه روز... نهایت دو روز! اونم شب و روز شهادت اون بزرگوار. این که هی دهه بگیریم اونم تو ایامی که ماهیتش دید و بازدید و صله ی رحم تو دوره و زمونه ایه که کسی سراغی از دیگری نمی گیره به نظرم چندان معقول نیست. البته این نظر شخصی منه.
ضمن اینکه به نظرم انگار دغدغه ی خیلی از مذهبیون ما (البته دور از جناب شما که قلبا براتون احترام قائلم) بیشتر از اینکه متوجه خودشون باشه، دنبال اینه که مراقب مردم باشن! به خدا این اصلا پسندیده نیست. مطابق با آموزه های اسلامی و شیعی نیست. توی همین شهر ما! یه حرکت هایی زدن برای عزاداری که اصلا در عمرشون چنین کارهایی نکرده بودن!!! آدم انگشت بر دهان می مونه که اینا واقعا هدفشون عزدارای و بسترسازی برای رشد معنویه یا صرفا کوفت کردن عید مردم!
برداشت من اینه که ما هنوز نرسیدیم به این که هر کی سرش به کار خودش باشه. انقدر به کار هم کار داریم که از خودمون غافل شدیم.

پاسخ:

۶ فروردين ۹۴، ۱۱:۲۰
بله درسته. برخی از افرادی که به اسم مدهبی شناخته میشند و حتی ممکنه خودشون درست و حسابی نوکر خدا نباشند، به ظواهر بیشتر از حقیقت دین اهمیت میدن. میره روضه اما میاد بیرون و هیچ تغییری نکرده. نه نمازش بهتر میشه نه دروغ گفتنش اصلاح میشه نه تعاملش با مردم و مشتری. حاضره کلی خرج مراسم و چراغونی بکنه اما دست یه زوج نوجون رو نمی گیره تا ازدواج کنن. پول نمیده دو تا مدرسه خوب که بچه شیعه ها رو درست تربیت کنند.
البته باید تلاش کرد تا همه مردم با جایگاه و شخصیت بسیار والای ائمه خصوصا حضرت فاطمه زهرا علیها سلام آشنا بشن. در اون صورت خودشون مراعات خواهند کرد. من هم با نظر شما موافقم که مردم بیشتر از ارگان ها رعایت میکنند.

سلام آقا محمود... کیف احوال؟ انشا الله سال جدید برای شما هم سالی خوب و پر برکت و توام با موفقیت باشه. غرض احوال پرسی بود. آخه چند روزی نبودیت

پاسخ:

۶ فروردين ۹۴، ۱۱:۲۲
سلام و درود بی شمار
ممنون از لطف و توجه شما دوست عزیز
فرصت نوشتن بسیار بسیار کم شده و سوژه های مختلفی که یادداشت کرده ام تا در موردشان مطلب بنویسم روی هم انباشته شده. :)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها