گاهی سرم خیلی شلوغ می شود

گاهی سرم خیلی شلوغ می شود

این روزها گرما و رطوبت بیروت کم کم دارد زیاد می شود. همیشه نگران ارتشی ها و پلیس ها و مردم در صف ایست بازرسی بودم که نه تنها آفتاب گرم بیروت بلکه رطوبت غیرقابل تحمل را باید ساعتهایی طولانی تحمل کنند.

مدتی است به جهت اینکه اصلا فرصت نداشتم تا بنویسم، مطالب مختلف و سوژه های متفاوتی را از دست دادم. یکی از آنها موفقیت امنیتی حزب الله در کشف خطر حمله تروریستها به بیمارستان. ظاهرا قرار بود تروریستها مانند عملیاتهایی که در عراق و سوریه داشتند به بیمارستان حمله کنند و زنده و مجروح و مراجعه کننده و بیمار و دکتر و پرستار را قتل عام کنند. خدا را شکر که موفق نشدند.
دیگر اینکه توفیق دارم در انجام مصاحبه هایی پیرامون امام موسی صدر شخصیت های مختلفی را در لبنان ببینم و خاطرات ناب و زیبایی در مورد ایشان بشنوم اما به جهت رعایت امانتداری نمیتوانم آنها را منتشر کنم.
چند روز پیش همراه دوستان عزیزی به موزه ملیتا رفتیم. با اینکه بارها به آنجا رفته ام اما هر بار برایم تازگی دارد چون هر دفعه تغییرات و پیشرفت هایی مشاهده می کنم. تصاویری که از این موزه گرفتم به زودی در قالب سفر نامه منتشر خواهم کرد. شاید اگر توانستم و فرصت کردم فیلم هایی که گرفتم را تدوین کرده و در قالب فیلم بازدید ملیتا در اختیار شما عزیزان قرار دهم تا بتوانید بطور مجازی از این موزه بازدید فرمایید.

گاه فرصت می شود به عنوان مترجم همراه هیئت هایی که برای بازدید از موسسه امام موسی صدر به صور می روند همراهشان باشم.
موسسات امام موسی در جنوب لبنان در شهر صور قرار دارد. هسته اولیه این موسسات در واقع بیت الفتات بود (خانه دختران) که امام موسی صدر برای کمک و توانمندسازی زنان و دختران جنوب لبنان تاسیس کرد و سپس خانم سیده رباب صدر خواهر ایشان راه را ادامه داد و موسسه را با چنگ و دندان و بدون هیچ حمایت دولتی یا حزبی اداره کرد و هر روز بهتر از دیروز به ثمر رساند.
امروز این موسسه دارای مهدکودک، مدرسه ابتدایی، یتیمخانه، مدرسه پرستاری و مدرسه فنی حرفه ای برای دختران است.
همچنین یک تولیدی لبنیات دارند که شیر را از زنان بی سرپرست خریداری کرده و با آن ماست و لبنه (ماست چکیده) تهیه می کند که در رستوران موسسه و سالن غذاخوری دانش آموزان استفاده می شود.
در کارگاه شیرینی سازی علاوه بر آموزش، سفارش از بیرون گرفته می شود و درآمد آن به موسسه بازمی گردد.

همچنین موسسه درمانگاه هایی در سرتاسر نقاط جنوب دارد که به مردم محروم جنوب هدمات درمانی رایگان و ارزان ارائه می کند.
دختران یتیم جنوب، دخترکان زیبا و معصومی که از کودکی به سبب جنگها پدر یا خانواده خود را از دست داده اند در موسسه امام موسی صدر تحت پوشش قرار می گیرند و آموزش و خورد و خوراک و مسکن و لباس و درمان آنها با این موسسه است. حتی وقتی بخواهند ازدواج کنند داماد باید از خانم صدر که جای مادر و سرپرست آن‌هاست خواستگاری کند.
دقت ها و ریزبینی های خانم صدر برگرفته از تربیت ایرانی است. مثلا برای آنکه غذا بهداشتی و سالم باشد خودشان آشپزها را راهنمایی و توجیه کرده اند. فضای موسسه بسیار شاد و سرسبز است و بچه ها روحیه بسیار خوبی دارند. انگار نه انگار در یتیم خانه هستند، فضای بزرگ و سرسبز به همراه مربیان دلسوز و دقتهای خانم صدر، باعث شده بچه ها روحیه شادابی داشته باشند.

برای اطلاعات بیشتر به سایت موسسه امام موسی صدر مراجعه فرمایید.

۰ ۰ ۵ نظر ۲۷۴۰ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۵)

پزشکی را میشناسم اهل شهرمان هنوز یک هفته نشده بود که دوره ی تخصصش را تمام کرده بود برای امور تاسیس مطبش روانه شهرمان بود که در راه تصادف کرد وبه دیار باقی شتافت. به همین راحتی!!!!!!!!! آقترب للناس حسابهم وهم فی غفلته معرضون.برای مردم وقت حسابشان نزدیک شده وانان دربی خبری رویگردانند.

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت آقا محمود عزیز
درود خدا بر امام موسی صدر عزیز ، باقیات و صالحات عظیمی از خود به جای گذاشتند .
خدمتی که ایشان به مردم مظلوم جنوب لبنان کردند ، در تاریخ لبنان یکه تازی می کند .

پاسخ:

۳۱ خرداد ۹۳، ۱۱:۵۱
علیکم السلام و رحمة الله

فضای لبنان وخصوصا ضاحیه مثل اینکه دوباره امنیتی شده ماه رمضان هم نزدیکه تازه مردم داشتن مردم یکم احساس راحتی میکردن مثل اینکه راحت بودن با روحیه ضاحیه سازگار نیست

پاسخ:

۱ تیر ۹۳، ۱۲:۳۳
ضاحیه تازه داشت به حالت عادی برمیگشته. خارجی ها نمی خواهند آرامش باشد تا امنیت اسراییل تامین شود.
ظاهرا سرتیم مجموعه ای که در حمرا بازداشت شدند فرانسوی است!

سلام قبلا یه صورت مختصر مستندی در خصوص موسسات امام موسی صدر دیده بودم امام موسی صدربسیار کارزیبا وبا ارزشی انجام دادند .در این موسسه فقط دختران یتیم میتوانند درس بخوانند یا افرادی که خانواده دارند هم میتوانند بهرمند شوند؟ویه سوال..مگه تروریست ها تااین حد راحت در لبنان جولان میدن ؟!پس اطلاعات وپلیس وارتش لبنان خوابند؟خدایا شکرت که در ایران باامنیت زندگی میکنم باید برم دست تک تک نیروهای مسلح واطلاعات ایران رو ببوسم

پاسخ:

۱ تیر ۹۳، ۱۲:۳۵
۱۰% دانش آموزان از خانواده های معمولی هستند.
سازمان امنیت دولت لبنان که تحت اشراف جریان حریری است خودش ورود تروریست ها را تسهیل کرده و تنها اقدام امنیتی آنها جاسوسی از مقاومت است.

یعنی چه که دقت و ریز بینی شون مثل ایرانی ها است ؟🤔🤔

پاسخ:

۲۴ تیر ۰۱، ۱۳:۴۳
یعنی دقت و ریزبینی ایرانی ها و توجه به نکات مختلف.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها