زنده بودن مردگان و شهدا

زنده بودن مردگان و شهدا

وقتی یک ایرانی برای درس یا کار به لبنان می آید نه تنها مشکلات غریب بودن و تنها بودن و ناشناس بودن را دارد بلکه مشکلات لبنان هم اضافه بر آن باید تحمل کند: گرانی و شلوغی و بی برقی و بی آبی و ...

ماجرای زیر که سید کمیل در گوگل پلاس خود تعریف کرده مرا یاد داستانی از حضرت علامه طباطبایی انداخت. اول ماجرای سید را بخوانید:

مدتی از حضورم در لبنان میگذشت که قرار شد خانواده هم به من ملحق بشن. به دلیل شرایط خاص ضاحیه، ترجیح دادیم برای اسکان، خونه ای کوچک در یکی از روستاهای جنوب اجاره کنیم؛ روستایی که محل شهادت بیش از 100 نفر از رزمندگان مقاومت اسلامی در طول سالهای اشغالگری صهیونیستها بود. فقط تنها نگرانیم، غربت و تنها موندن خانومم با سیدعلی سه ساله در اون روستای دورافتاده بود. چون من باید هر روز صبح مسیر 80 کیلومتری جنوب تا بیروت رو می اومدم و آخر شب برمیگشتم.
بالاخره خانواده از راه رسیدند و بعد از توقفی کوتاه در بیروت سه نفری عازم جنوب شدیم. حس غریبی بر فضای روستا و خانه حاکم بود، و فکر تنها ماندن زن و بچه ام در آنجا خیلی برام آزاردهنده شده بود. کلید رو چرخاندم و در رو باز کردم و وارد خانه شدیم..
خانومم و سیدعلی که از پرواز طولانی اون روز حسابی خسته بود، آماده استراحت میشدند؛ منم همونجوری که نشسته بودم، سر سیدعلی رو روی پام گذاشته بودم و نوازش میکردم تا بخوابه. سکوت توی خونه حاکم شده بود و فقط من بیدار بودم و هنوز داشتم موهای سیدعلی رو نوازش میکردم که با صدای در به خودم اومدم. آروم سر سیدعلی رو گذاشتم روی بالش و بلند شدم رفتم در رو باز کردم..
در رو باز کردم. شهید علی منیف اشمر و برادرش شهید محمد منیف اشمر دم در ایستاده بودند. با چهره ای خندان و مهربان، سلام علیک گرمی کردند و به هم دست دادیم.. با همون لهجه شیرین لبنانی چند جمله ای گفتند: «کیف الحال؟ کیف الصحة؟ کل شی تمام؟ بدکم شی؟» (چطورید؟ خوبید؟ همه چی فراهمه؟ چیزی نیاز ندارید؟) منم خیلی عادی، انگار نه انگار که این دو برادر شهید شده اند، ازشون تشکر کردم و گفتم «الحمدلله، مشکور، کل شی تمام!» بعدشم گفتند خلاصه نگران نباش، هر کاری داشتی ما در خدمتیم. منم دوباره تشکر کردم و خداحافظی کردیم و اومدم توی خونه و در رو بستم..
لحظه ای که در بسته شد، یهو به خودم اومدم و دیدم هنوز توی اتاقم و سر سیدعلی روی زانومه و دارم موهاش رو نوازش میکنم. نمیتونم بگم خواب بود یا واقعیت، ولی بی اختیار اشکم سرازیر شد از این همه لطف و مهربونی و مهمون نوازی شهدا.. خانومم که بیدار شد، قصه رو براش تعریف کردم و گفتم نگران نباش، که میزبانهای خوبی داریم! وقتی من نبودم اگه مشکلی پیش اومد یا کاری داشتی، اشمرها رو صدا بزن..

 مرحوم علامه طباطباییاما ماجرای مرحوم علامه طباطبایی از این قرار است: مرحوم علامه ى طباطبایى قدس سره فرمود: هنگامى که در نجف اشرف درس مى خواندم، از تبریز هر ماه مبلغى برایم مى فرستادند و با آن زندگى مى کردم. مدتى به علت اختلاف دو دولت ایران و عراق، ماهیانه ى ما قطع شد و پس انداز ما هم تمام شد. روزى هنگام مطالعه ناگهان این فکر رشته ى افکار مرا پاره کرد که تیرگى رابطه ى ایران و عراق تا کى ادامه خواهد داشت؟ مرحوم علامه طباطباییپولى که نداریم و در غربت به سر مى بریم. به محض این که این فکر به نظرم رسید، متوجه شدم کسى محکم درب خانه را مى کوبد. رفتم و در را باز کردم. آقایى پشت در بود با محاسن حنایى و قد کشیده، عمامه و لباسش فرم خاصى داشت. به محض این که در را باز کردم، گفت: سلامٌ علیکم. جواب سلام را دادم. گفت: من شاه حسین ولى هستم. خداوند تعالى مى فرماید: در این 18 سال، چه وقت تو را گرسنه گذاشتم که تو حالا مطالعه ات را رها کردى و به فکر این افتادى که روابط ایران و عراق تا کى تیره مى ماند و کى براى ما پول مى رسد؟ خداحافظ شما. من هم خداحافظى کرده و درب را بستم و آمدم پشت میز نشستم. ناگهان به خود آمدم و سرم را از روى دست خود برداشتم. سپس چندین سؤال در ذهنم ایجاد شد که آیا با پاهایم رفتم و در را باز کردم یا همین طور که سرم روى دستم بوده، این جریان را مشاهده کردم؟ جواب این سؤال برایم روشن نشد.

سؤال دیگرى که برایم پیش آمد این بود که آیا خواب دیده ام یا بیدار بودم، ولى برایم مسلم بود که بیدار بودم.

سؤال سوم این بود که این آقا گفت: شیخ حسین ولى یا شاه حسین ولى؛ اما شاه بودن، به قیافه اش نمى خورد. از شیخ بودنش هم مطمئن نبودم.

این پرسش ها برایم بدون جواب بود تا این که به تبریز برگشتم و صبح ها طبق معمول نجف ـ که هنگام بین الطلوعین به وادى السلام مى رفتم ـ در آن جا هم به قبرستان مى رفتم. روزى همین طور که در قبرستان قدم مى زدم، ناگهان قبرى که نشان مى داد قبر انسان محترمى است، توجه مرا جلب کرد، نوشته ى سنگ قبر را خواندم. پس از احترامات زیاد نوشته بود: مرحوم شاه حسین ولى. متوجه شدم این آقا، همان آقایى است که در نجف به منزل ما آمد. تاریخ فوتش را نگاه کردم، دیدم حدود 300 سال قبل است.

به نقل از کتاب حکایات استاد

مطمئنا پاکی و خلوص نیت این دو سید باعث شده خدا و بندگان برگزیده اش به آندو نظر لطف داشته باشند. اما من نالایق چهار سال در لبنان هستم نه یک زنده نه یک شهید پیشم نیامد بگوید نگران نباش! تازه دزدهای زنده هم به منزل ما زدند! به لطف مزاحمت های همسایه ها و دزدان گرامی، هروقت از بیرون برمیگردم منزل، نگرانم نکند درب را شکسته باشند و داخل شده باشند. خیلی دوست دارم مثل بقیه مردم اسلحه حمل کنم. حیف که نمیشه. اینم روزگار ماست.

۱ ۰ ۸ نظر ۳۱۸۰ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۸)

مشکلی نیست بجاش دزد واسرائیلی و....بهت سر میزنن که احساس تنهایی نکنی تازه هر چند وقت یه بار هم یه خری خودش متروکنه که یه وقت احساس یه نواختی نکنی ناشکری نکن

پاسخ:

۱۵ اسفند ۹۲، ۱۳:۳۲
احسنت. جای شکرش باقیه واقعا!

نیما اسکندری

۱۵ اسفند ۹۲ ، ۱۳:۵۰
سلام
واقعا حسنت

خداوند حفظت کنه‏*

در این مدت چهار سال ما کجا تنهایتان گذاشته ایم که از ما نومید شده و می خواهید اسلحه حمل کنید؟

پاسخ:

۱۶ اسفند ۹۲، ۱۱:۳۱
شما که سرور مایید اما تا پاشید بیاید به داد ما برسید کفنمون هم خشک شده!

من خودم از زبان یه مادر شهید شنیدم که پسرش بعد از شهادت زن داداشش رو انتخاب کرد(اونو به خونواده معرفید) .

......خودم هم بعد از شهادت به مادرش گفت لباسای نظامیش(لباسای خونی)رو کجا گذاشتن اینام رفتن لباساشو همونجایی که ادرس داده بود پیدا کردن اوردن.

پاسخ:

۱۶ اسفند ۹۲، ۱۱:۳۳
از این کرامات زیاده. حتی در جنگ 33 روزه یک نفر شهید شد. همسنگراش رفتن خونه اش به آدرسی که داده بود قبلا. که به پدر و مادرش بگن شهید شد. مادرش چشماش وا موند. گفت پسر من سالها قبل شهید شده. ایناهاش این عکسش به دیوار. اینم تاریخ شهادتش.

کشفت مصادر أمنیة رفیعة لصحیفة "السیاسة" الکویتیة عن "توقیف خلیة من "حزب الله" کانت ترصد وزیر العدل أشرف ریفی، وأنه تم اعتقال أفرادها من قبل شعبة المعلومات فی قوى الأمن الداخلی"، مشیرة إلى أن "اتصالات بین الأطراف المعنیة تجری بعیداً عن الإعلام لحل القضیة قبل انکشافها."

وأکدت المصادر أنه "فی یوم الخمیس فی 20 شباط الماضی، رصد ضباط من شعبة المعلومات عدداً من العناصر التابعة لـ"حزب الله" الذین جاؤوا من حارة حریک فی الضاحیة الجنوبیة لبیروت، وتوزعوا على جمیع المداخل والمخارج والطرقات المؤدیة إلى قصر العدل ووزارة العدل فی بیروت"، معتبرة ان "قوة من شعبة المعلومات کانت ترصدهم منذ خروجهم من الضاحیة تمکنت من اعتقالهم فی "عملیة أمنیة دقیقة"، جرت بطریقة محترفة جداً"، وأدت إلى تحقیق أهدافها من دون أی أخطاء."

واشارت إلى أن "عناصر الحزب، الذین قدرت أعدادهم بما بین 7 و15 شخصاً، کانوا مکلفین بمهمة رصد محیط وزارة العدل وقصر العدل فی بیروت، وذلک من أجل معرفة الطرقات التی یسلکها ریفی بعد تعیینه وزیراً للعدل، والاطلاع الکامل على حرکة السیر والمارة فی الشوارع المحیطة بالوزارة، خلال فترات معینة من النهار."

پاسخ:

۱۷ اسفند ۹۲، ۰۲:۰۴
این روزنامه های کویتی و عربستانی فقط دروغ میبافن. من تا از مردم نشنوم باور نمیکنم.

یعنی" الاهالی " اطلاعاتشون اینقدر دقیق است

پاسخ:

۱۸ اسفند ۹۲، ۱۵:۲۴
صد البته

بله تا قبل اینکه برای اولین بار برم راهیان نور شک داشتم اما الان که نزدیک 4ساله که با دانشگاه میریم وهر سال یه شهید لطف خاصی داره به ما البته نه اینکه خود شهید رو ببینیم نه !همین اتفاقی وصیت نامه یا جمله ای ازشون کلی راه رو برام مشخص میکنه واقعا این حس ایجاد میشه که شهیدان زنده اند و به ما در ماندگان لطف دارند

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها