چرا حزب الله امنیت ضاحیه را به نیروهای امنیتی لبنان واگذار کرد؟

چرا حزب الله امنیت ضاحیه را به نیروهای امنیتی لبنان واگذار کرد؟

پس از انفجار در ضاحیه در محله ی رویس، نزدیک مجتمع سیدالشهدا، حزب الله برای تامین امنیت، خودش آستین بالا زد.
عصر جمعه 25 مرداد در تقاطع پر رفت و آمد رویس و مجتمع سیدالشهدا انفجاری رخ داد که اقلا 24 نفر شهید و بیش از 300 نفر دیگر زخمی شدند. مجتمع سید الشهدا سالن بزرگی است که حزب الله مراسم های مختلف و نمایشگاه های گوناگون در آن برگزار می کند. سالنی که بارها سید حسن نصرالله و دیگر مسئولین حزب الله را در خود جای داده است.
می توان انفجار رویس را ناشی از کم کاری ها و قصور دولت لبنان دانست؛ خصوصا جناح های سنی و مسیحی ۱۴ مارس، آنها حتی به تروریستهای وارد کننده سلاح و مواد منفجره کمک می کردند و برای تسهیل اقدامات آنها با سازمان اطلاعات دولت لبنان هماهنگی کامل داشتند.
حزب الله تصمیم گرفت علاوه بر کار اطلاعاتی پشت صحنه، در میدان حاضر شده و برای جلوگیری از ورود تروریستها به ضاحیه وارد عمل شود. دقت و حساسیت بالای آنها در تفتیش و بازرسی ماشین هایی که قصد وارد شدن به ضاحیه را داشتند جلوی اقدامات زنجیره ای تروریستها را گرفت. هرچند حزب الله کشفیات خود را رسانه ای نکرد اما در کار خود موفق بود. در عین حال مخالفت های دشمنان حزب الله و فشار سیاسی، حزب الله را بر آن داشت تا از دولت بخواهد به مسئولیت خود در برابر امنیت شهروندان پاسخگو باشد و تامین امنیت ضاحیه را به عهده بگیرد.
هرچند حزب الله همیشه خواستار حضور دولت در ضاحیه بوده اما دولت علنا از وظیفه خود سرباز زده و با ادعای اینکه ضاحیه برای او امن نیست در آن حضور جدی نیافته. بهانه ای که بارها عدم صحت آن به اثبات رسیده است.
حزب الله در شرایطی امنیت ضاحیه را به دولت سپرد که واضح است دولت در این کار قاصر و مقصر بوده و خواهد بود. هم اکنون هم ایست بازرسی های ارتش و پلیس خیلی سرسری و ظاهری است.
فشار جناح های مخالف حزب الله و تهدید آنها به برپایی امنیت داخلی که در واقع تهدید به تقسیم لبنان است یکی از دلایل عمده کنار کشیدن حزب الله از نظارت امنیتی ضاحیه بود. نظارتی که سید حسن آنرا صرفا کمکهای اولیه برای مداوای جراحت ضاحیه نامید. احزاب بدسابقه ای مانند کتائب و قوات اللبنانیه که سابقه طولانی در قتل و آدم ربایی دارند تهدید کرده بودند که آنها هم در مناطقشان اقدام به برپایی ایست بازرسی خواهند کرد. به همین جهت حزب الله تلاش کرد تا بهانه را از آنها بگیرد.
دلیل دیگر این است که حزب الله نیروهای زیادی را برای این امر بسیج کرده بود که می توانست از آنها در جاهای دیگر و برای اقدامات دیگر استفاده کند. خصوصا اینکه این بندگان مخلص خدا بدون جیره و مواجب و برای تامین امنیت مردم ضاحیه در گرمای بیروت مشغول کار بودند.
با این حال حزب الله قطعا امنیت را بطور کامل رها نکرده و مراقبت های پشت صحنه و اقدامات اطلاعای خود را ادامه خواهد داد. اضافه بر آن راه های ورود تروریستها از سوریه را ضمن نقشه های عملیاتی خود محدودتر خواهد کرد.

۰ ۰ ۰ نظر ۲۸۲۴ بار مشاهده

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها