ما، اسب و تربیت فرزند

ما، اسب و تربیت فرزند

قضیه سقراط و اسب را می دانید؟ وقتی متنفذان شهر از روشنگری های سقراط برای جوانان به ستوه آمدند و وی را به دادگاه کشاندند گفتند که همه مردم توانایی تربیت جوانان را دارند بجز سقراط. سقراط از آنان اقرار گرفت که فقط بعضی از مردم توانایی پرورش اسب را دارند و به این شکل نشان داد که آنها از تربیت جوانان چیزی نمی دانند. چطور همه می توانند کودکی تربیت کنند اما نمی توانند اسبی را پرورش دهند؟
امروزه هم بسیاری از مردم اهمیتی به تربیت فرزندشان نمی دهند خصوصا در لبنان که تعداد فرزندان هم بیشتر است و هزینه برای آموزش یک امر تجملی و اضافی به نظر می رسد. بسیاری از مردم برای انواع تفریحات و سفرها و وسایل تجملی منزل خرج می کنند اما هنگام پرداخت برای مدرسه و معلم آنقدر چانه می زنند که فکر می کنید آه در بساط ندارند. در لبنان هر واکسن بچه در مطب دکتر چیزی حدود 100 هزار تا 160 هزار تومان هزینه دارد و خیلی ها با جان و دل آنرا می پردازند و نمی روند درمانگاه که ارزان تر است ، چرا که می خواهند مطمئن و بهترین باشد. یا بهترین لباس های مارک دار را می خرند و اسباب بازی های گران قیمت برایش تهیه می کنند اما نمی فهمند این جسم ساخته شد، روح را باید ساخت. همین می شود که این بچه که اینقدر برایش خرج کردند و زحمت کشیدند فردا می ایستد تو روی آنها و هتاکی می کند و سیگار و رفقای ناجور و هزار بدبختی دیگر. مامانی های ما (یعنی اونایی که دیگه خیلی خوبند یا بهتر بگم، فکر می کنند خوبند) بچه را می گذارند مدرسه اسلامی و فکر می کنند که دیگر وظیفه آنها تمام شد. نه خیر در این صورت هم ممکن است فرزند در آینده دچار هزار مشکل روحی و اخلاقی شود.
بچه ها اولا از رفتار والدین در خانه الگو می گیرند. بعد که بزرگ تر شدند از اجتماع یعنی دوستانشان و اقوام و تلویزیون و ماهواره و اینترنت. سوم نظام تعلیم و تربیت جامعه. پس سهم والدین و مدرسه در این میان نسبت به گذشته کم شده است اما قدرت والدین در مدیریت و نظارت به خود آنها بستگی دارد. ضمن اینکه اگر شالوده شخصیتی بچه از کوچکی درست تشکیل شود به میزان زیادی نگرانی های آینده را خواهد کاست. نکته ای که در راهکارهای تربیتی به آن اشاره نشده دعای والدین است. والدین باید دعا کنند و از خدا و ائمه بخواهند این کودکی که امانت خداست به جهت ضعف های ما ، به بهترین شکل تربیت نخواهد شد پس خدا خودش لطف کند تا زمینه هدایت فراهم شود.
خداوند به همه ما توفیق روز افزون دهد.
۱ ۰ ۰ نظر ۳۵۰۸ بار مشاهده

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها