استهلال ماه رمضان

استهلال ماه رمضان

استهلال ماه رمضان در لبنان به چه شکل است؟

اعلام رسمی ماه رمضان در لبنان توسط دولت صورت می گیرد که چون نخست وزیر سنی است، نظر دار الفتوای سنی را اعلام می کند. اعلام شروع و پایان ماه مبارک رمضان برای تعطیلی عید اهمیت دارد. دار الفتوا، در گذشته وابسته به الازهر مصر و پس از افول سیاسی مصر، وابسته به عربستان است.
اما بشنوید از شیعیان: در گذشته های دور اساسا تابع اهل سنت بودند. سپس با تاسیس مجلس اعلای شیعیان توسط امام موسی صدر اوضاع عوض شد و یک کیان و مجموعه مستقل گشتند. هرچند امام موسی صدر تلاش کرد با استفاده از محاسبات نجومی دقیق، بحث رویت هلال را بین شیعیان و اهل سنت لبنان یکی کند، اما مفتی اهل سنت قبول نکرد.
از آن به بعد شیعیان طبق اعلامیه مجلس شیعه ماه رمضان را شروع می کردند و یا عید می گرفتند. مجلس اعلای شیعیان طبق اساسنامه تابع مرجع اعلای نجف است اما در موضوع هلال، به گزارش علما و تیم های خودش تکیه می کند.
بعدا سید محمد حسین فضل الله برای مقلدان خودش محاسبات نجومی را که تا پنجاه سال بعد ثبت شده بود اعلام کرد و هنوز پس از مرگ وی، دفترش از روی همان جدول، ماه مبارک و عید فطر را اعلام می کند.
مقلدان حضرت آقای سیستانی تابع اطلاعیه دفتر ایشان در بیروت هستند.
حزب اللهی ها که اکثر قریب به اتفاقشان مقلد رهبر معظم انقلاب هستند، تابع دفتر ایشان در بیروت هستند.
عده ای از شیعیان و علمای لبنان، در مناطق مختلف به استهلال می پردازند و اگر رویت نشد، از لبنانی های کشورهای دیگر هم پرس و جو می کنند.
هنگام استهلال ماه رمضان و شوال، و یکی دو روز بعد علما تمام روز در شبکه های اجتماعی و گعده های خود به بحث های تکراری رویت هلال و دعوای طلبگی با یکدیگر می پردازند.

۰ ۰ ۰ نظر ۱۱۰۷ بار مشاهده

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها