داستان سعد حریری

داستان سعد حریری

آنچه با سفر نخست وزیر لبنان سعد حریری به ریاض رخ داد بی سابقه و غیر قابل پیش بینی بود و سیاسیون لبنان و جهان را شگفت زده کرد. نگاهی بیاندازیم به تاریخ ظهور این خانواده در عرصه سیاست لبنان و اتفاقی که اخیرا رخ داده است را مرور کنیم:
رفیق حریری پدر سعد الدین حریری یک تاجر لبنانی سعودی بود. او در جوانی به عربستان رفت و با خانم نضال بستانی عراقی الاصل ازدواج کرد که سه فرزند اولش از جمله سعد الدین ثمره این ازدواج هستند. بعد از طلاق، خانم نضال بستانی با ملک فهد ازدواج کرد و سه فرزند برای او به دنیا آورد. رفیق حریری هم با خانمی فلسطینی ازدواج کرد و صاحب سه فرزند به نام های ایمن، فهد و هند شد.
وی در انتهای جنگ داخلی لبنان از طرف عربستان به عنوان واسطه برای جمع کردن سیاسیون لبنان و تلاش برای رسیدن به صلح با محوریت عربستان، در میدان سیاست لبنان مطرح شد. این ابتدای ورود او به سیاست بود. پس از پیمان طائف که گروه های لبنانی به توافق رسیدند و اختیارات رییس جمهور مارونی کم شد و نقشه راه سیاسی تعدیل شده و مورد قبول همه طرفها قرار گرفت، عربستان رسما قیّم اهل سنت لبنان شد و جایگاه سنتی مصر را گرفت و کشورهایی مثل عراق و لیبی را از رهبری گروه های جنگ افروز لبنانی کنار زد.
رفیق حریری به سازندگی روی آورد و بواسطه آن ثروت خود را چند برابر نمود و از میلیونری به میلیاردری رسید. وی در سال 2005 با مقابله و حذف حزب الله از عرصه سیاسی اجتماعی لبنان مخالفت کرد، که پس از خروج از جلسه، ترور شد. ترور وی زمینه ساز اخراج سوریه از لبنان شد و مقاومت یکی از مهم ترین حامیان خود را از دست داد. بعدها حزب الله فیلمی که از هک کردن پهپادهای رژیم صهیونیستی به دست آورده بود نشان داد و ثابت کرد این رژیم مدتها رفیق حریری را قبل و تا لحظه ترور رصد می کرده است. چندی پیش هم اسنادی مبنی بر همکاری عربستان و رژیم صهیونیستی برای ترور حریری منتشر شد که بر موارد قبلی تاکید داشت. ترور حریری پیراهن عثمانی شد برای مبارزه با سوریه و مقاومت و هنوز دادگاه بین المللی که با هزینه از جیب لبنانی ها پرونده ترور حریری را دنبال می کند، هر از گاهی برای فشار به مقاومت نام یکی از فرماندهان را به عنوان متهم معرفی می کند.
پس از ترور رفیق حریری فرزندش سعد حریری به جای وی در حزب المستقبل در راس نشانده شد و نخست وزیر لبنان گردید. او که تابعیت فرانسه و عربستان را هم دارد، بر اساس مجله فوربس، در سال 2007 جزو ثروتمند ترین افراد دنیا با ثروت 2 و سه دهم میلیارد دلار معرفی شد. همسر وی خانمی سوریه ای است و اطلاعات و تصاویر کمی از وی منتشر می شود. سعدالدین در 27 ژوئن 2009 در زمان ریاست جمهوری میشال سلیمان به نخست وزیری معرفی شد که رای نیاورد. دوباره در 16 سپتامبر معرفی شد و با 73 رای برگزیده شد و در 9 نوامبر 2009 حکومت خود را تشکیل داد. در 12 ژانویه 2011 در پی اقدامات ضد مقاومت و تلاش برای فشار به مقاومت، وزرای حزب الله و حرکت امل و دیگر همپیمانان، استعفا کردند. دولت حریری ساقط شد.
وی پس از انتخاب میشال عون به ریاست جمهوری طبق قراری که با او و دیگر گروه های سیاسی برای خروج از بن بست بحران ریاست جمهوری در لبنان پیشنهاد کرده بود به عنوان نخست وزیر معرفی شد و کابینه تشکیل داد.
تا پیش از سفر وی به ریاض و استعفای ناگهانی اش اوضاع سیاسی لبنان خوب و امیدبخش بود و لبنان پا به جاده عمران و آبادانی و اصلاح گذاشته بود که وی در 3 نوامبر 2017 در سفری برنامه ریزی نشده به عربستان رفت. روز بعد، وی در نواری ضبط شده، استعفای خود را اعلام کرد.
هرچند طبق قانون اساسی لبنان باید استعفا به رییس جمهور تقدیم شود و این استعفای نمایشی غیر قانونی است، اما باعث شوک بزرگی به لبنانی ها شد. لبنان کشوری است که برای رسیدن به نتیجه، باید با گروه های سیاسی مختلف مشورت شده و رضایت آنها را به دست آورد. انتخاب میشل عون به ریاست جمهوری، به شرط نخست وزیری حریری بود و آنها با همه گروه ها در این زمینه صحبت کردند و رضایت همه را به دست آوردند. هرچند حرکت امل مخالفت کرد اما به هر حال در جریان امور بود. استعفای حریری در تاریخ لبنان و جهان بی سابقه است و هیچ علتی جز فشار عربستان آن را توجیه نمی کند.
عربستان که خود خاندان حریری را به عرصه سیاست لبنان اورد، با این کار زمینه ساز اخراج آنها از سیاست شد. نارضایتی و سردرگمی شخصیت های مختلف لبنان از جمله اهل سنت و جریان المستقبل، نشان از این دارد که وی در آینده شانسی برای ادامه حیات سیاسی نخواهد داشت. مردم شخصیتها و مسئولین لبنان از اینکه سعد حریری اینچنین بازیچه جوانک سعودی قرار گرفته عصبانی اند. حتی وزیر کشور لبنان که از هم حزبی های حریری و از شخصیتهای مهم جریان مستقبل است گفته بود لبنان گله گوسفند نیست که به دلخواه خود چوپانش را عوض کنید و چوپان دیگری معرفی کنید.
از اولین روزهای استعفای سعد، کارشناسان مختلف لبنانی تلاش کردند وضع موجود را تحلیل کنند. هرچند متن استعفای حریری تماما حمله به ایران و حزب الله بود، اما نه زبان گفتاری و نوشتاری او بود نه روزهای قبل، کسی شاهد چنین مواضعی از او بود. گمانه زنی ها حاکی از این بود که وی تحت فشار و حتی شکنجه این متن را خوانده است. تصاویری که روزهای بعد از وی پخش شد، حاوی نکاتی مثل اتو نبودن کت، بلند شدن ناخنها، قافه پکر و پف کرده و ریزه کاری های دیگری بود که نشان می داد عربستان پشت این ماجرا است. برخی کارشناسان و شبکه های لبنانی از روز اول بشدت بر این نظریه که حریری گروگان گرفته شده است تاکید کردند. عربستان تلاش کرد با فرستادن وی به ابوظبی، دیدار با پادشاه، و مصاحبه با یک مجری لبنانی، نشان دهد وی آزاد است و مشکلی ندارد. بالاخره رییس جمهور لبنان چند روز پیش بطور رسمی اعلام کرد حریری گروگان سعودی هاست و در صورت آزاد نشدن وی به سازمان ملل شکایت می کند.
به نظر می رسد شکست های بی سابقه و پیاپی عربستان در سیاست خارجی خود از جمله در عراق و سوریه و یمن، عصبانیت سردمداران جوان را برانگیخته و جنون آنی باعث اتخاذ تصمیم های یکجانبه و غلط شده است. دیدار آقای ولایتی با حریری پیش از سفر و استعفایش که حاوی پیام ایران مبنی بر ادامه حمایت از مقاومت و مظلومان بود، چیز جدید و غیر قابل پیش بینی ای نبود، اما سقوط موشک در ریاض عقل از سر شاهزادگان پراند و حریری به ریاض فراخوانده شد. به همین دلیل آمریکا و کشورهای غربی هم که از این ماجرا بی خبر بوده و شگفت زده شده بودند از تک روی عربستان ناراحت شده و به عربستان فشار آوردند. آمریکا ثامر السهبان وزیر (دخالت در) امور کشورهای خلیج را توبیخ کرد. فرانسه هم خواستار خروج (آزادی) حریری شد که به سرعت این درخواست انجام شد. حریری و همسر و پسر بزرگش به پاریس منتقل شدند. اما فرزندان نوجوانش به بهانه امتحانات در عربستان نگه داشته شده اند. فرانسه با این کار دل لبنانی ها را به دست آورد و خود را حامی همیشگی آنها نشان داد. در پاریس هیچ کس به استقبال حریری نرفت و وی پس از انتقال به منزلش، بعدا به دیدار ماکرون رفت.
به نظر می رسد صحنه گردانان غربی، چندان هم از این اتفاق ناراحت نیستند و تلاش دارند از آن استفاده کنند. در حالیکه تا کنون اظهار نظرهای حریری به لهجه و شدت و حدت سعودی بیان می شد، و فاقد توازن سیاسی بود، از این پس احتمالا نقشه هوشمندانه تری توسط فرانسه به وی ابلاغ خواهد شد که در ادامه فشارهای اخیر فرانسه به ایران در بحث موشکی، خواهد بود.
بقول برخی طرفداران مقاومت، امروز در پی پیروزی جبهه مقاومت در عراق و سوریه و نابودی داعش، شکست خورده ها در حال تعیین شروط هستند!

بازداشت هم زمان یازده امیر سعودی به بهانه مبارزه با فساد که عموما از شاخه رقیبان ملک سلمان و فرزندش محمد و از ثروتمندان بودند، این نکته را به ذهن متبادر می کند که شاید هدف از گروگان گرفتن حریری، انگیزه های مالی هم باشد. چرا که عربستان سالهاست شرکت سعودی اوجیه متعلق به حریری را پشتیبانی کرده و از ورشکستگی نجات داده است. در گزارشی در وال استریت جورنال به نقل از منبعی نزدیک به حکومت سعودی آمده است این باج گیری 800 میلیارد دلار برای محمد بن سلمان می تواند آورده داشته باشد. هرچند شخصا با توجه به ثروت اعلام شده هر کدام از شاهزادگان، بعید به نظر می رسد حتی 50 میلیارد دلار هم جمع شود.

۱ ۰ ۵ نظر ۲۷۵۹ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۵)

شلیک موشک به ریاض درست چند ساعت بعد از استعفای حریری و شب استعفا رخ داد نه قبل از ورود حریری به عربستان
عربستان به این نتیجه  رسیده که دوران محافظه کاری تمام شده و بهترین دفاع حمله هست و با توجه به نفوذ و سیطره ای که بر اتحادیه عرب و کنفرانس کشورهای اسلامی دارد میخواهد ترمز نفوذ ایران در منطقه رو بکشد که البته با چراغ سبز آمریکا هست و اینکه عربستان رابطه با اسرائیل رو علنی کرده یعنی اینکه عربستان به سیم آخر زده و در تدارک یک جبهه غربی عربی و عبری علیه ایران هست و هنر ایران این هست که حداقل اتحادیه اروپا رو از پیوستن به این جبهه باز دارد و حتی عربستان با پول پاشی در حال جذب مقام های عراقی و وارد کردن در جبهه علیه ایران هست و همین امروز در خبرها داشتیم که عربستان از صد مقام عراقی برای سفر به عربستان دعوت کرده و بن سلمان چند هفته قبل  اولین صید رو در دیدار با مقتدی صدر انجام داد

پاسخ:

۱ آذر ۹۶، ۰۰:۱۴
خب قبلا جاهای دیگر موشک خورده بود و مشکل با اصل موشک بود نه نقطه هدف آن. مهم این بود که از آن در اظهارات خود ایران را عامل آن دانستند. بله متاسفانه ما راه تقریب و دوستی را دنبال می کنیم نمی بینیم طرف زامبی شده و دیگر جای تقریب ندارد. ما در جنگ شیعه سنی پیروز نخواهیم شد. عربستان هم می داند لذا در این شیپور می دمد

ممنون اقای علوی.
خیلی وقت بود دنبال یه چنین مطلب جالبی از جانب شما بودیم که محقق شد.
باز هم کامل و جامع.موفق باشید

سلام 
پس بالاخره تکلیف چیه؟ 
شما از یه طرف میگید در جنگ شیعه و سنی ما از عربستان شکست می خوریم . از طرف دیگه میگید راه دوستی و تقریب اشتباهه. خب پس بالاخره چی؟ چی کار کنیم؟ 

پاسخ:

۲ آذر ۹۶، ۲۳:۳۰
سلام
یا رومی روم یا زنگی زنگ. نمیشه از یه طرف بهشون ضربه بزنیم و از یه طرف دست دوستی دراز کنیم. نمیشه ضربه رو آروم بزنیم که ضربه متقابلشون برای ما جانکاه باشه، یا نزن یا بزن ریشه اش را قطع کن. اقدامات خارجی ایران برای آنها دردناک است. خصوصا شکست داعش در عراق و سوریه و قطع کردن دست آنها در لبنان. صدها میلیارد خرج کردند و ما شاید یک میلیارد هم خرج نکرده ایم. عربستان الان زخم خورده است. تقصیر ما هم نیست. خودش رفته نقش سپر اسراییل را بازی کند. ما مجبورش نکردیم هر سال اینقدر پول اسلحه بدهد. حماقت و جهالت خودشان است که باعث شده راحت بروند در دامن اسراییل و بگویند دشمن اصلی ما ایران است. وقتی هنوز عربستان در محور اسلامی عربی و مقاومت بود و هنوز انقلاب ایران پیروز نشده بود، امام موسی صدر در سفری با شاه عربستان دیدار کرد و از دو ساعت ملاقات، فقط نیم ساعت به لبنان جنگ زده اختصاص داد و یک ساعت و نیم در مورد انقلاب ایران سخن گفت. سفارش کرد مبادا به چشم انقلاب شیعه نگاه کنید، این انقلاب مستضعفان است و شما باید از آن برای مبارزه با اسراییل و آمریکا بهره ببرید. متاسفانه صاف رفتند در بغل دشمن و درست برعکس عمل کردند.

رضا شوش دانیال علیه السلام

۰۳ آذر ۹۶ ، ۱۶:۲۱
با سلام وعرض خسته نباشید مقاله خوبی بود استفاده کردیم نظرات شما خیلی خوب واقع بینانه است و طبق احادیث آخرالزمان ایران واعراب خلیج فارس درگیر خواهد شد وب علت اختلافات داخلی خاندان سعودی کشتار وسیعی از آنها انجام می دهد البته در صحیفه نور امام خمینی نیز بر انتقام از آل سعود پس از واقعه حج تاکید شده است
والسلام

به نظر من باید سنی ها را قتل عام کرد نظر شما چیست. خیلی پررو شدند در سایت هايشان بدترین توهین ها را به شیعیان می کنند 

پاسخ:

۱۳ آذر ۹۶، ۰۹:۳۱
سلام. فحش دادن مهم نیست. وقتی در راس قدرت بودند شیعیان را می کشتند وقتی متفرق و غیر متحد و ضعیف هستند، فحش می دهند. بگذار بدهند تا ضعف خود و نداشتن دلیل منطقی برای اثبات حرف و عقیده خود را بیشتر ثابت کنند. ما نمی توانیم مسلمانی را بکشیم حتی اگر از روی لقلقه زبان لا اله الا الله بگوید. فرق ما با تکفیری ها در این است. متاسفانه حکومتهای سنی در طول تاریخ، مخالفان خود را قتل عام کرده اند اما دیده نشده فاطمیون در مصر یا حکومتهای شیعه ایران، همه مردم را بکشند تا انها را شیعه کنند. ممکن است تعدادی قتل و اعدام هم صورت گرفته باشد ولی قطعا مسائل سیاسی بوده و مخالفین سیاسی. وگرنه در مصر، خدمات فاطمیون و درخشش این حکومت، بر کسی پوشیده نیست. در ایران هم حکومتهای شیعه، دست به کشتار جمعی نزدند و اتفاقا این مخالفان شیعه بوده اند که از خویشتنداری شیعه سو استفاده کرده اند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها