دردهای سوریان

دردهای سوریان

سخنان یک شهروند سوریه که اکنون در لبنان مشغول کار است و روزگار می گذراند درباره وضع سوریه بسیار جالب است. البته بیشتر سوریه ای ها در لبنان تقریبا همین دیدگاه را دارند و آرزو می کنند به وضع قبل از جنگ برگردند.
حسین اهل سوریه است. همیشه سرش به کار خودش است و به آهنگری مشغول است. وقتی از کنارش رد می شوی لبخند می زند.
انسانی که روزی فرزند عزیزکرده خانواده خود بود اکنون برای بدست اوردن روزی در لبنان، با لباسهای مندرس و دستهایی سیاه، به کار آهن مشغول است. برخلاف دیگر همکارانش که اهل سنت هستند همیشه مهر در جیب دارد. کمی با او گپ زدم. مشتاقانه با من درد دل کرد.
* اهل کجا هستی؟
- قامشلی.
* وضع آنجا چطور است؟
- شهر دست نظام است و با مقاومت ارتش و کمک کردها داعش نتوانست بر شهر مسلط شود. نظام به کردها اجازه داد بجنگند. اما کردها نیت های شومی دارند. می خواهند مثل کردستان عراق مستقل شوند. برای همین ارتش کنترل جاهای مهم مثل فرودگاه و پادگانها و ادارات دولتی را به دست دارد.
* تو چرا شیعه شدی؟
- ما در سوریه چیزی به نام شیعه سنی نداشتیم. همه مسلمان بودیم. به لبنان که آمدم و شیعه ها را دیدم، فهمیدم اسلام واقعی این است. اخلاق و رفتار شیعیان طبق سیره پیامبر است. هرچند در ضاحیه، بعضی ها لات و لوت و ناجنس هستند و اذیت می کنند اما در جنوب مردم خیلی خوب هستند. برای همین شیعه شدم.
* در سوریه چه کار می کردی؟
- من دانشجوی سال سوم حقوق بودم. می خواستم بعد از گرفتن مدرک به دانشکده افسری بروم. دو سال درس می خواندم و می شدم افسر ارتش. ماشین و منزل می دادند و تا ظهر خدمت می کردیم. خوب می شد. ولی بعد از جنگ مجبور شدم بیایم لبنان.
* تو با نظام هستی؟ بشار اسد را دوست داری؟
- بله. بیشتر ما قلبا با نظام هستیم. اما نمی توانیم در دهکده و شهر های خود ابراز عقیده کنیم. چون هر از مدتی یک گروه مسلط می شود. با هرکسی هم که باشی، گروه بعدی می آید می کشد. خود را بی طرف نشان می دهیم.
* چقدر از مردم الان با نظامند؟
- خیلی وقت است سوریه نرفتم. چون خدمت سربازی نرفته ام، اگر بخواهم بروم به خانواده ام سر بزنم، باید از سفارت سوریه مجوز بگیرم که 500 دلار هزینه اش است. الان نمی دانم چند درصد با نظام هستند و کمتر یا بیشتر از قبل شده یا نه. مردم را گول زدند. به مردم می گفتند اگر بشار را سرنگون کنید، سوریه می شود مثل کشورهای خلیج. همه پولدار می شوند، امکانات بیشتر می شود. مردم را گول زدند. الان همه چیز نابود شده. تروریستهای خارجی که دلشان برای ما نسوخته. جیش الحر هم آنقدر کم هستند که نمی توانند امور را به دست بگیرند. ضمن اینکه نوکر ترکیه شده اند. ترکیه تمام کارخانه ها و کارگاه های صنعتی حلب را بار کرد و دزدید. مردم را گول زدند. الان مردم آرزو می کنند برگردند به زمان بشار اسد قبل از جنگ. آب و برق مفت بود. نه مثل لبنان که آب نوشیدنی را باید در بطری بخری و آب و برق همیشه قطع است. کارخانه و کارگاه و تولیدی داشتیم. همه چیز ارزان بود. مدرسه و دانشگاه مجانی داشتیم.
* الان اوضاع شهرها چطور است؟
- شهرهای تحت کنترل نظام خوب است. وضع عادی است. اگر بروی دمشق یا دیگر شهرها، زندگی عادی در جریان است، ترافیک هست، مدرسه و کار هست. فقط گاهی صدای خمپاره و موشک می آید. همین. سوریه خیلی بزرگ است. قامشلی اندازه لبنان است.
* چقدر ایرانی در سوریه هست؟
زیادند. خیلی از گارد رییس جمهور ایرانی ها هستند. چون بعضی ها خیانت کردند و می کنند. اگر مردم خودمان خیانت نمی کردند کشور به این وضع نمی افتاد. خائن ها به تروریستهای خارجی راه و چاه را نشان دادند. مشکل از داخل خودمان است.
* در حلب ایرانی ها زیادند؟
- نه حلب حزب الله خیلی زیاد است. حلب بیشترش با نظام است. یکی دو محله را تروریستها تسلیم نمی شوند و مردم را سپر کرده اند. ترکیه هم به آنها کمک می کند. الان ترکیه ارتش آورده تا ارتش سوریه نتواند مناطق مرزی با ترکیه را محاصره کند و راه کمک به تروریستها قطع شود.
* خدا شر دشمنان را کم کند و ملت سوریه رنگ امنیت و آرامش را ببیند.
- انشالله

۱ ۰ ۴ نظر ۳۴۵۸ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۴)

سلام.آقاي علوي شما گفتيد كه كه اون آقاي سوري ميگفت كه گروههاي مخالف به مردم گفتند كه اگه با بشار اسد مخالفت كنند كشورشون ميشه مثل كشورهاي خليج.اما به نظرم فقط اين موضوع باعث نشد كه جنگ بشه.خواهش مي كنم كه واقعيت رو بگيد كه از كجا جنگ سوريه شروع شد و جرقه اش كجا بود؟مردم چرا و به چه دليل با نظام بشار اسد مخالفت كردن؟با اينكه مي دونم كه همه مردم مخالف بشار اسد نبودن و نيستن.واقعا اين جنگ كي تموم ميشه!!!!!!!!!!! بسه اين همه جنايت. بخدا وقتي ميشنوم كسي از ايراني ها در سوريه شهيد شده تنم مي لرزه.شهر زنجان يك شهيد مدافع حرم داره كه اون هم سرهنگ سپاه بود و 6 ماه به باز نشستگيش مونده بود كه چند ماه پيش شهيد شد و از فاميلهاي نزديك ما هم بود.

پاسخ:

۱۲ آبان ۹۵، ۱۸:۰۹
هر کشوری معترض و مخالف نظام داره. اونچه باعث شد قسمتی از مردم شورش کنند همین بحثها بود وگرنه کشورهای دیگری که معترضان و به اصطلاح خودشون انقلابیون رو تحریک میکردند خودشون دموکراسی و آزادی ندارند مثل عربستان و قطر. کشورهایی علیه سوریه توطئه کردند که سرانشان پادشاه مردم هستند، سوادشان نصف سواد ریبس جمهور سوریه نبود، ثروت اندوزی هایی داشتند که در سوریه خبری نبود، مشکل سوریه فقط حمایت از مقاومت و ایران بود. وگرنه حتی اگر قیافه ضد اسراییل میگرفت ولی با ایران بد بود کاذی به آن نداشتند. چیزی که علنا عربستان به آنها پیشنهاد داد.
مشکل سوریه به خاطر لجاجت آمریکا و ترکیه و عربستان راه حل سیاسی ندارد. اگر جبهه مقاومت پیروز شد شاید بیایند سر میز مذاکره کنند وگرنه الان راه حلی را نمی پذیرند.

سلام.یعنی جنگ سوریه فقط سر ایرانه؟اخه چرا?یعنی این همه کشته و خرابی رو سوریه بخاطر ایران میکنه؟چرا بشار طرف ایرانه؟

پاسخ:

۱۳ آبان ۹۵، ۰۹:۰۳
چون سوریه تنها کشور عربی است که هنوز مخالف اسراییل هست و حاضر نشده پیمان صلح ببنده و اون رو به رسمیت بشناسه. چون سوریه در جنگ 2006 پشتوانه و حامی مقاومت بود و بسیاری از کمکهای تسلیحاتی از آنا به مقاومت رسید و موشکهای روسی را آنها به مقاومت دادند. اصلا سوریه جزئی از جبهه مقاومت هست. سوریه ای ها روحیه بسیار سلحشور و مقاوم و ضد ظلم دارند و با استعمار فرانسه، و بعدش با اسراییل جنگیدند و حامی فلسطینی ها و لبنانی ها بودند. حمله به سوریه جزء نقشه استراتژیک اسراییل بود که به نقشه دم مار مشهور بود. طبق این نقشه، برای رسیدن به سر افعی (یعنی ایران) باید از دم آن شروع کرد. اول حزب الله نابود شود، بعد سوریه، بعد به ایران می رسیدند. با پیروزی حزب الله نقشه کاملا به هم ریخت. اما چون نقشه استراتژیک است گفتند با وارد کردن داعش و ایجاد جنگ داخلی بین مسلمانها، همه را ضعیف می کنیم. بعد می رویم سراغ ایران. برای همین ایران باید سوریه را کمک کند. چون اگر زمین بخورد، نوبت ایران که بشود، سوریه دیگر در معادله ایران نیست و دست دشمنان خواهد بود.
بشار اسد همانند پدرش رابطه خوبی با ایران دارد و هنگامی که در دفاع مقدس، تمام دنیا و کل کشورهای عربی علیه ما بودند، سوریه از ما حمایت می کرد. هوش بالای سیاسی و نوکر غرب و شرق نبودن، باعث شده نزدیکی زیادی با ما داشته باشند.

سیدرضاتقوی

۰۵ آذر ۹۵ ، ۱۱:۳۳
ان شالله این سید حسن نصرالله هرچی درد وبلا بخوره توسر این وهابیها و بعضی از عناصر داخل کشور اگر این حزب الله و... نبود ما باید با داعش ودیگر گروهکهای تکفیری تو تهران مبارزه میکردیم حالا یه سری آدم کج وکوله میگن نه غزه  نه لبنان .. حاضرم قسم بخورم اگه داعش به چند کیلومتری مرز برسه همینها که این شعار رو سر میدن سوراخ موش اجاره میکنند شماها پولهایی به تیلیارد تاراج و اختلاس میشه وپولهایی که به روسیه باج میدهند رو نمیگید پول ناچیز که کاملا به حق هم هست به حزب الله کمک میشه رو میگید انگار یادتون رفته اونا در عوضش جونشون رومیذارند  وبعدش دارند بخاطر ما می جنگند بعدش  مگه هر حزب اللهی چقدر حقوق میگره ؟ از اون آقایونی که حقوق نجومی میگرند و هیچ کارای ندارند بعدش خواستار سرنگونی حکومت هستند که بهتره! 

من فک میکنم خودمردم سوریه اصلا ادم های اگاه و دین داری نبودن.خ جالبه ک این جوون توی لبنان فرق بین سنی و شیعه روفهمیده.شیعه وقتی اگاه باشه نمیذاره دشمن بهش مسلط بشه بصیرت خ مهم هس.سوریه مث ایران بودچون اکثرزیرساخت ها حتی مغازه ها هم ایرانیها دست ایرانی ها بود.پرازکارگاه تولیدپارچه بود.اب و برق مفت زیرساختش دست ایران بوده بالطبع هم ارزون میداده دست مردم .اگه ماهم بصیرت نداشته باشیم ازسوریه وضعمون بدترمیشه

پاسخ:

۸ آذر ۹۵، ۱۰:۳۲
بله کاملا موافقم. کلا ملتی که شکر نعمت نکند و در برابر خدا سرکشی کند عاقبت بسیار بدی خواهد داشت. در احادیث بسیار از ری (تهران کنونی) و عاقبت آن بد گفته شده. خدا را شکر که فعلا تهران نیستم.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها