اعتصاب روزمزدان شرکت برق لبنان

اعتصاب روزمزدان شرکت برق لبنان

اعتصاب کارمندان غیر رسمی و غیر استخدامی شرکت برق لبنان برای احقاق حقوق خود.

آنهایی که اخبار لبنان را دنبال می کنند حتما کلمه میاومین را این روزها شنیده اند. میاوم یعنی روزمزد. این اصطلاح به کارگران شرکت برق لبنان به کار می رود که برخی سی سال است کارمند شرکت هستند اما نه بیمه ای دارند، نه کارمند محسوب می شوند، نه مزایای شغلی دریافت می کنند و نه استخدام رسمی می شود.

در چند سال گذشته بارها با اعتصاب و راه انداختن کمپین های کارگری و اتحادیه ها، توانستند صدای خود را به مردم و مسئولین برسانند. اما اقدام عملی موثری برای آنها انجام نشده است. بسیاری از این افراد در حین انجام وظیفه در اثر برق گرفتگی از دنیا رفته اند یا اعضای بدن خود را از دست داده اند. یا مثلا یکی از این افراد، هنگام کشیک، با انفجار ترانس برق نیروگاه، از تخت پرت شد و صدمه دید.

اما چرا این افراد استخدام نمی شوند؟

تاسیسات برق لبنان که هر بار در هر جنگی توسط رژیم صهیونیستی نابود می شود و خسارت می بیند، در زمان حریری، به بخش خصوصی (به خودشون!) واگذار شد. تمام بودجه مربوط به نیروگاه ها اکثرا اختلاص شده و به جای هزینه در این بخش به جیب مسئولین رفته است.

از آنجا که کار برق بسیار خطرناک است و حقوق پایینی هم دارد، فقط فقرا مجبورند در آنجا کار کنند. این بدان معناست که بیشتر کارگران از شیعیان هستند. چون در لبنان قانونی نانوشته وجود دارد که باید از طایفه های مختلف در هر موسسه و اداره ای به مساوات یا بر اساس تقسیمی مشخص، استخدام شوند، استخدام این افراد عملی نمی شود. جالب اینجاست که جبران باسیل داماد میشل عون (رهبر گروهی از مارونی های لبنان که همپیمان حزب الله هم هستند)، که وزیر انرژی لبنان بود از بزرگترین کارشکنان استخدام روزمزدان بوده است. بهانه های آنها مبنی بر لزوم امتحان دادن روزمزدان و استخدام آنهایی که قبول می شوند، صرفا برای کارشکنی بوده است. چون چندبار امتحانات سختی برگزار شده ولی بجز معدود افرادی، بقیه قبول شدگان استخدام نشده اند.

اعتصاب کارگران شرکت برق لبنانروزمزدان بیچاره، در نقاط مختلف اعتصاب کرده اند. یکی از آنها قصد خودسوزی داشت که با زور نجاتش دادند. یکی دیگر اعتصاب غذا کرده است که امروز حالش وخیم شد.

میاومین شب و روز جلوی موسسه برق لبنان اعتصاب کرده و روی زمین می خوابند تا صدای خود را به گوش مردم و مسئولین لبنان برسانند.

۲ ۰ ۱۱ نظر ۳۴۷۲ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۱)

سلام. اقای علوی هنوز لبنان نتونسته دولت تشکیل بده؟ اگه ن خوب علتش چیه؟چرامردمش اعتراض نمیکنن؟ و سوال دیگه مگه مردم لبنان رییس جمهورشون انتخاب نمیکنن؟ باانتخابات !خوب این بنده های خدا اعتراض ب کی میکنن؟وقتی دولتی ندارن؟!!کی میخاد جوابگوباشه؟!.
سوال دیگه بحران زباله چی شد؟
جنوب لبنان هم ک شیعه هاهستن و حزب الله هست این بحران رو داره؟

پاسخ:

۸ مرداد ۹۵، ۲۳:۳۹
نه دولت داره. رییس جمهور نداره.مردم پیرو روسای طایفه خودشون هستن. رییس جمهور رو پارلمان تعیین میکنه. مشکل اینه که هرکی میگه طرف مقابل مسئول بن بست در انتخاب رییس جمهوره. حزب الله میگه عربستان با انتخاب میشل عون که اکثریت مسیحی ها با اونن مخالفه و نمیگذاره انتخاب بشه، اونا میگن ایران مسئول توقف ماجرا هست چون رییس جمهور بیاد میره سراغ مقاومت و حل مشکل سلاح مقاومت. خلاصه هرکی نامزدی که طرف مقابل پیشنهاد میکنه رد میکنه.
زباله رو موقتا حل کردن سپردن دست شرکت قبلی و دارن خالی میکنن لب دریا و جاهای دیگه!

اول این که خدا کمکشون کنه
دوم این که اختلاس

خوب مردم صبوری دارن.موندم لبنان بااین همه اوضاع درهم برهم چیجوری سرپامونده؟!
اینجوری ک شمو میگین خ راحت لبنان میتونه سقوط کنه.
البته حس میکنم خ ادم های حرص خوری هم نباشن بیخیال زندگی میکنن.

پاسخ:

۹ مرداد ۹۵، ۱۲:۴۱
لبنان رو طوری طراحی کردن که نه ارامش داشته باشه نه طوری جنگ بشه که به رژیم صهیونیستی ضرر برسه. سرشون به خودشون و مشکلاتشون گرم باشه.
نظام سلطه اجازه نمیده لبنان سقوط کنه. هرج و مرج خصوصا در جنوب به ضرر امنیت اسراییله

سالرزو شهادت شیخ الرئیس امام صادق تسلیت باد

درسته چ سیاست جالبیه.اقای علوی چراجنوب لبنان ناامن بشه ب ضرر اسرائییله؟
الان هرچی ناامنی هس ک زیرسرهمینا هست.همینا پول و سلاح میدن ب گروه های تروریستی.اصلا بخاطر حرص همیناهس ک دنیا ریخته بهم.
بعد فک میکنید ارامش دوباره ب سوریه برگرده؟ شنیدم حلب ازادشده.

پاسخ:

۹ مرداد ۹۵، ۱۵:۱۵
نا امن شدن لبنان یعنی هرکی هر وقت بخواد میتونه به شمال فلسطین رفت و آمد کنه، حمله کنه، موشک بزنه، خمپاره بزنه، چیزی که در دهه 70 میلادی وجود داشت و به خاطرش اسراییل به لبنان حمله کرد و تا بیروت رو اشغال کرد و فلسطینی ها رو با کمک مسیحیان راستگرا از لبنان بیرون ریخت.
آرامش به سوریه برمیگرده. اما وقتی آمریکا و روسیه به یک توافق جامع برسند. آمریکا تا الان مجبور شده از نقشه های قبلی اش مبنی بر کنار رفتن بشار اسد کوتاه بیاد. اما اعراب و نوچه های آمریکا دست بردار نیستند! میگند نه باید بشار بره.
حلب بیشترش دست نظام هست و یک محله ازاد شد و یک مقدار خیلی کمی هم هست که تروریستها در اون محاصره شدند.

سیدمحمدحسین میرفخرائی

۱۳ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۴۷
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
این رو ببینید
جالبه

**********************************************************************************************************************************************************************************************************************************

در کل سایت جالبی هم هست. مال صهیونیست‌هاست

پاسخ:

۱۴ مرداد ۹۵، ۱۲:۳۸
عجب سایتی. از اون طرف فساد رواج میدن بین مسلمونا، بعد از اینطرف میان برنامه ای رو که ریختن، حالا چقدرش شده چقدرش نشده، اعلام نتیجه میکنن! زده بود مثلا جوانهای فلسطینی ماه رمضون، از فرصت رفتن به مسجد الاقصی استفاده میکنن میرسن لب ساحل دخترای اسراییلی رو اذیت میکنن! آخه دروغگوها! به زیر 45 سال که اصلا مجوز نماز در بیت المقدس رو نمیدین! چطوری یهو پیرمرد میشه جوون بیست ساله ی متلک انداز؟ بیشتر خبراش دورغ داشت.

سلام
عراقی ها چرا اینقدر پولکین؟؟

پاسخ:

۱۴ مرداد ۹۵، ۱۱:۵۶
کی پولکی نیست؟ حالا ربطش به اینجا چی بود؟ یا چرا به ذهنت رسید؟

دو نفرشونو دیدم خیلی پول دوستن

نصاب کاغذ دیواری

۲۶ مرداد ۹۵ ، ۱۳:۰۹
خیلی خوبه که با هم متحدن!

جالب بود. از لبنان بیشتر دونستم.

سلام
بشدت در سایتتون کم کار شدید.

پاسخ:

۱۲ شهریور ۹۵، ۱۴:۲۹
سلام. بله. فرصت و اینترنت ندارم. قضیه غیر و قیف هست! یا فرصت هست و اینترنت نیست، یا اینترنت هست و فرصت نوشتن نیست! :)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها