اجرایی شدن قانون تحریم مالی حزب الله از سوی آمریکا در لبنان

اجرایی شدن قانون تحریم مالی حزب الله از سوی آمریکا در لبنان

چندی پیش آمریکا قانون تحریم مالی اعضای حزب الله را به تصویب رساند. به موجب این قانون، بانکهای کشورهایی که با این گروه همکاری کنند، مورد تحریم قرار خواهد داد. اما آیا این قضیه تاثیری روی حزب الله خواهد داشت؟

حزب الله از گذشته نظام مالی بانکی خود را دارد و همه می دانند این قانون آمریکا، صرفا برای تحت فشار گذاشتن طرفداران آن و مردم است نه اعضای آن و مبارزان. سید حسن نصرالله هم در یکی از سخنرانی های پیشین خود به این نکته اشاره کرده بود و از اینکه بانکهای لبنانی کاسه داغ تر از آش بشوند و بسبب سلایق شخصی یا سیاسی، حساب تاجران شیعه را ببندند هشدار داده بود.

پس از اعلام ریاض سلامه رییس بانک مرکزی لبنان مبنی بر اجرایی شدن این قانون در لبنان، چندی پیش پیامی صوتی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که از افراد مرتبط با حزب الله می خواست پولهای خود را از بانکها در بیاورند. هرچند به صحت و سقم و هدف سازنده این پیام نمی توان اعتماد کرد، اما نشان از واقعیتی تلخ دارد و آن هم تابعیت بانکهای لبنان در نظام برده داری نوین آمریکا است. سالها پیش یکی از اعضای معمولی حزب الله که می خواست از بانکی وام خودرو بگیرد تعریف می کرد، کارمند بانک که از دوستان وی بود او را به بانک دعوت کرد و برگه هایی که مستقیم از وزارت خزانه داری آمریکا برای این بانک فرستاده شده بود تا اطلاعات این فرد را استعلام کند، به وی نشان داد. این اوراق، نه تنها آدرس و تلفن و اطلاعات این مدلی را از وی می خواست، بلکه به قد و وزن همسر و فرزندانش هم رحم نکرده بود! به این شکل، این حزب اللهی از خیر وام گذشت. اما آیا آمریکا حق دارد چنین در امور داخلی یک کشور دیگر دخالت کند؟ اگر چنین است پس چرا ما اجازه نداریم برای امنیت خود، با گروه های تروریستی که لب مرزهای ما هم نزدیک شده اند به دفاع بپردازیم؟! آیا حق نداریم منابع پشتیبانی مالی از تروریستها که بصورت فروش نفت و تجارت، از خلیج فارس می گذرد متوقف کنیم؟

هرچند در حزب الله به جز نماینده ها و وزرای آن که از دولت لبنان حقوق می گیرند، بقیه هیچ ربطی به سیستم بانکی رسمی در لبنان ندارند، اما خوف اینکه تهمت واهی به افراد شیعه یا حتی مسیحی و سنی در مورد حمایت از حزب الله زده شود و حسابشان بسته شود، باعث خواهد شد، بسیاری از افراد پولهای خود را از بانکهای لبنان خارج کنند. در این صورت شوکی به نظام بانکی لبنان وارد خواهد شد. برای همین است رییس بانک مرکزی لبنان در طول هفته های گذشته بارها در مورد استقرار قیمت لیره در برابر دلار صحبت کرده و اطمینان داده در این مورد مشکلی نخواهد داشت. این اظهار نظرهای چند باره شک در مورد استقرار مالی اقتصادی را دوچندان می کند. امروز در خبر ها اعلام شد دو بانک لبنانی، حساب دو نماینده حزب الله در مجلس لبنان، علی فیّاض و نوّار الساحلی را مسدود کرده اند. علاوه بر آن حساب دختر یک نماینده سابق حزب الله یعنی امین شِرّی هم مسدود گشته است! فشار چند جانبه به حزب الله از سوی آمریکا و اذنابش مثل عربستان هر روز بیش از پیش زیاد می شود و ایران هم به تنهایی نمی تواند همه این فشار را که به خاطر او متحمل حزب الله شده تحمل کند.

برخی از منابع لبنانی از واکنش حزب الله در رابطه با فشار بانکی بر مردم اظهار نگرانی کرده اند و معتقدند در صورت انجام واکنش، پیامدهای آن از تحمل لبنان خارج خواهد بود.

۱ ۰ ۸ نظر ۲۶۰۶ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۸)

سلام
استفاده کردیم. متشکر
تا زمانی که سیستم و نظام بانکداری و اقتصادی در کشورهای اسلامی این باشه، فشارها و دخالت های غرب و صهیونیسم ادامه داره. باید فکری اساسی کرد.

شهادت فرمانده حزب الله به بهانه دست داشتن در قتل حریری نشانه آشکار و واضح نزدیک بودن جنگ علیه حزب اللهه که میخوان آمادگی حزب رو بسنجن.حزب الله باید قاطع تو کاسشون بذاره.حتی شده کمک از ایران بگیره...
باید از فرمانده هاشون بکشن نه سرباز ها خیلی پررو شدن

پاسخ:

۲۴ ارديبهشت ۹۵، ۱۱:۳۹
البته دشمن بهانه نمی خواد. میزنن. احتمالا حزب الله در همین نزدیکی یک اقدامی بکنه.

خبر خوبم این که عربستان به حدی ذلیل شده که میگه ما با حوثی ها دشمن نیستیم جیران هستیم!جیران میشه متحد نه؟؟
کلی مسخرش کردن.از مصر هم یک سری خبرگزاری های عربی اعلام کردن مصر با ایران علیه عربستان بسته(بدون اطلاع سیسی)دوباره وهابی ها کلی حرص خوردن
به نظرت راسته؟

پاسخ:

۲۴ ارديبهشت ۹۵، ۱۲:۳۰
عربستان در یمن چیزی به دست نیاورده. اما نشنیده بودم این حرف رو. عربستان فعلا از لج ایران داره در مذاکرات سوریه و مذاکرات یمن موش میدوانه و گزینه جنگ رو ادامه میده.

سلام
این روزها فقط خبرهای بد میشنویم
اگر براتون مقدوره لطفا از شهید مصطفی بدرالدین هم پست بگذارید که با شنیدن خبر شهادتشان واقعا دلم شکست.ممنونم

سلام
چقدر ذلّت و خواری
که یه کشور از اونور کره زمین برای مردم این ور زمین میتونه تصمیم بگیره
بازم دم کشور خودمون گرم که حداقل جیره خوار غریبه ها نیستیم
و هر مشکلی هست با خودمون حل می کنیم

پاسخ:

۲۴ ارديبهشت ۹۵، ۱۳:۵۳
الان که دستگاه های کارت خوان رو دادن یه شرکت آمریکایی! از فردا لیست تورو کامل میشه. بعدا که دولت کاملا آمریکایی شد به جای ترور، حساب میبندن. به همین راحتی.

هر چی بخوام بگم باز میبینم مسئولین خودمون بدترند ، پس هیچی نمیگم
خدا خودش یاورشون باشه

سلام 
اگه بخوایم ماهیانه یه مبلغی رو به عنوان کمک به حزب الله هزینه کنیم، به طوری که مطمئن باشیم حتما به دستش میرسه،  چطور برای ما مقدوره ؟ 

پاسخ:

۲۵ ارديبهشت ۹۵، ۰۰:۱۹
سلام. دفتر حزب الله در تهران

تو لبنان راحت میشه بانک خصوصی احداث کرد؟
ایران میتونه یه بانک خصوصی تو لبنان تاسیس کنه و حساب اعضای حزب الله منتقل بشه به اون حساب. تحریم هم شد شد. هر تحریمی که بانکها رو فلج نمیکنه

پاسخ:

۲۵ ارديبهشت ۹۵، ۱۶:۲۳
بانک صادرات اونجا هست. اما خب وقتی به سوییفت وصل نیست چه فایده؟ خود حزب الله بانک داره (همون صندوق)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها