چمران محبوب قلب مردم لبنان

چمران محبوب قلب مردم لبنان

پا به سن گذاشته است. از آن شور و حال جوانی بیشتر باید در دلش سراغ گرفت. دکتر، روزگاری شاگرد بود، یک شاگرد مدرسه ای از طایفه محروم شیعه در جنوب لبنان. امروز خودش در مدرسه به شاگردان رسیدگی می کند. وقتی دکتر نوجوان بود، سیدی از نسل امامان نزد آنها رفت. روز و شب تلاش کرد. برای رفع محرومیتشان کوشید. چقدر زحمت کشید تا آنها را دور هم جمع کند و با کمک خودشان و پولدارهایشان، مدرسه و درمانگاه و کارگاه برایشان تاسیس کرد.

آری، امام موسی صدر در جنوب لبنان درخشید. خدا هم یار او بود. برای مدرسه فنی حرفه ای مدیری فرستاد که بی نظیر بود. تحصیلکرده و مبارز. مصطفی چمران وقتی به مدرسه جبل عامل رفت و یتیمان و محرومان شیعه را دید، دیگر نتوانست از آنها دل بکند. بسیاری از رهبران مقاومت در لبنان چه در حرکت امل و چه در حزب الله شاگردان او هستند.

دکتر هم شاگرد چمران بود. به قول خودش خیلی با او نزدیک شده بود. آنقدر که در جنگ تحمیلی ایران به همراه چمران و برخی دیگر از جوانان حرکت امل، علیه عراق جنگیدند. برخی دوستانش را بعثی ها و کمونیستها بعد از آنکه فهمیدند در ایران بوده اند در لبنان پیدا کردند و ترور کرده و به شهادت رساندند. هنوز وقتی از چمران حرف می زند قطره اشکی در چشمانش پدیدار می شود که نمی تواند آنرا پنهان کند.

دکتر، خاطره زیبایی از شهید چمران تعریف کرد. گفت: دکتر چمران اوایل با بچه ها ناهار نمی خورد. از بس سرش شلوغ بود. یک بار به سالن نهارخوری آمد و دید بچه ها در صف ایستاده اند. اما معلمها گوشه ای از سالن، میزی مخصوص به خود دارند و بدون رعایت صف غذا می گیرند و آنجا می نشینند و غذایشان هم چرب تر و مفصل تر از بچه هاست. عصبانی شد. آمد پشت سر بچه ها در صف ایستاد. بچه ها تعجب کرده بودند. هر معلمی که می آمد، می دید چمران خودش در صف با بچه ها ایستاده، یا وارد صف می شد یا با نهیب چمران در صف قرار می گرفت. وقتی نوبت چمران شد تا غذا بگیرد، گفت مثل دانش آموز قبلی بری من غذا بکش. دیگر هم نبینم به بچه ها گوشت ندهی و بگذاری برای معلم ها. به همه باید گوشت و خورشت برسد. سپس سر میز بچه ها نشست.

اینچنین بود که چمران هنوز در قلب شاگردان پیشین و همکاران خود جای گرفت و الگوی جوانان مقاومت لبنان شد.

۱ ۰ ۸ نظر ۳۵۲۷ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۸)

اقای علوی من سایت شما رو به طور کامل دیدم و اغلب هم چند بار گزارشات شما رو خوندم ...یه سوال داشتم: ایا از نظر شما مقایسه یک "طایفه" با یک "ملت (تشکیل شده از صدها قوم و فرهنگ) کاره دروست و منطقی هست؟

پاسخ:

۲۰ فروردين ۹۵، ۱۱:۱۸
نمیدونم. بستگی داره. منظورتون چیه؟

واضح تر میگم ....دلیل سوالم این بود: در موضوعات مختلف دیدم که مردم ایران رو به طور کلی !!( یعنی تمام مردم ایران با تمام قومیت ها و فرهنگهاش رو با یک نوع نگاه که ناشی از برداشت شما از زندگی بخشی از مردم تهران هست ) با شیعیان لبنان مقایسه کردید !!!
از این گذشته دراین مقایسه ها اغلب نیمه خالی لیوان مردم ایران(همون بخش که همه رو بهش نسبت دادید ) و نیمه پره طرف مقابل رو دیدید!!!


پارسا سلیمانی

۲۱ فروردين ۹۵ ، ۱۳:۵۴
درود بر شما آقای علوی عزیز که واقعیت اسطوره هایی مثل امام موسی صدر و شهید چمران رو با قلم شیوات به ما می شناسونی.

پاسخ:

۲۱ فروردين ۹۵، ۱۴:۰۴
لطف دارید

سلام 
به نظر شما از الان برای کنکور ارشد اقدام کنم یا نه؟
ترم یکم.

پاسخ:

۲۴ فروردين ۹۵، ۰۹:۴۷
سلام
از الان که زوده. اما حتما قبل از سال آخر یکبار شرکت کن هم تجربه میده و با سوالات آشنا میشی هم استرس رو کم میکنه و جو آزمون رو میفهمی

این جمله هم یعنی چی؟
«سعی و کوشش مشکور باشد»

پاسخ:

۲۴ فروردين ۹۵، ۰۹:۴۹
به عربی ترجمه کنم یا فارسی؟ laugh این یعنی تلاش شما مورد قدردانی است

سلام و وقت بخیر
خاطره ای که نوشتید از قول چه کسی بیان می شود و بفرمایید منبع آن کجاست؟

پاسخ:

۱۶ خرداد ۹۵، ۰۰:۴۰
منبع بنده هستم. خودم با ایشون صحبت کردم. اسمشان را ذکر نکردم.

http://www.parsine.com/fa/news/274902/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%DA%86%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DB%8C%D8%AA%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B1-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%AA%D8%B1%D8%AC%DB%8C%D8%AD-%D8%AF%D8%A7%D8%AF

این هم اینستاگرام نوه ی دختری شهید چمران در آمریکا
https://www.instagram.com/sarahgiusti2889/

پاسخ:

۱۷ تیر ۹۵، ۱۷:۳۰
مطمئنید ایشون نوه دختر شهید چمران هستن؟

بله
این اسامی و اطلاعات رو نگاه کنید 
http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?gl=34&dbid=3693&rank=1&new=1&MSAV=0&msT=1&gss=angs-d&gsln=Chamran

مخصوصا این 
NAME: Sarah Marie GiustiMOTHER: ChamranBIRTH: date - Contra Costa, California

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها