انقلاب پیمانکاران آمریکا!

انقلاب پیمانکاران آمریکا!

استفاده از این مطلب صرفا با ذکر منبع مجاز است. ترجمه از محمود علوی. مسئولیت این مقاله و صحت و سقم آن به عهده نویسنده آن است.

بررسی پشت صحنه حرکت طلعت ریحتکم (گندتان درآمده)
کارشناسان بر این باورند که تظاهرات کنونی در لبنان نتیجه استراتژی هایی است که خارج از لبنان برنامه ریزی شده و فعالان اصلی آن جوانان ساده ای که در خیابان می بینیم نیستند.
اینطور که به نظر می رسد وضع کنونی بسیار خطرناک است و جریان طلعت ریحتکم بشدت تلاش می کند هر راهکار دولت را رد کرده و موجب هرج و مرج شود دقیقا مانند وضع کشورهایی که دچار بهار عربی شدند.
یکی از شخصیتهای اساسی پشت پرده ی حرکت طلعت ریحتکم، مروان معلوف است. وی اخیرا در سازمانی اسرار آمیز ولی بسیار قوی که مقر آن در نیویورک قرار دارد مشغول به فعالیت بود. اسم این سازمان، خانه ی آزادی است (freedomhouse).
خانه آزادی در سال 1941 تاسیس شد و یکی از مکهم ترین سازمانهایی است که با بودجه حکومت آمریکا فعالیت می کند (بیش از 85% بودجه) و از سال 1941 نقش مستقیمی در تامین بودجه و سازماندهی در جهت تغییر حکومت ها در بسیاری از کشورهای جهان را داشته است.
برخی از رهبران خانه آزادی: جیمز وولسی (CIA)، جیمز کریمر (وزارت خارجه)، مارک لاجون (وزارت خارجه)، کنث جوستر (وزارت خارجه). به اضافه دخالت مستقیم نیومحافظه کارانی مثل دونالد رامسفلد و پاول وولفوویدز. مشهور است که خانه آزادی سازمانی بسیار موثر و دارای دفاتر و نمایندگی های بسیار در تمام نقاط دنیا می باشد. نقش این سازمان از طرف برخی گروه های آمریکایی مورد انتقاد قرار گرفته و از این سازمان (که از طرف سازمان امنیت مرکزی در بی ثبات کردن استقرار حکومت ها تلاش می کند) در سازمان ملل شکایت کرده اند.
چین، روسیه، کوبا، مصر، بخشی از تحقیقی بود که سازمان ملل در این رابطه انجام داد، همچنین این سازمان به خاطر نقش مهمی که در بحران اوکراین داشت مورد انتقاد واقع شد.
خانه آزادی در بیش از 100 کشور دنیا شبکه ای از سازمانهای محلی ایجاد کرده و اساسا بودجه خانه آزادی توسط NED (سازمان ملی برای دموکراسی) انجام می پذیرد. روسیه اعلام کرد هر دو سازمان خانه آزادی و سازمان ملی برای دموکراسی در روسیه عنصر نامطلوب هستند و هر دوی آنها پشت پرده تمام تحرکات بی ثبات سازی در بهار عربی قرار داشتند، ضمن اینکه در صربستان هم به آموزش اوتبور (گروه مقاومت) پرداختند و همینطور کشورهای مختلف دیگر.
مهم است بدانیم در سال 2009 شانزده نفر از فعالان مصری در خانه آزادی آموزش دیدند و پس از تحقیقات در مصر، برخی از آنان دستگیر شدند که دادگاه های مصر حکم تعطیلی دفاتر خانه آزادی را صادر کردند.
مروان معلوف در زمانی که در خانه آزادی کار می کرد به تونس فرستاده شد و به محض برقراری تماسهایش با خانه آزادی، وی حکم تاسیس شرکت جدیدی که در حیطه خاورمیانه و آفریقا فعالیت کند دریافت کرد. در سال 2011 در تاسیس شرکت مناپولیس (MENAPOLIS) درست در میانه بهار عربی مشارکت جست که مرکز اصلی آن در استانبول ترکیه قرار داشت. همچنین با حرکتهای انقلابی و مخالفین سوریه، تونس، مصر، لیبی و غیره مشارکت داشت.
مناپولیس دوره های آموزشی زیادی در مورد شورش وانقلاب برگزار نمود و بین حرکتهایی از تونس، مصر و دیگر کشورها رابطه برقرار نمود تا تجارب خود را به اشتراک بگذارند. شعار اصلی این موسسه تفکر دوباره در خاورمیانه (بازسازماندهی خاورمیانه) است. مناپولیس دوره آموزشی 18 ماهه ای برای فعالانی از لبنان، سوریه، تونس، مصر، لیبی و اردن برگزار نمود.
دفتر اصلی مناپولیس در استانبول ترکیه است و شاخه هایی در لبنان دارد. لازم به ذکر است که فعالان اصلی در حرکتهای حال حاضر در لبنان در واقع جزئی از مناپولیس هستند یا به عنوان کارمند و یا به عنوان همکاری. مثل عماد بَزّی، نزار غانم، نزار امین.
عماد بزی با مناپولیس همکاری می کند و در آمریکا دوره های خانه آزادی را در قالب برنامه ای که به نام نسل جدید دعوتگران نامیده می شود پشت سر گذاشت. او همچنین در جریانات تونس شرکت داشت و در تحرکات بهار عربی در مصر بازداشت شد و به لبنان برگردانده شد.
نزار غانم از همکاران و موسسان مناپولیس است. سومین فرد در تاسیس شرکت، کاترین ماهر است. او کارشناس ارتباطات در ویکیمدیای آمریکا است که در دمشق تحصیل کرده است.
اعضای دیگری از مناپولیس که در درگیری های سوریه نقش فعالی ایفا کرده اند قادری ابوشحاده، دیما موسی، وائل قیس و همچنین برخی از دیگر کارمندان رده بالای شرکت هستند.
معاون مقرب مروان معلوف که عضو مهمی در حرکت طلعت ریحتکم است، خطار طربی است که با اسم خالد عباس فعالیت می کند. او به همراه مروان معلوف و عماد بزی کمپینی تاسیس کردند به نام الجمهوریه. همچنین وی در واشنگتن تظاهراتی برای حرکت طلعت ریحتکم در مقابل سفارت لبنان ترتیب داد. خطار طربی در اوایل سال 2015 در قطر به سر می برد.
اسعد ذبیان هم جزئی از حرکت طلعت ریحتکم است. او معاون نزدیک برنامه شراکت خاورمیانه (متعلق به وزارت خارجه آمریکا) است و برای این برنامه آموزش دیده است.
این مجموعه در گذشته چند بار تلاش کرد تا بهار عربی را در لبنان در موازات دیگر کشورهای عربی آغاز کند. از سال 2011 که مناپولیس تاسیس شد تا به امروز تحت عناوین و اسمهای مختلفی از کمپین ها و حرکت ها در راستا کوشیده است. ولی تلاشهای گذشته و تظاهرات های پیشین به خاطر نظام منحصر به فرد طایفگی در لبنان نتیجه بخش نبود. بحران زباله در لبنان فرصت مناسب برای عملیات بهار عربی را برای آنها فراهم کرد.
پروژه های مناپولیس فقط از طریق افراد آموزش دیده فوق پیگری نمی شود. در واقع دوره های آموزشی در استانبول و دیگر شهرهای برای تربیت رهبران فعال برای ایفا کردن نقش در حرکتهای مختلف در کشورهای مختلف در حال انجام است. مناپولیس خدمات مختلفی به مخالفان سوری ارائه کرده که از طریق فشار بر نظام سوریه بواسطه تاکتیک های مختلف و ارائه گزارشهای گوناگون به حکومت آمریکا بواسطه صدور اوراق با همکاری خانه آزادی صورت می گیرد.
کمپین هایی که طلعت ریحتکم و حرکت های دیگر در لبنان ترتیب می دهند تا کنون به نظر می رسد سازماندهی نشده است اما تمام آنها در واقع از پیش طراحی شده تا تصور شود در لبنان حرکت های مدنی در جریان است و مردم دیگر به حکومت خود احترام نمی گذارند و این تاکتیک ها برای سرنگونی طاغوت است. واقعیت امر چنین است که اکثر آنها حرفه ای هایی هستند که تجربه زیادی دارند و به نظر می رسد همان تاکتیکهایشان همان هایی است که سازمانهای آمریکایی مرتبط با تغییر نظام ها استفاده می کنند. ضمنا برآورد می شود پوشش رسانه ای این حرکتها هم اجیر شده و پرداخت شده هستند و این هم جزئی از استراتژی عمومی آنها است.
اعضای طلعت ریحتکم از یک حلقه بسیار تنگ تشکیل شده. وضع کنونی بسیار خطرناک است، از طریق مرزها بودجه و امکانات در اختیار آنها قرار گرفته است. تصادفی نیست که همین مجموعه در تمام انقلابهای بهار عربی نقش مستقیم داشته است.

نزار أمین – Menapolis

خطار طربی یا خالد عباس

أسعد ذبیان – راهکار مشارکت خاورمیانه – سفارت امریکا

مروان معلوف در انقلاب مصر!

معلوف و طربی در انقلاب تونس!

معلوف و طربی با براندازان یمنی و تونسی و دیگر کشورها

اسعد ذبیان در حال سخنرانی برای فعالان در سفارت امریکا

معلوف - طربی - بزی

معلوف و طربی در اغتشاشات لبنان!

طربی یا خالد عباس؟!

منابع مورد استفاده در این تحقیق را در سایت اصلی ببینید.

۰ ۰ ۳ نظر ۲۲۳۲ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۳)

-- رجعت صدر --

۳۱ شهریور ۹۴ ، ۲۰:۴۰
سلام
از نظر علمی و تئوریک که انقلابی در کار نیست...در هیچ یک از کشورهای عربی
چون معمولا طبق تعریف، هر انقلابی دارای ویژگی هایی است.
مهمترین ویژگی ها وجود رهبری و جریان فکری محکم و مستدل است:
هیچ انقلابی نیست که بدون رهبر بتواند به پیروزی برسد یا بدون یک جریان فکری به حیات خودش ادامه دهد
این رهبری می تواند به دست یک گروه باشد یا یک فرد
که این مورد جز در انقلاب شکست خورده مصر وجود نداشت

روند پذیرش و گسترش یک اندیشه و تغییر افکار و ایدئولوژی ها هم یک روند بلند مدت است که از یک نهضت فکری آغاز میشود و به انقلاب ختم میشود
که به همان دلیل ِ عدم وجود رهبری، فکر و اندیشه ای هم در این شورش ها...رفرم ها و...دیده نمی شود

یک ویژگی مهم دیگر روحیه انقلابی است؛ که ما بیشتر بین جوانان عرب جوزدگی می بینیم تا روحیه محکم انقلابی:)
چیزی که از ظاهر امر پیداست(چیزی که ما از اینجا داریم میبینیم و البته ممکن است به دلیل گزارش غلط، دچار اشتباه باشد)
مخالفان در لبنان خیلی نتوانسته اند مردم را با خودشان همراه کنند
و مسئله بعدی این است که در لبنان طی قرن اخیر دیده نشده که یک دولت مستقل بتواند امور را به دست بگیرد
لبنان همیشه به دلایل ریشه ای با بی ثباتی دست و پنجه نرم کرده
و البته مهمترین دلیل آن این است که جامعه لبنان، از نظر فکری و عملی چندان قابل پیش بینی نیست نمی توان با قطعیت گفت که چون پیمانکاران آمریکا ؛) در کشورهای دیگر موفق بوده اند در لبنان هم موفق خواهند شد.
---------------------------------------------------------------------------------
البته این ها فقط یک اظهار نظر شخصی بود نه کارشناسانه
ولی
از نظر کارشناسانه شما، اوضاع لبنان چطور است؟ یعنی با این تفاسیری که در مقاله آمده، امکان یک رفرم سیاسی یا سقوط دولت وجود دارد؟

سعید اصلانی

۳۱ شهریور ۹۴ ، ۲۱:۳۳
به نظر میاد جریان خطرناکی هستش البته دولت لبنان هم بی تقصیر نبوده در اوج گیری این جریانات

تاج الدین

۰۵ مهر ۹۴ ، ۱۰:۲۳
واللا ایران که مثلا اینقدر در و دروازه شو به قفل و کلید بستن،اینقدر ماشاالله موسسات و دفاتر غیررسمی اینجوری داره. خصوصا الان که دفتر فیزیکی نمیخواد و یه اکانت فیبوکی قوی کافیه.
چه رسد به لبنان و بیروت که شهرآشوب بین الملله و اصن خوراکش فعالیت آزادانه تشکل های بین الملله.شنیدم میگن:بیروت،بهشت جاسوسا.
تو یه چنین فضایی،چاره کار فقط و فقط ، تقویت درونی جامعه شیعیه وبس. و الا اصن فرض گن که خود سوروس هم پاشه بیاد بیروت دفتر بزنه،قبحی نداره تو اون فضای بی در و پیکر و ولنگار!

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها