چند صحنه از زندگی در لبنان

چند صحنه از زندگی در لبنان

همین پریروز بود. توی آسانسور گیر کردم. حواسم نبود که ساعت داره 10 میشه و برق قطع میشه. خوبی آسانسورهای منطقه های ما (فقیر نشین ها که آسانسورش قدیمیه و شیک نیست) اینه که درب محافظ نداره. یعنی راحت میشه دست کرد لای قطعات قفل مکانیکی و درب رو باز کرد. همون که از بیرون با کلید مخصوص درب رو باز میکنن. اول از همه موبایلم رو درآوردم و چراغ قوه رو روشن کردم. بدبختانه آسانسور از طبقه، پایین تر رفته بود و دستم به قفل مکانیکی نمی رسید. چندبار در زدم. کسی نیومد کمک. همه یا بیرون خونه بودند یا خواب. کلیدم را درآوردم و با زحمت بسیار بلند ترین کلید رو پشت اهرم قفل، قرار دادم. با کلی مصیبت و درد انگشت بابت هل دادن کلید پشت اهرم، بالاخره درو باز کردم و نجات یافتم!

عصرش تازه رسیده بودم خونه که آیفون زنگ زد. برداشتم. سرایدار بود. گفت منبع آب شما خالی است. می خواهی آب بخری؟ (در لبنان آب همه ی روز وصل نیست. مناطق ما که حاشیه شهر و فقیرانه محسوب میشه قراره هفته ای یکبار آب بیاد که گاهی در تابستان به یکی دو ماه میرسه! مناطق مرفه تر که دولت بهشون میرسه هر دو روز یکبار آب وصل میشه. برای همین همه لبنان، مردم منبع آب دارن بالای پشت بام)

10 هزار لیره دادم کامیون آب. (حدود بیست هزار تومن برای 1000 لیتر آب). این ارزونترین آبه. شور و غیر بهداشتی هست. (قبلا آب شیرین می گرفتیم 10 دلار). الان دوش که میگیرم چشمم میسوزه.

ضمنا باعث ریزش مو و بیماری های پوستی هم میشه.

دیروز دو تا بسته شش تایی آب معدنی خریده بودم برای آشامیدن و پخت و پز. قرار بود ساعت 6 بعد از ظهر برق بیاد. نیومد. ده دقیقه ای گذشته بود. مجبور شدم پیاده شش طبقه رو با 18 لیتر آب برم بالا. تقریبا میشه 18 کیلو بار. هر دو طبقه وایمیسادم نفس میگرفتم!

شنیدم یکی توی ایران گفته مشکل آب ایران به خاطر تحریمه. بهش بگید نخیر! ظاهرا مشکل آب لبنان به خاطر بی تحریمیه! کاش لبنانم تحریم شه! بلکه آب شیرین تصفیه شده موقع مسواک زدن توی لوله ها باشه! نه آب چاه غیر بهداشتی و تصفیه نشده.

۰ ۰ ۵۶ نظر ۱۱۵۴۹ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۵۶)

قابل توجه دوستانی که از لبنان توی ذهنشون بهشت روی زمین ساختند

سلام
خدابه شما صبر بده واقعا شرایط سختی است.
این روزها در ایران همه چیز را به تحریم ربط می دهند،زیاد جدی نگیرید:-)

سلام
باورش برام سخته که این حال وروز لبنانه!
فلسطینی ها (مردم) چرا با ایران چپن؟

پاسخ:

۴ تیر ۹۴، ۲۱:۰۲
سلام
مناطق ما اینجوره.  جنوب از نظر آب بهتره ولی برق همینه. مناطق توریستی که عمدتا مناطق مسیحی هستن از نظر برق خوبن ولی آب مشکل هست. هر روز آب ندارند. 
فلسطینی ها همشون اینطور نیستند.

شاید تهران وضع آب تصفیه اش خوب باشه ولی شهرستان ها اینقدر املاح داره که برا خوردن آب تصفیه شده باید بخری...
20 لیتر 1000 تومن :)

اگر کل این قضایا را نوشتی فقط برای خط آخر... باید بگم همونی که "ف" گفت
یعنی خیلی جدی نگیر برادر این روزا خیلی چیزا را به تحریم ربط میدن.

واقعیت امر اینه که بعضی وقتها فکر میکنم اگر ما هم مثل بقیه مردم دنیا یه مقدار به خودمون سختی میدادیم الان بعد 30 و اندی سال وضعمون خیلی بهتر از الان بود...به تحریم هم ربطی نداره...

آب مفت انرژی مفت همه چیز مفت و یارانه ای ... سود هم که تو دلالیه نه تولید...

همین آبی که میگی ما 24 ساعت برا مسواک زدن هم داریم واقعا یه مصداق اسرافه که برای مملکت اسلامی مایه شرمساریه نه افتخار.... آب آشامیدنی باید از مصارف دیگه جدا باشه...

تو بخش کشاورزی هم خیلی وقت هست که دارن داد میزنن آب های زیرزمینی ته کشیده روش بهره برداری اصولی نبوده...


راستی این ها که گفتی وصف حال خودت بود یا از وبلاگ دوستان کپی کردی؟! ;)

پاسخ:

۵ تیر ۹۴، ۱۲:۰۸
مشکل آب آشامیدنی همه جای دنیا هست. منابع آبی محدوده و جمعیت و مصرف در حال افزایش. اما در مملکتی مثل ایران هیچ چیزش توجیه اقتصادی ندارد. مثلا آب از بنزین گرانتر است! آب تصفیه شده قابل شرب، میره برای دستشویی و حمام و آبیاری باغچه و ماشین شوری! (شستن)
وصف حال خودم بود. از کجا کپی کنم؟ یه جمله شو سرچ کن معلوم میشه :)

هم مدرسه ای

۰۵ تیر ۹۴ ، ۰۰:۰۳
سلام
خداقوت
شاید نظر برای مطالب ارسال نکنیم ولی حتما حتما مطالب خوبتون رو می خونیم.
در ماه مبارک دعایمان کنید.
راستی با این اوصاف چرا ایران نمی آیید؟

پاسخ:

۵ تیر ۹۴، ۱۲:۰۴
سلام
لطف شماست. محتاج دعا هستیم.
دلایل زیادی دارد که به ایران نمی آیم. از جمله وضع نابسامان فرهنگی و اجتماعی ایران. من در ایران در جامعه احساس امنیت نمی کنم. هرچند فعلا اخم و نگاه های منفی مردم تنها واکنش نسبت به دیدن یک مرد ریشو با زن چادری اش هست، اما کسی نمی داند مردم یک جامعه کی زامبی می شوند و مثل دوران فتنه به عابر پیاده ای که هیچ ربطی به حکومت و دولت و نظام هم ندارد و فقط ریش دارد حمله می کنند! متاسفانه دستگاه های فرهنگی مثل صدا و سیما و سینما هم نقششان به جای آموزش سازنده، نقش مخرب است و عموما هرجا می آیند برای دین کار کنند، می زنند چشمش را هم کور می کنند! کاش اصلا به اسم دین و برای دین کار نمی کردند.
ضمن اینکه من یه جورایی گیر کردم! غیر از گیر کردن دل، از نظر کار و درس گیر کرده ام و نتوانسته ام درسم را تمام کنم.

این که میگن لبنان عروس خاور میانس برا چیه؟؟؟؟
ایران که هم امنیت برقراره هم امکانات آب ، برق ، گاز داره
واقعا که ما ایرونیا ناشکریم
شما چطوری اونجا زندگی می کنید با اون امکانات کم

پاسخ:

۵ تیر ۹۴، ۱۱:۵۵
لبنان عروس بود. هر عروسی پیر میشه :)
لقب عروس خاورمیانه مال قبل از زمان شاه بود که همه پولدارهای منطقه برای تفریح به لبنان می رفتند. آن موقع مناطق توریستی بیروت مثل اروپا بود، بلکه بهتر. اما جنوب و شمال در فقر و محرومیت مطلق به سر می بردند. الان وضع جنوب به برکت تلاشهای امام موسی صدر در محرومیت زدایی و بعدها اقدامات حزب الله خیلی خیلی خوب شده. اما بیروت به سبب اینکه دولت تنها به فکر مناطق توریستی و پر نگهداشتن جیب خودش هست، از وضع قدیم هم عقب تر رفته. مثلا باید عرض کنم چهل سال پیش بیروت تراموا داشت! (واگنی که روی ریل حرکت می کن)

خوب لبنان بهشته. پس چی فکر کردی همه چیزه که رفاهیات نیست.:-D

والا به خدا دو سال پیش از لرستان تا قم اب توردن برامون دویست کیلومتر
کیلومتر تونل کشیدن
دیگه میخواد چی کار کنه برامون
بعضیا خیلی ناشکر بار اومدن

پشتم گرمه

۰۵ تیر ۹۴ ، ۰۶:۱۹
سلام علیکم ، صبح بخیر.
هزینه جا و اجاره ها در مناطق شما چطوره ؟ و یه سوال دیگر برای کسی که بخواد مثلا 10 20 روز بمونه و یه گردش حسابی بکنه بصرفه نیست که یه اتاق 40 50 متری بگیره ؟ من شندیدم خیلی از ایرانی ها این روش رو تو کیش پیاده می کنند.

پاسخ:

۵ تیر ۹۴، ۱۱:۴۹
سلام
هزینه که هزینه هتل هست. اینجا مثل ایران نیست مسافرخانه و مهمانسرا داشته باشه. خوابگاه برای دانشجو ها و کارگران هست که خیلی خیلی نامرتب و غیرقابل قبوله. تختی 15 دلار برای هر شب. مگر آدم مهمان موسسه های ایرانی یا لبنانی باشه که در اون صورت وضع خیلی فرق میکنه.

متاسفانه تحریم ابزاری شده برای این که خیلی از مدیران کشور بی عرضگی های خودشونو گردن اون بندازن. چند سال پیش یکی از مدیران استان های جنوبی کشور گفته بود "خشک سالی چند سال اخیر کار استکبار جهانیه!!" به نظرم می بایست این حرفو به عنوان جک سال انتخاب می کردن. هنوز هم که هنوزه وقتی یاد اون حرف می افتم خندم می گیره، خنده ی تلخی که روح و روانمو به هم می ریزه.
بنده توی یکی از شرکت های صنعتی بسیار مطرح ایرانی کار می کنم، چند سال پیش و در شرایط تحریمی کامل، شرکت ما در قالب یک کنسرسیوم (با مشارکت تعدادی از شرکت های ایرانی دیگه) برنده ی مناقصه ی یکی از فازهای پارس جنوبی شد. توی پروژه هایی از این دست، کل کار رو به دیسیپلین های مختلف تقسیم می کنن که شامل سیویل (عمران)، مکانیکال، پایپینگ (لوله کشی)، الکتریکال (برق)، اینسترومنت (ابزار دقیق) و ... می شه. توی این پروژه طراحی و ساخت کل تجهیزات بخش مکانیکال به ارزش چند صد میلیون یورو به شرکت ما واگذار شد؛ انواع برج های تقطیر، راکتورها، مبدل ها، مخازن تحت فشار و ...
بسیاری از این تجهیزات نیاز به مواد با آلیاژهای خاص داشتن که تامینشون فقط از چند تا کشور اروپایی عضو اتحادیه ی اروپا ممکن بود و از اونجایی که شرکت ما به خاطر ساخت کلی از تجهیزات هسته ای مورد نیاز سایت هایی مثل نطنز، یو سی اف اصفهان، آب سنگین اراک و ... توی بلک لیست (لیست سیاه) تحریم های اتحادیه ی اروپا بود همه ی درها به رومون بسته بود. این در حالی بود که طبق زمان بندی پروژه ما موظف بودیم تا یه تاریخ معین و مشخصی تعهداتمون رو در قبال پروژه انجام بدیم. شرکت ما اون موقع مدیر عامل بسیار توانمند و به معنای واقعی کلمه مدیری داشت که الآن جاشو به یه مدیر بسیار توانمند و ارزشی دیگه داده. در اون موقع، همزمان که کارشناسای واحد طراحی ما کار طراحی و انتخاب مواد تک تک تجهیزات رو انجام می دادن ایشون کل مجموعه ی بازرگانی خارجی شرکتمون رو برای این کار (خرید مواد) بسیج کرد، ابتدا از طریق یک شرکت آلمانی توی هامبورگ خواستن این کارو بکنن نشد، بعد دفتری به نام یه شرکت اروپایی که کل سهامشو خریداری کرده بودن توی استانبول ایجاد کردن که از طریق اون هم نشد و بالاخره بعد از کلی تلاش و پیگیری در نهایت کل موادی رو که نیاز داشتیم از طریق یکی از کشورهای آسیای میانه خریداری کردن و بعد از طی تشریفات گمرکی و ... آوردن توی انبارهای شرکتمون تخلیه کردن و برای ساخت وارد کارگاه های ساختمون شد و در یک مدت زمان باور نکردنی کل تعهداتمون در قبال اون پروژه رو انجام دادیم و تجهیزات ساخته شده توسط شرکت ما که بعضاً به دلیل وزن و ابعاد بسیار بزرگشون عملیات حمل اون ها تا سایت پالایشگاه توسط بوژی های مخصوصی انجام می شد (که خود این موضوع هم پروژه ای بود برای خودش) توی سایت مورد نظر تخلیه شدن.
این موضوع رو بیان کردم به عنوان مصداق عینی اون جمله ی مقتدا و رهبر عزیزمون که فرمودن: "تحریم ها نمی تونن جلوی ما رو بگیرن، هرچند که ممکنه ما رو به زحمت بندازن (مضموناً)"

فکر نمیکنید یک مقدار زیاده روی کردید اوضاع فرهنگی خراب هست ولی نه آنقدرها که شما اشاره کردید به نظرم از جانب انصاف خارج شدید من چادری نیستم ولی خانم های چادری رو خیلی دوست دارم حالا چه شوهرشون ریشو باشه و چه نباشه!

پاسخ:

۵ تیر ۹۴، ۱۳:۵۰
به نظر من این واضح و کاملا روشن هست که درصد زیادی از مردم خصوصا در تهران بشدت از امثال من متنفرند. چون فکر می کنند هرکس ریش دارد حتما ریشه اش وصل است به نظام، و نظام یعنی ظلم و زور و عامل بدبختی هایشان!! این زامبی های بالقوه، کافی است تنهایی گیرت بیاورند تا چاقوی خشمشان را در شاهرگت فرو کنند. همانطور که فامیل ما را در تهران با چاقو زدند. حرمت سیادتش رو هم نگه نداشتند. مطمئنا زامبی بالقوه، منظورم مردم نیست. همیشه یک درصد اندکی در هر کشوری، حاضرند برای بقای حکومتشان جانشان را هم بدهند و یک درصد اندکی هم حاضرند برای ساقط کردن حکومتشان جان بدهند. بقیه مردم خنثی و دنبال زندگی هستند. هروقت جمعیت آن درصد موافق حکومت بیشتر از مخالف ها باشد، حکومت پایدار و قوی است. اگر جمعیت مخالف زیاد شود، حکومت دچار مشکل می شود. وقتی مخالف ها کم و ضعیف باشند دست به ترور و حرکات مخفیانه می زنند، می شود مثل زمان منافقین که هر ریشویی را در خیابان به اتهام اینکه پاسدار است ترور می کردند. چه بسیار مردم عادی بی گناهی توسط اون جلادهای وطن فروش سلاخی شدند و مورد شکنجه قرار گرفتند. خدا را شکر که شرشان از سر مملکت کم شد. خدا امنیت را برای مملکت شیعه حفظ کند که تمام دنیا می خواهند آنرا نابود کنند.

پشتم گرمه

۰۵ تیر ۹۴ ، ۱۶:۴۳
" این زامبی های بالقوه، کافی است تنهایی گیرت بیاورند تا چاقوی خشمشان را در شاهرگت فرو کنند. " علی ایحال که وضعیت خیلی بهتر شده جدیدا تو تهران ریش داعشی مد شده ملت تا پایین گردن ریش می ذارند ! شما آستین کوتاه بپوشی ، پیراهن رو بدی تو شلوار ، از کفش سازمانی استفاده نکنی شناسایی نمی شی ! زمانه عجیبی است شاید روزی مد بسیجی هم به بازار بیاید.

ناامنی در تهران ربطی به ضد اسلامی بودن نداره بلکه به مادی شدن مردم بستکی داره در ضمن تهران تا سه سال دیگ زلزله میاد صاف میشه

یاسر نیکوبیان

۰۵ تیر ۹۴ ، ۲۲:۳۰
سلام
یعنی واقعا اینقدر تهران ترسناک شده ما نمی دونستیم؟! یا وضع اونجا اینقدر خوبه که وضع اینجا اینقدر بد به نظر میاد؟!
والا ااینجا با ریش کثیر و یقه دیپلمات و تسبیح به دست و عکس آقا به جیب (پیراهن) تو خیابون راه میوفتیم نهایتش یه نگاه سنگینی ، چی بشه شیش ماه یه بار یه تیکه ای چیزی بخوریم یا یه تاکسی سوارمون نکنه که تازه عوضش شده طرف سوارمون هم بکنه بگه پول نمی خوام صلوات بفرست { دلیل کارش رو هم تریپ حزب اللهی و تلاش برای جبران کار اون گروه قبل بیان میکنه!!}
یا شایدم شما بد محله ای زندگی می کردید؟! (احیانا ساکن 7 تیری ، چیزی)

این قدر که شما میگی هم وضع خراب نیست ولی خوب کاش میشد شما هم بیاین تعداد اون درصد اولی بیشتر میشد ;)

ولی تا اونجایی که یادم میاد شما اصلیتت لبنانیه دیگه آدم تو وطن خودش راحتتره طبیعتا اینطور نیست؟

پاسخ:

۶ تیر ۹۴، ۰۴:۵۲
من ایرانی هستم. زندگی در ایران به خاطر خدمات ارزان راحت تره. اما زندگی لبنان دلچسب تر، روحانی تر، شاد تر، راحت تر و ساده تر است.  مردم، خودشون هستن نه ظاهرسازی. در ایران خیلی ظاهرسازی و نفاق زیاد شده. نمیشه به کسی اعتماد کرد. همین بحث توی ازدواج هم هست. برای همینه خیلی ها طالب دختر گرفتن از لبنان هستند.

سلام علیکم و رحمة اللّه
چقدر دلتون پره...
البته که من هم جای شما بودم به هزاران دلایل ضاحیه رو ترجیح می دادم
البته نمیدونم چقدر مثل شما توان تحمل این شرایط رو داشته باشم...
ولی
هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد...
ان شاءاللّه همیشه سلامت باشید
یا علی
به جای ما هم زندگی کنید اونجا...
خوشا بحالتون

پاسخ:

۶ تیر ۹۴، ۰۴:۴۶
سلام
بله. منهم هزار و یک دلیل دارم که فقط یکی شو گفتم. ممنون از لطفتون. خدا شما رو هم حفظ کنه.

به نظرم درمورد مسائل فرهنگی عمیقا دور از عدالت صحبت می کنید. من خودم کاملا مذهبیم ولی واقعا این چیزایی که می گید رو قبول ندارم.. یعنی اصلا نمیشه قبول کنم. به نظرم جسارتا در این زمینه ها اندکی دچار فضاهای اطرافیان یا امثال اون شدید یا یه عبارت دیگر جو گیر شدید. اصلا اینطوری که میگید نیست.
بی شک، ٦٠ درصد مردم (حداقل تو تهران چنین ترکیب جمعیتی) رعایت نمی کنم مسائل دینی رو، ولی به اون امر قدسی احترام میذارن و خیلی اشخاص کمی متنفر هستن از اون.
اینکه خیلی هم شما تاکید می کنید ٨٨ فلان شد و کی چاقو خورد و کی چی شد، خیلی برای من عجیبه.
عزیز دل، اینکه معترضین یک نفر رو بگیرن و بزنن احتمالا نهایتا ١٠ بار، نه ٢٠ بار پیش اومده! شما بگو اصلا ٥٠ بار! که احتمالا بعضی موارد طرف بسیجی/پلیس یا امثال این بوده.
حالا برعکسش چی؟ چقدر از امثال بنده و شما بودن که ریختن سر ملت؟ قطعا بیشتر. خیلی خیلی بیشتر.
به هر حال یادمون نره که همون سالها اتفاقاتی مثل کهریزک رو پدر گرامی بنده رقم نزد که! همین قوه قضاییه خودمون بود یا هر ارگانی!
لطفا عدالت رو رعایت کنید، لطفا.

پاسخ:

۶ تیر ۹۴، ۰۵:۲۵
احساس میکنم بیشتر طرفدار فتنه گرها هستید! من در مقام قضاوت نیستم که عدالت را رعایت کنم یا نکنم. من خودم یک طرف دعوا هستم! شمایید که باید عادلانه و منطقی برخورد کنید. به هر حال بنده تجربه شخصی خودم رو عرض کردم و نمیتونید اون رو انکار کنید. من حدود هفت سال به خاطر دانشگاه و کار، در منطقه تجریش و ولنجک و راه های منتهی به اون سوار تاکسی و اتوبوس و مینی بوس و پیاده بوده ام و با مردم تماس داشته ام. احساس منفی درصد زیادی از مردم نسبت به خودم و امثال خودم رو درک میکنم. درسته که درصد بسیار بسیار اندکی هستند که دشمنی دارند. اما جمع کثیری از مردم که ناراضی هستند با کوچکترین جرقه ای با آنها همراه خواهند شد. تعداد زیادی از خوانندگان این وبگاه قبول دارند که بنده صداقت کلام زیادی دارم. من از احساس خودم سخن گفتم. ضمن اینکه فامیل ما پارسال چاقو خورد نه در حوادث فتنه ۸۸. نکته دیگه اینکه شاید شما سر مردم ریخته باشید ولی بنده هیچگاه نه گشت شرکت کردم نه کسی را زدم. 

درسته که زندگی کردن در شرایط بی آبی و بی برقی در بیروت سخته اما شیرینی زندگی با مردم مقاوم ومومن جبران همه این سختی هاست...اما چندتا تذکر دوستانه :به اقای پارسا:خواهشا چنین جزییاتی در باره پروژه های خاص تو وبلاگ ننویسید چون گویا از طرف اسراییلی ها دنبال میشه.
به شما آقای علوی:خواهشا اینقدر بد بین نباشید مردم تهران جمعیتی حدود 2 میلیون آلوده داره و بقیه خنثی هستن و فقط زبونن حرفای بی خود میزنن عملا و قلبا اینطوری که میگید نیستن ومردم شهر ستان ها که شکر خدا خوبن وهنوز حرمت خانم چادری و اقای ریشو رو نگه میدارن .باور کنید مردم فعلا خوبن و مثل 88 رو فاز فتنه و گیجی نیستن والبته اینقدر فاز منفی نسبت به ایران ندید نا سلامتی دوستان موسادی دارن رصد میکنن!
واما چندتا سوال:مگه لبنان آب وهوای معتددل نداره مگه بارندگی کافی نداره که اینقدر کم آبی هس؟من که نگاه میکنم همه جاسرسبزه و پر آب دیده میشه!!مگه لبنانی ها سد سازی بلد نیستن مگه تصفیه خانه ندارن؟نیروگاه برق هم ندارن؟پس تودانشگاهای اینا چیا تدریس میشه؟ مهندس برق و عمران واب ندارن اینا؟بعلبک و هرمل هم با مشکل بی آبی وبرقی مواجه ان؟

پاسخ:

۶ تیر ۹۴، ۰۴:۴۴
بله حق با شماست. تصور میکنم حتی یک میلیون هم نمی شوند. بقیه ناراضی هستن و ناشکری می کنند و غر میزنند. این کارشون میدون میده به اون عده محدود.
در لبنان متاسفانه همه چی هست جز اراده دولت. پروژه سدی که امام موسی صدر سی چهل سال پیش پیشنهاد کرده بود هنوز تصویب نشده. چون مهره های آمریکا کارشکنی میکنن تا انجام نشه. چون صهیونیستها همیشه به آب این رودخانه چشم داشتن. لبنانی ها میگن اگه سد بزنیم، جنگ که بشه زود دشمن سد رو خراب میکنه. خب چرا سد بزنیم؟ مشکل آب همه جا هست. حتی در دهکده هایی که منابع آبی دارند آب همیشه وصل نیست.

آقای عادل عزیز، با خوندن نظرت برای چند لحظه دوباره توی حال و هوای صحبت ها و شایعات بی پایه و اساس دوران فتنه ی 88 قرار گرفتم، لطفاً در عمل عادل باش و از مرحله ی اسم و حرف فراتر برو.
توی فتنه ی 88 که به لطف خداوند و کمک های امام زمان (علیه السلام) و رهبری و مدیریت بی نظیر امام خامنه ای که در شرایطی که خیلی از خواصِ حال بهم زن دچار شک و تردید شده بودن یک تنه پوزه ی قتنه گرا و ارباب هاشونو به خاک مالید، تشت رسوایی فتنه و فتنه گرا بدجور افتاد. واقعیت اینه که گذر زمان خیلی چیزا رو مشخص می کنه و توی فتنه ی 88 هم گذر زمان نقاب نفاق و دروغگویی رو از چهره ی فتنه گرا انداخت و بدجور رسواشون کرد.
درباره ی قضیه ی کهریزک هم همین که مطرح کننده ی این موضوع، عقب مونده ای به اسم "کروبی" بود دیگه جایی برای بحث نمی مونه، شخصیتی که نزدیک ترین فرد بهش یعنی کرباسچی هم بازیش داد و با وجود تمام همراهی ها و حمایت های تبلیغاتی ازش در نهایت جلوی دوربین ها به "موسوی" رای داد!
به نظر بنده گذر از فتنه ی 88 تا مدت ها نظام رو واکسینه کرد و موضع خیلی از خواص رو از حالت خاکستری درآورد و عیارشون رو نشون داد.
هنوز هم مساله ای از روزها فکرمو به خودش مشغول می کنه و قلبمو به درد میاره و اون هم این که نقش مراجع تقلید اون دوره برای زدودن غبارها چی بود؟ به واقع غیر از بزرگانی مثل آیت الله نوری همدانی که با شجاعت و بصیرت بی نظیر خودش از همه چیش مایه گذاشت و با تمام توانش به میدون اومد بقیه ی مراجع تقلید چه کردن؟ بنده که غیر از چند نفر اسمی از دیگران نمی شنیدم!
به نظرم در دوران فتنه، عوامی که حماسه 9 دی رو رقم زدن به خواص بی خاصیت درس بصیرت دادن ...

من در حال حاضر در کشور هلند (شهر آمستردام ) زندگی میکنم. پیش از این نزدیک به پنج سال در لبنان زندگی کردم و به جرات میتونم بگم با همه سختی هاش جزو بهترین سالهای عمر من بود. درس خوندم، عاشق شدم، ازدواج کردم و...
شرایط زندگی نسبت به ایران و هلند سخت تر بود، اما واقعا آرامش داشتم. لبنان آمیزه ای از فرهنگها و طایفه های مختلف در یه محدوده جغرافیایی کوچیکه، چیزی که هیچ کجای این کره خاکی نمیشه پیدا کرده یعنی هر روز این شانس رو داری که با یه فرهنگ و عقیده تازه آشنا بشی و از دونستنش لذت ببری. مردم به هیچ وجه اهل نفاق و دو رویی نیستن، و این مهمترین ویژگی لبانانه که از ایران متمایزش میکنه. اما چیزی که لبنان رو حتی از کشوری مثل هلد متمایز میکنه دلخوشی ها و راحتی های سبک زندگی لبنانیه. من با همه امکاناتی که در آمستردام دارم اما هرگز آرامش ندارم. ایشالله بعد از تموم شدن درسم دوباره برمیگردم و میخوام برای همیشه اونجا بمونم

پاسخ:

۶ تیر ۹۴، ۱۱:۰۱
سلام
کاملا درست گفتید. حتی خود لبنانی ها که برای کسب و کار و تحصیل و تجارت به کشورهای دیگر می روند، آخرش یک روز بر می گردند تا برای همیشه در وطن خودشان بمانند. زندگی لبنانی هرچند این سالها سخت شده، اما روابط اجتماعی آنها واقعا بی نظیر و دلچسب است.
راستی این مشکلات که بنده می نویسم، بیشتر در ضاحیه و مناطق فقیرنشین لبنان است. مناطق مختلفی در جنوب یا جبل لبنان هست که زندگی بسیار بسیار لذتبخش و پر آرامش است. البته اونجا هم کمی قطعی برق و آب دارند :)

اقا یه سوال
اونجا از این دستگاههای تصفیه اب مد نیست؟

پاسخ:

۸ تیر ۹۴، ۰۴:۰۶
جواب نمیده برای آب بیروت. توی جنوب که آب رودخونه و چشمه هست جواب میده
البته برق لازم داره که برق هم جیره بندیه

با سلام
من قبلا هم راجع به این پست شما نظر گذاشتم راستش به چند دلیل از حرف هایی که در مورد ایرانی ها زدید ناراحت شدم شاید مردم مثل قدیم هنوز اون صفا و صمیمیت و صداقت رو نداشته باشند اما بنظرم احتیاج به یه تلنگر کوچک دارند چون در موارد زیادی برخورد خوبی با آدم های ساده و یکرنگ نمیشه غالب مردم سعی می کنند خود واقعی شون را نشان ندهند اما اگر صداقت ببینند اونقدرها هم که شما میگید بد نیستند.
در مورد 1% مخالف نظام باید بگم مبارزه ی ایدئولوژیک احتیاج به فداکاری دارد که قطعا در بسیاری از این به اصطلاح هموطنان دیده نمیشود .
راستش من خودم در مواردی بخاطر مذهبی بودن برخورد بد دیدم اما نباید ناامید شد هر کدام از ما باید سعی کنیم هر چند نفر که میتونیم برگردونیم .
ببخشید که خیلی نوشتم و وقتتون را گرفتم هر جا که هستید در پناه حق و کنار خانواده خوش و خرم باشید.


دی شیخ با چراغ همی‌گشت گرد شهر
کز دیو و دد ملولم و لبنانم آرزوست...
کاش خداوند عنایتی کنند و نعمت سخت پوستی عطا کنند به ما برای آمدن و زیستن در لبنان

سلام علیک.آهای شیعه ها امام مهدی (عج) 1000 ساله غایبه.بعد شما دارین بحث میکنین رو مکان زندگی فانی دنیا.بابا امام زمانتون هست ولی نمیتونین بیبینینش .اگه هر ثانیه گریه کنیم برا غربت و تنهایی امام مهدی (عج) کمه

پاسخ:

۸ تیر ۹۴، ۰۴:۰۳
احسنت . شیعه لبنانی تو این شرایط داره زندگی میکنه و برای اهل بین خون میده اما تو ایران با بهترین شرایط مردم همش غر زندگی دنیایی رو می‌زنن. حتی مذهبی ها. خونه هاشون پر از لوستر و مبل و فرشای گرونقیمته. عجیبه والا

سلام
این سادگی در زندگی یا اهل تجملات نبودن برای شیعیان لبنان هست دیگه؟
گفتید در جنوب آرامش هست اونجا امنیت نیست چه جوری آرامش هست؟ وقتی امنیت نباشه آرامش نیست.

پاسخ:

۸ تیر ۹۴، ۰۴:۰۱
امنیت هست. اما اعتبار نداره. امنیت و آرامش بسیار زیاده. اما اگر دشمن حمله کنه امنیت جانی از بین میره ولی نه برای عاشقان شهادت. برای عاشقان دنیا.

سلام واقعا حرف دل منو زدین امروز فرداست که منم تصمیم بگیرم بیام لبنان .....البته من بااینکه تومشهد وکنار حرم امام رضا علیه السلام زندگی میکنم ولی این حرفهایی رو که گفتین باتمام وجود حس میکنم .(از مردمی که دم از مذهب میزنندو هیچ کاری برای این مذهب و مکتب نمیکنن واز منجی که که یک روز قرار است همه رو نجات بده و فقط مثل قران بالای طاقچه اسمشو میارن هعععععیییی)اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا..............بازم ممنونم اقای علوی

@مودکربس
نه. من طرفدار فتنه گرها نیستم، به نظرم هر دو طرف سر لجبازی داشتن و این کشمکش احمقانه میتونست با اندکی کوتاه اومدن از هر یکی از طرفین حل بشه.
ولی همین مسئله این هست که شما مردم مترو و تاکسی رو احتمالا "ضمیرخوانی" کردید یا حالا نمیدونم.. والا ماهم تو تهران زندگی می کنیم.. تو شهرک محلاتی هم نیستیم که بگیم کسی رو نمی بینیم!
این مسئله، تا حدودی درسته که مردم خیلی عاشق بسیج و غیره نیستن، ولی انقدم بد نشدن هنوز. به هر حال..

@پارسا
سلام علیکم عزیزدل. چشم، من که احتمالا در نظر شما جز خواص/عوام بی خاصیت هستم سعی می کنم در عمل هم عادل باشم، انشالله همه این توفیق رو داشته باشن.
١) شایسته یک شیعه واقعی امیرالمومنین نیست که برای هر شخصی از الفاظ مثل عقب مونده و غیره استفاده کنه که اگر غیبت نباشه، شصت هزار گناه دیگه ازش در میاد. (امیدوارم منظور شما این نبوده که کهریزک هیچ مسئله ای نداشته! چراکه مسائل اون بازداشتگاه کشف شد و تعطیل شد.
٢) انشالله که شما با استفاده از لفظ عقب مونده قصد نداشتید که به بنده توهین کنید چراکه الان من این قضیه رو مطرح کردم.
٣) ٨٨ ابدا نظام رو واکسینه نکرد! این اختلاف نظرات عمیق در مردم و شکاف عقیدتی مردم از اون موقع ایجاد شد. در جامعه گسل افتاد.
٤) شاید مراجع چیزی دیدند که شما ندیدید و به همین دلیل سکوت کردن. به هر حال، مراجع اطفال کودکستان نیستن که شما خیلی راحت تعداد زیادی از اونها رو محکوم کنید.

امیر قریشی

۰۷ تیر ۹۴ ، ۱۱:۳۷
سلام .
رمضان کریم.
یه سوال : میشه درباره وضعیت کتاب در لبنان و انتشارات در آن جا مطلب کاملی بنویسید .
و اگر کسی بخواهد کتاب از لبنان بخرد ( چند کارتون ) آیا در فرودگاه های مبداء و مقصد کتابها را بررسی کامل می کنند ؟
و آیا می شود از ایران کتاب سفارش داد؟

پاسخ:

۸ تیر ۹۴، ۰۴:۱۵
سلام
اطلاعاتی که می خواهید نیازمند تحقیق و پرس و جو و زمان بر است. از لبنان به ایران حتما کتاب بررسی می شود. از ایران به لبنان شاید بررسی نشود.
برخی ناشران لبنانی در نمایشگاه کتاب تهران حاضر می شوند. می شود کتابها را به آنها سفارش داد.

با سلام
بنده نیز یک ایرانی هستم که در زنجان زندگی کرده ام الان خونمون تهرانه و بنده هم طلبه هستم و در قم درس میخونم؛ اونجور که شما تعریف میکنید انگار همه توی ایران وحشین و به بچه حزب اللهی رحم نمیکنن در حالی که بنده ام طلبه ام اونم چی تابلو تابلو ای چه بسا که به من توو تهران احترام هم گذاشتن اگرچه ممکنه تیکه هم گاهی بندازن ولی خیلی کم پیش اومده.قبلا هم این تذکر رو بهتون داده بودم که همه رو به یه چوب نرونین. البته اونقدر که من با مردم در ارتباط بودم شما نبودید بخاطر اینکه طلبه ام و طلبگیم این اقتضا رو میکنه لذا حرفتون رو به هیچ عنوان قبول ندارم.البته ببخشید خیلی مونده ملت ایران رو بشناسید.

پاسخ:

۸ تیر ۹۴، ۰۳:۵۶
سلام
من ادعایی ندارم. شما ایران زندگی کن من لبنان. تقسیم خوبیه نه؟  ☺

عادل عزیز
سلام مجدد
لطفاً از نظر بنده احتمالی نده! بنده رو بر حذر داشته بودی از غیبت! حال اون که موضوعی رو که حتی برای چند هزارم ثانیه به ذهنم خطور هم نکرده بود "من که احتمالا در نظر شما جز خواص/عوام بی خاصیت هستم" به تهمت به بنده نسبت دادی. جنس حرف های شما خیلی شبیه حرف های افرادیه که اون زمان باهاشون بحث می کردم، مظلوم نمایی، تحریک احساسات، سوء استفاده از مقدسات و ...
1) به این بخش از نظرت توجه کن:
"شایسته یک شیعه واقعی امیرالمومنین نیست ..." واقعاً جای بسی تاسفه که مقدسات با این شدت و حدت توسط عده ای به گروگان گرفته بشن و از اونجایی که خیانت ها و خباثت های افراد و گروه هایی مثل اصحاب و گروه های فتنه با هیچ عقل، منطق و وجدانی قابل توجیه نیست با تمسک به این روش در صدد ماست مالی کردنش بربیاید و طوری وانمود کنید که انگار نه انگار!! حکایت، حکایت قرآن سر نیزه زدنه! عقب مونده محترمانه ترین نسبتی بود که بنده به کروبی دادم. فقط یه آدم عقب مونده ی عقلی و فهمی و درکی و سیاسی و اجتماعی و مذهبی و ... می تونست مملکت رو اونطور به پرتگاه حوادث و ناملایمات بکشونه. جای بسی شکر و سپاس به درگاه خداونده که مملکت از اون دوران سخت گذر کرد وگرنه می بایست منتظر حوادثی مشابه اون چیزی که این روزها در سوریه اتفاق می افته در ایران هم می بودیم. گناه جنابعالی هم که در صدد تطهیر چهره ی فتنه و فتنه گرایی گناه کمی نیست! نمی شه در گفتار دم از قانون و شیعه بودن و مسایلی از این دست زد ولی در عمل حامی قانون شکن ها، فتنه گرها و ... بود، این کار خودش قانون شکنی و ریاکاریه. اونقدر مرد باشید و وجود داشته باشید که بدون این که بخواید این همه آسمون و ریسمون به هم ببافید حرف و نظر بدون لفافه ی خودتون رو در چارچوبی قانونی و متمدنانه بزنید؛ شما بهتر از ینده می دونید و واقفید که با هر نوع حرف و نظر مخالفی تا زمانی که معاندت نفرمایید زیر چتر حمایتی قانون خواهید بود.
2) در خصوص "انشالله که شما با استفاده از لفظ عقب مونده ..." قطع و یقین بدونید مقصود از این لفظ جنابعالی نبودید، هرچند با وجودی که بنده به صراحت از شخصی که این نسبت رو حوالش کردم نام بردم دیگه دلیلی برای مطرح کردن این ان شا ا... ها وجود نداره!
3) واقعیت های جامعه نظر بنده در خصوص واکسینه شدن نظام رو کاملاً تایید می کنه، حالا اگه جنابعالی اصرار دارید که "٨٨ ابدا نظام رو واکسینه نکرد!" آزاد و مختارید هر طور دوست دارید فکر و تحلیل کنید. اختلاف نظرهای مردم هم یک امر طبیعی و لازم برای هر جامعه ی پویاییه، به قول چرچیل "بادبادک رو باد مخالف بالا می بره". هرچند که فکر می کنم در اندازه گیزی عمق اختلاف نظرها دچار خطای محاسباتی شدید. پیشنهاد می کنم ابزارهای اندازه گیریتون رو کالیبره بفرمایید تا این میزان خطا ازش منتج نشه! در خصوص شکاف عقیدتی! هم بسیار عوامانست که فکر کنید "شکاف عقیدتی! مردم از اون موقع!! ایجاد شد. در جامعه گسل افتاد!!!"، توصیه می کنم برید تصاویر آرشیوی از وقایعی مثل 9 دی، 22 بهمن، روز قدس و ... رو چند بار با دقت نگاه کنید و به صورت ویژه روی تیپ و ظاهر افراد فوکوس بفرمایید تا دیگه حرف هایی رو مطرح نکنید که تعجب دیگران رو موجب بشه. فتنه ی 88 بر خلاف نظر شما گسل ها و شکاف های جامعه رو پر کرد و از اونجایی که جمع نقیضین امری محاله و فتنه و فتنه گران از یه طرف دم از قانون، امام و شعارهای انقلابی می زدن و از طرف دیگه مورد حمایت خبایثی مثل آل سعود، قدرت های استکباری، شیمون پرز، گروهک های تروریستی ریگی، پژاک و ... بودن، در عمل خوی منافقانه ی خودشون رو به اثبات رسوندن و مردم در نفاقشون به یقین رسیدن. واقعیت های کف خیابون های تهران خودش گواه این موضوعه. جالبه با وجودی که بزرگان ما بارها از اون وقایع با عنوان فتنه یاد کردن جنابعالی می فرمایید "88"!!!!!!!
4) در خصوص مراجع هم توصیه می کنم بشینید تاریخ رو با دقت بخونید، تاریخ پره از مراجعی (به معنای خاص و عام) که در بزنگاه ها لغزیدند و و علم اون ها منجر به عملشون نشد. هانی بن عروه (رحمت الله علیه) رو مقایسه بفرمایید با سلیمان صرد خزایی (رضی الله عنه) و بسیاری نمونه های تاریخی دیگه که مجال پرداختن بهشون نیست. لذا بعضی مواقع اطفال کودکستانی به خاطر ضمیر پاک و بی آلایششون واقعیت هایی رو درک می کنن که بسیاری از افراد با دبدبه و کبکبه از درکشون عاجزن.

سلام
در مورد ایران یه کم بد بین شدی حالا شاید یه چندتا تیکه نثارمون بشه ولی خدا وکیلی اوضاع انجور که شما میگویی بد نیست البته شاید با لبنان فرق داشته باشه فکر میکنم نظر شخصی منه که شیعیان لبنان شاید تقریبا یکدست باشند منظور زیاد به مقاومت حزب لله گیر نمیدهند
یه سوال این سریال خاک نمک لبنان اوضاع شیعیان لبنان یه مدلی نشان میده که دست کمی از ایران ندارد نمیدانم این سریال را دیدی یا نه

پاسخ:

۸ تیر ۹۴، ۱۴:۲۲
سلام
بهتره بگیم یه کم زیادی بدبین هستم :) به هر حال در مقایسه با لبنان، تجربه شخصی من اینو میگه که لبنان خیلی راحت تر هستم در میان مردم غریبه! نسبت به ایران در میان هموطنان!
سریال ملح التراب(نمک زمین) که حالا در ایران به خاک نمک لبنان ترجمه شده و معنی رو پیچونده، همه قسمتهایش را از اینترنت مشاهده کردم. داستان جالبی دارد. اوضاعی که شما می فرمایید مربوط به دو خانواده پولدار اصلی فیلم است. بقیه را درست نشان داده بود. در خانه های معمولی جنوب. باید بدانید که در لبنان هم فیلمسازها، علاقه دارند فیلم در یک فضای خیلی شیک و جذاب و میزانسن های پر زرق و برق ضبط شود. شاید بعدا در مورد معماری منازل لبنان و ویژگی های آن و کیفیت و هزینه دکوراسیون آنها مطلبی منتشر کنم. البته نیاز به تحقیق و تصویربرداری و زمان زیاد داره.

پارسا جان!
رسما برگشتی خواص بی بصیرت و .. رو میگی سر هرچی که من مطرح کردم حالا برگشتی میگی مظلوم نمایی نکن؟
در درجه اول شما برچسب نزن. اول که اثبات بی بصیرتی بنده شد، حالا هم که خیلی سریع بنده تبدیل به عضوی از گروه مظلوم نمایان ٨٨ شدم و از اعضای لژ فوق مخفی فتنه! و گروگانگیر ارزش هاس اسلامی.
عزیز من چرا فکر می کنی من نفاق دارم؟ به نظرم تشیع واقعی چیز دیگه ایه! از کجا میدونی من دارم به گروگان میگیرم این الفاظ رو؟ شما چقدر از من شناخت دارید که اینطوری صحبت می کنید؟
چرا سریع بنده رو تبدیل به معاویه می کنی؟
خوب اصلا چه ربطی داره که اون آدم چی هست و چی نیست؟ دارم میگیم شما نباید توهین کنید!
شما نباید دشنام بدید بزرگان اونها تا اونها هم بزرگان شما رو دشنام ندن
در دید من سال ٨٨ اتفاقی افتاد که بعضی به خاطر کارایی که صورت گرفت از اسلام زده شدند. میشد خیلی خیلی بهتر عمل کرد. میخواید قبول کنید، میخواید نه!
ضمنا شما اشاره به قانون کردید:
تظاهرات در قانون ما نیازی به مجوز نداره (البته از زمان حمله به پایگاه مقداد قضیه کاملا فرق داره)
نکته دوم: اونجایی که اقای احمدی نژاد از اقای هاشمی اسم برد باید اقای هاشمی میومد تلویزیون دفاع میکرد از خودش
نکته سوم: چطور از سران فتنه انتظار دارید که بیان به شورای نگهبان که اعضاش تو میتینگ انتخاباتی اقای احمدی نژاد شرکت میکنن اعتماد کنن؟ چطور به ایا الله جنتی که میگه نامه اقای احمدی نژاد الهامات الهی هستش اعتماد کنن؟!
خوشحال میشم برای خودم هم رفع ابهام شه!

پاسخ:

۸ تیر ۹۴، ۲۱:۵۴
مسائلی که شما می گید فقط روی ماجراست. اصل ماجرا برنامه ریزی دشمن برای فتنه و اغتشاش و براندازی بود. دیگه اسناد اطلاعاتی اش هم درومده. خودشون هم اعتراف کردم. هم مهره های ایرانی هم سرنخ های خارجی.

بحثی نیست این اعترافات مهره های داخلی و خارجی رو اگر لینک بدید بررسی کنم، برای من هم جالبه به هر حال.
تعصب و غرضی که نیست

پاسخ:

۹ تیر ۹۴، ۰۱:۲۸
اینجا وبگاه تخصصی در مورد لبنان هست. وب ها و وبلاگهایی مختلف اونقدر در مورد فتنه افشاگری کرده اند که نیازی نیست بنده به تک تک آدمها پاسخ دهم. علاوه بر مدارک گذشته، مدارک جدید که ویکی‌لیکس از عربستان منتشر کرده هم کاملا دخالت آنها و پرداخت پول را تایید کرده است. 

سلام.
هر بار که شما پاسخ می دی درستی حرف هایی که زدم بیشتر هویدا می شه.
مصادیق مظلوم نمایی و تطهیر چه چیزی غیر از این مواردی که شما مطرح می کنید می تونه باشه؟؟ واقعاً توجیهات و آسمون ریسمون بافتن هایی از این دست از اون دسته جوک های خنده داره که در کوران فتنه هر اون چیزی که از دست اصحاب فتنه بر اومد انجام دادن و به هر ریسمانی که می تونستن چنگ زدن، از حمایت های مقامات آمریکایی گرفته تا انگلیس و شیوخ فتنه گر عربی و عبدالمالک ریگی و دولت تروریست اسراییل و ... و دست رد به سینه ی هیچکدوم نزدن از طرف فتنه گرها؛ و الآن که دستشون از همه جا کوتاه شده و آبروی نداشته شون پیش مردم و حتی همون هایی که روزهای اول در حمایتشون به خیابون ها میومدن رفته، ننه من غریبم بازی در میارن و دو قورت و نیمشونم باقیه!! شما هم که از یک طرف در عمل تمام قد در حال دفاع و تطهیر فتنه و فتنه گران خائن به کشور هستید و همزمان منکر این موضوع می شید، جالبه که مجدداً با به کار بردن الفاظی مثل "معاویه" که در هیچکدوم از نظرات بنده کوچکترین اشاره ای بهش نشده در صدد تحریک احساسات و مظلوم نمایی به جای ارایه ی پاسخ های مستدل و منطقی هستید. عادل عزیز! این ریا کاریه، چه بپذیری و چه نپذیری.
فرمودید "شما چقدر از من شناخت دارید که اینطوری صحبت می کنید؟"، پاسخ شما همون ضرب المثل معروفه که می گه: از کوزه همان تراود که در اوست. صحبت ها و نظرات شما مبنای صحبت های بنده ست.
خنده دارتر این که وقتی کار به اینجور جاها می کشه به یکباره جنابعالی و دوستانتون تبدیل می شید به اساتید اخلاق! و می فرمایید "دارم میگیم شما نباید توهین کنید!". از نظر شما کار ما می شه توهین، اون وقت آشوب و بلوایی که فتنه گرا به پا کردن می شه دفاع مشروع! ضمن این که اتفاقاً خیلی هم ربط داره که اون آدم "چی هست و چی نیست؟" چرا ربط نداره؟؟ فتنه گرا باید پاسخگوی خیانت هاشون باشن. اگه فکر کردید مردم به همین سادگی ها بی خیالشون می شن سخت در اشتباهید.
بر خلاف نظر شما، در فتنه ی 88 عملکرد نظام و مدیریت رهبری عزیز بی نظیر بود و فتنه و فتنه گرها و اتاق های فکر آمریکایی، اسرائیلی و انگلیسیشون رو عاصی کرد.
نکته ی بعدی این که بسیار کوته بینانست اگه فکر کنید وقایع فتنه ی 88 مرتبط با دعوای احمدی نژاد و دیگرانه. اولاً که بنده به غیر از دوره ای کوتاه منتقد جدی عملکرد احمدی نژادم و معتقدم که ایشون هم باید پاسخگوی مردم باشن، ثانیاً فتنه ی 88 اصل نظام رو هدف قرار داده بود و هدف نهاییش براندازی نظام بود، نه مواردی مثل ابطال انتخابات و از این دست مسایل. استراتژی فتح سنگر به سنگر اتاق های فکر فتنه در نهایت به براندازی نظام ختم می شد که صد البته بلکه هزار البته کور خونده بودن.
موضوع عدم اعتماد به شورای نگهبان هم از اون دسته حرفاست! اولاً زمانی که شخص و یا اشخاصی برای ریاست جمهوری و یا هر انتخاباتی کاندید می شن عملاً صلاحیت همه ی مراجع و ابزارهای قانونیش رو پذیرفتن، ثانیاً سوالی که جنابعالی به عنوان مدافع فتنه گرها باید پاسخ بدید اینه که آیا عدم اعتماد به شورای نگهبان (که از پایه و اساس باطل و بهانه جویی ست) باید منتج به صدور اعلامیه های سریالی و تحریک مردم به آشوب و بلوا بشه؟؟ آشوب هایی که در سایه ی خلاهای امنیتیش تعدادی از بهترین دانشمندان و نخبه های علمی و فنی کشور توسط دشمنامون ترور شدن و کلی فرصت بی نظیر ازمون هدر رفت ...

پارسا جان دوست عزیز!
من واقعا هیچ کدوم از طرفین دعوا نیستم ولی خوب تردید هایی برای حمایت از نظام در این زمینه دارم، ضمن اینکه به این علت که شما حامی یک طرف هستی و اگر شما طرفدار جناح دیگه بودی قطعا سوالات و انتقادات دیگه ای داشتم.
دوم : لفظ معاویه رو استفاده نکردید اما نوشتید "قران به سر نیزه کردن" که فکر نکنم منظور کسی جز معاویه باشه.
سوم : نه خیر من هم نگفتم باید کسی بیخیال دیگری بشه ولی در این زمینه نظرم برخورد با مجرمین دو طرف هست و به علاوه منظورم از چی هست و چی نیست، لفظ عقب مونده بود که استفاده کردید و من به شما تذکر دادم و شما گفتید چرا اتفاقا عقب مونده ست این ادم و من هم به صراحت میگم. (ضمن اینکه ترجیحا مراقب گناه های اینطوری باشید)
چهارم : من، دوستانی ندارم و عضو دارودسته خاصی نیستم! صرفا درحال جست و جو درباره یک موضوع تاریخی ام که جز با سوال کردن ممکن نیست ولی شما از همون ابتدا که وارد بحث با من شدید، هیچ سوالی جواب ندادید و فقط بحث خواص بی بصیرت و تطهیر کردن فتنه و امثال اون رو مطرح کردید، به نوعی که انگار درحال جدل با هم هستیم! ضمنا من همیشه همین استاد اخلاقی که مشاهده می فرمایید هستم و نمیدونم واقعا چطور شما پی به انواع ماهیت ها نهان و آشکار بنده بردید.
پس :
٠) لطفا دست از استفاده از الفاظ کوتاه بینانه، از اون دست حرفا بودن و غیره پرهیز کنید و به درستی جواب بنده رو بدید.
١) کسی ادعا نکرد که با مجرمین برخورد نشود، بلکه بشود و با مجرمین دوجناح به صورت عادلانه.
٢) نمیدونم چطور به این پی بردید که به نظر من مدیریت رهبر بد و ضعیف بود؟ چنین نظری ندارم.
٣) در مورد شورای نگهبان قسمت اول حرف شما رو میپذیرم. شرکت در انتخابات به معنای پذیرش مراجع قانونی هست. ولیکن مسئله اقای هاشمی و شرکت اقای الهام و یکی دیگر از اعضای شورا نگهبان در میتینگ انتخابات اقای احمدی نژاد بعد از کاندید شدن هستش و در میان تبلیغات.
٤) خوب، به نظر من یک بخش عمده ای از مردم بیشتر با اقای احمدی نژاد مشکل داشتن تا اقا یا امام. نمیگم نبودن ولی خوب.
نکته اینجاست که به نظرم ٨٨ تا حدودی مربوط به اقای احمدی نژاده و اونقدر که ادعا میشه، مستقیما اصل نظام رو هدف قرار نداده ولی بیشک در اون وقایع اشخاص برعلیه اصل نظام و اشخاص برعلیه احمدی نژاد، هردو گروه بودند و فکر نکنم بشه درصد و اماری هم ارائه داد پس از ادامه این بحث باید پرهیز کرد. (البته اگر مدرکی هست پس در اون صورت ادامه بدید)
٤/٥) بنده به عنوان مدافع فتنه پاسخ نمیدم چون مدافع فتنه نیستم. شخصی هستم با سوالات فراوان که هرکسی حرف درست رو زد بی شک از همون طرفداری می کنم. شک نکنید.
٥) کلی فرصت بی نظیر هدر رفت این رو کاملا قبول دارم، من مسئله ای که با کلیت قضیه دارم اینه که نظام هم میتونست مدارای بیشتر بکنه، کلا میشد بهتر باشه و بله، من قبول دارم که موسوی و کروبی به احتمال زیاد قانون شکنی کردند ولی خوب اینکه مجازات فقط درمورد اونها بخواد صورت بگیره درست نیست. اصلا. قانون برای همه ست. ضمن اینکه خیلی مطمئن نیستم که اگر مراجع قانونی، صلاحیت رو از دست بدن و واقعا تقلب شده باشه (که یا نشده و یا ١-٢ میلیون) چیکار باید کرد؟

پ.ن. ضمنا، لطفا از ضرب المثل استفاده نکنید و برای استدلال، سند و مدرک لازمه تا هرچیز دیگه.
پ.ن.٢. مطمئن نیستم از حمایت دولت های خارجی از کسی و ضمنا لطفا استفاده از این الفاظ مثل توجیهات اسمون ریسمون و جوک های خنده دار و غیره فاصله بگیرید. من فکر نکنم با شما اینطور صحبت کرده باشم ولی من هم استفاده نخواهم کرد.

لطفاً یک و یا هر چند باری که لازم می دونید بحث هامون رو بازخوانی بفرمایید تا ببینید بنده پاسخ سوال های شما رو مستنداً و مستدلاً ارایه دادم یا نه؟
شما شاید هیچ کدوم از طرفین دعوا نباشی ولی در حال طرفداری از یکی از طرفین دعوایی. به نمونه ای از جملاتتون که ایراد فرمودید توجه کنید:
"عزیز دل، اینکه معترضین یک نفر رو بگیرن و بزنن احتمالا نهایتا ١٠ بار، نه ٢٠ بار پیش اومده! شما بگو اصلا ٥٠ بار! که احتمالا بعضی موارد طرف بسیجی/پلیس یا امثال این بوده."
"چقدر از امثال بنده و شما بودن که ریختن سر ملت؟ قطعا بیشتر. خیلی خیلی بیشتر"
آیا شما در همین دو جمله طرفداری از یک طرف و کوبیدن طرف دیگه رو نمی بینید؟؟ جای تعجبه که با این همه قانون شکنی، قانون گریزی و خیانت از سوی فتنه گرها باز هم "تردید هایی برای حمایت از نظام" دارید. حتی بر فرض محال اگه توی انتخابات تقلب شده بود آیا با وجود ساز و کارهای قانونی جایی برای اغتشاش و آشوب و بلوا و باج خواهی از نظام در کف خیابون ها وجود داشت؟؟ حتماً دوباره می خواید بحث طرفداری عضوی از اعضای شورای نگهبان از نامزدی خاص رو پیش بکشید، باز بر فرض محال که این موضوع رو از شما بپذیریم، باید توجه داشته باشید که شورای نگهبان 12 عضو داره و در صورت اقدام خلاف قانون یک یا دو عضو، 10 عضو بی طرف دیگه باقی می مونن که اکثریت قریب به اتفاق شورا رو تشکیل می دن. پس توجه بفرمایید که مطرح کردن این موضوعات فقط بهانه جویی و نوعی باج خواهی از نظام و مردمه.
در خصوص برخورد با مجرم بعید می دونم کسی شک و تردیدی داشته باشه، ضمن این که مجرم این طرف و اون طرفی نداره، مجرم مجرمه و خائن هم خائن و نمی شه با پسوند این طرف و اون طرف گرو کشی کرد و براشون حصار و حاشیه ی امن ایجاد کرد.
بنده تا حد وسعم مراقب اعمالم هستم، خوبه جنابعالی پیش از این که جوال دوزی به بنده حواله بفرمایید، سوزنی هم نثار خودتون کنید تا عدالت حداقلی رو رعایت کرده باشید!
شخصی که در جستجوی موضوعی تاریخیه، بدون هرگونه پیش زمینه ذهنی وارد بحث می شه، در صورتی که جانبداری پیدا و نهان شما یا ادعاتون در تضاده و اینو هر شخصی که بحث های ما رو از ابتدا دنبال کرده باشه به خوبی متوجه خواهد شد.
اگه جنابعالی استاد اخلاق تشریف دارید احتمالاً تفاوت بنده و شما در تعاریفمون از اخلاقه که محل اختلافمونه!
لذا:
0) بنده در همه ی موارد جواب شما رو به درستی ارایه دادم و هر جا که لازم بدونم برای فهم بیشتر مطالب از الفاظی که مد نظرم باشه استفاده خواهم کرد.
1) عرض کردم که مجرم، مجرمه و جناح بندی و دسته بندی اون ها نوعی تلاش برای ایجاد حاشیه ی امن برای اون هاست که با هیچ عقل و منطقی سازگار نبوده و نخواهد بود.
2) بنده درباره ی نظر جنابعالی در خصوص مدیریت رهبر انقلاب به چیزی پی نبردم.
3) مسایل مرتبط با شورای نگهبان رو کمی بالاتر توضیح دادم.
4) نمی دونم چه اتفاقات دیگه ای می بایست بیفته تا جنابعالی متوجه بشید احمدی نژاد و انتخابات بهانه بودن؛ تقلب در انتخابات کلید واژه و اسم رمز آغاز اغتشاشات بود و هدف اصلی اون هم اصل نظام بود، هدفی که عقبه ی چند ساله داشت و مدت ها تئوریسین های آمریکایی و متخصصین انقلاب های مخملی و ... بر روی اون کار و فعالیت انجام داده بودن و اجراش به اصحاب پلید فتنه سپرده شده بود.
4/5) لطفاً تعریفتون از دفاع رو بیان بفرمایید، قطعاً تعاریف ما با هم فرق داره!
5) نظام در فتنه ی 88 حداکثر مدارا و خویشتن داری رو انجام داد و دقبقاً به همین خاطر بود که فتنه گرها و دستگاه های تبلیغاتیشون مجبور به اجرای سناریوهایی مثل کشته سازی و ... شدن. تشکیلات فتنه تمام تلاشش رو انجام داد که نظام عنان از کف بده و کشت و کشتار راه بندازه که هیچ وقت به هدفش نرسید و مجبور شد با دروغ و تزویر نظام رو به کشتن مخالفانش متهم کنه. ضمن این که احتمالاً منظور جنابعالی از مدارا باج دهی نظام به فتنه گرهاست که قطعاً هیچ موقع چنین مدارایی صورت نخواهد پذیرفت.
چقدر خوب بود که شما این مدارا رو از فتنه گرها هم مطالبه می فرمودید تا شائبه ی طرفداری جنابعالی از یک طرف دعوا (به قول خودتون) تا این حد و اندازه رنگ و بوی واقعیت به خودش نگیره.

پاسخ پ.ن.1) نظرات بنده پز از شواهد، دلایل و اسناد متقنه، فقط نیاز به پیش زمینه ی ذهنی بی طرف داره تا یقین براتون حاصل بشه.
پاسخ پ.ن.2) عدم اطمنان جنابعالی از حمایت دولت های خارجی دیگه آخر خود رو به خواب زدنه! با این تفاسیر فکر می کنم بحث های بنده با جنابعالی آب در هاون کوبیدنه ...

پاسخ:

۹ تیر ۹۴، ۱۷:۱۳
ممنون از پاسخهاتون. کسی که بعد از پنج سال هنوز نفهمیده فتنه هدایت یافته دشمنان به مهره های ستون پنجم چی بوده (به ادعای خودش هنوز براش سوال هست) فکر نمی کنم شما بتوانی تا پنج سال دیگه هم ایشان را توجیه کنی و مدرک ارائه بدی، تا قبول کنه. از اونجایی که نظر ایشون برحق نیست و جای پرداختن به آن هم اینجا نیست، نظرات آتی در این مورد تایید نخواهد شد.
من هم در هنگام فتنه، که اتفاقا همان نزدیکی ها، مشغول سربازی بودم، با نگرانی ماجرا ها را دنبال می کردم. من هم انتقاداتی به نحوه برخورد با مردم داشتم. اما بعدا که پرده ها کنار رفت و نقشه های دشمنان و دست آنها که در دست مزدوران داخلیشان بود باز شد، متوجه شدم که واقعیت از چه قرار بوده است. اگر آن روز با مشت آهنین با آن مزدوران برخورد نمی شد (که شاید باید محکم تر هم می بود) امروز ما دقیقا در وضع سوریه بودیم. ننگ و مرگ بر آنکه وطنش را به دشمن اجنبی بفروشد به خیال اینکه شاید او را به جاه و مقام برسانند.

از حوصله ای که در انتشار نظرات به خرج دادید ممنون و سپاسگزارم.

پاسخ:

۱۰ تیر ۹۴، ۱۴:۴۷
خواهش میکنم

آبجی مهسا

۱۰ تیر ۹۴ ، ۱۱:۱۱
(به نظر من این واضح و کاملا روشن هست که درصد زیادی از مردم خصوصا در تهران بشدت از امثال من متنفرند.)
شاید تو حساس شده بودی چون من هم شمال و شمال غرب تهران زندگی می کنم
جز دو برخورد چیزی تو این همه سال ندیدم . درضمن من چادری ام. این که دیگه خیلی بدتره. بعضی وقت ها توی کل پاساژ یا موسسه یا آموزشگته فقط من چادر سر میکنم . درسته تو اقلیت بودن ادم رو اذیت می کنه ولی من این همه آزار و اذیت نشدم
شاید تو حساس هم شده بودی . چون آدم رو هرچی حسلس بشه زیاد سرش میاد

پاسخ:

۱۰ تیر ۹۴، ۱۴:۵۰
بله شاید من زیادی حساسم. 

سلام
چقدر بحث شده !!!!
من خیلی وقته از خواننده های وبلاگتون هستم و کلی هم غبطه خوردم به حالتون !
نمیدونم دوستان چرا اینقدر تعصب نشون دادن! ولی من خودم به شخصه به عنوان یه دختر چادری و کسی که سعی داره طبق شئونات اسلامی زندگی بکنه باید بگم ایران اصلا اونجور که باید اسلامی نیست همه چیمون شده ظاااااهر! بله دوستان از یه جهاتی درست میگن ولی باید توجه کنیم که خود شما میگی مردم خودشون هستن و ظاهر سازی نمیکنن در حالیکه اینجا همش شعار میدن و در حد ظاهرسازیه !!! درسته از لحاظ امکانات کم نداریم ولی من خودم به شخصه دوست داشتم به جای امکانت رفاهی فضا و جو جامعه مون معنوی بود!!!!

سلام من میخوام بیام لبنان داروسازی بخونم،ازامسال وزارت بهداشت دانشگاه ملی لبنان روموردتأییدقرارداده،میتونم راجع به هزینه های زندگی راهنماییم کنید؟واینکه به نظرشماهزینه ی هرسال تحصیلی این رشته چقدرمیشه؟؟

پاسخ:

۱۲ تیر ۹۴، ۲۲:۵۹
سلام
هزینه ثبت نام دانشگاه لبنانیه تغییر کرده و فکر میکنم سالی بیش از پانصد دلار شده است. شما بگیرید سالی هزار دلار.
اجاره منزل اقلا ماهی سیصد دلار و خوابگاه اقلا ۱۵۰$ می باشد. خورد و خوراک اقلا ۲۰۰ دلار
برای اطلاعات بیشتر، از قسمت پرسش و پاسخ وبگاه، مطالب مربوط به تحصیل در لبنان را حتما مطالعه فرمایید.

سلام
واقعا من در تعجبم از این که میگویید در لبنان امنیت اجتماعی ساکنه و جز دزدی خونتون چیز دیگری ندیدید یا اینکه درست به اطرافت نمینگری یا اونها رو نمیبینید
حالا کار به برخی خانواده های بقاعی که در نزاع های خانوادگیشون از رگبار و خمپاره و اسلحه سنگین استفاده میکنن نداریم چون خودتون به اون اشاره کردین ولی واقعا اخبارهای که میخونم هر روز قتل مثلا هفته پیش در روستای شقرا مرد میانسال بخاطر صدای وز وز کامیون میره راننده که پسر نوجوون و همسایشون هم هست رو خلاص میکنه پدر مقتول هم وقتی این صحنه تلخ رو میبینه سکته میزنه میمیره بعد مردم میریزن خونه قاتل و خونشو ویرون و اتیش میزنن خدارو شکر در مملکتی زندگی میکنیم که به نسبت جمعیتش ارامش درش ساکنه منطقه ما کههیچ خبری از این فجایع نیست مردمی ساده با دلی پاک

پاسخ:

۱۳ تیر ۹۴، ۰۱:۰۳
سلام
اتفاقا خبر و تصاویرشو هم همون روز به دستم رسید. پنج‌ساله لبنانم و این اولین باره. به هر حال مملکتی که اسلحه دست همه هست تازه اینم حد بالایی از امنیت اجتماعی هست. امنیت اجتماعی منظور امنیت داشتن زن و بچه توی خیابون هست. تو ایرانم هر روز دعوا میشه. ولی چون اسلحه گرم نیست خبر خاصی نمیشه. قدیم که مردم و ایل ها مسلح بودن از این اتفاقات قبیله ای زیاد داشتیم. اما تو ایران یه دختر واقعا چقدر امنیت داره؟ اقلا متلکهایی که میشنوه و استرس اینکه نکنه کسی مزاحمش بشه؟! 

سلام
آقای مجتهد توی ایران کجاش اوضاع خوبه ؟ توی روز روشن خفت گیری که میکنند چاقو کشی که چیزی نگم بهتره . چند وقت پیش تو محله ای که هستم سه چهار نفری ساعت دو سه بعد از ظهر توی خلوتی می آمدند زنهایی رو که تنهایی گیر می آوردن به زور سوار ماشین میکردند و تجاوز میکردند. توی مرزهای شرقی و غربی که درگیری مسلحانه انجام میشه ، قتل هم که توی صفحه حوادث خبرگزاریها رو یه نگاه بنداز ، البته همه خبرها رو نمیگن ، اسید پاشی ، حتما اخبار اصفهانو رو شنیدی که چه وحشتی به راه انداخت . دزدی ، کیف قاپی ، مواد فروشی و...

پاسخ:

۱۵ تیر ۹۴، ۱۵:۳۱
درسته. البته تمام این قضایا را باید با نگاه جامعه شناسانه و آمار دقیق بررسی کرد. قطعا تعداد جرایم در یک کشورپنج میلیونی مثل لبنان خیلی کمتر از یک کشور هشتاد میلیونی مثل ایران است. اما باید درصد و پراکندگی رو در نظر گرفت.

ممنون بابت پاسخگوییتون،یه سؤال دیگه داشتم:اینکه شرایط گرفتن پذیرش چی هست واگه باسفارت ایران دربیروت تماس بگیرم میتونن راهنماییم کنن؟؟

پاسخ:

۱۶ تیر ۹۴، ۲۰:۲۱
دقیق نمیدونم. فکر کنم یک امتحان علمی میگیرند و یک امتحان زبان. سفارت شاید شما رو به رایزنی فرهنگی راهنمایی کنه. اطلاع ندارم.

تو ایرانم هر روز دعوا میشه. ولی چون اسلحه گرم نیست خبر خاصی نمیشه.
 برادر من این جملت درسته شما خبر نداری که اسلحه تو سیستان بلوچستان و خوزستان یه چیز طبیعیه  و درگیری های قبیله ای اینجا هم وجود داره اما صداش در نمیاد.

پاسخ:

۲۰ تیر ۹۴، ۰۲:۱۲
اتفاقا خبر دارم. اما همونم مثل لبنان نیست

سلام
من با حرفهای شما درباره وضع ایران موافقم
روز تشییع شهدا تو تهران بخاطر تذکر به دو تا خانم بی حجاب-نه بد حجاب-اونقدر از اقایون و خانم های ظاهرا مذهبی حرف شنیدیم که تمام شیرینی بدرقه شهدا در کاممون تلخ شد و هیچ بهره معنوی نبردیم...یعنی بیزارم از این ظاهر سازی ها از این کج فهمی ها از اینکه هر کس مطابق میل خودش اسلام رو تفسیر میکنه و عمل میکنه...من که فقط به عشق امام رضا و حضرت اقا دارم اینجا رو تحمل می کنم ..بعد هم لزوما نباید برخورد فیزیکی کنن یا فحش بدن همون نگاه سنگین خیلی تحملش سخته مخصوصا اگه هر روز مجبور باشی بری بیرون موندم به بچه ها چی باید گفت اونا رو چطور نگه داشت تو این جامعه هزار رنگ...بدیش اینکه خیلی ها فکر میکنن مومن هستن ولی در حقیقت اونجوری که دوست دارن اسلام رو تفسیر میکنن نمونش خانم های چادری با ارایش و روسری های رنگ جیغ و خودنمایی ...حال ادم و بد میکنن

سلام. اول اینکه من خودم چادری هستم. واقعا بعضیا تو ایران خیلی بد رفتار میکنن. یکی نیس بگه آخه به تو چه ربطی داره که من چادر میپوشم؟ اما در مورد لبنان؟ حضرت عباسی، اونجا چادری رو هارو مسخره نمی کنن؟ 

پاسخ:

۷ مهر ۹۴، ۲۰:۰۴
سلام
نه چادری ها خیلی احترام دارن. حتی از طرف غیر مسلمونها.

سلام من میخوام برای تحصیل تو دانشگاه لبنان بیام اونجا میشه یکم منو راهنمایی کنید؟ من حتی نمیدونم قیمت لیر لبنان به ریال چقدره یا شهریه اون دانشگاه ؟

پاسخ:

۷ تیر ۹۵، ۱۳:۲۴
در مورد تحصیل در لبنان چند مطلب نگاشته شده. لطفا قبلا آنها را بخوانید. هم از طریق قسمت بالای سایت و هم قسمت جستجو می توانید به این مطالب دست پیدا کنید. لطفا قسمت پرسش و پاسخ را ببینید. سوالات شما قبلا پاسخ داده شده است.

احمد موسوی

۲۵ مرداد ۹۵ ، ۲۰:۳۱
به نام خدا
من حدود چهار سال لبنان زندگی کردم،واقعا از زندگی در لبنان راضی هستم،زندگی من دانشجویی بود ولی سال دوم خانواده ام هم به بیروت آمدن و با هم زندگی کردیم و واقعا بهترین خاطرات را در لبنان زیبا گذراندیم و الان هم در فکر برگشت به لبنان هستم و تصمیم دارم شریک زندگی خودم لبنانی باشد.

سلام
میشه بدونم شغلتون چیه؟


و در اخر اون حرفتون که درباره ی بچه مذهبی ها بود قبول دارم من دارم اذیت میشم.

پاسخ:

۲۴ شهریور ۹۵، ۱۲:۵۸
کار ترجمه و عکسبرداری و فیلمبرداری و هرکاری بدهند.

با سلام 
یک سوالی دارم . چرا تعدادی از مسلمانان که مثلا در پوشش حجاب اصرار دارند ، میخواهند از تکنولوژی و سطح رفاه زندگی در کشورهای پیشرفته استفاده کنند ولی از طرفی میخواهند مطابق قوانین آن کشور رفتار نکنند ؟ 
اصلا نمیگم حجاب خوب است یا بد است و به نظر من هر کس به خودش مربوطه . فقط این سوال را دارم که کسانی که اینقدر این مساله برایشان مهم هست چرا به کشور عربستان یا کشور ایران که حجاب دارند نمیایند؟ و مثلا ادمهایی که به زور حجاب در ایران میگذارند به جای اونها بروند در کشورهای بی حجاب ؟ 
و خیلی جالب است که دیده میشود فرزندان افراد مذهبی در ایران که وضع مالی خوبی دارند اکثرا برای زندگی به خارج از ایران می روند 
در حالیکه این قوانین کشور ایران را پدران خودشان گذاشته اند


لبنان كه بودم باحجابم مشكلي نبود همه كار ميتونستم بكونم بي حجابها هم همه كار ميتونستن بكونن سوال برام پيش اومد وقتي با حجاب وبي حجاب مبشه كارهات را انجام بدي ومشكلي هم نيست چرا تو ايران حجاب زوري شده وهي با توسري وتحقير زنهارو مجبور ميكنيم حجاب داشته باشن تو لبنان باحجاب و بيحجاب كاري شون را درست انجام ميدادن وبه يك چشمم بهشون نگاه ميشد ولي اينجا بستگي به سليقه دربون هر جايي عمل ميشه تازه باونهايي كهحجاب دارن وگرنه بي حجاب كه اصلا ادم حساب نميشه چرا ما حجاب دارها اينقد از بي حجابها ميترسيم چرااونا از ما وحشتندارن چرا مرداي ما تا چشمشون به يه زن  حتي كم حجاب ميافته غش ميكنن و دين وايمان از دست ميدن ولي مرداي ديگه صبح تا شب زنهاي لخت رو هم ميبينند وكنارشون كار ميكنن وغشم نميكنند اصلا موندم حجاب اجباري راباور كنم يا ارزش ازادي انتخاب رو خودم فكر ميكنم حجاب را انتخاب كردم البته تو هفت سالگي كه رفتم مدرسه شما چي فكر ميكنيد سيد مومن حاجي ارزشي مسلمان زاده

پاسخ:

۱۶ آذر ۹۵، ۰۹:۲۰
اینکه چرا حجاب در ایران اجباری است به این مطلب ربطی ندارد. اما در مورد اینکه فرمودید کارشون رو انجام می دهند و مردها هم غش نمی کنند باید عرض کنم اینطور که فکر می کنید نیست. طبق تجربه و طبق اصول روانشناسی اتفاقا هرجا بی حجابی بیشتر است مشکلات اجتماعی مختلف هم بیشتر است. در لبنان هم زن بی حجاب لخت و پتی مورد آزار و اذیت زبانی وگاه غیر زبانی قرار می گیرد. همه جای دنیا، نوع خاصی از پوشش و آرایش نشان دهنده فساد است و نمایانگر تمایل فرد برای امور خاص. ممکن است کسی موهایش را نپوشانده باشد اما بدون آرایش و با لباس پوشیده در جامعه ظاهر شود. این خیلی متفاوت است با بی حجاب متبرج. ضمن اینکه با باحجاب هم متفاوت است. احترام و نگاه مردم هم به آنها متفاوت است.

خانم اختر من 32 ساله هستم و حجابي معمولي دارم.بيرون هم كه ميرم با همسرم يا بدون اون هميشه آرايش دارم اما نه زياد.بسيار كم و معقول.چون اينجا اصولا به كسي كه آرايش داره به ديد آدم با فهم و شعور و با فرهنگ نگاه ميشه اما به كسي كه چادري هستش و يا حجاب خوب و پوشيده ي مانتويي داره به ديد امل و بي كلاس نگاه ميشه.اما نه تمام جاها.استادي داشتم در دانشگاه كه مدتي با خانواده اش در كانادا زندگي كرده بود و سر كلاس وقتي خانم هاي با آرايش بد رو مي ديد به صورت غير مستقيم مي گفت كه در كانادا و ديگر گشورها به خانمي كه آرايش زياد داره به ديد انساني پاك نگاه نمي كنن و هر خانمي آرايش زياد نميكنه چون معني خاصي دارن اون جور افراد اما در ايران شده كلاس طرف كه آرايش وحشتناك كنه.در شهر من زنجان با اينكه منطقه ي كوهستاني و  در زمستان ها سرده اما هميشه مي توني خانم هايي رو ببيينيد كه در اوج سرما هم آنقدر لباس هاي باز و كوتاه مي پوشن كه آدم شك ميكنه كه اصلا هوا يخبندانه!!!!!!اما كلاس آدم ها به آرايش و لباس كوتاه  نيست.من بخاطر نظر و فكر كسي زندگي نمي كنم و با اينكه خودم مانتويي هستم ولي معمولي مي پوشم با آرايش معمولي و حجاب قابل قبول.اما خيلي ها رو ميشناسم كه از طريق آرايش و لباسهاي جيغ مي خوان واسه خودشون شخصيت و اعتبار بخرن.كسي كه واقعا در خانه اي اجاره اي در پايين ترين قسمت شهر زندگي ميكنه و چون كمبود اعتماد به نفس داره از طريق آرايش اونو جبران مي كنه.اما تعريف از خودم نباشه اما با اين سنم كار همسرم در اداره پست بسيار خوبيه و خونه و ماشين خوبي هم دارم اما هيچ يك از افرادي كه من رو ببينن فكر نمي كنن كه زندگي خوبي دارم و فكر مي كنن يه آدم معمولي از نظر اقتصادي هستم و بودم.در منزل پدرم هم وضع اقتصاي بسيار خوبي داشتم و دارم اما اونجا هم بسيار معمولي مي گشتم.عزيزم اوني كه بد مي گرده كمبود داره هم از نظر اقتصادي هم از نظر شخصي و مي خواد خودش رو نشون بده.فقط همين.نظرتون چيه آقاي علوي؟

پاسخ:

۱۷ آذر ۹۵، ۰۹:۴۴
کاملا با نظر استادتون و خودتون موافقم.
دوستان، یک مقدار با خودمان تامل کنیم، چرا صهیونیستها که برای فاسد کردن مسلمانها میلیونها دلار خرج می کنند و برنامه های مختلف دارند، خودشان بشدت مذهبی اند و از سر تا پا را بیشتر از مسلمانها می پوشانند؟ چرا صهیونیستها می گویند برای نابودی امت مسلمانان باید زنانشان را بی حجاب کرد؟
حتما می دانید شهر آندلس اسپانیا که دست مسلمانان بود با ورود دخترکان بی حجاب مسیحی و تشویق جوانان مسلمان به شراب خواری و چشم چرانی و فساد، آنقدر به ذلت افتاد که قدرتشان از هم پاشید و با حمله لشکریان صلیبی، مسلمانان قتل عام شدند. بعدها تا سالها کسی جرات نداشت به فرزندش بگوید من مسلمان هستم. مواظب باشیم عامل دشمن در نشر فساد و بی حجابی نباشیم.
مطلب زیر پیرامون قتل عام مسلمانان در اسپانیا است:
این پرچم چیست؟

ام یحیی به اختر

۱۶ آذر ۹۵ ، ۱۷:۳۸

انگار شما تازه به ایران تشریف آوردید در فضایی دیگر این نظرات را درباره ایران می نویسید کجای کشور ما با زور و توسری حجاب بر سر زنها می کنن؟تا جایی که ما میبینیم هر کس هر مدل که دوست دارد لباس می پوشد فقط یک شال به عقب سر آویزان کردن به نظر شما حجاب است آن هم با تو سری؟بعد گفتی کسی که حجاب ندارد آدم حساب نمی شود؟؟؟؟؟عزیزه من در تمام ادارات و حتی دادگستری -متاسفانه-خانم ها با پوشش های وحشتناک و  با آرایش کامل متصدی امور هستند بعد شما می گویی  به شل حجاب ها بی محلی می کنن؟مگر خودشان چه نوع پوششی دارن؟رفتار با ارباب رجوع با همه نوعش چه زن چه مرد چه با حجاب چه شل حجاب همه افتضاح است و متاسفانه عقب ماندگی فرهنگی خیلی از مردم ما را می رساند شما به خودت نگیر...در کل فامیل درصد بالایی شل حجاب و درصدی هم مقید به اصول هستند و من ندیدم اینها با هم مشکلی داشته باشند یا به قول شما از هم بترسند!!!؟؟ادر محیط کاری و دانشگاه هم همینطور حجاب اصلا مانع دوستی ها نمی شود شاید فردی خودش مشکل روحی روانی داشته باشد که هیچ ربطی به پایبندی یا عدم التزامش به احکام خداوند ندارد....درباره غش کردن مردها! هم خدمت شما بگویم این خیلی نکته مهمی است که اشاره کردی،اختر خانم ! هر چقدر آقایون به دیدن چیزهایی که فقط باید در اتاق خواب ببین چشمشون عادت کنه و همه جا ببینن براشون عادی میشه و این یک نوع مرض بزرگ است که واقعا جاش نیست  اینجا بیشتر درباره اش توضیح بدم ....راستی دلیل با کنایه خطاب کردن نویسنده رو در انتهای نظرت اصلا متوجه نشدم  ؟؟؟

باادب باش كه تكليف جوانان ادب است
فرق  مابين بني آدم وحيوان  ادب  است
راحت روح زنان،زينت مردان ادب است
باادب باش كه سرمايه ی خوبان ادب است

پاسخ:

۱۷ آذر ۹۵، ۰۹:۳۴
ممنون از مشارکت و اظهار نظر. به نظر بنده هم وضع حجاب در ایران خیلی بد است و اتفاقا با حجاب ها در سختی و آزار و اذیت هستند نه بدحجابها. کسی نگوید گشت ارشاد و فلان و بهمان، حتی در کشورهای غربی و آمریکا هم هیچ جا لخت راه رفتن مجاز نیست. مگر مکاهای مخصوص لب دریا و برخی شهرها که مخصوص قمار و کثافتکاری است.

سلام ممنون از سایت مفیدتون.
میخواستم بدونم برای تمدید اقامت تاسه ماه چه اداره ای باید رفت؟ و آیا شرایط خاصی داره؟
تشکر

پاسخ:

۳۰ دی ۹۵، ۱۴:۰۵
علیکم السلام. خواهش میکنم. مراکز امن العام. در برج البراجنه هست، در عدلیه مرکز اصلی هست، در بعبدا هست. نزدیکترین مرکز امن عام. سوال میکنند برای چی می خواهید بمانید. شرایط خاصی نباید داشته باشه

حسين السبلاني

۰۱ اسفند ۹۵ ، ۰۴:۴۸
سلام بر همه
من حسین هستم، لبنانیم، دانشجوی ایران مستم. نمی توانم همه ی پیام های شما بخونم ولی یکی میگه که لبنان زمین از بهشت نیست. هر کسی بنظزرش که کشورش زمین از بهشت (ببخشید اگه نظرم از دیگران فرق داره ولی این سنت حیات).تقریبا 400 سال ما از العثمانیون اشغال می کرد بعدا از فرنسا هم 40 سال اشغال کرد و یه جنگ توی لبنان بین از فرنسا (تابعیت المان بود بعد از المان فرنسا رو اشغال کرد)، یه قسمت از فرنسا به نام فرنسویان ازدان با کمک انگلیز لبنان و سوریا تدمیر کرد سال 1941. بعدا لبنان با اسرائیل خنگید و تا حالا هستند. 1975 جنگ اهلی 15 سال ادامه کرد قبل از این جنگ 1 دلار =1 لیره لبنانیه بعداز این جنگ 1500 لیره شد. بعداز جنگ داخلی که یکی از سخترین جنگهای لبنان با اسرائیل یه بار جنگیدیم تا خنوب لبنان تحریر کردیم توی 2000 میلادی. 6 سال دیگه بیروت به نام سویسرا الشرق نام داد ولی جنگ 33 روز با اسرائیل دوباره می سازن. اقتصاد لبنان 65% به تورست نباز داره 15 % از کشاورز 15 از صنایع و 5% ترنزیت ، ولی وقت جنگ سوریه شد ، همه ی این در صد به پایین رفتان . لبنان اقتصادش خیلی ضعیف شد. تعداد لبنان 5 ملیون فقط ولی 2 ملیون سوری از برادرما به لبنان امدن (اگه 30 ملیون کسی غیر ایرانی توی ایران مییاین معیشت خیلی سخت میشه) .لبنان خوده بهشت برام توی این جهان و انشالله بهتر از قبل باشه هم این دعاء به ایران و برادران ما ایرانیان هم میشه ببخشید اگه اذیت کردم منظورم نبود

سلام عزیز دل

لطفا برگرد ایران ما شما رو دوست دازیم وطن خود آدم بهتره ایرانیان همدیگر رو دوست دارند عزیز همزبون من

من خودم به شخصه هموطنمو حالا صاحب هر دین و مذهبی که هست و هر اعتقادی داره دوستش دارم واحترام میزارم  و انسانهای مذهبی مثل شما هم که کار درست هستن دیگه تاج سرن 
امیدوارم هر جا خوش و راحت هستی در کمال آرامش زندگی کنی برادر ایرانی

پاسخ:

۱ اسفند ۹۵، ۲۲:۴۴
علیکم السلام
ممنون از لطف شما
گاهی لازمه به دلایلی آدم جایی که راحت نیست زندگی کنه.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها