امام موسی صدر و شهید چمران، حامی محرومان لبنان

امام موسی صدر و شهید چمران، حامی محرومان لبنان

امام موسی صدر را مصلح بزرگ شیعیان لبنان می دانند. حتی یک اسقف بزرگ مسیحی گفته بود باید تاریخ لبنان را به دو قسمتِ قبل از امام موسی صدر و بعد از امام موسی صدر تقسیم کرد.
شیعیان لبنان که در زمان سلطنت عثمانی تحت ظلم و ستم و تعقیب و کشتار بودند، پس از استعمار فرانسه، مورد بی توجهی کامل قرار گرفتند. نه مدرسه ای داشتند نه بیمارستانی، نه کار و درآمدی. اغلب شیعه ها، با کارهای پَست مثل واکسی، رفتگری، کارگری، نگهبانی یا خرید و فروش مواد مخدر امرار معاش می کردند. حضور آنها در ادارات دولتی و شرکتهای خصوصی، در حد پایین ترین کارمند و یا آبدارچی به چشم می آمد. تازه آن دسته بسیار خوش شانس بودند که استخدام شده بودند. بسیاری هم با مزدوری و جیره خوری در احزاب مختلف چپ و راست امرار معاش می کردند.
امام موسی صدر که تلاش ویژه ای برای ارتقای وضع شیعیان داشت، هدف خود را رسیدگی به امور محرومان عنوان کرد. او قبل از هرچیز برای آنها مدرسه فنی حرفه ای تاسیس کرد و دکتر چمران را برای مدیریت آن برگزید. همسر شهید چمران می گوید، گاهی او در کنار جاده کودکی را می دید که گریه می کند. پیاده می شد و کودک را در آغوش می گرفت. نوازشش می کرد تا آرام شود. سپس وقتی به ماشین بر می گشت، سیل اشکهایش سرازیر می شد. او غصه محرومیت شیعیان را داشت و می گفت اشک این کودک معصوم، حاصل قرنها ظلم به شیعیان است.
امروزه در لبنان به برکت تلاش های بی بدیل امام موسی صدر و زحمات او، شیعیان به عنوان طایفه ای مطرح و مهم در لبنان مطرح هستند. پس از آزادی لبنان به دست مقاومت (که امام موسی صدر پایه گذار آن بود)، و سپس شکست رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶، وضع شیعیان بشدت بهبود یافت و متحول شد. با این حال فقر و نداری برخی از شیعیان بشدت نگران کننده است.
بسیاری از شیعیان حامی حرکت امل، تصور می کنند حزب اللهی ها چون ایران به حزب کمک می کند وضع مالی خوبی دارند. حرکت امل چون یک سازمان لبنانی است و کمک خارجی ندارد، وضع مالی مناسبی ندارد. بیشتر اعضای این حرکت باید شغل دیگری داشته باشند تا زندگی شان بچرخد. البته تصور آنها در مورد حزب اللهی ها درست نیست. حزب اللهی هایی که استخدام حزب و نیروی تمام وقت هستند، حقوق پایینی دارند. عموما زیر خط فقر لبنان. اگر پاره وقت باشد که دیگر واویلا.

محلات فقیر نشین در لبنان
تصویر تزیینی است

وضع برخی از فقرای لبنان واقعا دل انسان را به درد می آورد. برای مثال، ام علی، یک خانم مسن لبنانی است. سالیان درازی است همسرش وی را طلاق داده و رفته برای خودش زن دیگری گرفته. دیگر هیچ نگاهی هم به او و بچه هایش نینداخته و کمکی به آنها نکرده است. ام علی با کلفتی در منازل، بچه هایش را بزرگ کرد. دخترش که مدتی کار می کرد و کمک خرج او بود، حالا ازدواج کرده و رفته است. پسرش علی، تازه ۱۸ سالش است. او امسال وارد دانشگاه شده. هرچند دانشگاه دولتی اللبنانیه ظاهرا مجانی است، اما برای ثبت نام یک سال، مبلغی بالای دویست دلار می گیرند. علی خودش هم بصورت پاره وقت کار می کند تا قسط اندک دانشگاه را که بر شانه های مادرش بسیار سنگین است، خودش پرداخت کند. ام علی دیگر پا به سن گذاشته و از کت و کول افتاده. برای همین، کمتر برای کار در منازل از او استفاده می کنند. او اتاقی در زیر زمینی تاریک و نمناک اجاره کرده. حدود ۲۳۰ دلار اجاره می دهد! می گوید برای ما مهم نیست اگر شام و نهار نخوریم. فقط صاحبخانه ما را بیرون نیندازد.
برای من واقعا جای تعجب است که اینگونه افراد چطور زندگی می کنند. اگر مریض شوند با گرانی دکتر و دارو چه می کنند؟ یک زن پا به سن گذاشته مگر چقدر می تواند کار کند تا فقط مبلغ اجاره را درآورد؟ حتی دانشجوهای ایرانی در لبنان، جدای مبلغ اجاره، ماهی اقلا ۲۰۰ دلار خرج خوراک و رفت و آمدشان می کنند.
 

۱ ۰ ۵ نظر ۳۵۴۴ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۵)

برای من همیشه سوال بوده که چرا حزب الله با این قدرت و نفوذی که داره چرا به سمت تشکیل دولت و حکومت شیعی در لبنان پیش نرفته ؟

پاسخ:

۱۲ فروردين ۹۴، ۱۶:۵۷
چون امکانش نیست. هرچند درصد شیعیان از بقیه بیشتر هست اما اغلبیت نیستند. شیعیان لبنان به تنهایی از بقیه طوایف بیشترند اما از مجموع مسیحی و سنی و دروزی و علوی و کرد و غیره کمترند. لذا همیشه عیر شیعیان با ائتلاف توانسته اند شیعه را از قرار گرفتن در قدرت منع کنند. قانون انتخابات لبنان هم بسیار غیر دموکراتیک است و جمعیت زیاد شیعیان، تنها تعداد اندکی نماینده می توانند انتخاب کنند. یعنی نسبت نمایندگان شیعه به جمعیت شیعیان بسیار کمتر از نسبت نمایندگان مسیحی به جمعیت مسیحیان است! و تمام اینها زیر سر استعمار فرانسه است.

سلام علیکم و رحمة اللّه و برکاتة
ببخشید میشه بپرسم الان موسسه امام موسی صدر در لبنان فعالیت داره؟

پاسخ:

۱۶ فروردين ۹۴، ۰۰:۵۴
سلام
بله. به سایت موسسه امام موسی صدر در ایران مراجعه بکنید یه توضیحاتی داره.

یه لحظه!!مگه لبنان کرد هم داره؟؟

پاسخ:

۱۶ فروردين ۹۴، ۰۰:۵۲
نمیدونم مقیم هستن یا شناسنامه لبنانی هم دارن

پس لبنانی ها بدبخت شدند!!!ههههههه.آخه هر جا کرد پیدا میشه کردها میگن اینجاهم جز کردستان بزرگ!!!محسوب میشه !!!خخخخخخخخخخخخخخ

صباح جان بی خیال!
قبلاً هم در این باره با هم بحث کرده بودبم، لطفاً حکم کلی صادر نکن، تجزیه طلبی عده ای معدود نباید به پای کل یک قومیت شریف نوشته بشه. گروهک های تجزیه طلب در اکثر قومیت ها وجود داشتن که سرنوشت همشون یکی بوده.
کردها قومیتی شریف و با اصالت هستن که همیشه تقاص خیانت ها و بی عرضگی افرادی مثل عبدالله اوجالان، مسعود بارزانی خائن و ... رو دادن. توی همین داستان اشغال موصل توسط داعش برخی سایت ها افشا کردن که "در جلسه ی هماهنگی اشغال موصل که در اردن برگزار شده بود مسعود بارزانی هم نماینده فرستاده بوده" یعنی حکومت بی کفایت اقلیم کردستان در جریان اشغال موصل بوده! حالا این اقدامات رو ارتباط بدین با آوارگی مردم استان های نینوا و صلاح الدین، قتل عام و به بردگی برده شدن کردها، ایزدی ها، ترکمن ها، عرب ها و ... حتی نزدیک بود خود اربیل هم به دست داعش سقوط کنه که سپاه اسلام به فریادشون رسید. بلاهت و سفاهت سران خود خوانده ی کرد به همین ها ختم نمی شه که توضیح بیشترش حکایت مثنوی هفتاد من کاغذ می شه. با این اوصاف آیا درسته و انصافه که به کل یک قومیت به واسطه ی وجود افرادی که بهشون اشاره شد تهمت بزنیم و اون ها رو به تمسخر بگیریم؟؟ از همه ی این ها که بگذریم آیا کار شما مصداق عینی و عملی تفرقه افکنی نیست؟؟
بد نیست کمی انصاف هم چاشنی صحبت هامون کنیم ...

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها