خاطرات جنگ 2006

خاطرات جنگ 2006

سمر، خانمی لبنانی، بسیار خوش قلب و خوش برخورد است. با اینکه مسیحی است و حجاب ندارد اما بسیار ساده، بی آلایش و بی آرایش است. از آن زن هایی است که ارزششان به مغز و قلبشان است نه در زر و زیورشان. همیشه با بلیز و شلواری ساده و پوشیده، دیدمش.

سمر، عاشق امام موسی صدر است. نمی دانم چطور با امام موسی صدر آشنا شده اما مطمئنا سنش قد نمی دهد که زمان حضور امام موسی صدر در لبنان را به یاد داشته باشد. هرچه بیشتر سخنان امام موسی صدر را خوانده، بیشتر علاقه پیدا کرده و به جایی رسیده که داوطلبانه با موسسه امام موسی صدر همکاری می کند.

سمر، برایم از تجاوز رژیم صهیونیستی در سال 2006 خاطره گفت. در روزهای جنگ، مدرسه ای در اشرفیه میزبان پناهندگان شیعه جنوب شده بود. سمر هم به همراه یک گروه مددکار، به مردم ساکن در مدرسه کمک می کرد. او از خاطرات تلخ و شیرین آن روزها چنین می گوید:

در اشرفیه در یک مدرسه دولتی، تعدادی از خانوارهای مهاجرین جنوبی، اسکان یافته بودند. من به همراه مددکاران یک موسسه خیریه برای رسیدگی به امور حضور داشتم. عصرها در آن گرمای تابستان، با بچه ها در حیاط مدرسه می نشستم تا سرگرمشان کنم. من تخصص و تجربه معلمی و تعلیم و تربیت نداشتم اما احساسم نسبت به بچه ها باعث می شد که با آنها بنشینم و سرگرمشان کنم؛ بلکه درد و رنج هایشان را فراموش کنند. یک روز یک نقشه در کیفم داشتم. نقشه را درآوردم. به بچه ها گفتم ببینید ما اینجا هستیم. همه جمع شدند. هرکسی ذوق زده دهکده و محل زندگی خودش را بر روی نقشه نشان می داد. دیگر کارمان همین شده بود. عصرها مانند یک تیم در اتاق فرماندهی عملیات، دور نقشه می نشستیم و اخبار بمباران و اسم دهکده هایی که می شنیدیم را روی آن دنبال کنیم.

بچه های ده دوازده ساله را بیشتر دوست داشتم. با کوچکترها نمی شود راحت ارتباط برقرار کرد. اما نوجوانهای زیبای جنوبی بسیار دوست داشتنی، باهوش و خونگرم بودند. یک روز عصر موقع غروب، منفجر شدم. نتوانستم تحمل کنم. گرما، خستگی، گرسنگی، بچه ها را آزار می داد؛ و ما ایستاده بودیم به صف زن و بچه ها، به نوبت غذا می دادیم.

اسکان مهاجرین جنگ در مدارس
تصویر تزیینی است

بدترین احساسی بود که به یاد دارم. من، از خانه و زندگی ام که صحیح و سالم است بلند شده ام آمده ام به انسان دیگری که بخاطر بمباران و جنگ، از خانه اش رانده شده، غذا می دهم. احساس گناه می کردم که چرا هموطنمانم آواره شده اند و من سالم و سرحال، دارم نان به دستشان می دهم. نتوانستم تحمل کنم. نشستم و شروع کردم به گریستن. هرکار می کردند آرامم کنند نمی توانستم آرام شوم. آن شب هم به هر طریقی بود، گذشت...

در میان بچه ها، پسربچه ای بود که اصلا نمی توانستم به هیچ روشی با او ارتباط برقرار کنم. یک جور عجیبی بود. با بقیه فرق داشت. برایم غیر عادی بود. با من حرف نمی زد. با بقیه بازی نمی کرد. اصلا یک جوری بود.

بمباران لبنان و تخریب منازل مردم عادی
بمباران منازل شهروندان توسط ارتش تروریستی صهیونیستی

یادم می آید یک روز محله شیاح برخلاف معمول بمباران شد. هرچند منطقه ما از آنجا فاصله داشت اما دود سیاه بزرگی آسمان را پر کرد. یادم هست که با بچه ها داشتیم به آسمان نگاه می کردیم. یکهو این پسربچه گفت میدونید چطور این ابر سیاه رو میشه پاک کرد؟ گفتم: چطور؟

گفت: اینطوری؛ و دست کوچکش را به حالتی که قاصدکی را از کف آن فوت کنند، گرفت جلوی دهانش و یک فوت کرد. احساس پاک و تعبیر زیبای او از این حادثه دردناک و ترسناک چنان زیبا و تاثیر گذار بود که منقلب شدم و با اشک او را در آغوش گرفتم. می بوسیدمش و اشک می ریختم. بدون آنکه حرفی از دشمن و جنگ بیاورد، این فاجعه را با روحیه پاک کودکانه خود، تفسیر کرد و به راحتی آن را از خیال خود پاک کرد.

از آن پس این پسربچه هم همراه بقیه در بازیها و برنامه ها شرکت کرد.
الان هرکدام از آن بچه ها برای خودشان جوانی رشید شده اند. گاهی بعضی هایشان زنگ می زنند و احوال پرسی می کنند. گاهی عکسی می فرستند. امیدوارم دیگر جنگ نشود.

۱ ۰ ۶ نظر ۲۷۷۴ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۶)

سلام
خوب هستید؟ خدا قوت
حالا که دارید در مورد جنگ 2006 می نویسید، اگه بتونید در مورد شهید خوشنویس و کار هایی که در لبنان و جنوب انجام داد و همین طور جایگاه این شهید بین مردم لبنان مطالبی بیارید خیلی خوبه.

پاسخ:

۲۴ اسفند ۹۳، ۰۱:۴۴
سلام علیکم
ممنونم سلامت باشید. برای  شهادت ایشون مطلبی نوشته بودم. ان الله اگر خدا خواست در آینده مطلب دیگری جمع آوری خواهم کرد.

خوب تقریبا نصب آرشیوت رو خوندم فکر کنم از نظراتم مشخصه :) راستی وضعیت اینترنت در اونجا چطوره ؟ همچنین در رابطه با هزینه ها و ... اگر توضیح بدی ممنون می شم.

پاسخ:

۲۶ اسفند ۹۳، ۱۹:۰۱
لطف کردی برادر.
اینترنت اسما سریع است اما عملا سرعت مناسبی ندارد. هرچند فیلتر نیست اما بازدید از سایت های رژیم صهیونیستی و تماس با اونها مورد بررسی و مانیتورینگ قرار میگیره. بقیه اقدامات اشکالی نداره! اینترنت ADSL منزل را چند ماه پیش از 1 مگ به 2 مگ ارتقا دادند اما هنوز در مشخصاتش نوشته یک مگ! چون زیرساختهای اینترنت هنوز مثل گذشته است. فقط به دلیل بالا رفتن حجم استفاده مردم، همون سرعت یک مگ هم دیگه قابل دسترسی نیست. کمترین هزینه ماهانه اینترنت در لبنان 16 دلار است.
اینترنت 3g که به تازگی 4g هم راه افتاده، با میانگین 3 مگابیت در دسترس است. ماهیانه بابت 1.5 گیگ 20 دلار - 5 گیگ 29 دلار

پس ظاهرا وضعیت اینترنت به مراتب از ایران بدتره مخصوصا اون 20 دلاریبرای 1.5 گیگ باعث شد برق کلم بپره !
اخوی از این پس من رو یکی از خواننده های پر و پاقرص وبلاگت بدون بی صبرانه منتظر آپدیت های بعدی شما هستیم.


مسعود بازرگان

۰۵ فروردين ۹۴ ، ۰۴:۰۹
سلام دوست عزیز،عید فاطمی رو به شما تبریک میگم،إن شاء الله سال خوب و پر معنویتی داشته باشید.
واقعا از مطالبتون لذت بردم خدا خیرتون بده...
دوست عزیز میخواستم اگه میشه موضوعات و سوژه های جذابی که تو لبنان هست و میشه موضوع برا یه مستند خوب باشه رو برام معرفی کنید تا شاید بتونم به بهانه مستند سازی یه سری هم به لبنان بزنم.ممنون از لطفت

پاسخ:

۶ فروردين ۹۴، ۱۱:۱۳
سلام. ممنونم
سوژه که تا بخواهید هست. البته نگاه مستند ساز با نگاه بنده فرق داره. ولی قطعا در مورد شهدا و مقاومت و مردم سوژه زیاد هست.

الهی بمیرم :(

پاسخ:

۶ فروردين ۹۴، ۱۱:۲۱
خدا نکنه.
سلامت باشید

سلام.سال نو مبارک. مطلب تون جالب بود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها