حمله ی وایبری اسراییل!

حمله ی وایبری اسراییل!

استفاده از این مطلب صرفا با ذکر منبع مجاز است

تقریبا چهار سال از سرازیر شدن تلفنهای هوشمند و برنامه های آنها به بازار و فراگیر شدن آن در دست مردم می گذرد. و در این مدت خیلی ها برای خریدن آیفون و بلک بری و گوشی های مختلف آندرویدی خودشان را کشتند! دیگر کسی نماند که از فکر ارتباط دائم با دیگران در هر زمان و مکانی استقبال نکند. اما این تکنولوژی افسونگر جدید، توجه استفاده کنندگانش را از اینکه گوشی و برنامه چگونه کار می کنند و کسانی که آنها را در اختیار دارند و اداره می کنند منحرف کرد. بطور عمده به حوزه ی رعایت حریم شخصی افراد در این گوشی ها اشکال وارد است بطوریکه گاهی دشمن اسراییلی هم از شما دور نیست! بله.

برنامه های واتساپ، اسکایپ، فرینگ، تانگو و وایبر و امثال آنها اپلیکیشن هایی هستند مخصوص تلفنهای هوشمند که کاربرشان می توان بواسطه آنها با هرکسی که خواست تماس صوتی و متنی و حتی تصویری داشته باشد.

اطلاعات از طریق سرور خاص شرکت منتقل می شود که در اینجا مساله نقض حریم خصوصی کاربر اتفاق می افتد. چرا که شرکت، شماره تلفنهای کاربر را بررسی و ذخیره می کند و لیستهای مختلف را با هم مقایسه می کند.

خطر واقعی اینجاست که شرکت می تواند اطلاعات و شماره های کاربر را دریافت کرده و آنها را رصد نموده و گوش کند. به حدی که حتی مکانهایی که می روید در این فرایند ثبت خواهد شد. (به عنوان مثال، فکر می کنید برنامه جی پی اس گوگل مپ در گوشی چه نیازی به عکس برداری و ضبط صدا و تماس تلفنی دارد؟!)

با وجود برنامه های مختلف از این دست، وایبر برنامه ای تقریبا جدید به شمار می آید که به تازگی همه جا را پر کرده و خیلی ها را به خود مشغول ساخته. در مورد کیفیت عملکرد آن و میزان نفوذ به حریم خصوصی کاربر سوالات اساسی نهفته است خصوصا که درclosed privacy policy  هیچ چیزی جز اینکه انتقال اطلاعات از طریق سرور خاصی انجام می شود ذکر نشده است. در این سیاست نامه، شرکت اعلام می کند که اطلاعات را برای مدت طولانی نگه نمی دارد، و این عملیات فقط برای مدت مخابره پیام انجام می شود و بعد از انجام آن، اطلاعات پاک می شود. (البته دروغ می گوید چون شما می توانید عکسی را که برای کسی فرستادید بعدا برای دیگری فوروارد کنید!) ضمن اینکه در خصوص بندهای سیاست حریم خصوصی، ذکر نشده که اطلاعات رمزگذاری می شوند یا خیر.

آیا وایبر اسراییلی است؟

روزنامه اسراییلی یدیعوت آحرانوت در سایت انگلیسی زبان خود در تاریخ 22 فوریه سال 2012 با افتخار از موفقیت شرکت اسراییلی وایبر می نویسد که مجموع مشترکین آن در 13 ماه از 50 میلیون نفر فراتر رفته و بیش از یک میلیارد دقیقه مکالمه مخابره کرده است.

این روزنامه خاطر نشان می کند که وایبر در 193 کشور وجود دارد و روزانه بیش از 200 هزار کاربر جدید در آن ثبت نام می کنند.

جالب است بدانید برنامه اسکایپ که مخصوص مکالمه از طریق کامپیوتر و تلفن است، بعد از آغاز به کارش ظرف مدت دو سال و نیم توانست به 54 میلیون مشترک برسد. وایبر در لبنان بطور مشخص بیش از 300000 مشترک در سال 2012 داشت با اینکه بسیاری از افراد از هویت اسراییلی این برنامه اطلاع داشتند.

البته بعد از حمله سایبری اعراب به سایتهای رژیم صهیونیستی در پند ماه پیش، بسیاری از آنها این برنامه را از ترس اقدام خرابکارانه ی اسراییل، از روی تلفنهای خود پاک کردند.

تالیف خودم

منابع: مجله لبنانی مانشیت، شماره 3، آوریل 2012

بندهای سیاست حریم خصوصی برنامه های تلفن هوشمند

۰ ۰ ۰ نظر ۳۰۵۰ بار مشاهده

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها