به بهانه ی شهادت یک مرد

به بهانه ی شهادت یک مرد

خبر شهادت مهندس حسام خوشنویس، مسئول هیئت بازسازی لبنان، کسانی را که آن مرد را از نزدیک دیده بودند شوکه کرد. مردی که در هیئت ها و سینه زنی های ایرانیان مقیم لبنان حضور می یافت و در نهایت تواضع و فروتنی مانند بقیه و گاه آرامتر و متواضع تر در بین حاضرین می نشست و بسیاری از اوقات هم قسمتی از دعا را با صدای مردانه و زیبای خود می خواند. در مجالس سینه زنی میاندار بود و پرشور نام مولایش حسین را فریاد می زد. در عین حال شوخ طبع و خوش برخورد و مودب بود و همیشه لبخند زیبایی بر لب داشت.

شهادت مهندس حسام خوشنویس در سوریه و نحوه ی انتشار اخبار آن سوال هایی را در ذهن ایجاد می کند. اول اینکه چرا در انتشار خبر شهادت وی به عمد او را سردار سپاه معرفی کردند آنهم با اسم حسن شاطری؟ چه ضرورتی داشت وقتی هیچ کس در لبنان نمی دانست که آن شهید، سردار سپاه است، او را سپاهی معرفی کنند؟ چرا تروریستهای سوری از زیر این اتهام شانه خالی می کنند و اسراییل را عامل شهادت وی می دانند؟ آیا همزمان با قدرت یافتن ارتش سوریه ، ایران به دنبال بهانه ای برای حضور فیزیکی در آن کشور است؟

دوم اینکه چرا در بیانیه ی ستاد مردمی بزرگداشت سرداران شهید جهان اسلام گفته اند لبنانی ها نام مهندس حسام را برای او برگزیدند؟ آیا لبنانی ها که هنوز نمی توانند خوش نویس را درست تلفظ کنند، می توانند برای او اسمی فارسی برگزینند؟ آیا حسن شاطری نامی مناسب تر برای حضور در مجامع عربی نبوده است؟

آن شهید در لبنان برای ساخت و ترمیم زیربناها و راه ها و پل های لبنان بسیار زحمت کشید و نتیجه ی آن برای همگان مشخص و تحسین برانگیز است. در جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی تمام پلهای اتوبان جنوب به شمال را بمباران کرد (و بعد از اتمام این عملیات ادعا کرد اتوبان تهران بیروت بسته شد و خیالش بابت قطع کمک تهران به حزب الله راحت بود). بعد از جنگ با همت هیئت بازسازی لبنان به ریاست مهندس شهید حسام خوشنویس بسیاری از این پلها در اسرع وقت ساخته شد. این درحالی است که برخی پروژه هایی که دولت لبنان به عهده داشت، بعد از گذشت چند سال به تازگی به اتمام رسیده است. حضور آن شهید در سوریه برای بررسی میزان خرابی ها و برنامه ریزی برای بازسازی، نشان از سرعت عمل آن مرد در رسیدگی به مشکلات دارد.

نکته ای که در این میان قابل توجه است طرح شهادت ایشان و اعلام سپاهی بودن آن شهید است. از گذشته تا کنون اگر سردارانی از سپاه در ماموریت های خارجی به شهادت می رسیدند بی سر و صدا  به وطن منتقل می شدند و فقط افراد نزدیک به سپاه از قضیه شهادتشان مطلع می شدند. به نظر می رسد موضع جمهوری اسلامی ایران از موضع تدافعی که مستلزم اقدامات مخفیانه و آرام است به موضعی فعال و قوی در عرصه خارجی تبدیل شده و از اعلام کمک به هم پیمانان منطقه ای خود ابایی ندارد. در مقابل، کشورهای حامی تروریسم به انزوا رفته و پنهانی اقدامات خود را دنبال می کنند. در ظاهر هم اعلام دوستی و تقاضای رابطه می کنند!

جای خوشحالی است که مواضع خارجی و اقدامات ایران در عرصه بین المللی تا آنجا که دست دولت و موازی کاریهایش به آن نرسیده بسیار امید برانگیز و تاثیرگذار است و امید است در عرصه ی داخلی هم کار و مسئولیت در دست متعهدان و متخصصانی چون شهید حسن شاطری قرار بگیرد و شاهد ناکامی ها و تلخکامی های کنونی نباشیم.

صاحب نظران لبنانی به دلیل شرایط خاصی که تجربه می کنند، عموما پیش بینی های خوبی از وضعیت منطقه دارند. بیش از 15 سال قبل وقتی ایران هنوز تبدیل به کشوری مقتدر و تاثیر گذار در منطقه نبود، مدیر کل مجلس شیعیان لبنان پیش بینی کرد ایران تا 10 سال دیگر تبدیل به قویترین و تاثیر گذارترین کشور منطقه خواهد شد. پیش بینی وی با تلاشهای افراد گمنامی مثل شهید شاطری زودتر از آنچه تصور می رفت به نتیجه رسید. تمام فشارها و تحریمها و تهدیدات کنونی بر ایران به دلیل ترس قدرتهای فرامنطقه ای از پیشرفت و قدرت ایران است. طبق نظر ناظران خارجی، ایران با کمی تحمل و گذر از مرحله ی کنونی قدرتی خواهد شد که هیچکس جرات تهدید آن را نخواهد داشت. یادمان نرود ترکیه ی کنونی حاصل پیشرفت کشوری است که تا 15 سال پیش در جاده هایش راهزن وجود داشت و برای تهیه بسیاری از اقلام ضروری کشورش دست به دامن ایران و غرب بود. 

برای تمام تلاشگران عرصه پیشرفت جامعه ی اسلامی ایران آرزوی توفیق و سربلندی دارم.

۰ ۰ ۰ نظر ۲۹۴۵ بار مشاهده

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها