مسجد بر وزن طراز اسلامی

مسجد بر وزن طراز اسلامی

مطلب زیر از وبلاگ رو به آفتاب نقل می شود. با خواندن این مطلب یادم افتاد که قول داده ام در مورد مساجد لبنان و آداب و مراسم شیعیان مطلب بنویسم. هنوز سر قولم هستم.
مسجد در نگاه اول عبادتگاه مسلمین است اما با نگاهی حتی گذرا به تاریخ صدر اسلام در می یابیم که کارکرد مسجد در امور عبادی صرف، خلاصه نمیشود. در واقع حد فاصل بین عبادتگاه مسلمین با مراکز عبادی دیگر ادیان در این است که، مسجد قابلیت دارد تا بین دنیا و آخرت و فرد و جامعه پیوند و رابطه ایجاد کند.
ماهیت مکانی که پیامبر اکرم در ابتدای تشکیل جامعه اسلامی به تاسیس آن اقدام کردند، چنان است که بتواند جامع بین ذکر و عبادت و علم و جهاد و نیز تدبیر امور دنیوی باشد.
اگر نگاه جامع به کارکرد مسجد نداشته باشیم و اگر سعی در رفع مشکلات آن نکنیم، بلا شک خطر غفلت از ایجاد نقطه مطلوب برای این پایگاه، همه اقشار جامعه امروز و فرداها را در بر خواهد گرفت.
به عنوان کسی که از کودکی افتخار مسجدی بودن را دارم، و تجربه حضور در مساجد مختلف را داشته ام، سالهاست که از یکسری نواقص و ضعفها در خصوص مسجد نالان هستم. این مشکلات عدیده را مقام معظم رهبری در پیام خود به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز، در چند محور عمده مطرح کردند و ضرورت پرداخت به آنها و رفع تمامی مشکلات مساجد را خواستار شدند.
1- توجه به بنای مساجد و عمران آنها و پرداخت به آرایه های ظاهری و معنوی آنها.
مسائل و مشکلات زیر شاخه ای این بند را می توان در این موارد خلاصه کرد:
* با گذشت بیش از سی سال از انقلاب هنوز هم برخی از روستا و شهرها و شهرکها از نعمت ابتدایی ترین شکل مسجد محرومند.
* مشکلات همیشگی قسمت بانوان در اغلب مساجد کشور:
- اختصاص شبستانها و مکانهای تنگ و کوچک به بانوان
- صعب العبور بودن و پله خور بودن قسمت بانوان مساجد.
- فقدان حسینیه در برخی مساجد، که ضرورت وجود حسینیه در ایام ویژه چون شبهای قدر و ایام ولادت و شهادت معصومین دو چندان است.
-ضرورت قرار دادن حسینیه در ورودی مسجد (ضرورت این اقدام را با ملاحظه شبهای پر جمعیت و حضور جمعیت بر سر راه عبور، میشود فهمید)
-همانطور که در اختصاص مکان برای نمازگزاران خانم، به شیوه تقسیم ارث و تفاوت زن و مرد برخورد میشود، وضوخانه و سرویسهای بهداشتی هم از این اصل رجال التاسیس !!!!! مستثنی نیست.
-عدم برخورداری بانوان از تصویر جلسات سخنرانی و واعظ. (70 درصد آموزش از طریق بینایی است. مسلماً اگر به همراه صدای خطیب بانوان تصویر او را نیز داشته باشند، واعظ مجبور نخواهد بود هر یک ربع یکبار با صلوات و تذکر دعوت به سکوت کند)
در کنار تمام موارد فوق حساب کنید که معمولاً بچه ها هم با مادر هستند
2- اهمیت شخصیت فردی، دینی و علمی روحانی و امام جماعت مسجد.
* امام جماعت باید روحانی حوزوی باشد.
* روحانی مسجد باید کارشناس و خردمند باشد و چون طبیبی دلسوز باشد برای مجموعه مسجد.
* روحانی مسجد باید محور فعالیتهای مسجد باشد و آنها را مدیریت نموده به سمت درست هدایت کند.
* معارف عرضه شده در مسجد، جامع تمام مواردی باشد که انسان در زندگی فردی و اجتماعی بدان نیازمند است. باید تفسیر، حدیث، موعظه و پرورش اخلاقی در کنار معارف اجتماعی و سیاسی برنامه های آموزشی و فرهنگی مسجد را تشکیل بدهد.
برخی ها تا به مسجد میرسند یک سجاده پهن کرده یا در رکوع وسجودند فراغ از بقیه و یا در صدد هستند کل مفاتیح را ختم کند. همین و دیگر هیچ : )
3- تاکید بر حضور فعال جوانان در مسجد و تلاش بر جذب آنها از طریق مودت و محبت ورزی.
* هنوز هم مساجدی هستند که هیئت امنایش را فقط چند تن از کهنسالان تشکیل میدهند، آنهم چند نفر از سن و سال دارهای مرد. در حالیکه اگر جامعه مسجد از تمام اقشار عضو دارد باید، هیئت امنایش هم متشکل از تمام اقشار آن باشد. تجربه کهنسالان در کنار تخصص و به روز بودن اطلاعات جوانان، مسلماً رسیدن به مسجدی با طراز اسلامی را میسر میکند.
* عدم بهره مندی از اخلاق خوش، مخصوصاً در برخورد باجوانانی که تازه به مسجد آمده اند و یا احیاناً در گذشته خطاهایی داشته اند. و این عبوسی چهره نصیب آنهایی هم میشود که فقط در مناسبتها و ایام خاص چون رمضان به مسجد می آیند. در حالیکه این اوقات بهترین فرصت جذب است.
* وظیفه جوانان مسجدی هم حضور بسیجی وار است تا روحیه نشاط و آینده پویایی و امیدواری را به مسجد تزریق کنند.
4- تعامل مساجد با مراکز آموزشی هر محل و نیز ساکنین محل.
* باید نخبگان و ممتازان علمی، هنری، ورزشی و اجتماعی مراکز آموزشی در مساجد، در برابر همه توسط امام جماعت مورد تقدیر و تشویق قرار بگیرند) .یعنی ما مؤمن یک بعدی نمی خواهیم)
* تعامل با مردم محل، شریک غم و شادی آنها بودن، حتی باید روابط مسجد با نوزادی که تازه متولد شده است هم برقرار باشد و این روابط مستحکم شوند.
* رعایت حال و آسایش مردم محل، بخصوص مجاوران مسجد، و عدم آزار و اذیت آنها
(تنهایی صدایی که باید از بلندگوی مسجد پخش شود، صوت خوش و دلنواز اذان است و لاغیر)
۱ ۰ ۰ نظر ۲۹۱۹ بار مشاهده

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها