حمله به سفارت ایران در لندن

حمله به سفارت ایران در لندن

متن زیر در سایت فارس نیوز منتشر شده که حاوی مصاحبه ای با مرحوم سید کاظم، برادر شهید سید عباس لواسانی است.

تکرار/ گفت‌وگوی فارس با برادر شهید عباس لواسانی

رژیم سلطنتی انگلیس در حمله به سفارت ایران در لندن همکار تروریست‌ها بود

خبرگزاری فارس: برادر شهید سید عباس لواسانی با بیان اینکه رژیم انگلیس در شهادت برادرش در جریان حمله به سفارت ایران در لندن همکار تروریست‌ها شد، گفت که دولت وقت انگلیس به پلیس اهمال‌کار لندن مدال افتخار داد.

حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم لواسانی برادر بزرگتر سید عباس لواسانی، شهید ترور شده در سفارت ایران در لندن در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفت: برادر من همواره جزو نفرات ممتاز در دوره‌های تحصیلی بود و پس از پایان دوران تحصیلات خود بر آن شد تا برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر به یکی از کشورهای دیگر جهان برود که قرعه متأسفانه بنام انگلیس افتاد. او عاشق انقلاب و امام خمینی(ره) بود. پس از اینکه به انگلیس رفت داوطلبانه و برای خدمت به نظام و انقلاب به سفارت ایران در انگلستان رفت تا از قدرت ترجمه خود برای کمک به اعضای سفارتخانه استفاده کند.

وی افزود: ناگهان روزی خبر رسید چند نفر که عضو حزب بعث عراق بودند به سفارت ایران در لندن ورود کرده و به گروگان‌گیری اقدام کردند که یکی از گروگان‌ها سید عباس بود.

برادر شهید لواسانی به درگیر شدن وی با تروریست‌ها در جریان گروگانگیری اشاره کرد و گفت: گروگان‌گیرها بر روی دیوار سفارت به امام خمینی توهین کردند و از آنجا که سید عباس عاشق امام خمینی(ره) بود، طاقت نیاورد و پاسخ آنها را داد و در این جریان آنها وی را شهید کردند.

* پلیس انگلستان ۵ روز در مقابل درخواست کمک ایرانیان اقدامی نکرد
کاظم لواسانی از تماس‌های متعدد اعضای سفارت ایران به پلیس و نهادهای امنیتی انگلستان برای برخورد با گروگان‌‌گیران خبر داد و گفت: علیرغم تماس‌های متعدد اعضای سفارت با پلیس انگلستان، آن‌ها هیچ‌گونه اقدامی انجام ندادند و پس از گذشت ۵ روز و زمانی که تروریست‌ها اقدام به شیک گلوله کردند ناگهان پلیس حمله‌ور شده و ظرف مدت چند دقیقه کل سفارت را از وجود تروریست‌ها پاک کرد.

* رژیم انگلیس باعث شد که برادرم کشته شود

برادر شهید لواسانی به عملیات پلیس انگلیس پس از ۵ روز اشاره کرد و گفت: چرا پلیس انگلیس پس از ۵ روز و تنها با صدای شلیک بعد از اینکه 2 تن از اعضای سفارت شهید شدند عملیات خود را آغاز کرد؟ در واقع می‌توان اینگونه گفت که این اقدام تروریستی توسط خود دولت انگلیس برنامه‌ریزی شده بود و مجرم اصلی همین رژیم انگلیس‌ بود.

* دولت انگلیس به پلیس همکار با تروریست‌ها مدال افتخار داد
کاظم لواسانی به اهدای مدال افتخار از جانب دولت انگلیس به پلیس همکار با تروریست‌ها اشاره کرد و گفت: پلیسی که روز حمله تروریست‌ها، روز اول خدمتش بود و زمان ورود تروریست‌ها محل کار خود را ترک کرده بود و در را برای ورود آن‌ها باز کرده و به تروریست‌ها اجازه ورود داده بود، از جانب دولت انگلستان به عنوان ناجی سفارت و قهرمان مبارزه با تروریست مورد تقدیر قرار گرفت و به وی مدال افتخار اهدا شد.

* هر فتنه‌ای در دنیا به وقوع می‌پیوندند، رد پای انگلیس به چشم می‌خورد
برادر شهید عباس لواسانی اظهار داشت: هر فتنه‌ای که در گوشه گوشه جهان به وقوع می‌پیوندد و هر آشوبی که در جهان شکل می‌گیرد رد پای انگلیس مشاهده می‌شود. در واقع تعبیر دوباره پیر استعمار برای انگلستان واژه بسیار مناسبی است و هنگام تسخیر لانه جاسوسی آمریکا من گفتم که باید بر سر انگلستان نیز چنین بلایی بیاید حتی خوب بود که این اتفاق قبل از تسخیر آمریکا اتفاق می‌افتاد.

* شورای امنیت و مجامع بین‌المللی در ماجرای حمله به سفارت ایران در لندن هیچ اقدامی نکردند
سید کاظم لواسانی نسبت به انفعال شورای امنیت و مجامع بین‌المللی در برابر اشغال سفارت ایران در لندن اعتراض کرد و گفت: در جریان اشغال سفارت کشورمان در لندن هیچ سازمان بین‌المللی نه تنها این اقدام ضد حقوق‌بشر و وحشیانه را محکوم نکرد بلکه سال‌ها اعتراض و پیگیر ما نیز به هیچ نتیجه‌ای نرسید. هیچ بیانیه‌ای توسط شورای امنیت پیرامون محکومیت ارائه نشد ضمن اینکه همکاری انگلستان با گروه تروریستی اشغالگر سفارت بر کسی پوشیده نبود.

* ملت ایران بیش از ۳ دهه است که در برابر تمامی تهدیدها و تحریم‌ها مقتدرانه ایستادگی کرده است

برادر شهید سفارت ایران در لندن تصریح کرد: باید با هوشیاری علیه انگلستان اقدام شود و اقدام دانشجویان در مواجهه مستقیم با رژیم سلطنتی انگلیس آرزوی دیرینه ما بود. سفارت انگلستان امروز همان نقش لانه جاسوسی آمریکا در ۳۰ سال گذشته را به عهده دارد.

وی در ادامه به حمایت از حرکت روز گذشته دانشجویان در تسخیر سفارت انگلستان و باغ قلهک پرداخت و گفت: ملت ایران باید با جرأت انگلستان را بیرون کنند و از تحریم‌ها و تهدیدها نترسند و در برابر سختی‌ها ایستادگی کنند که البته در طول این ۳ دهه همواره مقاومت آنان زبانزد خاص و عام بوده است.

لواسانی در ادامه با اشاره به اقدام برخی رسانه‌های غربی در راه‌اندازی یک عملیات روانی مبنی بر غارت سفارت انگلستان توسط دانشجویان اظهار داشت: انگلستان در سده اخیر تا ۳۰ سال گذشته دائم تمامی منابع کشور ما، نفت، گاز و معادن کشور را غارت کردند امروزه نیز در برابر فعالیت‌های علمی ایران می‌ایستند و دانشمندان ما راترور می‌کنند و بی‌شک دست انگلیس به خون شهدای علمی کشور ما آلوده است حال شما بگویید کشوری که شهره به استعمارگری و چپاول ملت‌هاست دزدی می‌کند یا عده‌ای جوان پاک و انقلابی که علیه این دزدها قیام کرده‌اند.

* اگر سید عباس بود قطعا به خیل دانشجویان معترض در برابر سفارت انگلیس می‌پیوست

کاظم لواسانی در پایان خاطرنشان کرد: اگر سید عباس لواسانی اکنون در قید حیات بود قطعا از حرکت دیروز دانشجویان حمایت می‌کرد و چه بسا به خیل جمعیت دانشجویان معترض اطراف سفارت انگلستان می‌پیوست و امروز که نیست می‌توان گفت که دانشجویان با تسخیر سفارت انگلیس در تهران و قیام علیه آنان حرف سی سال پیش سید عباس را عملیاتی کردند.
انتهای پیام/

گزارش مفصل در وبلاگ مرحومه لواسانی، خواهر این شهید



سید عباس به همراه برادر بزرگترش سید کاظم لواسانی

 


شهید سید عباس لواسانی

۱ ۰ ۲ نظر ۳۷۸۶ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۲)

((روزها از آغاز گروگان گیری می گذشت. یک روز گروگان گیر ها تهدید کردند که قصد دارند در پاسخ به بی اعتنایی دولت ایران یکی از گروگانا را بکشند. با اعلام این تصمیم حساسیتها در ایران و انگلیس با لا رفت و همه منتظران به فکر راه چاره افتادند.
گروگان گیرها به انتخاب گروگان مشغول شدند . ابتدا دست روی هرکدام از گروگانها که گذاشتند ، به دلیلی مجبور به انتخاب نفر بعدی شدند . ناگهان از بین گروگانها خروشی برخاست . همه به سوی صدا برگشتند ، جوانی خوش سیما و آراسته که همان دکتر لواسانی بود، از جا برخاسته بود و برای کشته شدن اعلام آمادگی می کرد:
_اگر می خواهید کسی را بکشید ،من آماده شهادتم ، بقیه را رها کنید.
بعد رو به بقیه گروگانها کرد و ادامه داد:
_شما هم از شهادت نترسید ، آنقدر ها دشوار نیست.
گروگان گیر ها اول باور نمی کردند که این ادعا جدی باشد، اما چون آمادگی دکتر لواسانی را دیدند، کار را بر خود ساده تر یافتند . لواسانی را به زیر پله های سر سرای ورودی آوردند . در بیرون و در پیاده رو انبوه خبرنگاران در یک سمت و پلیس در سمت دیگر بودند.
طرفداران انقلاب اسلامی در گوشه ای و مخالفان جمهوری اسلامی نیز در نقطه ای دورتر مشغول تظاهرات بودند.
عباس لواسانی نگاهی به گروگتنگیر مصمم انداخت و لبخندی بر گوشه لبانش آورد. آرام به گروگان گیر گفت اجازه بده نماز ظهر و عصرم را بخوانم ، آنگاه هر چه می خواهی بکن. گروگان گیر که انگار دنبال فرصتی می گشت که ضعف و شکست لواسانی را ببیند ، قبول کرد. لواسانی به نماز ایستاد نماز پر احساس و پر رمز و راز و خالی از تضرع. آرام و سنگین سلام داد. برخاست . لحظه رحلت بود. گروگان گیر تپانچه را روی شقیقه او گداشت . لحظه بعد صدای شلیک برخاست ، لواسانی تا شد و روی زمین اقتاد . بهت و حیرت همه جا را فرا گرفت . گروگان گیر سرش رل به زیز انداخت . شرم و پشیمانی از او می تراوید.))
این متن بخشی از کتاب علی عبد الرشیدی با نام گفتنی ها (خاظرات، مصاحبه ها، سفرنامه ها) انتشارات اطلاعات سال 1385. در حال خوندن این کتاب که به بخش ماجرا های سفارت ایران رسیدم که در باره ی دکتر شهید سید عباس لواسانی نوشته بود در صفحه ی 244.
با توجه به نسبت شما با این شهید عزیز اقدام به نوشتن این متن از کتاب فوق الذکر کردم.که زیبا ایثار این شهید رو بیان کرده است.

پاسخ:

۸ تیر ۹۴، ۰۴:۰۰
سلام. خیلی ممنون
اینا رو تایپ کردین؟ چون گفتین کتاب، حتما تایپ کردین. دست شما درد نکنه. ممنون

سلام خواهش میکنم.انجام وظیفه است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها