سفر به کشوری که عزت پاسپورت ایرانی در گرو مجاهدت و خون مدافعان است

سفر به کشوری که عزت پاسپورت ایرانی در گرو مجاهدت و خون مدافعان است

تا اطلاع ثانوی سفر ایرانی ها به سوریه غیر ممکن شد. طبق هماهنگی مقامات ایران با دولت سوریه، مرزبانان سوریه اجازه ورود به ایرانی ها نمی دهند. لطفا قبل از رفتن از امکان دریافت مجوز مطمئن شوید.

روزهای یکشنبه که در لبنان تعطیل است، کاروان های زیارتی، صبح زود به مقصد دمشق حرکت می کنند. در این سفر با ما همراه باشید.
کاروانهای بزرگ و کوچک عموما حوالی ساعت 6 صبح از بیروت حرکت می کنند. از جاده زیبایی که به جاده شام معروف است در کوهستانهای لبنان به طرف شرق حرکت می کنند. بعد از گذشتن از  شتوره به جای اینکه به طرف شمال لبنان و بعلبک بروند، راه سوریه را به سمت مشرق و جنوب شرقی پیش می گیرند.

در نقطه مرزی، که به آن مصنع می گویند، گذرنامه را نزد پلیس لبنان می برند و مهر می کنند. لبنانی ها می توانند بدون گذرنامه، و تنها با در دست داشتن شناسنامه خود که کارتی هوشمند است، با پر کردن یک کارت سفید کوچک از مرز رد شوند. تا کارت های همه کاروانیان مهر بخورد مدتی زمان می گذرد.
پس از آن از ایست بازرسی و گمرک رد شده و با گذشتن مسافت اندکی به پایانه مرزی سوریه می رسند. در اینجا هم معطلی زیاد است. تا ماموران مرزی کارتها و شناسنامه ها را چک و ثبت کنند باید منتظر ماند. اگر مشکلی پیش نیامد، سفر به سوریهکاروان به طرف سوریه حرکت می کند. پس از طی مسافت اندکی در اتوبان سوریه که خشک و خالی است، و انسان را یاد جاده های صحرایی ایران می اندازد، به اولین ایست بازرسی ارتش سوریه می رسیم. پادگان ارتش، مسلط و مشرف بر جاده است. به کاروانهای لبنانی زیاد گیر نمی دهند اما ماشینهای سوریه ای خصوصا تاکسی و ون را خوب می گردند. اینجا از معدود کشورهای جهان است که با دیدن پاسپورت ایرانی، لبخند به لب ماموران می آید و کلی عزت و احترام می کنند. مثل جاده های عراق، هر چند کیلومتر، یک یگان ارتش یا نیروهای مردمی (بسیج سوریه) ایست بازرسی دارند.
سفر به سوریهاز بیروت تا دمشق حدودا 100 کیلومتر مسافت است اما رسیدن به آنجا اقلا دو سه ساعت زمان می برد. به دمشق که می رسیم احساس می کنیم در تهران هستیم. بلوار وسیع پنج بانده، ترافیک زیاد، مغازه ها و فروشگاه های مختلف و مردمی که به زندگی عادی و روزانه خود مشغولند. دختران و پسران دانشجو جلوی دانشگاه منتظر تاکسی هستند. پلیس راهنمایی و رانندگی تلاش می کند ترافیک سنگین را کنترل کند. کارمندان شهرداری در حال جارو کردن و نظافت خیابان هستند. تعدادی دیگر به فضای سبز وسط بلوار رسیدگی می کنند.
اولین چیزی که در سوریه برای ما جالب توجه است تعداد بیشمار پرایدهای زرد رنگ تاکسیرانی است. هرچند سمند و پژو هم هست اما بیشتر متعلق به شهروندان است. در شهر، همه چیز طبیعی و عادی است و هر از گاهی ارتشی هایی مسلح در حال نگهبانی یک ساختمان دیده می شوند. جالب اینجاست ارتشی ها یا مدافعانی که به خانه خود بر می گردند و با نامزد یا همسر خود در حال راه رفتن هستند، با لباس نظامی و بی کلاه، تفنگ جنگی شان به دوششان است.
کاروانها عموما اول به دمشق رفته و به زیارت حضرت رقیه سلام الله علیها می روند. پس از عبور از کنار موزه ملی سوریه که خود بنایی قدیمی و باستانی و زیباست، به بازارچه قدیمی و قلعه باستانی می رسیم که مجسمه صلاح الدین ایوبی جلوی آن قرار گرفته. اتوبوسهای بزرگ همین بیرون می ایستند اما ون ها و مینی بوسهای کوچک می توانند از یک مدخل وارد قلعه سنگی قدیمی شوند. ایست بازرسی ارتش، تک تک افراد را بررسی می کند. یک سرباز یا درجه دار زن هم کیف خانمها را می گردد. لباس سبز پلنگی ارتش سوریه با کلاه تکاوری قرمز، برازندگی خاصی به آنها داده است. درجه دار زن، با آرایشی که کرده نگاهش تیز تر به نظر می رسد. در نزدیکی ایست بازرسی ها نمی شود عکاسی کرد و هیچ شوخی بردار نیست.
بیرون مسجد امویبه مسجد اموی می رسیم. ماشینها را پارک می کنند و از کنار مسجد، در کوچه پس کوچه های قدیمی و تنگ که دو طرف آن مثل مغازه های دور حرم در ایران، پر است از فروشگاه های سوغات و اسباب بازی و انگشتر و غیره، به طرف حرم می رویم. کوچه منتهی به حرم پر از دوربین است و از اینجا به بعد بچه های حزب الله لبنان و سوریه، حافظت را به عهده دارند. جلوی درب حرم، کفش را در می آوری و وارد بازرسی می شوی. سپس کفش را به کفشداری می سپاری. بیشتر خدام و کارمندان، افغانی هستند؛ عربی و فارسی را به خوبی بلدند. با اخلاص و تواضعی مثال زدنی در حال خدمتگزاری به زوار هستند.
حرم شلوغ است. هنگام اذان ظهر شده و یکی از خدام به فارسی و عربی فریاد سر می دهد که نماز جماعت در شبستان کناری برگزار می شود. اکثر جمعیت متعلق به کاروانهای لبانی است. تعداد زیادی هم عراقی حضور دارند. تعداد کمی ایرانی هم دیده می شوند که معلوم نیست از مدافعان حرم اند یا مسافری خودشان را به سوریه رسانده اند. نماز خوانده می شود. زیارت می کنیم. خیلی ها با موبایل عکس می اندازند. یکی زنگ زده به همسرش و گوشی را چسبانده به ضریح. دیگری چت تصویری می کند و بطور مجازی خانواده اش را به زیارت می خواند.
فضای حرم نورانی و آرامش بخش است. انگار داخل حرم امام رضا یا حضرت معصومه سلام الله علیهما نشسته ای. هر کسی به دعا و نماز مشغول است. امروز صدای انفجار یا خمپاره به گوش نمی رسد. هرچند شنیده شدنش هم عادی است و حرم در امن و امان است. دل کندن از حرم نازدانه امام حسین خیلی سخت است. آن هم وقتی در این شرایط و با ناباوری به حرم می رسی.
خیلی از مردم در کوچه های کنار حرم یا بازار حمیدیه سوغات می خرند. اجناس سوریه ای ارزان است، هر کسی در یک اغذیه فروشی از شر سر و صدای شکمش خلاص می شود. هرچند غذاهای سوریه ای خوشمزه وارزان است اما خیلی از لبنانی ها نق می زنند. در عوض بستنی سنتی سوریه که با هاون چوبی بزرگ در دیگچه کوبیده می شود طرفدار دارد. صاحب مغازه انسان با سخاوتی است و با دیدن لبنانی ها به کارگر می گوید بستنی را بیشتر بریز برای مهمانها.
لبنانی ها عموما قلیان کش هستند. حتی اگر خودشان نکشند، تنباکو برای دیگران می خرند. تلاش دوستمان برای یافتن تنباکویی که مدنظر داشت با شکست مواجه می شود.
برای زیارت حضرت زینب سلام الله علیها به طرف اتوبان فرودگاه به راه می افتیم. از شلوغی دمشق که خارج می شویم، وارد اتوبان فرودگاه می شویم. دو طرف درختکاری است. دست راستمان در پشت درختها زمینهای کشاورزی و تعدادی ساختمان هست. دست چپمان، آپارتمانهای چند طبقه هست که خیلی از آنها آثار گلوله و موشک و خمپاره بر خود دارند. اینجا غوطه شرقی و غوطه غربی دمشق است. دو سه سال پیش، در این ساختمانها و در زمینهای کناری، تروریستها بودند و عبور از این اتوبان با سرعت زیر 140 خطرناک بود. ساختمانهای سمت چپ هم طبق توافق های اخیر، توسط مسلحین تخلیه شده و دیگر خطری متوجه عابران نیست.
وارد فرعی می شویم که به طرف زینبیه می رود. ترافیک زیادی پست ایست بازرسی هست. مردم  محله ای که فرعی قبلی از آن می گذشت، با داعش بوده اند و لذا یک فرعی دیگر، پس از محله قبلی به طرف زینبیه باز شده. عبور از اینجا نیازمند کارت مخصوص است. فقط زائران و ساکنین می توانند عبور کنند. ماشین جلوی ما یک خانم موطلایی است. یک باکس سیگار به سرباز می دهد و رد می شود. به ایست بازرسی ابتدای جاده زینبیه می رسیم. بچه های حزب الله سوریه (شیعیان سوری) مراقب اوضاع هستند. می گویند سر تیم و فرمانده اینها همیشه یک حزب اللهی از لبنان است که داخل مقر به نظارت مشغول است. به ایست بازرسی دوم می رسیم. اتوبوس لبنانی که قبلا منفجر شده بود و تعدادی شهید داشت، کنار جاده افتاده است. بعد از عبور، در جاده نه چندان هموار به پارکینگ می رسیم. موبایل و وسایل اضافی را در ماشین می گذاریم و پیاده راهی می شویم؛ دست خالی و سبکبال.
جاده منتهی به حرم کلا با بلوک سیمانی بسته شده. دقیقا مثل کوچه های منتهی به حرم ائمه در عراق یا ایران، مغازه های مختلف در دو طرف قرار گرفته. اغذیه فروشی، سوغات فروشی، فروشگاه لوازم مذهبی و انگشتر، لباس فروشی، عکاسی، دفتر فروش بلیط و حتی دکتر دندان و سلمانی. راه پر از عراقی و لبنانی و سوریه ای است. افغانی ها هم دیده می شوند. نرسیده به حرم، یک اتاقک وجود دارد. آنجا اسلحه مجاهدانی که به زیارت می آیند را به امانت می گیرند. محل دیگری کنار درب ورودی حرم، برای اماناتی مثل موبایل وجود دارد. روی دیوار ها پر است از عکسهای شهدا؛ عراقی، سوریه ای، لبنانی، حتی ایرانی.
وارد حرم که می شویم، از بازرسی می گذریم. چند قدم می رویم تا به صحن می رسیم. گنبد طلایی زیبا و پرچم قرمز بالای آن حس خاصی دارد که اشک را به چشمان انسان می آورد. سلام می دهیم و وارد می شویم. خیلی ها پس از اذن دخول، قبل اینکه پا بر پله بگذارند و وارد حرم شوند، می نشینند و عتبه در را به نشانه احترام می بوسند. خجالت از دیگران و سرکشی نفس را کنار می گذارم و می نشینم...
وارد حرم می شوم. هرکسی به دعا و نماز و زیارت مشغول است. بعضی ها از مدافعان حرم اند و با لباس مقدس جهاد و رزم در حرم نشسته اند. به حالشان غبطه می خورم.
بعد از زیارت همه در پارکینگ جمع می شوند و ماشین به سمت لبنان حرکت می کند. باز هم ایست بازرسی، رسیدن به مرز، چک گذرنامه، و پشت سر گذاشتن بهشت و برگشتن به روزگار عادی لبنان با تمام گرفتاری ها، دنیا زدگی ها و مشکلات خاص خودش. خوش به حال آنها که مدافع حرم اند و خونشان، مایه عزت و احترام ما و مایه امنیت امروز ما است.

۱ ۰ ۱۶ نظر ۵۱۶۱ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۶)

 
 زیارت قبول
 
 

پاسخ:

۱۷ اسفند ۹۵، ۰۹:۵۵
ممنونم. انشالله قسمت همه بشه

سلام اقای علوی.برادر عزیز زیارت قبول.خیلی دلم گرفت از خوندن مطلبتون.خوشا به سعادتون.دعا کنید انشاله قسمت ما هم بشه.کلی حرف داریم با خانم.کلی غصه داریم.انتظار این مطلب رو نداشتم.اشکمون رو در اوردید.اما باید تشکر کرد که اشکمون رو در اوردید.خدا قبول کنه‌.

پاسخ:

۱۷ اسفند ۹۵، ۰۹:۵۵
علیکم السلام
قبول حق باشه انشالله

رامین مددلو

۱۷ اسفند ۹۵ ، ۱۳:۲۰
ادامه می دادی اشکمان درمی آمد...
زیارت قبول

پاسخ:

۱۷ اسفند ۹۵، ۱۳:۳۷
ادامه اش را باید رفت. نباید گفت. ان شاء الله قسمتتان شود.

سلام.

گوشت‌های‌ لبنان ذبح شرعی هستند؟
میتونیم با خیال راحت توی رستورانا و کافه ها غذا بخوریم؟

پاسخ:

۱۸ اسفند ۹۵، ۱۲:۳۵
سلام. نه اینطور نیست. حتی در مناطق شیعه هم جاهایی هستن اهمیت نمیدهند و گوشت و مرغ غیر شرعی یا یخ زده استفاده می کنند. حتی یکی هست ذبحش مورد تایید مجلس اعلای شیعیان یا مراجع درست و حسابی نیست، رفته برگه تایید از یک موسسه سنی در طرابلس اورده!
برای جاهای مطمئن، رستورانهای موجود در نقشه اطلاعات توریستی لبنان رو ببینید. یا از رستورانی که می روید بپرسید. اگر یقین حاصل شد می توانید نوش جان کنید.

سلام و دورود . مدت هاست مطالبتون رو دنبال ميكنم . طبق معمول عالى وصف كردين و توضيح دادی داداش . زيارتتم قبول. دلم تا دمشق پر زد . دمت گرم 
یاعلي مدد

پاسخ:

۱۸ اسفند ۹۵، ۱۲:۲۷
علیکم السلام
لطف دارین. ان شاء الله قسمت همه بشه

سلام اخوی.اگه با مردم سوریه هم حرف زدی ممنون میشم بنویسی.و این که چند درصد و چقد دلشون با ما ایرانی هاس

پاسخ:

۱۹ اسفند ۹۵، ۱۱:۰۲
سلام. نه فرصتی برای حرف زدن نبود. فقط مغازه عطاری که دوستان ازش خرید کردند، جوان خوبی بود. گفتند ما معلوم است خط و ربطمان چیست تو چی هستید؟ گفت ما با "سلامتی" هستیم. اکثریت قریب به اتفاق مردم، حتی اونهایی که اولش با شورشی ها و تروریستها بودند، الان به غلط کردن افتاده اند. در تدمر، اولین بار که داعش وارد شد، مردم با شادی استقبال کردند. اما همان اول که تعداد زیادی از مردم را به اتهام همکاری با نظام سر بریدند، مردم حساب کار دستشان آمد. وقتی تدمر آزاد شد، مردم خوشحال شدند. دوباره که داعش حمله کرد، همه مردم شهر را ترک کردند.
بیشتر مردم حتی سنی ها می دانند ایران و حزب الله و اخیرا روسیه عامل نجات آنها هستند. خیلی ها وقتی پاسپورت ما را می دیدند با روی باز استقبال می کردند و می گفتند خدا ایران را حفظ کند و کلی اظهار محبت می کردند. خیلی ها هم از روی ناچاری، و یقین به اینکه نجات بخشی جز ایران ندارند اظهار نوکرم چاکرم می کردند.

سلام مثل اینکه میگن ممکنه روسیه تا چند وقت دیگه ایران و حزب الله رو از سوریه بیرون کنه!همچین چیزی ممکنه؟

پاسخ:

۲۰ اسفند ۹۵، ۰۹:۵۲
اگر تحلیل های بنده در هنگام ورود روسیه به جنگ در سوریه را خوانده باشید می بینید که این احتمال یا اقلا احتمال اینکه بشار را زیر سیطره خود بگیرند و دست ایران را کوتاه کنند را مطرح کرده بودم. روسیه به دنبال منافع خودش است. این هنر ما است که بتوانیم متنافع او را با خود هم راستا کنیم یا هم راستا جلوه دهیم و همراهشان کنیم. به لحاظ تحلیل سیاسی، کاملا این احتمال وجود دارد. اما از لحاظ استراتژیک، نباید با ما چنین کاری بکند و بعید است چنین کند. چون ایران و سوریه تقریبا تنها کشورهای دوست با روسیه در منطقه هستند.
البته بنده به توانایی و تدبیر دستگاه دیپلماسی کشورمان امیدی ندارم که بتواند جلوی این اتفاق را بگیرد. مگر با زور و کارهای اطلاعاتی بتوان روسیه را در مسیر کنونی نگه داشت.

سلام آقای علوی، اولا سوریه ربطی به وزارت خارجه ندارد، دوما هر وقت روسیه بخواهد آقای اسد میرود و کارهای اطلاعاتی ما پشیزی برای روسیه ارزش ندارد و زورمان هم نمیرسد

پاسخ:

۲۱ اسفند ۹۵، ۱۲:۱۷
سلام. وزارت خارجه هست که درباره توافق های سیاسی و نشست های چند جانبه در کشورهای مختلف اقدام می کند. ضمن اینکه برخی موضع گیری ها مربوط به وزارت خارجه است نه نیروهای نظامی.

سلام.می خواستم بدونم برای ثبت نام در این تورهای زیارتی چطور اقدام کنیم؟آیا مکان مشخصی برای جمع شدن وجود داره که علاقه مندان آنجا جمع میشوند؟

پاسخ:

۴ فروردين ۹۶، ۱۱:۳۶
سلام. کاروانهای زیارتی در ضاحیه یا جنوب دفتر دارند. بپرسید راهنمایی می کنند. روی دیوارها گاهی تبلیغشان هست. این یکی دو هفته که اوضاع به هم ریخت و خطرناک شد، تورها متوقف شدند. اما ون هایی هستند که از مشرفیه به سوریه می روند و برمی گردند. مبلغ سفر بیشتر از کاروان است.

با آنکه دیر سر زدم ولی زیارت  قبول حق
در این اعیاد شعبانیه نمی دانم دلم چرا هوای قافله  شام را دارد.

امیرحسین اهل قم

۲۲ تیر ۹۶ ، ۰۲:۴۳
سلام
دوست عزیز شما گفتی"جاده منتهی به حرم کلا با بلوک سیمانی بسته شده. دقیقا مثل کوچه های منتهی به حرم ائمه در عراق یا ایران" دقیقا کجای ایران با بلوک سیمانی امنیت رو بر قرار میکنن؟!
یکی ندونه فکر میکنه ایران هم مثل عراق و سوریه و لبنان و فلسطین شده

پاسخ:

۲۲ تیر ۹۶، ۱۲:۳۰
سلام
ظاهرا توجه نکرده اید که در قم یا مشهد هیچ ماشینی نمی تواند صاف به صحن حرم برسد. ممکن است بلوک سیمانی بزرگ که به چشم بیاید نباشد اما تدابیری هست که با ظرافت جلوی این کار را می گیرد. ضمن اینکه همین الان در مساجد شیعه در سیستان و بلوچستان همین قضیه برقرار است و از درب جلو نمی توانند تردد کنند.

سلام قبول باشه 
ایا برای ماندن در سوریه محدودیتی وجود داره و باید تنها یک روز ماند و برگشت و یا تا چند روز هم میشود 

پاسخ:

۸ مهر ۹۶، ۰۸:۴۵
سلام. اگر اجازه دهند داخل شوید، می شود بیشتر ماند.

سلام
لطفا بفرمایید الان وضعیت امنیت چطور است ? 
از چه طریق می شود رفت ? 
ممنون از راهنمایی

پاسخ:

۱۳ آبان ۹۶، ۲۳:۵۷
سلام. هنوز ممنوع است و از مرز نمی گذارند رد شوید

سلام
زیارتتون قبول هرچند که یکسالی میگذره که دارم کامنت میذارم
این که میگن باید تو سفارت تو بیروت ثبتنام کرد تا مرز اجازه عبور به سمت سوریه رو بدن چطوره؟
من میخوام بیام بیروت و از اونجا برم زیارت دمشق و برگردم
قیمت تورها هم نگفتید
تو ضاحیه هتل به قیمت و مطمئن هست؟ رنج قیمت جطوره؟
چون دوست دارم مقبره الشهدا حزب الله و مقام سیده خوله س تو بعلبک هم برم
ممنون میشم کمکم کنید

پاسخ:

۱۹ دی ۹۶، ۰۹:۲۰
علیکم السلام
بله فعلا اجازه نمی دهند ایرانی برود. سفارت هم به ایرانی هایی که نشناسد اجازه نمی دهدت. مگر از کسانی که ساکن لبنان باشند یا رابطه ای با وزارت خارجه یا سپاه یا ارگان ها داشته باشد.
در ضاحیه هتل اپارتمان هست. قیمت هتل ها را از بوک.کام ببینید. از شبی 50 تا صد دلار حساب کنید.

سلام.همون موقعی که شما رفتن من چند رور قبلش اونجا بودم.من 25 بهمن رفتم و چند روز بعدش برگشتم.من تنهایی رفتم و توی هواپیمای بیروت با یه اقای لبنانی اشنا شدم که فارسی هم بلد بود و به کمک اون تونستم برم دمشق.

پاسخ:

۲۵ فروردين ۹۷، ۱۳:۳۹
علیکم السلام. زیارت قبول

آیا برای مرداد 97 امکان پیوستن به کاروانها هست ؟

پاسخ:

۷ مرداد ۹۷، ۰۲:۴۵
سفر به سوریه فعلا امکانپذیر نیست.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها