تصویری از وضع اقتصادی یک خانواده لبنانی

تصویری از وضع اقتصادی یک خانواده لبنانی

حتما دیده اید افراد ساده لوحی که تصور می کنند کل لبنانی ها با پول ایران زندگی می کنند! یا افرادی که فکر می کنند هرچی لخت و پتی و دلخوش در لبنان هست، با پول ما درحال خوشگذرانی هستند! یا حتی افرادی که از تحریم مالی حزب الله خوشحال شده اند و قطع حساب های بانکی بیمارستانهای شیعیان برایشان دلچسب بوده است.
متاسفانه برخی افراد به خاطر تبلیغات ماهواره ای دشمن تصور می کنند ایران مبالغ کلانی که باید در کشور خودمان خرج شود به مردم لبنان داده و می دهد. این تصور کاملا غلط است.
اولا مبالغی که در لبنان خرج می شود، تحت عنوان بودجه دفاعی است و برای امنیت شهروندان ایران در نظر گرفته می شود و در هر حالت، خرج نان و آب مردم نخواهد شد.
دوم اینکه این مبالغ به مردم لبنان داده نمی شود. بلکه به گروه های مقاومت داده می شود و برای آموزش و تهیه اسلحه خرج می شود. شاید ندانید، اما اگر نیروهای اداری و نظامی حزب الله را در بیشترین حالت، 30 هزار نفر در نظر بگیریم، شاید 7000 حقوق بگیر داشته باشد. بسیاری از افراد شغلشان حزب اللهی گری نیست. بیشتر جوانان توسط حزب الله آموزش نظامی می بینند تا در هنگام جنگ از سرزمین خودشان دفاع کنند. اینها حقوق بگیر نیستند. هر کسی سر کار و شغل خودش است. (اعداد و ارقام دقیق نیست. چون آمار رسمی وجود ندارد. اما از بین 2 میلیون شیعه که نصفشان هم حزب اللهی نیستند، تقریبا همین نسبت به دست می آید)
نکته آخر اینکه حقوق این حزب اللهی ها، در حد کف پایه حقوق مصوب قانون لبنان است که تقریبا یک سوم زیر خط فقر قرار دارد. اگر بخواهیم واقع بین باشیم، ما در واقع در لبنان به مردم ظلم کرده ایم و آنها را زیر خط فقر نگه داشته ایم.
مدتها بود می خواستم تصویر مناسبی از وضع اقتصادی زندگی در لبنان ارائه دهم که مقاله زیر کار را راحت کرد. این مقاله که ترجمه آنرا در ذیل می خوانید، به برآورد هزینه های یک خانواده می پردازد و با بررسی آن متوجه می شویم که درصد عمده مردم زیر خط فقر هستند. چون درآمد عمده مردم بین 500 تا 1000 دلار است.

این مبلغ مورد نیاز یک خانواده چهار نفره است. نوشته ناجی البستانی - ترجمه محمود علوی
بیکاری در لبنانبر اساس آمار هیئت های رسمی دست اندرکار در لبنان، میزان بیکاری امسال به بیش از 25% در نیروی کار رسیده است. 36% از آنها از نسل جوان هستند و 47% از فارغ التحصیلان جدید. مسائل فراوانی در تشدید بیکاری موثر بوده، از جمله نبود فرصت های شغلی جدید و وجود کارگران خارجی خصوصا سوریه ای. بطور قطع این میزان بیکاری، اثرات فاجعه باری برای جامعه لبنان به دنبال خواهد داشت.
بر حسب آمار، میزان لبنانی هایی که زیر خط فقر زندگی می کنند رشد فزاینده ای داشته و 10% لبنانی ها جزو فقرای فراموش شده محسوب می شوند. بطوریکه نمی توانند احتیاجات اولیه خود را تهیه کنند. 30% لبنانی ها زیر خط فقر هستند. یعنی کسانی که به سختی می توانند خوراک و پوشاک و مسکن و تحصیل را بدون وام و کمک، تامین کنند.
برای یک خانواده معمولی لبنانی که تنها دو فرزند داشته باشند مخارج و هزینه ها به شرح زیر خواهد بود:
1- معدل مخارج ماهیانه برای تهیه مواد غذایی و خوراکی و نیازهای منزل (لوازم بهداشتی و شستشو و غیره) نمی تواند از 500$ کمتر باشد.
2- هزینه تحصیل برای دانش آموز در مدارس با سطح درسی خوب، شامل قسط مدرسه و لوازم التحریر و غیره سالی 4000$ است. یعنی ماهی 333$ که برای دو فرزند می شود معادل 666 دلار.
3- میانگین هزینه قبوض آب و گاز و تلفن ثابت و موبایل و اینترنت و برق (برق دوگانه: قبض شرکت برق و قبض موتور برق) بین خانواده ها متفاوت است اما اگر بریز و بپاش صورت نگیرد اقلا 200$ هزینه آن است. باید بدانید این رقم اگر اشتراک برق قویتر داشته باشید بسرعت افزایش خواهد یافت. یا مثلا اگر اشتراک تلوزیون کابلی داشته باشید یا بیش از یک خط تلفن همراه در منزل وجود داشته باشد.
4- میانگین هزینه حمل و نقل شامل بنزین، بیمه، معاینه فنی، مالیات، تعمیرات، درصورتی که خانواده تنها یک ماشین در اختیار داشته باشد، تقریبا 200$ خواهد شد. اگر دو ماشین داشته باشند این رقم براحتی افزایش خواهد یافت. یا اگر ماشینشان قدیمی و پر مصرف و به خرج افتاده باشد یا مسافت بین منزل و محل کار زیاد باشد هزینه بیش از رقم مذکور خواهد بود.
5- میانگین هزینه ماهیانه متفرقه مثل لباس و کفش و وسایل شخصی اعم از عطر و ادکلن و وسایل اصلاح، به 200$ می رسد.
6- میانگین هزینه برای مناسبت های اجتماعی مثل مهمانی دادن یا عروسی رفتن و هدیه های عروسی و تولد، هرچند بستگی به سطح زندگی و کلاس خانواده و تعداد آشنایان و دوستان دارد اما بطور میانگین لا اقل 100 دلار ماهی خرج بر می دارد.
7- میانگین هزینه تعمیرات منزل و وسایل آن یا عوض کردن وسایل قدیمی با جدید یا صرف هزینه های غیر مترقبه از 100$ کمتر نیست.
8- میانگین هزینه برای شارژ ساختمان و پارکینگ چه در منزل چه برای رفتن سر کار، از 100$ کمتر نیست.
اقتصاد لبنانبا یک حساب سریع متوجه می شویم هزینه های یک خانواده معمولی چهارنفره از 2000$ کمتر نیست. تازه این رقم بدون محاسبه اقساط وام مسکن یا خودرو یا خرید لوازم منزل است. همچنین هزینه سرمایش و گرمایش اعم از گازوئیل و گاز و برق در آن محاسبه نشده است. همینطور هزینه های تفریح مثل سینما و رستوران و گردشگاه ها مورد محاسبه قرار نگرفته. اگر خانواده بیمه تامین اجتماعی نداشته باشد، هزینه حق بیمه شرکت های خصوصی بیمه اضافه خواهد شد. بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی، شکی نیست که خانواده های لبنانی با درآمد زیر 2000$ فقیر محسوب می شوند. ممکن است زوجین شاغل باشند و روی هم 2500$ دراورند اما 600 یا 700 دلار بازپرداخت وام داشته باشند که این باعث می شود زیر خط فقر محسوب شوند.
همچنین بر اساس نظر صاحبنظران اقتصادی، هزینه یک زندگی مرفه در لبنان با در نظر گرفتن قیمت های کنونی و هزینه های یک خانواده چهار نفره، 4000$ است بطوریکه هر شخص بطور میانگین، 1000$ نیاز دارد. و این ربطی به سن ندارد چرا که هرچند برخی مخارج نوزاد کمتر است اما هزینه زایمان و پوشک و غیره، دکتر، مهد کودک و غیره به آن اضافه می شود. باید بدانیم زندگی مرفه در لبنان شامل سفرهای آخر هفته، رستوران رفتن، سفر خانوادگی در تابستان (عموما به خارج) خواهد بود. با توجه به این آمار و ارقام، حالت فقر در بخش بزرگی از شهروندان لبنانی به چشم می خورد. در این سالها تعداد شهروندان طبقه متوسط کم شده و تفاوت بین فقیر و مرفه بسیار زیاد گشته است.

تحقیق فوق نشان می دهد، وضع اقتصادی لبنان، برای طبقات متوسط رو به پایین، آزار دهنده است. زندگی مرفه، هزینه ای معادل اروپا در بر دارد و چنین حقوقهایی عموما در لبنان پرداخت نمی شود. همیشه از اینکه چطور یک حزب اللهی یا حتی مردم سطح پایین تر، زندگی خود را می گذرانند در تعجب بوده ام. یک حزب اللهی اگر از خودش مسکن نداشته باشد، از پس هزینه زندگی و اجاره بر نخواهد آمد.

۱ ۰ ۲۹ نظر ۵۰۱۲ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۲۹)

اوضاع انگار خیلی خراب!!!!!
خدایش فقر خیلی بده!!

دختر مسلمان

۲۱ خرداد ۹۵ ، ۱۹:۲۳
سلام
طاعات و عباداتتون قبول درگاه حق
این حرفها گفته میشوند ولی کو گوش شنوا ! آنهایی که باید بخوانند و بفهمند همچنان به زندگی کبک وارشان ادامه میدهند ...
در هر صورت برای تمامی عزیزان و برادران و خواهرانم در لبنان آرزوی عاقبت بخیری دارم ...

سارباننننننن

۲۲ خرداد ۹۵ ، ۱۹:۰۹
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
شمامیگی اینا هیچی دریافت نمیکنن ولی حرفاتون با دیدهها تناقض داره .نمونش شهید********* که عکسای خیلی زیادی تو اینترنت داره . لباساش وکفشاش اکثرا مارک نایکه . سال اخرشهادتشون دوسه دفعه اومده ایران که عکساش هست .وعکسای دیگه ای ازسالهای قبلتشرم هست که توایران میومده .اتاقشو که توفیلمها بود یه اتاق خیلی بزرگ بایه تخت خیلی بزرگ ومیزتوالت با مقدارزیادی عطروادکلن وروغن و.. واتاقشون بادکوراسیون جدید دوسه سال پیش باکولرگازی وتلویزیون ال سی دی  بزرگ و همیشه هم اخرین مدل موبایلا دستشه اونم اخرین مدل موبایل  اپل . یه دخترعموهم تواینستاگرام داره که اونم همیشه تو سفر وخوشگذرونی خارج ازکشوره .یامشهده یاقمه یا رفته عراق یاحتی اروپا . من فقط برام سواله که ایناازکجا میارن ؟ بحثم اصلا نیش وکنایه به حرفهای شما یابه مقاومت نیست ولی میخوام بدونم چطوری مقاومت پول نداره ولی **** انقدر تیپ وظاهرش وکلاسش به یه جوونه مایه دار میخورده ؟. من جواب میخوام امااگه کامنتمو نشون ندادی ندادی. اخه اسمه این شهیدواوردم دوست ندارم تهمتی به شهیدزده بشه. پس کامنتو نشون ندادی اشکال نداره . اگه کامنتو نشون دادی لااقل اسم ********** هرجا که توکامنتم هست ویرایشش کن چندتا نقطه
 بذار نمیخوام بقیه اسمشو ببینن یه بیاحترامی تو ذهنشون به ****شکل بگیره  .

پاسخ:

۲۴ خرداد ۹۵، ۱۱:۳۰
سلام.
حق دارید دچار تعجب بشید. یادم هست یکبار در مطلبی نوشته بودم که اگر کسی خانواده اش پولدار نباشند، نمی تواند به عنوان شاغل در حزب الله دوام بیاورد. بر می گردم به چند دهه  قبل تر، وقتی بسیاری از شیعه ها و محرومین جنوب، به خاطر فقر و بیکاری و بی عدالتی اجتماعی، به کشورهای دیگر سفر کردند. آنقدر تعداد مهاجرین زیاد است که وزارت مهاجرین در لبنان وجود دارد. آنها به سرعت در خارج کشور اعم از آفریقا و برزیل و آمریکا و کانادا و کشورهای خلیج فارس، پیشرفت کردند و میلیونر شدند. مهاجرین یا به کشورشان بر می گردند یا باقی مانده و در هر دو حالت برای خانواده و فامیل خود کمک مالی می فرستند. اکثر شیعه های لبنان، چنین فامیلهایی دارند. یکی از صفات خوب لبنانی ها همین بخشندگی و کمک به فقرای فامیل است. یکهو طرف پول جهیزیه بچه فامیل را می دهد، یا پول دانشگاهش را می دهد و از این قبیل. یا موبایل گرانقیمتی برایشان از خارج می فرستد.
نکته دیگر این است که در لبنان بسیار راحت اجناس را قسطی می دهند. لذا خریدن کولر گازی که از یک گوشی موبایل راحت تر است. ماشین و لوازم منزل هم به همین طریق می توان در اقساط دراز مدت تهیه کرد.
نکته ای که در مورد این شهید بخصوص باید عرض کنم این است که پدر وی، در یک عملیات پیچیده، جایزه 20 میلیون دلاری رژیم صهیونیستی بابت تحویل خودش را گرفت و فرار کرد. رژیم صهیونیستی جایزه گذاشته بود تا هر کسی نشانی وی را بدهد تا بتوانند دستگیر یا ترور کنند، 20 میلیون دلار به وی پرداخت کند. او با همکاری یکی از دوستانش، مکان خود را نشان داد، دوستش جایزه را گرفت و از چشم دشمن ناپدید شد. خودش هم توانست از تور اطلاعاتی دشمن فرار کند و آنها را ناکام بگذارد. او از ثروتمندترین مردان مقاومت بود.
نکته آخر اینکه لبنانی ها اکثرا بسیار به ظاهر اهمیت می دهند و کلاس ظاهری را حفظ می کنند. ممکن است مثل بنده از وسط ماه هشتشان گروی نهشان باشد اما سوار ماشین خوب هستند. یا خانه اجاره ای خیلی قدیمی داشته باشد اما ماشین گرانقیمتی جلوی خانه پارک کرده باشد. ضرب المثل پز عالی و جیب خالی را در لبنان خوب درک خواهید کرد laugh

من دوتا سوالم ازتون داشتم .الان وبلاگتونو خوندم . 
یکیش اینه که نوشتین جهادمغنیه نامزدداشته میخواستم بدونم نامزدش ایرونی نبود ؟ چون تو پیجای اینستا یه خانم ایرونی میگفت جهاد شوهره منه ؟ مافکرکردیم دروغ میگه .
دومیش برمیگرده به یه کامنته دیگه. شمااول گفته بودین جهاد مغنیه رییس یه سی نفر سرباز بوده که اونم اگه بچه عمادمغنیه نبود همونم نبود ولی بعدش پی نوشت گذاشتین که امشب درباره جهادیه چیزی شنیدم که ارزشش صددرجه پیشم رفت بالا . اگه محرمانه نیست میشه بگین چی شنیدین 

پاسخ:

۲۴ خرداد ۹۵، ۱۱:۳۵
خانمشان یکی از ایرانی های ساکن لبنان بودند. البته نامزد بودند. قبل از شهادت هم جدا شده بودند. اتفاقا پدر این خانم را رژیم صهیونیستی می خواست ترور کند و تا ترور انجام شد با خوشحالی گفتند فلانی را زدیم. اما وی در کاروان نبود و به شهادت نرسید.
در مورد سی نفر، من به استاندارد نظامی ایران گفتم. شاید برای یگان، در لبنان 60 نفر یا فوقش صد نفر اختصاص دهند. اما چیزی که شنیدم را یادم نیست. فکر میکنم نکته ای معنوی بود نه نظامی.

شما از این فامیل مایه دارا نداری؟من عموم این جوریه!

پاسخ:

۲۵ خرداد ۹۵، ۱۰:۳۱
نه. الان همه به ما که رسید، دریای کَرَمشون خشک شد!

خوب بمب گزاری رو هم انداختن گردن حزب الله

پاسخ:

۲۵ خرداد ۹۵، ۱۰:۳۱
از همون شب اول زمزمه هاش رو میکردن و معلوم بود گردن حزب الله میندازن

سلام. شما یرنامه "کتیر سلبی شو" رو می بینید؟
دو تا کارکتر توی این برنامه طنز تلویزیونی تعریف شده به نام های "ام علی" و "ام خالد" که به نوعی هر کدوم نماینده یک طیف سیاسی در لبنان هستند.
ممون میشم نظرتون رو در این مورد بگید.

پاسخ:

۲۵ خرداد ۹۵، ۱۰:۴۶
تکه هایی رو در یوتیوب دیدم. خب واضح هست که ام خالد نشان دهنده طیف حریری هست. خانم جوانا کرکی هنرپیشه توانای شیعه اما غیر ملتزم به دین هست. ام علی هم آقای فادی شربل هست. متاسفانه طنز اونها، مثل طنزهای لوده ی خودمان، و بلکه بدتر، صرفات جهت خنداندن است و اهانتهایی به اقوام و طوایف و مردم می شود و حرفهای زشت هم راحت زده می شود.

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
من همون بالایی ام
***  *****    ** * **** ***** ** ** **** ******* **** *** * *** *

یه سوال دیگه هم بپرسم این شهدای حزب الله که شهید میشن بچه هم دارن .خانماشون چی میشن ؟  ازدواج میکنن ؟ یعنی رسم دارن که حالاهمون بقیه رزمندههای حزب الله یا مردم عادی زود بیان بگیرنشون ؟ یا ایناهمینجوری تااخر بدون همسرمیمونن.دوهمسری اونجا رایجه برای گرفتن خانمای شهدا؟
این دیگه اخرین سوالم بود ببخشین .ممنون همرو جواب دادین .منم وقتتونو گرفتم .

پاسخ:

۲۶ خرداد ۹۵، ۱۱:۲۲
بله همون اچ هست. اصلاح میکنم.
خیلی از متزوج ها یک بچه را دارند. بعضی دو تا. خیلی ها سه تا. چهارتا هم داریم. خبر ندارم ازدواج می کنند یا خیر. چون نشنیدم کسی زن شهید گرفته باشه احتمالا کم باشه مواردی که مجددا ازدواج کنند. دو همسری نسبت به گذشته بسیار کم شده و استثنا محسوب میشه. اخه یه حزب اللهی که حقوقش کفاف زن و بچه خودشو نمیده چطور بیاد یکی دیگه رو بگیره؟

سیده افسانه

۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۰۲
لبنان چرا اینقدر عجیب غریبه؟؟.راستش خودمم به اختلاف فرهنگی شدید بین ایران و لبنان کاملا پی بردم و منظور شما رو دقیییق متوجه میشم اما ایا اگه یه ایرانی تمام عمرشو لبنان زندگی کنه بازم با لبنانی ها اختلاف فرهنگی داره؟...راستی چرا تو دیدار امیر عبدالهیان با خانواده شهید بدرالدین من لیوان کنار اب معدنی ها نمیبینم ؟...یعنی همینجوری تو جمع بزنن بالا اب معدنی رو ؟؟ مگه میشه مگه داریم

پاسخ:

۲۶ خرداد ۹۵، ۱۱:۳۳
بستگی به شخص داره و اینکه از بچگی اونجا بزرگ بشه یا در بزرگی بره. بعضی ها زود با شرایط وفق میگیرن اما بعضی‌ها خصوصیات فرهنگی خودشونو حفظ میکنن. بیشتر ایرانی ها اینطوری هستند.
بله. خب نمیشه برای همه لیوان گذاشت.

دوست عزیز شما فرمودید بودجه ای که از ایران به  سمت لبنان سرازیر میشه بودجه دفاعیه و ربطی به معیشت مردم پیدا نمیکنه!! واقعا برام عجیبه مگه بودجه دفاعی از جایی غیر جیب مردم و ثروت ملی ایرانیها تامین میشه؟؟!

پاسخ:

۲۸ خرداد ۹۵، ۱۵:۵۲
خیر. اما بودجه ای است که بالاخره هزینه می شه. چه برای خرید سلاح و چه برای آموزش و نگهداری ارتش و مرزها. پس اگر خارج خرج نشه، داخل باید چند برابر خرج بشه. خصوصا که هزینه برای خرید و نگهداری سلاح، اونهم سلاحی که بعد از چند سال کهنه میشه و جدیدترش میاد، اصلا به صرفه نیست، در مقابلِ هزینه برای یک گروه کوچک که دشمن را برای همیشه از شما دور نگه می دارد. هزینه یک تانک تی هفتاد و دو که با کلی زور و منت می خریدیم را حساب کنید، نگهداری اش را حساب کنید، حالا آن تانک، در جنگ با آمریکا یا اسرایل یا داعش، مفت نمی ارزد. تابوت متحرک است. چه برسد به هواپیما و تجهیزات گرانتر.

هزینه خرید و نگهداری تانک برای امنیت مردم خودمون لازمه اما حمایت از گروه کوچک تو کشور دیگه منطقی نیست! زمانیکه این حمایت باعث فشار اقتصادی و تحریم علیه کشور ما میشه،علاوه بر اینکه ممکنه در طول زمان منافع گروهی مثل حزب الله با ما زاویه پیدا کنه ودر نتیجه تمام این هزینه ها به فنا بره!! دقیقا مثل حالتی که درمورد حماس اتفاق افتاد وقتی بحران سوریه پیش اومد در کمال پررویی به ما و بشار اسد خیانت کردن و در اولین فرصت دفتر حماس رو از سوریه به دوحه قطر انتقال دادن...
با حمایت جزیی از حزب الله موافقم چون اینها شیعه هستند و مثل ما مورد تبعیض کشورای اطرافشون اما نباید این نوع حمایتها در نهایت بضرر مردم ما و لبنان تموم بشه،به هر حال همونطوری که دوست نداریم دیگران در امور ما دخالت کنن دیگران هم همین رو میخوان،ممکنه دخالت ایران تو لبنان باعث ایجاد تنش بیشتر بشه...ممنونم وه به نظرم توجه کردید و پاسخ دادید

پاسخ:

۲۹ خرداد ۹۵، ۰۰:۱۰
خب عرض کردم به جای هزینه فلان مقدار برای تسلیحاتی که فرسوده میشه، با هزینه کمتر، کاری می کنید یک گروهی تبدیل می شوند به ارتشی که چند برابر ارزش افزوده و کارایی داره. ضمنا در سیاست با عینک ارزش مداری نگاه نمی کنند. تا زمانی که با ما باشند حمایت خواهد شد. البته اگر حزب الله را بشناسید متوجه خواهید شد که اگر ایرانی ها ضد منافع کشور خودشون بشند، حزب الله ضد منافع ایران نخواهد شد. این یک ریشه اعتقادی داره.

تو لبنان شما هم داعشی هایی هستن که به شهدای حزب الله تو سوریه بگن مدافعان اسد؟؟

پاسخ:

۲۹ خرداد ۹۵، ۱۲:۵۷
تا دلت بخواد! عموما سنی های افراطی که حتی حریری رو آدم حساب نمیکنن!

بین ۵٠٠تا١٠٠٠دلار تو لبنان زیر خط فقر محسوب میشه!!پس ما چی بگیم که تو ایران زیر ۵٠٠دلار حقوق ماهیانمونه

پاسخ:

۲۹ خرداد ۹۵، ۱۳:۰۳
خب نسبت به درامد و هزینه های همان کشور باید حساب کنید. البته در ایران هم به نظر من خط فقر نباید کمتر از دو میلیون باشه. حالا ممکنه دولت بگه خط فقر یک میلیونه. ولی یه کارمند یک ونیم میلیونی واقعا زندگی معمولی داره؟ خیر.
سطح درامدهای لبنان رو هم در مطلبی منتشر کرده بودم. ببینید جالبه. حقوق نماینده ها، افسرا، رییس جمهور، اساتید دانشگاه. در مقایسه با اینها واقعا زیر 2000 دلار زندگی بخور نمیر داره.
حقوق و درآمد در لبنان

البته با یه میلیون تومن تو شهرستان چرخ زندگیت میچرخه اگرم یک و نیم میلیون باشه زندگیت انصافا راحته...
تو شهرای بزرگ سخته با این پول


مسیحی ها چه نظری دارن راجع اسد؟مسیحی های سوریه که اسدو خیلی دوست دارن.
بین شیعیان هم کسی مخالف درگیری تو سوریه هست؟

پاسخ:

۲۹ خرداد ۹۵، ۱۳:۵۸
مسیحی های سیاست زده که تابع جعجع باشن یا دیگر دشمنان سوریه، با نظام سوریه بد هستن. البته فقط مربوط به ماجراهای کنونی نیست و ریشه در تاریخ گذشته هم داره. خطشون از اول با هم جدا بوده و با کل مقاومت مشکل داشتن. مسیحی های معتدل مقاومت رو حامی خودشون میدونند و مشکلی با بشار ندارند عموما.
بین شیعیان عده ای اولش مخالف بودند. مثلا میگفتن فقط از حرمها دفاع کنیم. اما بعد فهمیدند تهدید دشمن باید ریشه کن بشه. چون داره مستقیم لبنان رو هم هدف میگیره. الان تنها تک و توک روزنامه نگارهای مزدور و جیره بگیرهای سیاسی سفارت آمریکا با بشار بد هستند.



منظورتون از کسی که اسرائیل دنبال ترورش بود و بعدا فهمید نزدتش ابوعلی طباطبایی ِ؟

پاسخ:

۱۲ تیر ۹۵، ۱۵:۰۶
اینطور گفته میشه

ایرانی ساکن بورکینافاسو یا اوگاندا نمیشناسی مورد برای ازدواج معرفی کنه با این وضع اقتصادی؟؟
زیمباوه هم قبوله!!

پاسخ:

۲۱ تیر ۹۵، ۱۱:۲۱
laughlaughlaugh خخخخ. آخه مدل خیلی ها، خصوصا کشورهای دیگه، دیگه این نیست که مورد معرفی کنند. باید دختر و پسر همدیگر رو ببینند. معرفی رو قبول ندارند.

اقای ابوخالد.زن ازهرجابگیرین بیارید ایران توقعش بالو میره.دنبال دخترعاقل و مومن باشید.جو که چشم و هن چشمی 
باشه از شاخ افریقاهم زن بگیرین 
بعداز ی مدت حس میکنید فشاراقتصادیتون ببیشترشده
بعدم اینقدر لنده ندین همه جافشاراقتصادی هست.دخترعمه ام دانشجو فوق دکترا دینامیک بورسیه امریکاهست.اولش میگفت شموتوجهنم هستین اینجو بهشته.حسابی مارو ناامیدکرد.بعد ی مدت گفت هرکاری کنی غربت غربت هس.اینجا فقط باید بدویی.زندگی سخته.دلم برا جاذه خاکی تنگ شده!!!!!! همه جا خوب و بدی داره.باید یکم پوست کلفت و صبور باشی.

الان چند ماهیه وضع روحیم خرابه
ما تو منطقه ای زندگی میکنیم که زود ازدواج میکنن
از طرفی پدرم فشار آورده با یکی از فامیلامون ازدواج کنم که اصلأ دلم نمیخواد از طایفه خودمون بگیرم
هم از لحاظ مالی
پدرم از اون طرف ایران پول میفرسته تهران فکر میکنه خیلی زیاد هم میفرسته و پول اضافی هم میاد
الان میگه وضعت خوبه زن بگیر
کلأ ما نه نمیتونیم بگیم کلأ خیلی اوضاعم خرابه واقعأ دلم میخواد این شرایط عوض شه...

پاسخ:

۲۱ تیر ۹۵، ۱۷:۱۷
خدا رو شکر کن سالمی، پول داری، پدر داری. دیروز سوار یه مسافرکش شدم شروع کرد تعریف کردن که توی جنگ مغازه اش رفت. از حدود 15 هزار دلار وسایل و اسبابش، فقط 1400 دلار خسارت بهش دادن. بعدش در اثر مواد سرطانزای بمبها، پاهاش رو از دست داد. با دستش روی پاش فشار میداد برای گاز دادن. تازه ماشین رو هم از یکی قرض میگرفت. می گفت یکی از شبهای ماه رمضون پسرم گفت مرغ میخام. نداشتم براش بخرم. (اینجا گریه اش گرفت)
اینقدر فکر ازدواج با زن خارجی نباش. هیچ فرقی نداره به خدا. همه رو خدا با یه قالب آفریده. هیچ کسی چیزی اضافه نداره! پدر خیر آدم رو میخاد. بذار پدر بشی تازه اون موقع پدرتو درک میکنی.

اتفاقا اقای ابوخالد شمو وضعتون بهتره.پسرید.میتونید بگین نمیتونم زن بگیرم دختر ک باشی باید فکرسنت بکنی باخانواده هم بجنگی ک اینو نمیخام.اگه بلوچ هستین حتماازاقوامتون زن بگیرین.البته الان همه قوم بدشدن.دختر خارجی چی داره ک ایرانی نداره؟ توکلتون کم هست.ازدواج روزی ادم رو زیادمیکنه.بعدلزنماز عشاء هم سوره واقعه بخون خ جواب میده.یکم امید ب زندگیتون زیادکنید.ایران کشور خ خوبی برا پول دراوردن هس.شمو ی فلافلی بزن.ازهمینا ک رو گاری میفروشن ببین چقدر درامد داری.دم در بینارستانها نون پنیر .نون و اش بفروش ببین چجور درامد داری.تو پارکها ک خداداده درامد.یکم باید زرنگ باشی.تاجوونی سرمایه بدست بیار تاپا ب سن گذاشتی راحت زندگی کنی.همش ناامیدی.روحیه خراب.یکمم پوستت کلفت کن.البته زمونه پوستتم کلفت میکنه.باادم های بیخیال بگرد یکم زندگی بهت راحت میگیره

همچین خوب گفتید(هم آقای علوی هم مهسا خانوم)فقط باید بگم چشم!
ولی آخه دختر عمومو دوست ندارم!!

پاسخ:

۲۲ تیر ۹۵، ۰۲:۵۹
اگر مومن و اصیل باشه خوبه. قیافه و اینا و اصلا ملاک نگیر. چون ملکه زیبایی رو هم بگیری بعد از شش ماه برات مثل یه دختر عادی میشه. محبت واقعی و مستحکم بعد از زدواج پیش میاد و اصلا اونو باید بوجود آورد. با احترام متقابل، فداکاری، اظهار محبت ...
البته من شخصا ازدواج فامیلی رو نهی میکنم. خطرات زیادی داره از لحاظ مشکلات کرومزومی. احتمال ناقص شدن و منگل شدن بچه زیاده.

کلا میدونید الان همه مردم ازازدواج فامیلی فرارمیکنن.من خودمم راضی ب لزدواج فامیلی نمیشم.اما اقای علوی هم درست میگن اخلاق تو زندگی مشترک خ مهم هست.زیبایی ک الانم باچهارتاتزریق ژل و برداشتن پف و... بدست میاد.اما ی نکته هم هست زیبایی اعتمادبنفس ادم بالامیبره.نمیشه کلامنکر شد ک اخلاق باشه.دختری باهاش ازدواج کن ک ازقیافش بدت نیاد.

سلام
بعد مدتها فرصت دیدن سایت شما پیش امد ...خوشحالم که هنوز مطالب جدید می گذارید نظرات دوستان رو هم می خونم جالب بود بخصوص بخش نظرات اوخالد ....

جالب بود. سوال برای من پیش اومد. با صد و پنجاه میلیون تومن یا حدود پنجاه هزار دلار مثلا کجای لبنان میشه خونه خرید؟ اصلا با خوب و بدش کاری ندارم. کلی میخوام بدونم. بعد با همین پول در بیروت چی؟ مثلا چه خونه ای میشه اجاره کرد؟ چون شما عکاس هم هستید یک سوال تخصصی هم داشتم، الان یک عکاس برای هر بار عکاسی سفارشی مثلا بر فرض مدرسه؛ چقدر میگیره؟ اگر فیلمبردار باشه چی؟ مثلا حدودا چقدره؟ ضمن اینکهذکسی با همچین مهارت هایی به کجا مراجعه میکنه؟ مثلا مثل اینجا اتلیه ها؟ یا شرکتی هست؟ یا فیلمبردار رو مثلا چطور میگیرند؟ کجا شاغل میشه؟ 

پاسخ:

۱۶ آذر ۹۵، ۰۹:۱۰
سلام
من منزل 50 هزار دلاری ندیدم. شاید در روستاها بشود آپارتمانی با این قیمت یافت. در بیروت که به زیر 110 هزار دلار فکر نکنید.
کار عکاسی در لبنان بستگی به کارفرما داره. ممکنه برای یک پروژه کوچک به یک عکاس ساده بین 25 تا 50 دلار بدهند. اگر کارمندِ شرکت یا موسسه باشد که رقمش خیلی کم می شود چون حقوق ثابت دارد. اگر طرف خیلی حرفه ای باشد و در موسسه های تخصصی فیلمسازی کار کند درامد بالایی خواهد داشت. دقیق اطلاع ندارم چون تجربه نکردم.
عموما باید یا در یک اتلیه یا شرکت کار کنید یا در خبرگزاری ها فعالیت کنید که همه شما را بشناسند و برای کار به شما مراجعه کنند.

شما نوشتید که «اما از بین 2 میلیون شیعه که نصفشان هم حزب اللهی نیستند، تقریبا همین نسبت به دست می آید)»

این یعنی فقط نصف شیعه‌های لبنان از حزب‌الله حمایت می‌کنند و نصف دیگه حمایت نمی‌کنند و چه بسا دشمن هستند؟

پاسخ:

۲۴ فروردين ۹۶، ۰۲:۰۳
خیر دشمن نیستند. جزو گروه ها و احزاب هم راستا هستند. دشمن و مزدور انگشت شمار است.

يه كامنت اون بالاست كه خلاصش اينه كه نوشتين بيست ميليون دلار يه اقايى   جايزيه اي كه براي شكارخودش بوده گرفت رفت . من خلاصشو گفتم . اين اقا تابلو هم هست كيه  پولو ميتونست خودش بگيره ؟  ماله حزب الله نميشده ؟  حلاله مگه اون پولو  براى خودشون برداره ؟ به حزب الله نداد همرو خودش برداشت ؟
اين اتفاق تو چه سالى رخ داده ؟ سالشو ميگين ؟
من همه منابع به زبانهاى عربي وانگليسي رو گشتم ولى پيدا نكردم . نوشتن جايزه بيست وپنج ميليون دلارى براى هركى كه جاشو لو بده  تعيين كردند ولى ننوشتن خودش برد.
اگه به جز شنيدهاتون يا ديدههاتون  ومنابع موثق ديدارى وشنيدارى جاىى خوندين منبعشو لطف ميكنين بگين .

پاسخ:

۲۴ فروردين ۹۶، ۰۲:۰۶
من چنین مطلبی رو شنیدم. قطعا با همکاری شخص دیگری این کار رو کردند. جواب سوالهای شما با من نیست. از لحاظ شرعی و قانونی قطعا خودشان بهتر بلدند.

ساده لوح خودتی. درست صحبت کن. مرگ بر لبنان بی بند و بار و لخت و پتی که به ایرانیان فخر می فروشند و پول انها رو می خورند. مرگ بر ایرانی لبنانی پرست که همه حکومتی هستند. مرگ بر حکومت عربی. 

پاسخ:

۱۲ مرداد ۹۸، ۱۹:۳۰
از اون منافقای فسیل هستی که مخ نمونده براشون! لبنانی بی بند و بار باید عشق امثال شما باشه که خوراکتون بی بند و باری هست. ضمنا هر کشوری بی بند و بار داره. معلومه هنوز نمیفهمی پول ایران در امور نظامی، نمیره برای مردم مخالف مقاومت! پول اینا از کل خاندان تو هم بیشتره و چشمداشتی به پول ایران ندارن. راستی چی شد؟ شماها که میگین مرگ بر آمریکا نگید، مرگ گفتن بده،‌سیل و زلزله میاد! نمیترسی یهو بلایی سرت بیاد؟ اینجا کسی لبنان رو نمی پرسته اما از بردگان آمریکا و عربستان بشدت متنفریم. اینقدر اینجا نقد لبنان گذاشتیم که لبنانی ها اعتراض میکنند. مرگ بر تو فرومایه بی بته مزدور عربستان و اسراییل که به دیگران میگی حکومتی در حالی که همه میدانند ما در این پایگاه کاملا مستقلیم

ابو منتقم کرار

۲۰ مهر ۹۸ ، ۲۲:۵۸

سلام 

ما برای حزب الله یا گروه های مختلف مقاومت هزینه ای جزئی میکنیم اما آنها برای ما و ارزشهای اسلامی و قدرت منطقه ای ما جانفشانی میکنند باید در جمع مقاومت باشی تا طعم شیرین دنیایی معنوی را ببینی مثل شهیدی که کانادائی اصل بود و برای دفاع از حرم اهلبیت علیه السلام در سوریه بشهادت رسید. درضمن طرفداران صهیونیست بهتر میدونن حزب‌الله نیازمند کمک مالی ما نیست بلکه بزرگترین سهامدار الماس آفریقا برادران حزب‌الله هستند ما فقط بهشون تکنولوژی روز تجهیزات نظامی را مجانی در اختیارشون میزاریم برای نابودی دشمنان اسلام. گور بابای اونایی که وجودشون متعلق به شیاطین هست(دوستداران اسرائیل)


چ باحال شبیه فیلم سینمایی هالیوودی این داستان...امیدوارم تهش فیلم ترکی نشه... 


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها