گرانبها ترین هدیه ولنتاین در لبنان

گرانبها ترین هدیه ولنتاین در لبنان

لبنان کشوری با طایفه ها و ادیان و فرقه های مختلف است. در چنین کشوری فرهنگ غالب واحدی وجود ندارد و هر فردی می تواند آزادانه عناصر مختلف فرهنگی مورد نظر خود را بپذیرد یا قبول نکند. لذا می بینیم ممکن است یک مسلمان، ظاهر و سبک زندگی اسلامی نداشته باشد.
در کشوری مثل ایران که فرهنگ یکپارچه تر و فراگیرتر است، طبیعتا عناصر نامطلوب فرهنگی بیشتر مورد مخالفت قرار می گیرند. نفوذ و هجوم فرهنگ بیگانه به آن، خصوصا در مواردی که با اصول فرهنگی کشور در تعارض است، پذیرفته نیست و با آن مقابله خواهد شد. در این صورت یا عنصر فرهنگی بواسطه مخالفت (چه با اجبار چه داوطلبانه)، حذف خواهد شد، یا استحاله شده و با فرهنگ جامعه وفق داده می شود، یا آن تهدید فرهنگی، تبدیل به فرصتی جدید خواهد شد.
مثلا جشن ولنتاین که چند سالی است بیش از پیش به آن اهمیت داده می شود، از سوی مسئولان فرهنگی و دلسوزان فرهنگ و ادب فارسی مورد مخالفت قرار می گیرد. صرف نظر از اینکه ریشه این جشن در کجا بوده باید بفهمیم چرا ناگهان در دهه گذشته به شکل وسیع مورد تبلیغ قرار گرفت.
ریشه و داستان واقعی کشیش ولنتاین مشخص نیست و حکایات و افسانه های مختلفی در این زمینه وجود دارد. برخی می گویند کشیش ولنتاین عشاق را به عقد هم در می آورد. برخی می گویند عاشق زنی شده بود. در هر حال روز کشته شدن وی به نام روز عشق نامیده شده است.
برخی با نگاه مثبت به آن می نگرند و آنرا معادل سپندارمزگان ایرانیان می دانند و معتقدند نباید آنرا تحریم و تخریب کرد. برخی نگاه منفی دارند و می گویند فقط باید سپندارمزگان را مورد توجه قرار داد که ریشه ایرانی دارد. برخی مخالف آنند چون نباید تمایلات شهوانی و بشری یک کشیش نمادی برای مخالفت با خدا شود.
با وارد شدن این عنصر فرهنگی جدید به جامعه ایران، تا حدودی استحاله شد و بسیاری از مردم به جای هدیه به دوست دختر یا رفیقه (با مزایای اضافه!)، به همسر و مادرشان هدیه می دهند. اما برخی هم به همان شکل غربی عمل می کنند. آماری از میزان هزینه برای هدیه و نوع آن در دست نیست. اما باید گفت گاهی برخی دخترها به گل رز و شکلات قلبی و خرس عروسکی قرمز راضی نمی شوند و باید سوییچ یک ماشین یا یک ویلا تحویل بگیرند تا روی خوش به آقای هدیه دهنده (اعم از همسر یا دوستشان) نشان دهند و عشق وی را واقعی بدانند! مسلما کشیش ولنتاین به دنبال این قضیه نبود و عشق واقعی را ولو به یک شاخه گل در نظر داشت؛ نه سرکیسه نمودن آقایان. با این حال ظاهرا تجار و سرمایه داران، موفق ترند. آنچه در دهه های گذشته شاهدیم، به اعتقاد برخی تحلیلگران اقتصادی، بیش از آنکه تهاجم فرهنگی باشد یک حقه مالی است. از نظر آنها اهمیت دادن به ولنتاین، صرفا برای تحرک بازار در ماه های پس از کریسمس است. از آنجا که از سال نوی میلادی تا تابستان، اتفاق مهم خاصی وجود ندارد تا به اسم تخفیف ویژه و عید فلان، اجناسشان را بفروش برسانند، این عید مورد توجه آنها قرار گرفته است تا تحرک مناسبی در بازار ایجاد کنند و مردم را به خرید تشویق کنند.
در لبنان خرده فرهنگ های مختلف هم مانند دیگران با این پدیده برخورد کرده اند. برخی به دوستشان هدیه ای می دهند، برخی به مادر، همسر و مادرزنشان هدیه ای میدهند. برخی هم عشق واقعی را جستجو می کنند و آنرا تکریم می کنند.

حاج عماد و جهاددر جامعه مقاومت لبنان، هنگامی که دیگر مردم، سرگرم زندگی هستند و سرشان به خوشی های خودشان گرم است، عده ای با پریشان دلی به جگرگوشه های خود سر می زنند و معاشقه آنان با خدا را با حسرت می نگرند. خانواده های شهدا، روز عشق را به عشق فرزندانشان در کنار قبر آنها، جشن که نه، به نظاره می نشینند. جامعه مقاومت، به جای تحریم و ممنوع کردن این پدیده فرهنگی، آنرا در راه مقاومتش متبلور کرده است. آنان به ما می گویند، شهیدشان با خدا معاشقه کرد. عشقی واقعی، تجارتی سودمند و ابدی. این تن فانی را که پس از مدتی، به خاطر حوادث، بیماری، یا کهولت باید در خاک دفن کنیم، به خالقش هدیه داده و در مقابل حیاتی ابدی گرفته است. سرخی این هدیه، با خونشان، و قیمت بالای آن، جانشان است.
هنگامی که مردم، در امنیت، در خانه هایشان نشسته اند و هدایای فانی و کم ارزش خود را به شخصی فانی هدیه می دهند، عده ای در راه امنیت همین مردم، گرانبها ترین هدیه در این دنیا را به خالق این دنیا می دهند و در اثر این فداکاری، امنیت و آرامش را به جامعه خویش هدیه می دهند. سرخی هدیه هایمان، از سرخی خون شهداست. قدر بدانیم.

شهید

شهید

شهید

شهید

شهید

شهید

شهید

شهیدان زنده اند

۳ ۰ ۱۶ نظر ۴۰۷۱ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۶)

آبجی خانوم

۳۰ بهمن ۹۴ ، ۱۳:۱۴
این گل پرپر از کجا آمده ...

آزاداندیش

۳۰ بهمن ۹۴ ، ۱۳:۳۰
یعنی تو لبنان شیعیان روز ولنتاین سر مزار شهدا میرن؟!!

پاسخ:

۳۰ بهمن ۹۴، ۱۵:۰۴
لزوما نه همه. عرض شد که ممکن است مسلمانی اصلا زندگی اسلامی نداشه باشد. فقط اسمش مسلمان باشد

سلام
البته امسال ولنتاین با سالروز ولادت حضرت زینب مصادف شده بود. روز ولادت حضرت زینب خودش می تواند به یک معنا روز تکریم مقام زن هم باشد. خلاصه که برای هدیه دادن یک دلیل خوب داشتیم! ان شا الله سال آینده مهمان شهدا باشیم در روضه الشهیدین.
یا علی

پاسخ:

۳۰ بهمن ۹۴، ۲۰:۴۰
علیکم السلام
بله فکر خوبی است.
حالا مهمان این دنیا یا آن دنیا؟ 😃

به نظر من ولنتاین به دنبال گسترش روابط آزاد دختر و پسر در ایران بوجود اومده و ربط زیادی به جشن های زرتشتی نداره دلیلم هم اینه که زمانی که سن ازدواج پایین تر بود و اصولا جوانان به ارتباط با نا محرم روی نمی آوردند چیزی تو ایران به اسم ولنتاین به اون صورت جا نیافتاده بود.

دختر مسلمان

۳۰ بهمن ۹۴ ، ۱۸:۳۱
سلام 
جالبه !ولی در هرصورت با جمله های پایان متن کاملا موافقم.چه هدیه ای گرانبهاتر از جان که در راه معشوق حقیقی فدا بشه! چه خوبه که در اوج زیبایی و جوانی طعم شیرین شهادت و از جانگذشتگی رو چشید... یاد و خاطره ی همه ی شهدا گرامی باد

دختر مسلمان

۳۰ بهمن ۹۴ ، ۱۸:۳۷
با تشکر از حضورتون و اینکه وبلاگ منو زیبا و با سلیقه میدونید
راستش خوندن وبلاگهای خوبی از جمله وبلاگ شما باعث شد تشویق بشم به نوشتن.
راستی خیلی ممنون میشم اگر کد نمایش وبلاگ رو بهم بگید 

پاسخ:

۳۰ بهمن ۹۴، ۲۰:۳۳
ممنون از لطفتون. اسم پوسته وبلاگتونو بگید تا کد رو امتحان کنم که جای درست نمایش داده بشه. و شماره خطی که باید وارد کنید بگم

سلام
پس شیعه های لبنانی هم در کارهای فرهنگی توانمند هستند وتهاجم فرهنگی را زیبا پاسخ می دهند.
برادر،چرا مزار شهدای لبنانی سرپوشیده است؟

پاسخ:

۱ اسفند ۹۴، ۱۲:۲۳
سلام
علتش رو نمیدونم. شاید برای اینکه از گزند باد و باران و کثیفی ناشی از تحولات جوی آب و هوای لبنان در امان باشند.

‏*‏‏*‏‏*‏

۰۱ اسفند ۹۴ ، ۰۱:۰۱
مرسی بابت عکسای روضة الشهیدین یه مدت بود ‏
دنبال تازه ترین عکساش بودم‏!‏
من هروقت عکسی از اونجا میبینم عوض شده‏!‏
مخصوصا مزار حاج عماد‏!جرا هی تغییرش میدن؟؟؟

پاسخ:

۱ اسفند ۹۴، ۱۲:۲۴
فقط یک بار وقتی جهاد دفن شد و سنگها کنده شد، یک مقدار مرتب تر کردند و الان هم مدل سنگ را عوض کردند.

جیت ولگیت الدار خالی من الاحباب 
صبن دموع العین یم عتبة الباب
(داداش غلط املایی داشت اصلاح بفرمایید)

پاسخ:

۳ اسفند ۹۴، ۰۹:۰۱
بنظرم غلط ندارد. البته من لهجه عراقی وارد نیستم

جانم فدای اسلام

۰۲ اسفند ۹۴ ، ۱۳:۱۹
جواب منو بده که تو خصوصی فرستادم

پاسخ:

۳ اسفند ۹۴، ۰۹:۲۹
جناب ابو خالد! خودت رو جر بدی تصویرم رو نمیذارم. دلیلش ترس نیست. در مورد ترور هم عرض کنم دست هیچ وهابی نجسی به من نخواهد رسید. خیالت تخت. البته صهیونیست ها اگر بخواهند، اطلاعات لازم رو دارند. اما جوجه مزدورهای وهابی هرگز. من اگر امنیتی بودم، که همون عکس تار و نصفه نیمه از خودم مطمئن باش عکس خودم نبود. محض اطلاع شما من یه شهروند ساده ام. غیر از یارانه که به همه میدادند یک قرون از این نظام گیرم نیومده. حتی بیمه هم ندارم. پسر دومم در ایران با هزینه شخصی به دنیا آمد. اونوقت یک ضد امنیت و ضد حکومت مثل شما باید از خدمات این حکومت استفاده کنه! واقعا که.

سلام .خیلی جالب بود ولنتاین سرمزار شهدا . اما متذکر بشم در ایران ولنتاین فقط بهانه ای برای ساختار شکنی و دهنگجی به فرهنگ دینیه ...

 سلام
 اوضاع لبنان چطوره
 انگار سر قضیه هدیه ندادن  عربستان فتنه گر   فتنه به پاشده

 

پاسخ:

۴ اسفند ۹۴، ۱۰:۰۴
سلام
بله. سعد حریری که نوکر و جیره خور آل سعود هست، دیروز قشقرق به پا کرد و طومار عذرخواهی از ملک سلمان رونمایی کرد و اولین نفر اسمش رو نوشت. بقیه هم برای تکمیلش مجبور شدن تا کمر خم بشن! دولت لبنان هم تشکیل جلسه داد و حمله به سفارت عربستان در ایران رو محکوم کرد و همبستگی خود را با برادران عربش نشان داد و گفت ما با اعراب هستیم نه با ایران. طرفداران عربستان که به سبب پیشروی های ارتش سوریه و شکست تروریستها و تضعیف عربستان، ضعیف شده بودند، با بلوای سیاسی سعی می کنند انچه در میدان عمل به آن نرسیده اند را به دست اورند. فعلا حزب الله و همپیمانانش در فشار هستند. ببین سی تا جوان تندرو چه بلایی سر دنیا در میارند.

این عاشق سینه چاک ولایت عمر بن خطاب که این جدیده از اسم دیگران هم سو استفاده میکنه باز قاطی کرده!
سید جان شما ولش کن!باطریش تموم میشه میره میخوابه!

السلام علیک و رحمة الله و برکاته کربلایی محمود
زیارت قبول برادر جان
یه مدته نیستم درگیر دانشگاه تحمیلی شدم و افسرده..
تازه پست های جدیدو خوندم همه مثل همیشه عالی 
در پناه ائمه اطهار شاد و سربلند و سلامت باشید
یاعلی

پاسخ:

۵ اسفند ۹۴، ۰۹:۲۳
علیکم السلام
ممنونم. قبول حق باشه. انشالله خدا قسمت همه بکنه مکرر
موفق باشید

‏*‏‏*‏‏*‏

۱۸ اسفند ۹۴ ، ۰۲:۴۳
من آخرشم نفهمیدم جطوری رد کاروان حزب الله تو جولان
زدن موبایل شهید دانیال؟موبایل شهید الله دادی؟از شبکه های
اجتمایی؟
کدومشون درسته؟لطفا ننویسید ن میدونم که امکان نداره
‏!‏

پاسخ:

۱۸ اسفند ۹۴، ۱۴:۴۳
از همون موقع میگفتن موبایل شهید الله دادی بوده. اطلاع دقیق ندارم.

سلام...مطالب سایتتون خیلی جالبه...یکی از شهدای لبنان جوونی بنام جهاد مغنیه اس شما ایشونو می شناسید یا اطلاعات دارید ازشون ؟میشه در اختیار ماقرار بدید

پاسخ:

۲۴ خرداد ۹۵، ۱۱:۱۸
سلام. بله ایشون فرزند عماد مغنیه بود که در جریان شهدای قنیطره به شهادت رسید. اطلاعاتی چندان بیشتر از اخبار رسانه ها ندارم.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها