در مجلسی که مفتی اهل سنت لبنان و دیگر علمای مسلمانان و علویان و دروزیان به مناسبت ولادت حضرت محمد صلوات الله علیه وآله گرد آمده بودند، شیخ عبدالامیر قبلان نایب رییس مجلس شیعیان لبنان سخنی گفت که شبکه های معاند و تفرقه انداز با تحریف آشکار آن مدعی شدند وی گفته که سنی است و هر کس ابوبکر و عمر و عثمان را بدش بیاید حرامزاده است! تمام کسانی که این حرف را منتشر کردند یا نقل کردند نه تنها رجوعی به فیلم مستند این جلسه نکردند، بلکه به خود اجازه دادند در سب و لعن ایشان افسار زبان را رها کنند. برخلاف دستور الهی که فرمود یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَن تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ ﴿٦حجرات﴾ ای کسانی که ایمان آورده اید اگر فاسقی (شبکه وهابی یا عربی معاند) خبری برای شما آورد تحقیق کنید مبادا از روی جهالت و نادنی گروهی را آسیب رسانید و پشیمان شوید.
متاسفانه برخی علمای موجه ما هم به راحتی این اتهام را فرض صحیح قرار داده و بر اساس آن حکم صادر کردند و مطالب نوشتند و سخنرانی ها کردند و همگام با منادیان تفرقه، کوشیدند نتیجه وحدت را استحاله شدن نشان دهند.
به شخصه هنگامی که چنین بحث هایی پیش می آید به سرعت به فیلم و اصل آن رجوع می کنم. در زیر متن کلام ایشان و ترجمه آن را آورده ام. ببینید و قضاوت کنید:
دریافت |
سئل الامام علی علیه السلام |
از امام علی علیه السلام سوال شد ... |
بتحبوا للامام علی انتو؟ |
(راستی) شما امام علی را دوست دارید؟ |
انت بتحب مثلی انا |
تو که دوستش داری مثل خودم |
لذلک بدنا نحب نسألو للشیخ |
برای همین دوست داریم بپرسیم از شیخ ... |
شیخ دریان بیحبو کمان -طبعا |
شیخ دریان هم دوستش دارد – (شیخ دریان): طبعا همینطوره |
والشیخ عقل نعیم حسن بحبو -کلنا |
و شیخ نعیم حسن دوستش دارد – همه مان (دوستش داریم) |
وکلیاتنا منحبو |
و همه ما دوستش داریم |
-منحب ابوبکر و عمر و عثمان کلن منحبن |
-(یک نفر از جمع) ما ابوبکر و عمر و عثمان را دوست داریم. همشونو دوست داریم |
ثخنتا ثخنتا هیک |
گندش کردی (پیازداغشو زیاد کردی دیگه) |
مین بیکرهن لیش |
چه کسی از آنها بدش می آید (به سیاق کلام گذشته او منظور اهل بیت است) |
یلی بیکرهن بیکون ابن حرام |
کسی که از آنها بدش بیاید حرامزاده است (بر اساس حدیث نبوی) |
لذلک من دارالفتوى ننطلق |
برای همین از دارالفتوا آغاز می کنیم |
من دارالفتوى نجتمع |
از دارالفتوا دور هم جمع می شویم |
من دارالفتوى نتحاور |
از دارالفتوا با هم صحبت می کنیم |
من دارالفتوى نتشاور |
از دارالفتوا با هم مشورت می کنیم |
ولا فرق بین سنی و شیعی و درزی |
و فرقی بین شیعه و سنی و دروزی نیست |
کلنا (تصفیق) لذلک... نحن اصلا سنی |
همه ما (تشویق حضار) برای همین... اصلا ما سنی هستیم (اهل سنت پیامبر) |
وشاء القدر ان نکون شیعة |
و تقدیر بود که شیعه باشیم |
دیدگاهها (۱۲)
رضا
۲۲ دی ۹۳ ، ۱۸:۴۸
نمیدونم چقدر این برداشت من درست است
ولی این قضیه وحدت به علت دسیسه های دشمن نسبت به دورانی که سنی و شیعه کنار هم بدون مشکلی زندگی می کردند خیلی کم رنگ شده و به همین خاطر رسیدن بهش خیلی سخت به نظر میرسه
از طرفی اگر دقت کنیم اینکه همه پیرو یک پیامبر و یک کتاب آسمانی هستیم واقعا چیز کمی نیست
در مجموع اگر خوب نگاه کنیم قضیه اصلی این نیست که ما شیعه و سنی را به هر وسیله ای بهم نزدیک کنیم بلکه همونطور که امام خامنه ای گفتن در جهت گیری های کلی باید جهان اسلام متحد بشه
امروز جهان اسلام یه دشمن مشترک داره و اون هم صهیونیسم جهانی و تابلو خاورمیانه ایش یعنی اسرائیله
اما حالا که دشمن فهمیده قراره یه همچین وحدت رویه ای صورت بگیره میاد زوم میکنه روی کوچکترین اتفاقی تا تبلیغ و جو سازی روانی راه بندازه که آی ملت ببینید اینا واقعا وحدت ندارن یا به قول شما به اسم وحدت دارن از اعتقاداتشون دست میکشن...
یه نمونه دیگه از همین جو سازی ها مثلا این قضیه نماز جماعت کنفرانس تکفیری ها که سنی و شیعه جدا نماز خوندن بود.
امیدوارم روز به روز به آدم های بصیر چه در بین شیعیان و چه بین سنی ها اضافه بشه و همه یک صدا علیه صهیونیسم جهانی بلند بشن و ملت های مسلمان را از این وضع جنگ و خونریزی و فلاکت نجات بدن.
یا علی
پاسخ:
۲۳ دی ۹۳، ۱۴:۴۵
احسنت. واقعا همینه. ولی متاسفانه بعضی ها هستن از کل دنیا و تشیع فقط خودشون و گروه خودشونو میبینن و همه چیز رو هم از منظر لعن به عمر بررسی میکنن. اگه موافق لعن بودی شیعه خوبی هستی اگه نبودی (به هر دلیلی) آشغال هستی و خارج تشیع! تکفیری شیعه و شیعه لندنی که دکتر رحیم پور گفت همینان. کل ماجرا و دنیا و آخرت این عده گیر لعن عمره!
میلاد
۲۳ دی ۹۳ ، ۰۸:۳۰
خدا به شما خیر بده. وقتی خبر رو شنیدم، حدس زدم باید یه جای کار بلنگه. تا اینجا رو دیدم.
ممنون
پارسا
۲۳ دی ۹۳ ، ۱۰:۱۶
محمّدصادق
۲۳ دی ۹۳ ، ۱۲:۰۵
به سیاق کلام گذشته او منظور اهل بیت است
والا سیاق کلام گذشته در ارتباط با یک نفر هست و اون هم حضرت امیر ع هستش. اصولاً در جمع عامه، صحبت از اهل بیت زیاد موضوعیتی نداره و وقتی گفته می شه حضرت امیر (در جمع عامه)، منظور نمیتونه اهل بیت باشه (که بالاتر، در جمع شیعه هم الزاماً حضرت امیر به معنای اهل بیت نیست مگر اینکه لفظ اشاره ی جمعی به کار برده بشه که ما ناچاراً حمل بر اهل بیت کنیم). در اینجا هم اون نفر از داخل جمع، سه نفر رو به نفر اول اضافه می کنه و بعدش شیخ با لفظ آن ها، در واقع 4 نفر رو با هم تحت پوشش قرار میده (و نه اهل بیت رو! اصلاً بخوایم بین اهل بیت و این 4 نفر یکی رو انتخاب کنیم، دومی معقول تره) و بعدشم ادامه ی داستان. این که خب این اعتقاد ایشون هست یا نه رو نمیشه خیلی در موردش تصمیم گرفت اما اینکه ایشون هم تو فضای وحدت و تکفیر مخالفین وحدت، جوزده شده باشه و یک چیزی گفته باشه، محتمله. ادامه ی صحبت هاشون صحه میزاره بر این جوگیریشون در این فضا.
اصلاً همه ی ما سنی هستیم!!!
مشخصه که اونجا جو خوشحال کردن و خوشایند مستمع که از عامه بودن حاکم بوده!
پاسخ:
۲۳ دی ۹۳، ۱۴:۵۰
درسته حرف ایشون ایهام داشته اما اینکه همه ما سنی هستیم درست است. اصلا ما اهل سنت واقعی رسول خدا هستیم. این را باید به همه بفهمانیم. تمام چیزهایی که زمان پیامبر بود و دومی و دیگر خلفا حذف کردند رو ما رعایت می کنیم و قبول داریم. پس ما اهل سنت واقعی هستیم.
بهتره در این ماجرا قضاوت و پیشداوری نکنید و اول لبنان و جو آن و جو جلسات این چنینی رو بشناسید، بعد خود افراد را بشناسید. تازه اگر خواستید قضاوت کنید.
یاسر نیکوبیان
۲۳ دی ۹۳ ، ۱۳:۱۳
در ضمن ظاهرا این که در پاسخ کلنا منحبن گفته باشه مین بیکرهن منطقی تر نیست؟
پاسخ:
۲۳ دی ۹۳، ۱۴:۵۲
محمّدصادق
۲۳ دی ۹۳ ، ۱۷:۰۲
اینکه ایشون چه قصدی داشتند و در ادامه میخواستند به چی اشاره کنند رو ما نمیتونیم تشخیص بدیم، اما این که منظورش از »آنها» در این بخش، اهل بیت بوده باشه یا امیرالمومنین ع + سه خلیفه، دومی خیلی محتمله و اولی خیلی دور از ذهنه. اصراری ندارم بگم ایشون اعتقاد واقعیشون این بوده اما اشاره شون عقلاً به اهل بیت برنمیگرده و فرض باید روی جمع چهار نفر باشه و دلیل بر خلاف این روال بدونش نیست. اینکه چرا اینو گفتن؟ خب همونطور که گفتم ممکنه به خاطر جوگیری و خوشایند یک عده اینو بر زبون روندن و شاید بعدش پشیمان شده بودند. چیزی که خیلی به یقین نزدیکه اینه که ایشون اهل بیت رو در اون لحظه قصد نکردن!
محمد
۲۴ دی ۹۳ ، ۰۶:۳۱
ماس مالی نکن بابا ظاهر کلام چیز دیگه ای نشان میدهد شما برو درسایتهای عربی شیعه وسنی وتفسیر حرفشو ببین خود لبنانی ها هم بهش انتقاد کردن
بعد تو عربی دان شدی اونا که زبان مادرزادیشون عربیه هم نفهمیدن!!
پاسخ:
۲۴ دی ۹۳، ۱۷:۲۹
یاسر نیکوبیان
۲۴ دی ۹۳ ، ۰۸:۰۵
میگن (نقل به مضمون) یکی از یاران ائمه (فکر می کنم امام صادق) اومد خدمت ایشون و قسم یاد کرد که فلانی که شما به عنوان شیعه مخلص و یار خودتون قبول دارید رو تو مجلس والی دیدم در حالی که میگفت شما رو به عنوان امام قبول نداره و هرکس شما رو امام بدونه ملعونه
امام به اون صحابه گفتن فلانی مگه گفت امام حق نیستم من؟ شاید منظورش امام کفر بوده ، شما با توجه به شناختی که از اون داری وظیفه داری همیشه جنبه مثبت ماجرا رو در نظر بگیری
واقعا هم وظیفه ما وقتی کسی که عالم برجسته شیعه هست و در چنین مجلسی این حرفو میزنه اینه که با خوشبینانه ترین حالت به حرف هاش نگاه کنیم ....
پاسخ:
۲۴ دی ۹۳، ۱۷:۳۴
یاسر نیکوبیان
۲۴ دی ۹۳ ، ۰۸:۰۸
1-هیک یعنی چی؟
2- ماجرای 7 ایار ربطش با مرجعیون چیه مگه تو بیروت نبوده...؟
پاسخ:
۲۴ دی ۹۳، ۱۷:۳۶
2- ربطی نمی دانم. بله بیروت بود. اینجا را بخوانید.
یاسر نیکوبیان
۲۵ دی ۹۳ ، ۰۸:۵۹
البته این مورد قضاوت قرار دادن در مواردی که تجسس نباشه و اجتماعی باشه زیاد هم بد نیست....
مشکل از این جا شروع میشه که همه حرکات و سکنات خودشون رو به عنوان نهج الرشاد در نظر میگیرن نه معیار های اسلامی ، این مورد تو بچه حزب اللهی ها و مذهبی ها بیداد میکنه
یه فردی از مسئولین میخواست بره ملاقات امام خمینی اوایل انقلاب محافظ جلوی در نمیذاشت می گفت ضد انقلابه ، امام دستور دادن بذارید بیاد تو یارو بازم ول کن نبود میگفت میگفت این ضد خط امامه!!!!
حالا قضیه بعضی از ماهم همینه امام خامنه ای مثلا میگن من خودم اعلام میکنم هرکس که نظر کارشناسی مخالف با نظر بنده داشته باشه کسی حق نداره بهش بگه ضد ولایت یا حتی مخالف ولایت
بعد یه بنده خدایی از مسئولین میگفت به نظر من حتی اگه کسی بگه آقا فلان کار رو کرد خوب بود ولی اگر یه جور دیگه انجام می داد بهتر بود این از خط ولایت خارج شده!!!!!
خوب نظراتت رو واسه خودت نگه دار برادر من !!!
در مورد سوال دومم بی زحمت این نشید علی برکات رو گوش کنید بند سومش
http://mp3-songs.pk/download.php?url=aHR0cDovL21wMy1zb25ncy5way9zYy9maWxlLzEyMzQ3NDM3OC5tcDM=&name=%D8%B9%D9%84%D9%8A+%D8%A8%D8%B1%D9%83%D8%A7%D8%AA++%D9%86%D8%B4%D9%8A%D8%AF+-+%D9%84+14+%D8%A7%D8%B0%D8%A7%D8%B1+%D9%85%D8%A7+%D9%85%D9%86%D8%B3%D9%84%D9%85+%D8%B1%D9%82%D8%A8%D8%AA%D9%86%D8%A7-+Ali+Barakat
ولی کاش ماهم یدونه از این خواننده های باجنم داشتیم حق بعضی از گروه های سیاسی رو بذاره کف دستشون!!! و امجادشون رو متذکر بشه
پاسخ:
۲۵ دی ۹۳، ۱۵:۵۴
آها این داستان مربوط به پایگاه ارتش در مرجعیون بود. در هنگام جنگ، یک گروه از ارتش اشغالگر، در کمین حزب الله محاصره می شوند. از آنجایی که هیچ جوری نتوانستند به آنها کمک کنند از دولت لبنان خواستند تا پادگان ارتش لبنان که در آن نزدیکی بود، آنها را پناه دهد!!!! این دستور را وزیر ورزش، احمد فتفت که از اعضای المستقبل است داد! (او جایگزین وزیر کشور بود) طبق آنچه در کلیپ زیر آمده، دشمن به پادگان ارتش لبنان حمله برد. ارتش پرچم سفید تکان داد. دشمن وارد پادگان شد و بعد از آنکه مورد استقبال قرار گرفت از اینکه پرچم سفید را ندیده بودند عذرخواهی کرد! جواب ارتشی ها این بود: چای با شکر می خورید یا بی شکر؟ (!!!) دشمن ارتشی ها را اسیر جنگی نامید و با گرفتن اسلحه ها و لوازمشان، آنها را اخراج کرد. کاروان نظامیان و مردم منطقه در راه بازگشت مورد بمباران اسراییلی قرار گرفت و هفت نفر کشته شدند.
حزب الله هم برای حفظ جان ارتش، حمله نمی کرد.
یوتیوب | دانلود از سرور ایرانی
گزارشی دیگر در مورد این ماجرا: یوتیوب | دانلود از سرور ایرانی
این هم یک کلیپ طنز در مورد احمد فتفت و قضیه چای!:
یوتیوب | دانلود از سرور ایرانی
یاسر نیکوبیان
۲۶ دی ۹۳ ، ۱۳:۴۱
خیلی خیلی خیلی متشکر ، قبلا تو وبلاگتون خونده بودم این مطلب رو ولی عمرا فکرم نمیرسید حتی خود کلمه شای رو هم مطمئن بودم اشتباه میشنوم!!!!! از بس دور از بحث بود
بازم متشکر از حوصلتون
علی
۲۲ خرداد ۰۱ ، ۱۹:۰۷
خیلی تلاش کردید ماله بکشید ولی نشد !
اونها عرب زبان هستن ، مخاطبان عربهای سنی مذهب هستن... وقتی این شیخ بدبخت چنین حرف مزخرفی میزنه که صدالبته به خودش برمیگرده ، عمریهای عرب زبان خرکیف میشن و تشویقش میکنن !!
بعد شما ماست مالی میکنید و میگید ضمیر به امیرالمؤمنین علی ع برمیگرده!!! جلالخالق
حالا اصلن به فرض محال بپذیریم مالهکشی شما صحیح باشد ، باید گفت بدبخت بیچاره اون زمان که ائمهع و اصحاب اونها از روی تقیه چیزی میفرمودند که ظاهرش بر خلاف نیت اونها بود ، جان امام و اصحاب در خطر بود
حالا تو از چی میترسی که برای مشتی عمری خودشیرینی میکنی و حرفی میزنی که بر خلاف مشی شیعه است ؟ جز اینکه با این وحدت من درآوردی و پلید نشون میدید که خودتون شیعه واقعی نیستید و در قلبتون مرض هست ؟
پاسخ:
۵ تیر ۰۱، ۱۰:۱۰