شرم از رخ علی کن و کمتر گناه کن

شرم از رخ علی کن و کمتر گناه کن

می دانید که یکشنبه ها در لبنان تعطیل رسمی است. مثل جمعه ها در ایران.

صدای ناقوس کلیسا را که می شنویم به همسرم می گویم: الان وقت نماز جمعه مسیحی ها است!

مسیحیان در این روز به کلیسا رفته و به سخنان کشیش گوش داده و سپس دعا و نماز می خوانند و برای آمرزش گناهانشان دعا می کنند. صد رحمت به مسیحی ها که هفته به هفته گناهان خود را پاک می کنند. بعضی از مسلمانها هستند، سال تا سال، فقط شب قدر یا روز عاشورا، گناهان خود را پاک می کنند! تازه اگر واقعا پاک شود و توبه واقعی باشد! خیلی ها دلشان را خوش می کنند که برای امام حسین اشک ریختند و گناهانشان پاک شد. برای اثبات این ادعا کلی هم حدیث می آورند. حواسشان نیست هر گناهی زخمی به دل امام حسین و امام زمان است و اگر توبه حقیقی نباشد و طبق شرایطی نباشد که امیرالمومنین برای توبه فرموده اند، فقط مسخره کردن خودمان و خداست. امام رضا (علیه السلام) در اینباره فرموده اند: من استغفر الله بلسانه و لم یندم قلبه فقد استهزء بنفسه ( الکراجکی، أبو الفتح: کنز الفوائد، چاپ2، قم المقدّسه، چاپخانه مصطفوی؛ چاپخانه غدیر، 1369هـ.ش، ص152-153) کسى که به زبان توبه کند، ولى در دل از گناهى که مرتکب شده پشیمان نباشد، خودش را مسخره کرده است.

توبه ای که بعد از آن هیچ تغییری در رفتار انسان رخ ندهد و باز هم بر گناهان گذشته اش اصرار کند، توبه نیست. اشکی که سیاهی گناه را نشوید و دل را جلا ندهد، گناه را پاک نمی کند. آن اشکی پاک کننده گناه و خاموش کننده آتش جهنم است که دل و دیده را پاک کند و انسان را از گناه دور کند. وقتی امام صادق می فرماید شفاعت ما به کسی که به نماز بی توجه است نمی رسد، یا می فرماید ولایت ما جز با ورع و کوشش بدست نمی آید، مشخص می شود ولایتِ نجات دهنده، پیروی از معصومین و عمل به احکام الهی است و لا غیر. « لا تذهبن بکم المذاهب فوالله لاتنال ولایتنا الا بالورع والاجهاد فى الدنیا ومواساة الاخوان فـى الله , ولیـس من شیعتنا من یظلم الناس. (بحارالانوار، ج78 ص303) مسلکها و مذهبها شما را نبرند، به خدا سـوگند به ولایت ما نتوان رسید جز با پارسایـى وکـوشـش در دنیا، و یارى دادن برادران براى خدا. و کسى که به مردم ستم کند، شیعه ما نیست.»

برخی مداحان و شعرا با احساسات مذهبی مردم بازی کرده و ناخواسته به مردم مجوز گناه می دهند تا در عاشورا یا شب قدر، آن را پاک کند! اما معارف اهل بیت علیهم السلام چیز دیگری می گوید.

حاجب بروجردی استاد محمد حسن حاجب بروجردی ، شاعر معروف به افصح الشعراء قرن چهاردهم هجری در شهر بروجرد دیده به جهان گشود . ایشان از معاصرین و دوست استاد محمد باقر صامت بروجردی بوده است و نوشته اند که با صامت در کسب تجارت شریک بوده است. وی مردی فروتن بود و عمری دراز کرد و در سال ۱۳۶۷ در زادگاهش بروجرد در گذشت. مقبره او در جهان آباد بروجرد قرار دارد.

روزی حاجب بروجردی قصیده ای زیبا در مدح امیر المومنین ، علی (ع) سرود که شاه بیت آن این بود:

حاجب اگر محاسبه حشر با علیست / من ضامنم که هر چه بخواهی گناه کن!

همان شب در عالم رویا مولا علی بن ابیطالب (ع) به خواب ایشان آمده و فرمودند:

اگر چه محاسبه در دست ماست اما اگر اجازه بدهی من بیت آخر شعرت را اصلاح کنم!  

حاجب عرض میکند : یا مولا شعر برای شما و در مدح شماست.

حضرت علی(ع) میفرماید پس بیت آخرت را اینگونه بنویس:

حاجب یقین محاسبه حشر با علیست / شرم از رخ علی کن و کمتر گناه کن …

در نسخه ای دیگر آمده:

مجرم یقین محاسبه حشر با علیست / شرم از رخ علی کن و کمتر گناه کن …

منابع:

1- از کتاب: بهترین شاگرد شیخ (نگاهی به زندگانی شیخ عبدالکریم حامد) - صفحه 113

               خرید اینترنتی + قسمتهایی از متن کتاب

2- وبلاگ مشاهیر و مفاخر و هنرمندان بروجرد

3- دیوان مرحوم محمدحسن حاجب بروجردی

۱ ۰ ۶ نظر ۶۵۹۵ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۶)

هوالحق
سلام اخوی
خوبی؟
دلم برات یه ذره شده بی معرفت. اومدی ایران یه سر به ما بزن.
چشم انتظارم رفیق.
چند تا عکسانو برام به ایمیلم بفرست ببینم پیر شدی یا نه.
یا علی

پاسخ:

۱۱ ارديبهشت ۹۳، ۰۱:۳۹
سلام به برادر گلم
ممنونم. شما چطوری؟
مخلصتم عزیز مایی
منم خیلی دلم برات تنگ شده. حتما اگه اومدم خبر میدم.
پیر هم شدم. عکس میفرستم برات. جسد هم ضمیمه کنم؟ ;-)

سلام پس نتیجه میگیریم از کلام شما که "عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید"

سلام بر شما
من امروز سایت شما رو دیدم و از برخی مطالب استفاده کردم. ممنون از شما. اما به این مطلب که رسیدم نکته ای به ذهنم میرسه: اول اینکه چقدر ما از راه حق دوریم و گناه اطرافمون رو گرفته. اما مراقب باشید که روضه امام حسین رو کم نشمرید هرچند همه قبول داریم که حق الناس نابخشودنی است و توبه حقیقی فقط کارسازه اما روضه کارها بکند.
یا علی

پاسخ:

۱۱ ارديبهشت ۹۳، ۲۱:۰۰
سلام
روضه امام حسین علیه السلام را کم نشمردم. بحث مربوط است به ظرفیت درونی ما و نیت و خلوص ما. اگر روضه را تنور گداخته برای خالص کردن نفس و پالایش گناهان بدانیم، و وارد آن شویم صد در صد نتیجه دارد. اما امکان ندارد گوهری از آن بیرون بیاید که اصلا گوهر نباشد و همان سنگ قبلی باشد . اگر چنین شد قابلیت آن سنگ زیر سوال میرود نه تنور.

ابراهیم حسین پور

۱۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۴:۲۲
یکی از اشکالات برخی از ما شیعه ها اینه که در یک موضوع فقط به یه حدیث استناد می کنیم و از همون یه نتیجه می گیریم در صورتی که یه حدیث در مورد یه موضوع خاص رو باید در کنار همه ی احادیث دیگه قرار داد و یه نتیجه کلی از همشون بدست آورد.
ما احادیث مختلفی داریم که درشون شرایط شیعه بودن و شرایط شفاعت نقل شده ، گاهی اوقات احادیث شیعه بودن رو که می بینیم متوجه میشیم ما با ارفاق هم جز شیعه های معمولی که مورد قبول ائمه هستند قرار نمی گیریم پس سخته که خودمون رو جز مشمولین شفاعت قرار دهیم (جز کرم اهلبیت که ان شا الله شامل حالمون میشه)

منتظر جوابت بودم....گفتم لابد مث چن روز پیش مفقودالاثر شدی.......توبه....هیچی مث عشق به شهادت انسانو ادم نمیکنه....(تجربه کردم که میگم)...شایدم فقط درمورد من اینجوری بوده...ولی عرض چن روز یه ادم دیگه شدم..کارایی رو تونستم کنار بزارم که مرتب واسشون توبه میکردم..و کارایی عادتم شدن که فکرشم نمیکردم روزی بتونم انجامشون بدم.....هی بخودت میگی: اگه اینکارو کنم لیاقت شهادتو از دست میدم و از اینجور چیزا...

پاسخ:

۱۳ ارديبهشت ۹۳، ۰۱:۱۴
سلام
ببخشید جوابتون دیر شد. 
خودم خیلی دوست دارم اما وقتش رو ندارم.

چون بعضی از ما ادما گاها از اینکه انسان های دیگه گناهامونو ببینن بیشتر حساب میبریم تا خدا! اینکه امام عصر رو ناظر ببینیم خیلی رو کنترل رفتارمون تاثیر داره

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها