تأجیل یا تعجیل؟

تأجیل یا تعجیل؟

با عرض تسلیت در سالروز شهادت امام حسن عسکری و التماس دعا از همه در این ایام

در یک جمع جوانان لبنانی بودم و یکی از آنها داشت به لهجه ایرانی بعضی کلمات را ادا می کرد که این نکته به ذهنم رسید و به آنها گفتم می دانید چرا امام زمان ظهور نمی کنند؟ با تعجب و پرسشگرانه نگاهم کردند.
گفتم: برای که کل شیعیان غیر ایرانی تعدادشان در لبنان و عراق و بحرین و دیگر کشورها به ۶ میلیون نمی رسد. آنها می گویند اللهم عجل لولیک الفرج. اما در ایران که اقلا ۷۰ میلیون شیعه دارد می گویند اللهم اجل لولیک الفرج. یعنی با تلفظ غلط ع معنی این کلمه از نزدیک کردن به معنی به تاخیر انداختن تغییر می کند. و اگر بخواهیم ریاضی حساب کنیم دعای ما ۷۰ میلیون در مقابل دعای آن ۶ میلیون برتری دارد! دیدند راست می گویم.
بلی. هرچند گفته اند انما الاعمال بالنیات اما این دلیل نمی شود که ما عامدانه غلط دعا بخوانیم. پس خواهش میکنم از این به بعد با توجه در تلفظ و توجه روحی این دعا را بخوانیم. بسیاری از کلمات معنا و ارزش و اثر خاصی دارند. مثلا بعضی اذکار که حتی اگر معنی آن را هم ندانید اما اگر با توجه قلبی فلان عدد از آن را بخوانید فلان مشکل به اذن خداوند حل خواهد شد.

حجة الاسلام سید کاظم لواسانی می فرمودند نماز خیلی از ماها قبل از اینکه بخواهند پیش خدا ببرند خط می خورد. چرا؟ نیت که درست بود ادای آن درست بود با توجه بود خیلی هم انقلاب معنوی داشتم! برای آنکه به جهت تلفظ غلط دو کلمه، اسم دو شیطان به زبان می آید: ایاک نعبد را به هم می چسبانیم و می شود کنع! کنع و کنس اسم دو شیطان است در لا شریک له هم کَلَه نام شیطان می شود. خب اسم شیطان را سه بار در نماز آورده ایم بدون آنکه توجه کنیم. وقتی مطلب بالا را می نوشتم گفتم نکند سندش مشکوک باشد و یک سرچ کردم و دیدم خیلی ها همین مطلب را تایید کرده اند:
علما تاکید دارند تلفظ درست حروف عربی در نماز را چرا هفت سکت در سوره حمد داریم که عدم رعایتش نام 7 بت در عرب در میاید مثل تعل بعل کنس کنع .. معنی اقامه کردن نماز تا خواندن و قرائت کردن نماز زمین تا اسمان فرقش است

وجمعا 7 مورد در سوره حمد درصورت رعایت نکردن بوجود می آید سید یزدی در عروه آنها چنین گوید :
وهذا ما یقولون : ان فی الحمد سبع کلمات مهملات
وهی : *دلل*(در الحمد) *هرب*(در الحمد لله رب) *کیو*(درمالک یوم) *کنع * (ایاک نعبد) * کنس *(ایاک نستعین) * تع *(انعمت علیهم) *بع*(المغضوب علیهم)
فلذا باید در این موارد دقت بیشتر ملحوظ داشته ومستحسنات قرائی را هر چه بیشتر رعایت کرد.
۱ ۰ ۲ نظر ۵۲۸۰ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۲)

با سلام. تعداد شیعیان بیش از 400 میلیون نفر است، نه 76 میلیون!!!

پاسخ:

۲۶ اسفند ۹۲، ۱۳:۵۱
دیگه بدتر! پس چهارصد میلیون نفر میگن تاجیل! چند میلیون شیعه عرب فقط میگن تعجیل! خدا به خیر کنه

مربی قرآن

۰۱ مهر ۹۳ ، ۱۱:۴۱
بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب «نمازت را درست بخواشن» (آموزش قرائت صحیح نماز، مطابق با فتوای مراجع عظام) ، در راستای همین نیاز نوشته شده است.
اطلاعات بیشتر: http://ketabtalabe.parsiblog.com/


آشنایی اجمالی با کتاب «نمازت را درست بخوان»، (آموزش قرائت صحیح نماز، مطابق با فتوای مراجع عظام)


امام خامنه‌ای - دام ظلّه -: واجب است که همه‌ی ذکرهاى واجب نماز از قبیل قرائت حمد و سوره و غیر آن‌ها به‌ طور صحیح قرائت شود و اگر نمازگزار کیفیّت صحیح تلفّظ کلمات عربى را نمى‏داند، واجب است که یاد بگیرد... (توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 609)


«نمازت را درست بخوان»، نام کتابی است که با روشی کاربردی ، نوین ، آسان و بدون زیاده‌نویسی، به آموزش قرائت صحیح نماز، مطابق با فتوای مراجع عظام می‌ پردازد.

برخی از ویژگی‌های کتاب

در صورتی نماز می‌تواند این همه آثار را به ‌دنبال داشته باشد که با شرایط، و به طور صحیح خوانده شود. یکی از شرایط مهم نماز، «صحیح خواندن الفاظ و ذکرهای آن به عربی» است؛ موضوعی که همه‌ی مراجع معظّم تقلید، یادگیری و عمل به آن ‌را «واجب» می‌دانند؛ امّا متأسفانه بسیاری از نمازگزاران از آن غافل هستند.

کتاب «نمازت را درست بخوان»، بعد از ارزیابی صحّت قرائت تعداد قابل توجّهی از مؤمنان، نوشته شده است. نویسنده در آن می‌کوشد که - با یاری خدا - قواعد صحیح‌خوانی نماز را با روشی ساده، کاربردی و بدون زیاده‌نویسی بیان کند. امید است مکلّفین با فراگیری و عمل به آن، بتوانند نمازی با قرائتِ صحیحِ عربی بخوانند.



آموزش قرائت صحیح نماز

دورنمایی از کتاب «نمازت را درست بخوان»

این کتاب بعد از مباحث مقدماتی در پنج فصل کوتاه، 15 درس، و در 80 صفحه رنگی با قطع رقعی، تجدید چاپ شده است.

مباحث مقدماتی: (چرا نماز را به عربی بخوانیم - قرائت صحیح نماز از نظر مراجع معظّم تقلید).

فصل اول: روخوانی کلمات نماز (مروری بر روخوانی کلمات و اذکار نماز - اشکالات روخوانی کلمات نماز - کشش بیش از حدّ صداهای کوتاه - منظّم و شمرده خواندن اذکار نماز).

فصل دوم: تلفّظ عربی ده حرف ویژه (ح - ع - ص - ط - ذ - ظ - ض - غ - ث - و).

فصل سوم: رعایت چهار قاعده (مدّ - وقف صحیح - ادغام - قرائت مشهور).

فصل چهارم: احکام قرائت (وجوب یادگیری قرائت صحیح نماز در اسرع وقت - کشیدن حرکات کوتاه - تلفّظ حرف «ضاد» به صورت «دال» درشت - رعایت مدّ ضروری (متّصل و لازم) در نماز - وقف به حرکت و وصل به سکون - رعایت ادغام در نماز - نحوه‌ی خواندن کلمات «مالک ، صراط ، کفواً » - قرائت جامع امام جماعت).

فصل پنجم: مباحث پایانی (وسواس در قرائت - تمرین کلی - کارنامه‌ی ارزیابی صحّت قرائت نماز - پرسش نامه جهت برگزاری مسابقه).

رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّیَّتِی رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ (ابراهیم/ 40)

پروردگارا: مرا برپا کننده نماز قرار ده، و از فرزندانم (نیز چنین فرما)، پروردگارا: دعای مرا بپذیر!

پاسخ:

۱ مهر ۹۳، ۱۶:۵۱
خیلی عالی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها