مهاجرت معکوس و بازگشت نیمی از پزشکان

مهاجرت معکوس و بازگشت نیمی از پزشکان

پس از بحران مالی سال ۲۰۱۹ و سپس انفجار بندر بیروت در سال ۲۰۲۰ وضع لبنان رو به وخامت گذاشت. بسیاری از جوانان و تحصیلکردگان دست به مهاجرت زدند خصوصا پزشکان و مهندسان و بانکداران و حتی برخی افراد نظامی.
تا پایان سال ۲۰۱۹ حدود ۳۵۰۰ پزشک مهاجرت کرده بودند. اما اکنون شاهد بازگشت نیمی از آنان به بیمارستان‌های لبنان هستیم.

بر اساس آماری که مرکز الدولیه للمعلومات به سکای نیوز ارائه کرده، از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ حدود ۳۴۰ هزار نفر مهاجرت کردند که پزشکان در صدر آنان قرار دارند.

رییس اتحادیه پزشکان هم با اعلام این مطلب که از پایان سال ۲۰۱۹ به بعد، تعداد ۳۵۰۰ پزشک از لبنان مهاجرت کردند، افزود امروزه حدود ۵۰% آنان بازگشته‌اند.

وی علت را تلاش زیاد این اتحادیه برای تنظیم رابطه بین پزشکان و شرکت‌های بیمه دانست و گفت تلاش‌های زیادی کردیم که موجب شد پزشکان تشویق شوند برگردند. با شرکت‌های بیمه توافق کردیم هر ۳ ماه مطالبات پزشکان را به دلار بپردازند و در ابتدای سال ۲۰۲۴ میزان پرداخت سهم بیمه بر اساس دلار به ۱۰۰% رسید که اولین بار در تاریخ اتحادیه بوده و موجب راحتی پزشکان شده است.
پرونده پزشکان جدا از بیمارستان حساب شده و موجب تسهیل بازگشت حق بیمه به پزشکان شده است.

جهاد سعاده مدیر بیمارستان دولتی رفیق حریری گفت تعداد زیادی از پزشکان بازگشته‌اند که دلیل آن فشار کاری زیاد و ساعت کاری بالا برای پزشکان در کشورهای عربی بوده است. همچنین آنان در آمریکا و اروپا حقوق پایینتری دریافت می‌کردند.

دکتر جورج از یکی از بیمارستان‌های بیروت گفت: علت بازگشت من و خانواده‌ام از بلژیک، ارزش‌هایی بود که برای تربیت فرزند داشتیم و در آنجا وجود نداشت. اتحادیه پزشکان تلاش زیادی برای بازگشت ما داشت و زندگی در غربت آنطور که فکر می‌کنند راحت نیست. هزینه‌ها بسیار زیاد است و با مشلات زیادی روبرو بودیم، آب و هوا بد است و بدتر از همه اینکه وقتی نیاز به کمک داری کسی نیست کمک کند.

یک دکتر بیهوشی از بیمارستانهای طرابلس گفت: غربت مثل از ریشه درآوردن درخت است، کودکانی که در غرب متولد می‌شوند هویت ندارند و دوفرهنگی می‌‍شوند، «خانه» و «کشوری که به آن مهاجرت کرده‌اند».

او تاکید کرد کسی که قصد مهاجرت دارد باید با دقت تمام جوانب آن را بسنجد.

۱ ۰ ۱ نظر ۲۲۷ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱)

همشون برمیگردن


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها