از دلایل محبوبیت حزب الله در لبنان

از دلایل محبوبیت حزب الله در لبنان

از یکی از همکارانم کارت سجاد را امانت گرفتم. کارتی که حزب‌الله به طرفداران و مردم و دوستانش می‌دهد.
به مرکز سجاد در منطقه جاموس در ضاحیه جنوبی رفتم. از آنچه این حزب به مردمش می‌دهد جاخوردم. به ریزترین جزئیات زندگیشان دقت دارد، از لباسشان، تا غذایشان، تا وسایل منزل، تا دارو، تا دیگ غذا و بخاری، تا تنقلات آنها.
برای سه فرزندم لوازم التحریر خریدم و واقعا از قیمت مناسبشان دهانم باز ماند. دفتری که در یکی از لوازم التحریر فروشی های مشهور بیروت ۳ دلار است، اینجا فقط ۲۰ سنت بود.
اما شوک اصلی در دارو بود. دارویی که برای افسردگی ۲۰ دلار میخرم، ۲.۳ دلار بود.
من طرفدار سیاسی آنان نیستم، در جبهه آنها نیستم، حتی شیعه نیستم ، من سنی هستم. اما وقتی می‌بینی چه چیزهایی برای مردم فراهم می‌کند نمی‌توانی به آن احترام نگذاری.
علیرغم تحریم‌ها و فشارهای بین المللی اینطور رسیدگی می‌کند، چه برسد اگر دستش باز باشد، آن وقت عجایب عجیبی می‌دیدیم.
خواستم یکی از کارمندان را امتحان کنم، به یک خانم صندوقدار گفتم من شیعه نیستما،  چند ثانیه اصلا واکنشی نداشت، بعد گفت اقلا یک چهارم اینهایی که در صف هستند شیعه نیستند.
عجیب است که سیاسیون بیروت هیچ سیاستی جز حمله به این جماعت ندارند ،اما خودشان به اهل بیروت چیزی نمی‌دهند جز توییت و بیانیه و جنجال‌های بی ارزش.

 

مطلب فوق ترجمه متنی است که خانم عیتانی نوشته اند. پس از بحران اقتصادی در لبنان، حزب الله با ایجاد تعاونی سجاد در نقاط مختلف لبنان، با حذف واسطه ها و تجار سودجو، موفق شد اجناس مختلف را با هزینه بسیار پایینتر به مردم عرضه کند. برای مدیریت امور، کارتی به نام کارت سجاد برای هر متقاضی تعریف شد که می توانست به تعداد مشخص شده از محصولات مختلف در ماه خرید کند. این غیر از کارت نور است که به کارمندان حزب الله داده می شود و با فروشگاههای مختلف قرارداد داشته و تخفیف می گیرند.

همچنین داروخانه هایی در برخی نقاط کشور دارند که قبلا فقط برای نیروهای خودشان دارو می فروخت، اما برای کمک به وضعیت بحرانی بازار دارو، اکنون به مردم عادی هم داروی ارزان فروخته می شود. داروهای ایرانی، هندی، ترکی، مصری، سوری درحالی به مردم فروخته می شوند که به واسطه حذف مافیای واردات، قیمت آنها بسیار بسیار کمتر از بازار است.

برخی افراد شاید در اثر تبلیغات دشمن بگویند اینها با پول مردم ایران است! هرچند این ادعای ساخته دست صهیونیستها درست نیست، و حزب الله به این کالاها سوبسید نمی دهد، اما فرض کنیم حزب الله با پول ایران (که در اصل برای مبارزه نظامی و تهیه سلاح است) به کمک مردم شتافته؛ اینکه آنها رضایت و رفاه مردمی را موضوع مهمی می دانند و البته برای همه مردم کشور با هر دین و جهت گیری سیاسی تلاش می کنند قابل تقدیر است و از عوامل محبوب تر شدن این حزب در لبنان است.

 

مطلب مرتبط: داروی ایرانی، خواسته مردم لبنان

۱ ۰ ۰ نظر ۸۳۳ بار مشاهده

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها