مصاحبه احمدی نژاد با شبکه لبنانی

مصاحبه احمدی نژاد با شبکه لبنانی

محمود احمدی نژاد در مصاحبه زنده ای با شبکه الجدید لبنان مطالبی را مطرح کرد که واکنش های متفاوتی به همراه داشت. متن خلاصه این مصاحبه را آماده کرده ایم که ترجمه بدون دخل و تصرفی از سخنان ایشان است که مترجم به عربی بیان می کرد. اما جملات توضیحی و تکراری حذف شده و ترجمه کلمه به کلمه نیست.

دکتر احمدی نژاد با اللهم عجل لولیک الفرج سخنانش را شروع کرد و با سلام به مردم لبنان یاد آور دیدارش از لبنان و ابراز احساسات مردم شد.

او در پاسخ به اینکه آیا در انتخابات کاندید می شود گفت هنوز تصمیم نگرفته در انتخابات شرکت کند یا خیر و این موضوع را به زمان خودش واگذار می کند.

در پاسخ به رابطه با امریکا و عربستان گفت اقتصاد خراب شده و مردم فشار زیادی تحمل می کنند. ایران ظرفیتها و ثروتها و معادن زیادی دارد. باید سیاست خارجی را بازبینی و اصلاح کرد. خصوصا در رابطه با خاورمیانه و منطقه خلیج فارس. زمینه دوستی فراهم است.

در رابطه با آمریکا اصل و محور باید عدالت باشد. دو حکومت باید موانع گفتگوی دو ملت را بردارند. تقابل بین ایران و آمریکا برنده ندارد و همه ضرر می کنند.

در پاسخ مجری که تلاش می کرد از ایران در مقابل آمریکا عقب نشینی مطالبه کند گفت اگر یک طرف بخواهد بر دیگری مسلط شود این دیگر گفتگو نیست، جنگ است. احترام به عدالت یعنی حقوق همه ملتها رعایت شود.

در پاسخ به اینکه ایران بمب هسته ای داشته باشد گفت کسانی که بمب هسته ای دارند آیا برنده شدند؟ آیا بمب اتمی آمریکا مشکلات داخلی آن را حل کرد؟ بمبهای اتمی شوروی مانع سقوط آن شد؟ سلاح باید کنار گذاشته شود. اگر هزینه این تسلیحات خرج دوستی شود آیا مشکلی در دنیا باقی خواهد ماند؟ تا کی باید ثروت ملتها بدست کسانی که به سلطه علاقه دارند چپاول شود؟ قطعا صاحبان کارخانه های سلاح و زرادخانه های اتمی و مستکبرین با این فکر مخالفند. چون سود زیادی از فروش اسلحه بدست می آورند.
غنی سازی ارتباط مستقیمی به بمب اتم ندارد. انرژی اتمی کاربرد صلح آمیز دارد در تشخیص بیماری ها و کشاورزی و صنعت و تولید انرژی و کاهش آلودگی محیط زیست کاربرد دارد. همه کشورها به انرژی برق اتمی نیاز دارند، بمب اتم بد است.

مجری گفت ایران با اعراب خلیج ع.ر.ب.ی در جنگ ناپیدا است و شما نامه ای به ولیعهد عربستان نوشتید که خود را برادر وی خواندید. پیام شما چیست؟
من به او دیگران نامه نوشتم و خواستار برادری و پایان جنگ شدم.

- اگر شما رییس جمهور بودید موافق ورود ایران در جنگ یمن بودید؟
شاید طور دیگری در منطقه عمل می کردیم که جنگ پیش نیاید. ملتهای منطقه با هم مشکلی ندارند جنگها از دخالتهای بیگانه متاثر است که می خواهند بر ثروت نفت مسلط شوند و اسلحه بفروشند. همه باید تلاش کنند تا این جنگ نابودگر متوقف شود.

- آیا ولیعهد پاسخ نامه را داد گفت ضرورتی به پاسخ نیست! من وظیفه انسانی ام را انجام دادم.

- آیا مخالف بمباران عربستان توسط یمنی ها هستید یا خیر؟
من پاسخ دادم مخالفت اصل جنگ هستم. جنگ یعنی این میزنه اون هم میزنه.

در پاسخ به عادی سازی رابطه با اسراییل توسط برخی کشورهای خلیجی گفت: اگر اینکار برای مصلحت فلسطین بوده، تاثیری ندارد. اول اینکه بیش از ۱۸۰ کشور از جمله کشورهای دارای حق وتو همه با رژیم صهیونیستی رابطه دارند اما قضیه حل نشده. دوم اینکه قضیه فلسطین قضیه سرزمین فلسطین است که اشغال شده و حق انتخاب آینده یک ملت سلب شده و موضوع مهاجران هم هست. این موضوع در خلیج فارس و نیویورک حل نمی شود. باید در داخل سرزمینهای فلسطن حل شود. کشورهای خلیج فارس طرف نزاع نبوده اند.

- شما در سفر به لبنان گفتید اسراییل باید نابود شود.
اختیار ملت فلسطین باید به دست خودش باشد

-آیا در صورت حل این موضوع با اسراییل مذاکره می کنید؟
بگذارید اول ملت فلسطین به حقوقش برسد بعد همه مسائل عوض می شود.

-نامه شما به بایدن چه بود؟
هر جا جنگ هست دستی دارند، در ربودن ثروت ملتها از طریق دلار نقش دارند. در امور کشورها و ملتها دخالت دارند. در نامه ام به این نقش اشاره کرده و دعوت کردم تغییر جدی دهند و تعامل کنند و بگذارند کل ملتها در اداره جهان نقش داشته باشند. نامه ها منتشر شده است. اوباما فرصتهای خوبی داشت اما لابی پشت پرده نگذاشتند. ترامپ هم فرصتهایی داشت که استفاده نکرد. اظهار امیدواری کردم که بایدن از این فرصت استفاده کند و به فکر مصالح مردم باشد.

- بین توسعه منطقه ای ایران و برداشتن تحریمها کدام را انتخاب میکنید؟
سخن من واضح است و برای همه است صلح و دوستی باید برای همه باشد سلطه ورزی برای همه ممنوع است. رقابت بین آمریکا و ایران در سطح جهان و رقابتهای کشورهای منطقه برنده ای ندارد و به ضرر همه است. همه باید حق تعیین سرنوشت و حق هر کشور برای آن محفوظ باشد. من می خواهم دنیایی را بازآفرینی کنم که همه روابط انسانی باشد. نباید کسی به دنبال ربودن ثروتهای دیگران باشد.

- نامه تندی به رییس پوتین نوشته و او را از ریاست مادام العمر نهی کردید. چرا و چطور همزمان با سفر رییس مجلس به مسکو بود؟
این نامه ۱۰ ماه قبل نوشته شده بود. وقتی به تغییر قانون اساسی اقدام کرد. این نامه دوستانه و برادرانه بود. تند نبود. الان هم دوباره توصیه می کنم رای مردم روسیه را محترم بشمارد و وقتی اعتراضات بالا می گیرد نظرش را تغییر دهد.

-پس خود شما چرا در ۸۸ با شدت با اعتراضات برخورد کردید؟
برخی این حرف را زدند چون ایران و ساختار حکومت در ایران را نمی شناسند. ملت به خیابان نیامدند. عده ای آمدند و آرام اعتراض کردند و مسئولین توضیح دادند و این تمام شد! اما عده اندکی اغتشاش کردند آتش افروزی کردند درگیر شدند نابود کردند شلیک کردند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

- آیا شما با حصر کروبی و موسوی موافقید؟
من از روز اول هم خواستم و دنبال کردم اما دستگاه قضایی از قوه مجریه جداست. من برای هیچ کسی حصر نمی خواهم و بارها گفته ام. در دوران من منتقدین و حتی کسانی که از انتقاد فراتر رفتند در حصر قرار نگرفتند.

- در انتهای دوران شما و آغاز اعتراضات در سوریه گفته شد شما موافق سقوط بشار اسد هستید. آیا شما با اعتراضات همراه بودید خصوصا که موافق حق ملتها در اعتراض هستید و مخالف بقای مستمر هر حاکمی در راس حکومت هستید؟
من با شما هم نظرم. در تمام کشورها ملتها صاحب حق هستند و اگر اختلافی بود تنها راه، نظر ملت است. ملتها صاحب کشور هستند. الان به آمریکا بنگرید اختلافات شدیدی وجود دارد. چرا سلاح بر میدارند و مردم را با سنگ می زنند؟ هرچه رای مردم بود همه بپذیرند. ما از دنیای دو قطبی سرمایه داری و کمونیسم خارج شدیم امروز باید به سمت زندگی انسانی برویم. همه انسانها با هم مساوی اند.

- اما امروز همه فهمیده اند آنچه رخ داد توطئه بود نه اعتراضات مردمی
در همین موضوع هم باید نظر مردم را دید! هرچه مردم بگویند. راه حل روشن است.

- اما امروز حل در خارج سوریه است مثلا روسیه. آیا موافق بقای اسد هستید یا دولت انتقالی بنا بر اجرای قطعنامه ۲۲۵۴؟
من نباید در امور ملت سوریه دخالت کنم من باید ببینم ملت سوریه چه تصمیم میگیرد بقیه باید قبول کنند.

- پیام شما به سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله چیست؟ خصوصا که ما هنوز نتوانسته ایم بعد از انفجار، دولت تشکیل دهیم.
بله متاسفانه حادثه دردناکی بود و بسیاری از مردم کشته شدند. مردم عزیز و مظلوم لبنان ملتی فرهیخته است و دوستی و صلح را دوست دارد. در آن دیدار از نزدیک صمیمیت مردم با یکدیگر را از نزدیک دیدم. من امیدوارم دولت در اسرع وقت تشکیل شود. من در موقعیتی نیستم که به ملت لبنان توصیه ای کنم به عنوان برادر کوچکتر به همه طوایف و جریانها و شخصیتهای سیاسی میگویم همه با کمک هم باید لبنان را با دوستی اداره کنند و همه باید مشارکت کنند. من با شخصیتهای مختلف دیدار کردم. همه باید کمک کنند تا لبنان را بسازند. لبنان دشمنان بزرگی دارد که به دنبال نابودی و سلطه بر آن هستند.

- برخی مسئولیت دوری کشورهای عربی و بایکوت لبنان را شعارهای مخالف آل سعود می دانند. آیا حزب الله را به عقب نشینی از دشمنی با عربستان و نظام آل سعود فرا می خوانید؟
من از همه می خواهم از لبنان از عربستان، این اختلافات به نفع کسی نیست. به مرحوم ملک عبدالله گفتم اینها همه فرزندان شما هستند. اختلافها و سلایق سیاسی نباید موجب دوری و انزوا و جنگ شود. لبنان اکنون محاصره است و دشمنان منتظر فرصتی برای حمله هستند. با مرحوم ملک عبدالله هم عقیده بودیم که قدرتهای بزرگ دوست ما نیستند. منطقه را با همکاری و احترام و دوستی باید مدیریت کنیم.

- شما میگویید ملتها باید با هم گفتگو کنند اما شعار این شد که در سوریه بجنگیم و همه به سوریه رفتند. از جمله حزب الله. آیا ورود حزب الله به جنگ سوریه و ایستادن در کنار نظام سوریه غلط بود؟
نظرم در مسائل منطقه و سوریه واضح بوده الان هم همین است. معتقدم و راهی جز این نیست. هر راه دیگری به شکست می انجامد و نتیجه مثبتی ندارد.
- برخی می گویند حزب الله در مقاومت پیروز شد اما در ورود به دولت خراب کرد.  نظر شما چیست؟
این هم مثل پاسخ سوال قبل است. باید از ملتها سوال کرد. من چه بگویم.

- آیا باید در مقاومت می ماند و در سیاست وارد نمی شد؟
 بله می تواند اینطور باشد.

- در سایت خودتان گفتید یکی از شخصیتها دست فرخ دیبا را بوسید. منظور از مطرح کردن آن چه بود؟
سخنانم کاملا واضح است می توانید به سایت مراجعه کرده و ببینید. روشن بود. برای مردم ایران بود.
(در اینجا به نظر می آید مشکلی در ترجمه یا صدا بوجود آمده و دقایقی پاسخی داده نشد)

- اشاره شما به فرح دیبا اعتراضی به تصمیمهای کشور بود خصوصا که مخالف حجاب اجباری بودید؟
(مترجم الزام به حجاب را به افراطی گری ترجمه کرد)
موضوع برای ملت ایران بود و آنها منظور مرا فهمیدند!

- آیا ایران به توقف تسلیح حزب الله فرامی خوانید؟ چون عده ای میگویند ما خومان تحریمیم و به حزب الله کمک می کنیم.
به این سوال در سوالهای قبل پاسخ دادم!

- در مورد موضوع کرونا به دولت روحانی اعتراض داشتید خصوصا تعداد زیاد بیماران و فوتی ها.
شما می دانید کرونا ویروس است و در آزمایشگاه ها ساخته شده و بشریت را تهدید می کند. بسیاری از معادلات سیاسی و اقتصادی متزلزل شده. ملت معتقد است مدیریت کرونا موفق نبوده.

- اگر توانستید واکسن بگیرید آیا فایزر آمریکایی میگیرید؟
طبیعی است هر کسی که مسئول است باید تمام تلاشش را  برای سلامتی ملت بکار بگیرد. آزمایشگاه های ایران این سوال را پاسخ دهند. من نمی توانم نظر بدهم کدام یک بهتر است.

- شما در تویتر فعالید. چرا سایتهای شبکه های اجتماعی برای مردم ممنوع است اما مسئولین می توانند؟
(باز هم مترجم بد ترجمه کرد و گفت آیا در شرایط فعلی برخی از فضاها را براتون بستند یا نه!)
الان مشکلاتی وجود دارد اما این در ارتباطات مردم تاثیر ندارد و مردم هنوز از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند اما هزینه اش بیشتر می شود. باید فیلترشکن استفاده کنند. من این فضاها را نبستم.

- در مورد توجه به شرق آیا نظر این است که ایران به سمت چین رود و آمریکا نتواند کاری بکند؟
این تقسیمها انسانی نیست جغرافی است. همه بشر باید با هم رابطه داشته باشند. ملتها با هم رابطه داشته باشند. باید همه موانع رابطه را حذف کنیم. هر عاملی که بین ملتها وجود دارد باید حذف شود. شما ببینید، الان خود لبنان شرق ایران است یا غرب؟

-  امروز احمدی نژادی را می بینیم مسالمت آمیز و صلح جو و رییس جمهور سابق که خواستار بازنگری تمام مراحل پیشین است. کدام بهتر است؟
انسان در طی زمان تغییر می کند تکامل پیدا می کند منم مثل بقیه. من از شما می پرسم اگر امروز لبنان مورد حمله قرار بگیرد چطور با آن سخن می گویید؟ اگر بخواهند حق لبنان را بگیرند چطور برخورد می کنید؟ تسلیم می شوید؟ یا محکم برخورد می کنید؟ ما در شرایطی بودیم که نمی خواستیم حق ملت ایران ضایع شود از آن دفاع می کردیم. قطعا انسان وقتی بزرگتر می شود قوای عقلی اش رشد کرده و بزرگ می شود و وسیع تر میشود امیدوارم من هم تکامل داشته باشم. در هر حال من همه انسانها را دوست دارم. حتی اگر دشمنم باشد. ما مخالف اعمال غیر انسانی هستیم. مخالف ظلم و حمله و اشغال و زورگویی هستیم. با انسانها کاری نداریم.

ترجمه لیبانیران - کپی بدون ذکر منبع دزدی و قابل پیگرد است©

فیلم کامل در یوتیوب

۰ ۰ ۴ نظر ۱۷۰۰ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۴)

با تشکر از کربلایی محمود بابت ترجمه و اطلاع رسانی. 

در مجموع مواضع مثبت و منفی در حرفهای دکتر احمدی نژاد دیدم. ایشان بدانند که هر حرفی که باعث تضعیف مقاومت بویژه حزب الله شود، خیانت به خون سیصد هزار شهید انقلاب اسلامی ایران و دهها هزار شهید لبنانی مقاومت است. با قیام مهدی موعود هم در تضاد است. اسرائیل شرمطلق است و گفتگو و مذاکره و تعامل با آن حرام است . هیچگاه مواضع لابی صهیون و آمریکای جهان خوار تغییر نخواهد کرد.


بزرگوار در مورد اینترنت و فیلترینگ در لبنان هم ممنون میشوم یک صحبتی کنید که آیا اونجا سایتها بسته است و فیلترینگ شدید مثل ایران دارد یا سایتهایی مثل یوتیوب و.. باز هستند کلا  وضع فیلترینگ در لبنان به چه شکل هست آیا نیاز به پراکسی خواهد بود؟ تلگرام  و  سایر شبکه های ارتباطی باز هستند  یا نه؟ در صورت سفر نیاز هست که فیلترشکن خاصی اونجا استعمال شود یا نه 

 با تشکر

پاسخ:

۱۶ اسفند ۹۹، ۲۱:۰۶
اینترنت در لبنان فیلتر نیست و فقط برخی سایتهای اسراییلی فیلتر است.

الان احمدی نژاد حداقل 25 میلیون رای رو در ایران دارد  و اکثر مردم میخان ایشون برگرده ولی عده ای دنبال این هستند که با  تهمت و بهانه زدن ایشون را د صلاحیت کنند عمدتا  جریان موسوم به اصولگرا  که امام خمینی بهشون گفت شما توان اداره یک نانوایی را هم ندارید دنبال اینه که با  بهانه اودن مانع از این بشود که احمدی نژاد تایید صلاحیت شود طبیعی است که جریان شکست خوده اصلاخات هم دنبال رد صلاحیت این بزرگوار است.

کلا  متاسفانه تهمت زدن و رد صلاحیت کردن افراد به بهانه های مختلف از  خصلت های اصولگرایان است


بله دیگه این هم یه نظره،

البته فقط نظره


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها