خرید و فروش ماشین در لبنان

خرید و فروش ماشین در لبنان

هر ایرانی که به لبنان می آید، اولین چیزی که توجهش را جلب می کند انواع خودروهای روز دنیا در لبنان است. آنها فکر می‌کنند لبنانی ها بسیار ثروتمندند که اینقدر خودروی خوب در کشورشان هست. در گزارش زیر با ما باشید تا نگاه دقیقی به موضوع خودرو در لبنان بیاندازیم.

لبنان کشور کوچکی با حدود 5 میلیون نفر جمعیت است که البته با افزودن پناهجویان سوریه و فلسطینی ها این عدد بیشتر می‌شود. امروزه در این کشور حدود 2 میلیون خودرو وجود دارد. اولین بار که به لبنان رفتم، دهه 90 میلادی بود و خیابانها پر بود از بنزهای دهه هشتاد و 90 که آن روزگار جدید محسوب می شدند. حتی تاکسی‌ها بنز بودند! بعدا سلیقه مردم و بازار لبنان تغییر کرد و خودروهای ژاپنی بیشتر شدند و بعد هم در دهه‌های اخیر، کیا خود را حسابی بالا کشید.

لبنان یک کشور آزاد است و هر نوع خودرو از سراسر جهان در آن پیدا می شود، خودروهای فرانسوی مثل رنو و پژو، آمریکایی مثل فورد و جی‌ام‌سی، سوئدی مثل ساب و وولوو وسوبارو و سیات، آلمانی مثل آئودی و بنز و بی‌ام‌و، حتی ایرانی مثل سایپا. این موضوع از لحاظ احساس آزادی شهروندان و گزینه‌های مناسب جهت انتخاب، بسیار خوب است اما از لحاظ تعمیرات و پیدا کردن قطعه، پدر آدم را در می‌آورد. گاهی حتی نمایندگی هم آن قطعه را ندارند و باید سفارش بدهند تا از کشور دیگری ارسال شود. برخلاف ایران که تنها چند مدل محدود از تولید یک کمپانی وارد می‌شود، در لبنان تمام مدل‌ها موجود است و حتی هر سال که یک مدل خودرو تغییراتی می‌کند، خودروی جدیدتر هم وارد می‌شود و عملا شما مثلا برای یک نیسان ماکسیما مدل‌های مختلف و قطعات مختلف دارید. پس شما برای خرید مثلا چراغ یا آینه ماشین خود، باید سال تولید آن را هم به فروشنده بگویید چون تولید 2007 با 2017 متفاوت است.

در لبنان هر کسی می‌تواند از خارج خودرو وارد کند و گمرک و مالیات و هزینه‌های آن را بدهد. افراد معلول هم می‌توانند هر پنج سال یکبار، یک خودرو بدون پرداخت گمرک وارد کنند. واردات خودروهای دست دوم قدیمی‌تر از 8 سال ممنوع است.

شرکت‌های وارد کننده خودرو در لبنان معدود و محدود هستند و شرکتهای عمدتا مسیحی، انحصار واردات چندین نوع خودرو را در اختیار دارند. مثلا واردات نیسان، اینفینیتی، جی‌ام‌سی، لوتوس، پژو، لادا، داتسون در اختیار شرکت ریمکو است. برای همین بود وقتی ایران خودرو پژوی صندوقدار را که طراحی انحصاری ایران بود به لبنان صادر کرد، مجبور بود فقط به این شرکت بفروشد.

واردات خودرو بجز هزینه حمل دریایی، شامل گمرک و مالیاتهای مختلف است. گمرک با توجه به هزینه خرید و حمل گرفته می‌شود (خودروهای زیر 20 میلیون لیره، 500 هزار لیره، بالای 20 میلیون، 5% از مبلغ خودرو) حدود یک سوم قیمت، باید به عنوان عوارض استفاده داخلی پرداخت شود، مالیات بر ارزش افزوده هم روی همه اینها پرداخت می‌شود. در نهایت خودرویی با قیمت 10 هزار دلار، حدود 4776 دلار گمرک و مالیات دارد. این جدا از ثبت خودرو و بیمه اجباری و معاینه فنی و مالیات سالیانه خودرو است.

بازار خودروی دست دوم در لبنان مورد اقبال عموم است. در این بازار بهترین ماشینهای بنز و بی‌ام‌و پورشه و غیره را می‌توانید با قیمتهای مناسب بخرید. خودروها هر سال که از تولیدشان بگذرد ارزانتر می‌شوند لذا می‌بینید کسی سوار خودروی لاکچری است اما به جای 60 هزار دلار مثلا ده پانزده هزار پرداخت کرده است. یکی از دلایل اقبال به خودروی دست دوم، مالیات سالیانه سنگینی است که از خودروهای نو می‌گیرند. در لبنان طبق یک جدول، بر اساس قدرت موتور و سال تولید، میزان مالیات سالیانه مشخص می‌شود. هرچه قدرت بیشتر باشد مالیات بیشتر و هرچه خودرو نو تر باشد هم مالیات بیشتری گرفته می‌شود.

قیمت رسمی دلار در لبنان 1515 لیره است که سی چهل سال با همین قیمت ثابت بود اما مدتی است پس از فشارهای آمریکا، سقوط شدیدی داشته و امروز هر دلار حدود 8 هزار لیره است. یعنی برای تبدیل قیمتهای فوق باید آنها را تقسیم بر 8 هزار کرده تا معادل دلاری آن بدست آید.

تحولات اقتصادی امسال و افزایش ناگهانی و بی‌سابقه قیمت ارز در لبنان، و مشکلاتی که بانکها به خواست آمریکا برای مردم ایجاد کردند و اجازه برداشت از حساب را به آنها نمی‌دهند و قطع وام بانکی که قبلا به دلار بود، بازار خودرو دستخوش تغییرات شدیدی شد. خرید خودروی نو بشدت کاهش یافت که مثلا کل خرید خودروهای نو در یک ماه به حدود 400 عدد و كمتر کاهش یافت. قیمت خودروی دست دوم هم کاهش یافت، برخی فروشندگان فقط به دلار قبول می‌کنند و برخی با لیره لبنان، چون نیاز دارد برای جلوگیری از سوختن سرمایه و برای ارتزاق و هزینه‌های زندگی، با ضرر بفروشد.

۰ ۰ ۲ نظر ۲۲۲۹ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۲)

مهدی دهنشین

۱۹ مهر ۹۹ ، ۱۵:۲۸

سلام هر جا امریکا و نیروی غربگدا هست اوضاع همینه گرانی تورم نابسامانی کمبود و مشکلات فراوان 


نتیجه گیری

مملکت دست آمریکا و غربه ظاهراً

درست غیر مستقیم ولی هستن ،شدید هم هستن

اگر نوکر نباشی میذارنت کنار،منطقیه نه؟


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها