سید عبداللطیف الامین، شهید مقاومت و روشنگری

سید عبداللطیف الامین، شهید مقاومت و روشنگری

علمای زیادی در لبنان هستند که شاید اسمشان را هم نشنیده باشید اما از عوامل تشکیل جامعه مقاوم و مومن در لبنان و حامی انقلاب اسلامی ایران هستند.
شهید سید عبداللطیف الامین یکی از روحانیون خاندان امین در لبنان بود که در 1948 در شقرا به دنیا آمد. پدرش سید جواد که از علمای مطرح جبل عامل بود به نجف رفت و در آن جا به تحصیل و تدریس در حوزه مشغول شد.
سید جواد در حال سفر پیاده به کربلا در میانه راه و هنگام نماز از دنیا رفت و سید عبداللطیف در 13 سالگی زیر نظر برادر بزرگترش قرار گرفت و به درس خود ادامه داد. سپس مدرسه را ترک کرد و به حوزه رفت.
هوش و ذکاوت وی در تحصیل علوم حوزوی مورد توجه مرجع بزرگ آیت الله خویی قرار گرفت و در سال 1978 به وی وکالت داد.
حمله رژیم صهیونیستی در آن سالها وی را بر آن داشت که به میهن بازگردد و در کنار مردم باشد. او ابتدا به زادگاه خود رفت سپس برای تبلیغ و خدمت به مردم به روستای صوانه در همان منطقه کوچ کرد.
سید عبداللطیف در آنجا به حل مشکلات مردم و راهنمایی آنها می پرداخت و در توسعه مدرسه و کشاورزی و درختکاری و تولید کمک می کرد. همچنین یک جمعیت خیریه برای امور تربیتی و اجتماعی و فرهنگی تاسیس کرد تا به فقرا کمک نماید.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران سید عبداللطیف به تمجید از آن می پرداخت و سخنرانی های وی علیه اشغالگران موجب عصبانیت آنها شد. او در سخنرانی هایش می گفت آنان را هرجا هستند بکشید، این یهودیان بندگان دنیا هستند، آنان از ترس مرگ می میرند. ای فرزندان جبل عامل نهراسید، آنها ترس هستند در لباس بشر.
اشغالگران وی را زندانی کردند تا جلوی فعالیت و تاثیرش را بگیرند. اما با صلابت و پایمردی وی در زندان و تشکیل اعتراضات و تظاهرات مردمی علیه دشمن، زندانی کردن وی را بی فایده دیدند.
یک شب پس از بازگشت سید از مسجد، با سنگ به در زدند و وقتی بیرون آمد تا در را باز کند، مزدوران رژیم صهیونیستی در پناه سربازان و هلیکوپتر اشغالگران وی را به رگبار بستند. او در 25 صفر 1405 ه.ق به شهادت رسید.
مقاومت بعدها، مزدور مزبور را بازداشت و اعدام کرد و انتقام خون این سید شهید را گرفت.

۰ ۰ ۱ نظر ۹۶۷ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱)

سلام 

لطفا راجع به شهید حسان اللقیس هم بگید 

سپاس از پیگیری تون :)

پاسخ:

۲۷ خرداد ۹۹، ۱۱:۰۶
سلام. ایشون یک مهندس و نیروی فنی در مقاومت بود که توسط دشمن ترور شد. اطلاعات شخصی ندارم. کتاب عقل درخشان آقای داوود آبادی هست مطالعه بفرمایید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها