بررسی علل موفقیت ایران در مقابله با کرونا

بررسی علل موفقیت ایران در مقابله با کرونا

اینکه چرا ایران بهتر از دیگر کشورها توانسته با جنگ جهانی کرونا روبرو شود و مدیریت داشته باشد دلایل مختلفی دارد و هر جا هم کاستی هست زیر سر مهره های غربگرا است که چشم نه به دست غرب، بلکه به کف پای غرب دوخته اند!

از لحاظ فلسفی و فکری

نظام ما هنوز علیرغم تلاش وافر دلدادگان غرب و خودتحقیری های آنان همچنان نظامی اسلامی است و هدف آن، رشد و تعالی انسان در مسیر زندگی این دنیا و توجه داشتن به قبر و قیامت است، نه چاپیدن مردم به روشی که یهودیان از قدیم داشتند و ثروت اندوزی می کردند. در نظام های غربی سرمایه داران با ظاهری بسیار شیک و با کلاس، بدون هیچ رحمی حاضرند اعضای خانواده خود را هم قربانی اهداف شوم خود کنند. پس نظام ما هرچند ممکن است به اندازه کشورهای دیگر برای این دنیای مردمش برنامه و نقشه نداشته و به رفاه آنها توجه نداشته باشد اما برای نابودی و قتل آنها توطئه هم ندارد.

از لحاظ عملیاتی

ایران کشوری است که چون فرمانبردار نظام سلطه نماند، ۴۰ سال زیر سخت ترین تحریمهای جهانی قرار گرفته و محاصره شده است. به همین سبب در بحران های جهانی، مثل دیگر کشورها دستخوش بحران نمی شود. نمونه این موضوع در بحران جهانی اقتصاد که منشا آن آمریکا بود رخ داد. در آمریکا به علت آنکه وام به راحتی واگذار می شود، تعداد وام گیرندگان خرید منزل بسیار زیاد شد. چرخ اقتصاد تندتر چرخید تا بخش ساخت و ساز و تهیه مصالح ساختمانی و بخشهای مرتبط بتوانند جوابگوی نیاز به ساخت و ساز باشند. اما مردم در بازپرداخت وام به مشکل خوردند و وام را ول کردند. کلی منزلِ ساخته شده و ساخته نشده روی دست بانکها ماند و شرکتهای ساختمانی زیادی که بیکار شدند. بحرانی بوجود آمد که به علت ارتباط به هم پیوسته اقتصاد جهان با دلار، به همه کشورهای دیگر منتقل شد بجز کشورهایی با اقتصاد جزیره ای مثل ایران.
کشور ما هرگز با افت و بحرانی که دیگر کشورها تجربه کردند مواجه نشد و برای همین هنوز خیلی از مردم نمی دانند اساسا در آمریکا و جهان چه اتفاقی افتاد.
از طرف دیگر کشور ما همیشه مورد تهدید نظامی رژیم های تمامیت خواه قرار داشته و برای مقابله، آماده بوده و برنامه و نقشه و استراتژی دارد. هرچند در زندگی روزمره نمی دیدیم که چه امکاناتی در دست ارتش و سپاه است و در سربازی شاید یک جاروی درست و حسابی هم به ما نمی دادند اما این کار از روی برنامه و برای جلوگیری از اسراف و اتلاف بیت المال بود. لذا به هنگام ضرورت، می بینیم ارتش و سپاه با امکانات فوق العاده و عالی به کمک می آیند که تصور آن را هم نمی کردیم.
به راه اندازی بیمارستانها توسط ارتش در تنها چند روز، در حالی صورت می گیرد که کشورهای غربی و آمریکا علنا دستشان را بالا گرفته اند و می گویند نمی توانیم به همه مردم خدمات دهیم.
از اول این ماجرا چند بار تاکید کردم که خواهید دید ایران بهتر از دیگر کشورها بحران را مدیریت خواهد کرد و سربلند بیرون خواهد آمد. باز هم تاکید می کنم و می گویم نگاه به کاستی ها و مشکلاتی نکنید که عامل آن، خود فروخته ها و خود کم پندارها و شیفتگان غرب هستند که دنباله روی دستورات و توصیه های آنها هستند. هر جا با اتکا به دانش و قدرت خودمان پیش رفته ایم موفق تر بوده ایم و هراس دشمن هم از همین است، آنها از خلاقیت و هوش و قدرت ایرانی می ترسند، نه از نوع حکومت یا جریان های سیاسی ما. مردم ما هم نشان داده اند روحیه همکاری و مشارکت بالایی دارند. در کدام کشور نهادهای مدنی و NGO ها که اساسا برای جلب مشارکت مدنی و اجتماعی تاسیس شده بودند را می بینید که در حال ضدعفونی و کمک رسانی به شهروندان باشند؟در کدام کشور می بینید مادرِ خانه نیمه شب به ضدعفونی کردن خودپرداز اقدام کند تا هموطنانش بیمار نشوند؟ از این روست که می گویم در ایران مدیریت این بحران بهتر از همه جهان خواهد بود، که بیشتر به خاطر روحیه مردمی است، نه صرفا به خاطر وجود نظام و سیستم حکومتی. در سیستم کشورهای دیگر تا شما حقوق کافی و اضافه کار و مواد بهداشتی و لوازم طبی داشته باشید، نیروی شما کار می کند، اگر نباشد، یا خللی بوجود آید، خدانگهدار. سیستم فرو می پاشد.
راز موفقیت چین هم همکاری مردمی با توصیه ها و دستورالعمل های بهداشتی دولت بود و قدرت مدیریتی نظام چین که توانسته یک میلیارد و خرده ای انسان را مدیریت کند، غذا دهد، کار بدهد، آموزش دهد و تولیدات آنها را صادر کند، نظامی که توانست در این مدت، با برنامه دقیق، استفاده مناسب از امکانات و زیرساختهای داخلی، اوضاع را کنترل کند و با انتشار بیماری مقابله کند.
امیدوارم انقلابیون ایران بتوانند دولت را به سمتی بکشانند که با تکیه بر توان داخلی و مردمی و روحیه اسلامی و جهادی اوضاع را مدیریت کند نه تقلید ناقص از کشورهایی که در کار خود زاییده اند.

محمود علوی

۰ ۰ ۱ نظر ۱۳۸۳ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱)

من خودم شاهدم ک مردم و بسیجی ها ونظامی ها چقد کار کردن والبته مسئولین نه همه جا اما کار کردن یک عده ای همیشه می نالن مهم نیست مهم لین همه لفکر رفع این بحران هستن ب حول قوه الهی


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها