تلاش ناکام فرانسه برای انفجار سفارت ایران در بیروت

تلاش ناکام فرانسه برای انفجار سفارت ایران در بیروت

فرانسه مهد دموکراسی و آزدای و حقوق بشر تلاش کرده بود سفارت ایران را منفجر کند.

فرانسه در پی انفجار مقر نیروهایش در بیروت بدون در دست داشتن دلیل و سندی، ایران را عامل آن دانسته و تلاش کرده بود سفارت ایران را منفجر کند.

در پی این اقدام تروریستی کاردار سفارت فرانسه در تهران به وزارت امور خارجه احضار و یادداشت اعتراضیه ای تسلیم وی شد. در بخشی از این یادداشت اعتراضی آمده است : نیمه شب گذشته سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت بر خلاف موازین بین المللی هدف توطئه های ضد انسانی نیروهای فرانسوی مستقر در لبنان واقع شد. ساعت یک بامداد نیروهای فرانسوی جیبی حامل 500 کیلو مواد منفجره را در کنار سفارت ایران در منطقه جناح بیروت پارک نموده و با چادری با آرم صلیب سرخ روی آن را پوشاندند. با هوشیاری و ممانعت نگهبانان سفارت ایران نیروهای فرانسوی جیب حامل مواد منفجره را رها کرده و از فاصله 100 متری با موشک به قصد انفجار سفارت آنرا مورد هدف قرار دادند که با امداد پروردگار انفجار صورت نگرفت و این اقدام تروریستی عقیم ماند (اطلاعات،17 آبان 62 ، ص3)

چند سال پیش روزنامه لبنانی السفیر نوشت: سازمان اطلاعات خارجی فرانسه تصمیم داشته است که درسال 1983 سفارت ایران در بیروت را با استفاده از یک ماشین بمب گذاری شده و شلیک موشک منفجر کند که این اقدام آنها ناکام مانده است. «پیر لاکوست» که در سالهای 1982 تا 1985 ریاست دستگاه جاسوسی خارجی فرانسه (DGSE) را برعهده داشته ، اعتراف کرده که قصد داشته است با همکاری گسترده با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) سفارت ایران در لبنان را منفجر کند. فرانسه براساس گمان های باطل خود مدعی بوده است که ایران مسئول انفجار مقر فرماندهی سربازان فرانسوی در بیروت در 23 اکتبر سال 1983 میلادی که منجر به کشته شدن 58 سرباز شد، بوده است، در حالیکه این عملیات توسط جهاد اسلامی که مقر فرماندهی نیروهای آمریکایی در بیروت را همان سال منفجر کرده بودند، صورت گرفته بود. السفیر نوشت: لاکوست از موساد و سیا برای شناسایی عاملان این عملیات و همچنین مشارکت آنها در عملیات متقابل در بیروت کمک خواسته بود اما اطلاعات نادرستی نیز دریافت کرده بود. همزمان با انتشار این خبر رسانه های لبنان نوشتند: "بوب وودوارد" سر دبیر واشنگتن پست در کتاب خود با عنوان (حجاب) که در سال 1987 میلادی منتشر شده، آورده است که "کیسی" رییس سازمان اطلاعات مرکز وقت آمریکا (سیا) خواستار ترور سید محمد حسین فضل الله مرجع شیعی لبنانی به عنوان رهبر معنوی حزب الله شده بود. کیسی پس از آنکه با مخالفت کنگره آمریکا مواجه شد؛ دست به دامن پادشاه یکی از کشورهای عربی شد و وی نیز با پرداخت 3 میلیون دلار برای انجام این امر موافقت کرد. پس از آن مزدوری انگلیسی با منفجر کردن یک ماشین بمب گذاری شده مقابل منزل آقای فضل الله باعث کشته و زخمی شدن 80 شهروند بی گناه لبنانی شد اما به سید محمد حسین فضل الله آسیبی نرسید. در سال 1983 میلادی و همزمان مقر فرماندهی نیروهای فرانسوی واقع در رمله البیضاء و مقر فرماندهی نیروهای آمریکایی در مسیر فرودگاه واقع در جنوب بیروت منفجر شدند که طی این دو عملیات 58 سرباز فرانسوی و 241 سرباز آمریکایی کشته شدند. (ترجمه العالم- ویراستاری لیبانیران)

پی نوشت: انفجار مقر نظامیان آمریکا و فرانسه در بیروت آنچنان برایشان سنگین بود که با این اتهام بارها اشخاص مختلف فلسطینی و لبنانی و احزاب مختلف و ایران را متهم کرده و حکم هم صادر کرده و تحریم و فشار اعمال نموده و پولهای ما را بلوکه کرده اند. هنوز هم این پرونده باز است و هر جا بخواهند دوباره اشخاصی را تحریم و متهم می کنند.

اعتراف سازمان اطلاعات فرانسه به عملیات تروریستی خود

۰ ۰ ۰ نظر ۱۳۸۴ بار مشاهده

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها