اوضاع مالی و اقتصادی در لبنان

اوضاع مالی و اقتصادی در لبنان

چندی است سایتها و صفحه های زنجیره ای لبنان که سلسله جنبان آنها آمریکا و اسراییل هستند، مدام مشغول خالی کردن دل مردم هستند و با انتشار اخبار غیر واقعی یا نشان دادن نیمه خالی لیوان، تلاش دارند دشمنی خود را با گروه های مقاومت خصوصا حزب الله نشان دهند.

یکی دو هفته پیش خصوصا پس از سفر معاون وزیر خزانه داری آمریکا و رییس کارگروه FATF به لبنان، سایتها و صفحه های زیادی دست به انتشار اخباری از بحران مالی حزب الله زدند. بیلینگزلی رییس فتف هم اذعان کرد انتقال پول از ایران به لبنان و حزب الله متوقف شده و آنقدر فساد در تهران هست که پولی برای کارهای دیگر باقی نمی ماند!

صفحات و حساب های مجازی زیادی هم مفت و مجانی در راستای سیاستهای دشمن حرکت کردند و گفتند حقوق حزب اللهی ها نصف شده است.

واقعیت آن است که تشکیل دولت در لبنان ۹ ماه به درازا کشید و در این مدت، کشور به وضع نابسامانی دچار شد. دولت قبل چون دیگر دولتی رسمی نبود، تنها به امور جاری می پرداخت و نمی توانست دست به اصلاحات یا تغییرات یا شروع پروژه های جدید بزند. کار به آنجا رسید که در پی لج و لج بازی سیاسیون و سهم خواهی های پیچیده آنها،‌ نخست وزیر پیشنهادی نتوانست تا ۹ ماه دولت تشکیل دهد و رییس جمهور تهدید کرد یا دولت تشکیل می شود یا روی شخص دیگری فکر می کنیم. همچنین آقای نبیه بری رئیس مجلس لبنان هشدار داد، بنا بر اطلاعات وزیر اقتصاد، کشور در آستانه ورشکستگی است و شاید تا یک ماه دیگر نتواند حقوق بخش دولتی و عمومی را تامین کند.

وزارتخانه هایی مثل آموزش و پرورش و امور اجتماعی،‌چند سال است معوقه های خود به مدارس و مراکز اجتماعی را پرداخت نکرده اند و بدین ترتیب مدارس، معلمین، کارمندان و کارکنان این بخشها در وضع مالی نابسامانی قرار دارند.

بسیاری از کارگاه ها و مراکز تولیدی متوقف شده اند. بسیاری از شرکتهای خصوصی یا متوقف شده اند یا تعدیل نیرو کرده اند و یا حقوق کارکنان را کاهش داده اند. یکی از دوستان لبنانی که در شرکتی تجاری کار می کرد و مسئول پیگیری های خارجی بود، گفت ۵۰۰ دلار از حقوقش کم شده است. یعنی حدود ۴۰ درصد کاهش! یک تاجر آرد در جنوب می گوید قبلا یک تریلی با چهل تن آرد می آمد و من به تنهایی بیش از ده تن آرد می خریدم. الان آنقدر بازار کساد است و خریدار نداریم که کامیون تنها با 7 تن آرد آمد و من یک تن خریدم. تاریخ آردها سه ماهه است و می ترسم روی دستم باد کند! دوست دیگری که مهندس خبره ای است و در شرکتی معتبر کار می کند حقوقی حدود ۲۵۰۰ دلار می گرفت که او هم با کاهش دریافتی روبرو شده است. بسیاری از موسسه های خیریه رو به تعطیلی اند و حقوق کارمندان خود را نداده اند. جریان المستقبل که وابسته به میلیاردر لبنانی،‌ رفیق حریری و پسرش سعد حریری است با کمبود بودجه روبرو است و کمکهای عربستان به آن یا قطع شده یا چند قطره ای برایشان می چکد. موسسه های وابسته مثل تلویزیون و روزنامه آنها بشدت در مضیقه اند به حدی که چاپ روزنامه کاغذی خود رو متوقف کردند. در واقع موسسه ها و مراکزی که از طرف کشورهای عربی خلیج فارس حمایت می شدند، تعطیل می شوند و حزب الله در حال مدیریت اوضاع خودش است.

علاوه بر اوضاع سیاسی لبنان، مخالفت کورکورانه و کینه ای برخی احزاب لبنان با عادی سازی روابط با سوریه مزید بر علت شده است. سوریه راه ترانزیت لبنان و یکی از خریداران محصولات آن است. همچنین بحث بازگشت بیش از یک و نیم میلیون آواره سوریه ای به کشورشان با مخالفت احزاب مخالف حزب الله و سوریه (که به خواسته آمریکا انجام می شود)، تبعات مالی سنگینی بر دوش لبنان گذاشته است و مسئولین لبنانی در هر سفر و ملاقات خارجی خواستار کمک جامعه جهانی برای مدیریت این موضوع هستند.

مبالغی که قبلا از کشورهای دیگر به لبنان فرستاده می شد تا موسسه ها و مراکز مختلف امنیتی، فرهنگی، اطلاعاتی و رسانه ای را اداره کند،‌ به خاطر جنگ در منطقه و دوشیده شدن توسط ترامپ رو به خشکی رفته و می بینیم عربستان قصد دارد ۳۱ میلیارد دلار برای کمبود بودجه خود قرض کند.

نقشه صهیونیستها که سید حسن نصرالله قبلا آن را فاش کرد تا حد اندکی عملی شده است: کشورهای منطقه وارد جنگ مستقیم یا نیابتی شده اند و با از دست دادن سرمایه های مالی و انسانی خود،‌ یکدیگر را ضعیف کرده اند. موضوع نه شیعه سنی است نه ایران و عرب. ایجاد مشکلات در جبهه مقابل ما،‌ مثلا بین قطر و عربستان، عراق و ترکیه، کردها با دیگران، عربستان و یمن، به هم ریختن سودان، نا آرامی در مصر، نشان می دهد حرف سید حسن نصرالله مثل همیشه درست بود. رژیم صهیونیستی نمی تواند قدرت و پیشرفت و ثروت هیچ کشوری را حتی اگر با آن رابطه پیدا کند،‌ تحمل کند. هیچ کس نباید در منطقه قدرت و ثروت و امکان تشکیل ارتش و مقاومت را داشته باشد. جمله مشهور امام موسی صدر که کمتر کسی جرات بیان آن را داشته، این بود: اسراییل شر مطلق است.

۱ ۰ ۲ نظر ۱۶۱۴ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۲)

سلام چندتا سوال

منقطه غازیه چه جور منطقیه از لحاظ اعتقادات و اینا؟

محمود حمود سفیر سابق که فوت کرده از حزب الله بوده؟   ثروتمند بوده؟؟ خانوادش الان چه طور ؟

تمیم سلیمان و فواد لیلا رو میشناسید؟

پاسخ:

۲۴ بهمن ۹۷، ۰۹:۴۱
غازیه منطقه شیعه نشین هست و حرکت امل و حزب الله در اون فعالیت دارند.
نمی شناسم
خیر

سلام استاد اوضاع خبرنگاران و و دسترسیشون به مسئولین چطوره ؟ یعنی مثلا یه خبرنگار میتونه از یه شهردار فرماندار نماینده یا ... میتونه مستقیم سوال بپرسه؟

پاسخ:

۲۶ بهمن ۹۷، ۱۰:۰۲
سلام. عموما بله. البته اگر خبرنگار هم حزبی و موافق خودشون باشه :)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها