دفاع مقدس لبنانی، در سالگرد پیروزی انقلاب ایرانی

دفاع مقدس لبنانی، در سالگرد پیروزی انقلاب ایرانی

لبنانی ها در بسیاری از امور بر بقیه مقدم و پیشقدم شدند. آنها نه فقط اکنون پیشقدم مبارزه با تکفیری ها و دشمن صهیونیستی هستند بلکه در رسانه، جنگ رسانه ای، موسقی و سرود و کلیپ، پیشقدم بوده و برتری هایی کسب کرده اند. در ادامه به برخی از موارد مورد اطلاع می پردازیم.
حتما می دانید تشیع مردم لبنان به دست جناب اباذر غفاری و آمدن علمای شیعه لبنان به ایران باعث گسترش تشیع در ایران شد. اما نقش لبنان در حمایت انقلاب اسلامی ایران چیست؟
قطعا نام امام موسی صدر، آن سید خوش سیما و با ابهت را شنیده اید که به لبنان رفت و در آنجا چنان تاثیر گذاشت که بزرگان سیاست لبنان، لبنان را به دو مرحله ما قبل سید موسی و مرحله بعد از سید موسی صدر تقسیم کردند. ایشان برای احقاق حقوق مردم محروم بسیار تلاش کرد و از آنجا که عمده محرومان از میان شیعیان بودند، برای ارتقای وضع آنان دست به تاسیس مجلس شیعه، مدارس، مساجد و حسینیه ها و شاخه نظامی جنبش محرومان زد.
بچه های شهید چمران، متفق القول می گویند امام موسی صدر برای براندازی شاه برنامه داشت. برای آنها بسیار عجیب و غیر قابل باور بود که امام موسی صدر می خواهد شاه را سرنگون کند. از نظر آنها شاه، مهره آمریکا و مورد حمایت غرب و بسیار قدرتمند بود و امام موسی صدر و جوانهای اطراف او، چیزی برای مبارزه نداشتند.
آنها در مراحل بعدی ایرانی هایی را می دیدند که امام موسی صدر به مجلس شیعه یا مدرسه فنی جبل عامل می برد و با آنها جلسه می گذاشت. فرماندهان نظامی جنبش امل، می گویند تعداد زیادی ایرانی، که برای رد گم کنی اول به اروپا رفته بودند، با هماهنگی امام موسی صدر به سوریه می رفتند و از آنجا با پاسپورت جعلی یا از راه نظامی ای که در اختیار حرکت امل بود، بدون ثبت و مهر در پاسپورت به لبنان می آمدند و آموزش نظامی می دیدند. سپس به همان طریق به ایران بر می گشتند.
یکی از فرماندهان خبره حرکت امل که از شاگردان شهید چمران بود می گفت پس از پیروزی انقلاب با هشتاد و چند شخصیت مهم از لبنان به ایران رفتیم تا پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک بگوییم. همراهان در دو اتوبوس از هواپیما به سالن منتقل شدند. من و دو نفر فرمانده دیگر را عده ای یونیفرم پوش که صورتهایشان را بسته بودند کناری نگه داشتند و جیپی آمد و ما را سوار کردند. تعجب کردیم که چرا ما را بازداشت کرده اند. در ماشین صورتهایشان را باز کردند و ما را در آغوش کشیدند. همان بچه هایی بودند که در لبنان به آنها آموزش دادیم. شب در تهران صدای تیراندازی می آمد. دوستان قدیم پیش ما آمدند و گفتند لطفا بیایید کمک. مردم مسلح هستند و ایست بازرسی می گذارند ولی بلد نیستند. یکهو می زنند به بیگناهی صدمه می رسانند. مترجمی آوردند و ما دو روز در تهران مشغول آموزش ایست بازرسی بودیم که چطور برپا شود و چطور ماشین را متوقف کنند، اگر فرار کرد تیر اخطار بزنند، بعد به چرخها شلیک کنند و...
وقتی شهید چمران عازم جبهه شد، بچه های حرکت امل با او همراه شدند. آنها در جنگ هم همراه ما بودند و شهید دادند. پیکر علی عباس در بهشت زهرا، یادگار این رابطه تنگاتنگ است. تعداد زیادی هم پس از بازگشت به لبنان توسط بعثی ها ترور شدند و به شهادت رسیدند.
لبنان حتی در بحث رسانه از ما پیشی گرفته است. با وجود چند شبکه عربی و انگلیسی و اسپانیایی، نتوانسته ایم اندازه دو شبکه المنار و المیادین در جنگ رسانه ای سنگرداری کنیم. شاید تمام علت این موضوع گردن شیوه مدیریت ما نباشد و عرب بودن آنها برگ برنده ای برایشان باشد اما قطعا فضای آزاد رسانه ای و فرهنگی لبنان، بهتر از ایران توانسته به جذب مخاطب عرب بپردازد.
در میدان موسیقی هرچند ما موسیقی های ملی و حماسی بسیار فاخری داریم که حتی لبنانی ها از آن استفاده می کنند، اما تعداد و کیفیت موسیقی ها و کلیپ های مقاومت بیشتر و بهتر از کارهای ایران است. یادم هست در هنگام خدمت سربازی تعدادی از موزیک های حزب الله را به دفتر خودمان بردم. من افسر بودم و یک گروهبان و چند سرباز در دفترم بودند. سرود را که پخش کردم گروهبان بلند شد با هیجان گفت من میرم لبنان! من میرم با اسراییل بجنگم!
لبنان در زمینه بازی های رایانه ای هم از ما پیشی گرفته بود. زمانی که ما بازی میهنی نداشتیم دو بازی نیروی ویژه (special force) نسخه یک و نسخه دو به بازار آمد. بعد از آن دست برتر با ایران بود که از لحاظ تعداد و کیفیت گوی سبقت را ربود.

اکنون بازی سه بعدی دفاع مقدس که درباره جنگ سوریه و دفاع از حرم اهل بیت است در لبنان طراحی شده است. در این بازی پس از ورود به حرم حضرت زینب سلام الله علیها و زیارت، متوجه می شوید تکفیری ها در حال حمله هستند. باید برای دفاع به دنبال نگهبانان بروید. مراحل دیگری از جمله عملیات القصیر و برخی عملیاتهای مشهور سوریه هم در این بازی وجود دارد. حداقل سخت افزار مورد نیاز، 2 گیگابایت گرافیک ددیکیت، 2.6 دهم گیگا بایت فضا روی هارد، و 4 گیگابایت رم است.

پ.ن: انقلاب ایرانی تنها برای حفظ قافیه آمده است و منظور آن جداسازی انقلاب اسلامی از ایرانی نیست.

۰ ۰ ۴ نظر ۲۴۸۴ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۴)

سلام یه سوالی داشتم استاد
وضعیت جذب به شیعه و اسلام تو لبنان چطوریه؟ یعنی هستن سنی یا مسیحی هایی که شیعه بشن؟  یا دفع و رفتن افراد از شیعه و حزب الله چطور؟  امار به چه صورته؟

پاسخ:

۲۳ بهمن ۹۶، ۱۰:۵۰
سلام
در لبنان تغییر دین وجود داره. اما همه اش از یک دیدگاه و یک هدف نیست. یعنی مثلا برخی از اهل سنت، خصوصا پولدارها و سیاسیون ثروتمند که پسر ندارند، برای آنکه ارثشان به دخترشان برسد، در آخر عمر در شناسنامه خود تغییر مذهب می دهند. از آنجا که طایفه های دینی لبنان یک حالت بسته نسبت به دیگر طوایف دارند و مردم تعصب دینی دارند، عملا تبلغ دینی انجام نمی شود و فایده هم ندارد و اگر موثر واقع شد با واکنش تند مواجه می شود. داشته ایم تک و توک که مسیحی بشوند و اسم خود را عوض کنند و علیه مقاومت و نیروهای ملی فعالیت کنند. این افراد صرفا برای پول چنین می کنند و در دین قبلی خود هم ایمان و اعتقاد نداشتند.
افراد کمی هستند که از حزب الله دور شوند. این جور افراد هم با اهداف مالی چنین می کنند. مثل علی الامین که قبلا در جوانی جزو نیروهای حزب الله دهکده خود بود و پست و نگهبانی می رفت اما بزرگتر که شد دید نان ندارد. پس از آنکه مدتی بیکار بود رفت در دامن آمریکا. وی را به آمریکا بردند و دوره های روزنامه نگاری گذراند و الان نه تنها علیه حزب الله که علیه مقاومت و نیروهای ملی و حتی کل شیعیان فعالیت می کند و اقرار کرده از سفارت آمریکا سالانه مبالغ کلانی دریافت می کند.

سلام استاد.سوالی داشتم کرد های آفرین چه مذهبی دارند شیعه سنی یا علوی 

پاسخ:

۲۹ بهمن ۹۶، ۲۱:۴۸
علیکم السلام
منظوتان کردهای عفرین سوریه است؟ اطلاع دقیقی ندارم ولی قاعدتا سنی هستند.

سلام بازی رو چطور میشه تهیه کرد؟

پاسخ:

۲ اسفند ۹۶، ۱۳:۲۰
فعلا در لبنان در مراکزی که در سایتشان معرفی شده پخش خواهند کرد. هفته اول که هنوز به فروشگاه ها نیامده بود و فقط تبلیغ شده بود.

سلام و احترام 🙏 

میتوانید بازی را به ایران ارسال کنید؟

 

پاسخ:

۲۵ بهمن ۹۹، ۱۸:۴۵
سلام. لینک سایت در متن آمده. قابلیت دانلود دارد و زبان فارسی هم در سایت دارند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها