طرح تغییر پلاک خودرو در لبنان و ابهامات آن

طرح تغییر پلاک خودرو در لبنان و ابهامات آن

طرح تغییر پلاک خودروها در لبنان آغاز شد
این طرح که با هدف تامین امنیت بیشتر و مقابله با پلاکهای تقلبی و کپی شده اجرا شده است با سوالات گوناگونی روبرو است.
جدا از هزینه 30 دلاری، ظاهرا تکنولوژی رژیم صهیونیستی در آن به کار رفته که باعث نگرانی مردم لبنان شده است.
پیش از این، نزدیک بود تا اطلاعات پرونده های دانشجویی دانشگاه دولتی لبنان، پرونده های تامین اجتماعی، و پرونده های معاینه فنی به دست سازمانهای جاسوسی رژیم صهیونیستی بیفتد. همان طور که اطلاعات تلفنهای همراه از طریق شرکت سرویس دهنده در اختیارشان قرار گرفته بود.
داستان از اینجا آغاز می شود که شرکتی لبنانی به نام اینکریپت inkript سال گذشته قرارداد تعویض پلاک را برنده شد. طرح تعویض پلاک و کارت ماشین، به بهانه تامین امنیت، پیگرد مجرمان و متخلفان و خلافکاران دنبال شد. شرکت فوق، در زمینه کارتهای هوشمند برای گواهینامه و کارت ماشین و پلاک فعالیت می کند. مخالفان این قرارداد 174/8 میلیون دلاری از قانونی نبودن مناقصه و پذیرش این شرکت ناراضی هستند و می گویند این شرکت از برنامه شرکت اسراییلی گمالتو Gemalto استفاده می کند. نایب مدیر این شرکت «آزی بوزبیب» و رییس هیئت مدیره آن «هم الکس مندل» است که هر دو اسراییلی هستند.
در سال 2018 حدود یک میلیون و نهصد هزار خودرو در لبنان با پلاک جدید تردد خواهند کرد. شهروندان 18 ماه فرصت دارند تا پلاکهای خود را عوض کنند. این پلاکها که به پلاک بیومتریک در لبنان معروف شده اند، تراشه هایی دارند که اطلاعات کامل مالک ماشین در آن است و به این وسیله می توان هر فرد لبنانی را رصد و تعقیب کرد. با توسعه برنامه، می توان حتی صدا و تصویر وی را هم با استفاده از تجهیزات نزدیک وی به دست آورد. با استفاده از اطلاعات پلاک، موساد می تواند هر فرد لبنانی را با ماهواره دنبال و او را ترور کند.
شرکت گمالتو در کشورهای اروپایی و در فلسطین اشغالی، در تل آویو و شهر کریات ایریا شعبه دارد. بنا بر اطلاعات موجود، شرکت اینکریپت در لبنان قراردادی برای مراقبت از مرزها با قیمت 15 میلیون دلار به دست آورد که از برنامه Advanced passenger (Apis) که آن هم متعلق به شرکت گمالتو است استفاده می کند.
هر چند خیلی از مردم در مقاومت یا ارتش نیستند و مشکل امنیتی در این زمینه ندارند اما تصور دستیابی دشمن به اطلاعاتشان برایشان آزار دهنده است. آنها وزیر کشور را متهم می کنند که به خاطر پول و واسطه گری، به این شرکت اجازه عقد قرارداد داده است.
در لبنان گاهی پلاک یک ون را روی ده ون دیگر که ممکن است سرقتی هم باشند نصب می کردند. یا شماره یک خودرو را کپی کرده و روی خودرویی مشابه می گذاشتند. با پلاک بیومتریک جدید امکان کپی کردن منتفی است و از طرفی مغازه های تولید پلاک، کارشان کساد خواهد شد.
پلاک جدید کدگذاری خاصی دارد و فقط به یک خودرو داده خواهد شد. هر پلاک پرونده ای دارد که اطلاعات کامل ماشین و راننده در آن است. نمی توان آن را از ماشین جدا کرد و جای دیگر استفاده کرد. مگر اینکه در تصادف کنده شود. شماره سریال و بارکد با لیزر بر روی آن حفر شده و درخت ارز لبنان به صورت برجسته و هولوگرام است. پلاک با تراشه ای که بر خودرو نصب می شود و حاوی اطلاعات کامل ماشین و صاحب آن است مرتبط است. بنا بر این امکان ساخت نسخه تقلبی را ندارد.
با این حال در هنگام طرح تعویض پلاک، نظر راننده ها در همه جهان یکی است: می خواهند پول بگیرند!
هزینه هر قطعه پلاک ده دلار است. یعنی بیست دلار برای دو پلاک عقب و جلو. بابت هر پلاک هم 5 دلار باید به دفاتر امور رانندگی پرداخت کرد. یعنی روی هم رفته 30 دلار.
تمامی تلاشها برای محاصره و فشار بیشتر بر مقاومت، به مقصود خود نرسیده است. این اقدام هم مانعی برای مقاومت نخواهد شد. چرا که اساسا در سرزمینهای جنوبی، بسیاری از ماشینها بدون پلاک تردد می کنند و در روستا ها پلیس نیست تا جلوی این کار را بگیرد. با این حال یا هنوز برای حزب الله محرز نشده که شرکت اروپایی با اعضای اسراییلی اش ممکن است خطری برای امنیت لبنان داشته باشد یا اتهام مخالفان این قرارداد مبنی بر اسراییلی بودن آن درست نیست.
برگرفته از مقاله آقای یاسر الحریری در الدیار و منابع دیگر.

۰ ۰ ۱ نظر ۲۳۹۷ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱)

سلام استاد
میگم هر وقت وقت داشتید یه مطلب کامل و جامع در مورد رسانه در لبنان اینکه بیشتر از چه طریقی اخبار رو دنبال میکنن بخش های مختلف لبنان چه سنی و شیعه و مسیحی و اینکه این رسانه ها در اختیار کی هست و تاثیر و محبوبیت فضای مجازی در لبنان منتشر کنید با تشکر.

پاسخ:

۱۹ دی ۹۶، ۰۹:۲۲
علیکم السلام
بله موضوع خوبی است ولی گسترده است و تحقیقات و اطلاعات زیاد لازم دارد. انشالله

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها