تنش بین سیاسیون لبنان بر سر آوارگان سوری

تنش بین سیاسیون لبنان بر سر آوارگان سوری

چند سال قبل، پیش از آنکه برنامه حامیان تروریستها، توسط حزب الله به هم بریزد، در نظر داشتند در طرابلس لبنان که اکثریت آن اهل سنت هستند، امارت اسلامی بر پا کنند. با دخالت ارتش لبنان در این شهر، و فشار به سیاستمداران لبنانی حامی آنان از یک سو، و پیروزی های چشم گیر و غیر قابل پیش بینی حزب الله در سوریه، پروژه امارت اسلامی در لبنان شکست خورد. چون سرزمینهای مرزی بین طرابلس و سوریه به دست حزب الله و ارتش سوریه افتاد و عملا امارت اسلامی طرابلس بی فایده و پر هزینه شد. (برای دیدن نقشه در اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید.)
لذا این پروژه به شهر کوچک مرزی عرسال باز هم با بافت جمعیتی اهل سنت، منتقل شد. در این شهر، تروریستها پس از آنکه نیروهای امنیتی لبنان یک مسئول رده بالای سعودی در بین تروریستها را دستگیر کردند، به پایگاه های ارتش و پلیس حمله کردند و تعدادی را کشته و تعدادی را دستگیر کردند که هنوز حدود 8 نفر در دستان داعش در اسارت به سر می برند.
ارتش با محاصره این شهرک جلوی نقل و انتقالات نظامی را گرفته و هر از گاهی، با شلیک به مواضع یا ماشینهای تروریستها، که تلاش دارند از خط قرمز رد شوند، دست آنان را کوتاه کرده است. یکی از بچه های حزب الله که در اطراف همین کوه ها خدمت کرده بود می گفت آتش توپخانه ارتش لبنان بسیار دقیق است و اکثرا با گلوله اول هدف را می زنند.
در این شهر یک اردوگاه برای پناهندگان سوریه ای ایجاد شده و تروریستهای زیادی بین مردم زندگی می کنند. چند روز پیش ازتش لبنان در یک اقدام غافلگیر کننده وارد اردوگاه شد و به بازرسی پرداخته و تعدادی از افراد تحت تعقیب را بازداشت کرد. بازرسی بی سابقه که به دست کماندوهای ویژه ارتش انجام شد نتایج بسیار درخشانی داشت. در این عملیات موفق، فقط حدود 7 کماندو در اثر انفجار 5 انتحاری زخمی شدند. یک دختر 9 ساله هم توسط انفجار تروریستها به قتل رسید و چند نفر از مردم زخمی شدند.
در زیر زمین انبار بزرگی از سلاح کشف شد که مواد شیمیایی هم در آن وجود داشت. با این کشف بزرگ لبنان از حمله شیمیایی جان سالم به در برد و مردم ارتش را برای این عملیات موفق ستودند.
با دستگیری 300 نفر و بازجویی از آنها، 150 نفر که مشکوک به مشارکت در فعالیتهای تروریستی بودند به بازداشتگاه منتقل شدند تا تحقیقات بیشتری صورت پذیرد. در پی انتشار تصاویر بازداشت این افراد، عده زیادی از عناصر معلوم الحال و حامیان تروریستها زبان به اعتراض گشودند. این افراد در قشر های مختلف مردم از جمله سیاسیون و هنرمندان و اصحاب رسانه بودند که به جهت تمایلات دینی یا سیاسی، زبان به انتقاد از ارتش گشودند. اکثریت این افراد تنها نگاهشان به این است که فلان شخصیت سیاسی که رییس حزب مورد حمایت آنها است چه نظری دارد، بدون هیچ فکر و اراده ای، همان را پیاده می کنند.
مثلا یکی از خانمهای به اصطلاح هنرمند نوشته بود از تصور اینکه مانند پناهجویان در آن هوای گرم روی زمین بصورت نیمه لخت بخوابانند، حالم بد شد! کاربران مختلف در جواب وی نوشتند اگر اینها تنها پناهجویان غیر مسلح بودند چرا اینهمه سلاح داشتند و 5 نفرشان خودشان را منفجر کردند؟! اگر آنها را نمی گرفتند شما با لباس هم آنجا سالم نمی ماندید چه برسد نیمه لخت!
واقعیت این است که برخی احزاب لبنانی اهل سنت و راست گرایان مسیحی، از حضور پناهجویان به نفع خود سواستفاده می کنند. اول از هر چیز، تعداد زیادی موسسه خیریه و خدمات رسانی به آواره ها تشکیل داده اند که مبالغ هنگفتی از سازمان ملل و کشورهای دیگر تحویل می گیرند که تنها بخشی از آن را صرف پناهجویان می کنند. دوم اینکه حضور چند میلیونی مردمی سنی مذهب، ارتشی بالقوه برای آنان به حساب می آید که برای فشارهای سیاسی بر حزب الله و دیگر گروه های ملی و خصوصا شیعیان منطقه برایشان بسیار کاربرد دارد.
چندی پیش کاروانی از پناهندگان سوریه ای به کشور خودشان باز گشتند. چرا که الان حدودا 80 درصد مناطق مسکونی سوریه در دست نظام است و زندگی جریان دارد. به قول بچه های حزب الله که از ماموریت بر می گردند، وضع آب و برق و موبایل و اینترنت در سوریه جنگ زده از لبنان بهتر است! علیرغم افزایش قیمت اجناس مختلف هنوز مواد غذایی و اجناس در سوریه ارزانتر از لبنان است. به همین سبب بسیاری از سیاستمداران لبنانی خواهان بازگشت پناهجویان به سوریه شده اند تا از اثرات سوء اجتماعی اقتصادی امنیتی موجود بکاهند و اوضاع نابسامان لبنان را تکانی بدهند. در این میان، برخی احزاب و شخصیت های نزدیک به عربستان سعودی، مانع چنین حرکتی هستند. آنها که در اول جنگ در سوریه، علنا به نقل و انتقال تدارکات و تسهیل ورود و خروج جنگجویان خارجی و سلاح به سوریه پرداخته اند، می گویند نمی توانیم مردم سوریه را به جلاد تحویل دهیم! این افراد صرفا به خاطر دشمنی چند سال اخیر خود با نظام سوریه و برای بهره برداری سیاسی از این سوریه ای ها خصوصا در زمان باقیمانده تا انتخابات مجلس لبنان مانع از هرگونه تماس رسمی دولت لبنان با دولت سوریه برای تسهیل بازگشت پناهندگان شده اند.
موضوع پناهندگان سوریه ای، ارتش و سرزمینهای حاشیه عرسال، باعث بالا رفتن تنش بین حزب المستقبل و حزب جریان ملی آزاد شده است. سعد حریری نخست وزیر لبنان و نماینده شاخص حزب المستقبل در پی ولایت عهدی محمد بن سلمان در عربستان، دستان خود را باز تر دیده و به پشت گرمی آنها، دوباره به دامن زدن به اختلافات و تنش زایی روی آورده است.

۱ ۰ ۶ نظر ۲۳۸۶ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۶)

سلام برادر
یه سوال بی ربط
جایگاه سعد حریری در لبنان واقعا کجاست و چیه؟

پاسخ:

۲۰ تیر ۹۶، ۱۱:۲۷
سلام
سعد حریری پس از ترور پدرش توسط جریانهای خارجی مطرح شد و او را به عنوان پیراهن عثمان به راس حزب المستقبل آوردند. وگرنه وی استعداد رهبری یا مدیریتی ندارد و صرفا به جهت حمایت آمریکا و عربستان در راس کار است. مغز متفکر این حزب فواد سینیوره است که نفر دوم محسوب می شود.
سعد این بار توانست با دادن برخی امتیازها و عقب نشینی ها، حاضر شود رای گیری پارلمان به نفع میشل عون همپیمان حزب الله انجام شود به شرطی که او نخست وزیر شود.
تعداد و قدرت نمایندگان این حزب بیش از حجم واقعی حامیان آنها است. آنها توانسته اند با بر انگیختن احساسات مردم و ترساندن آنها از شیعیان، خود را آقای اهل سنت و زمامدار آنان قرار دهند. از طرف دیگر با همپیمانی قوات اللبنانیة به رهبری سمیر جعجع، رای قسمت زیادی از مسیحیان را هم به نفع خود جلب کنند و با استفاده از روش انتخاباتی بسته و منطقه ای در لبنان، لیست واحدی ارائه دهند که هیچ کس غیر خودشان حتی با رای بالاتر نتواند از مناطق حضور آنان رای بیاورد.

سازمان ملل تو لبنان هم تقریبا مثل اکثر کشورهایی ک حضور داشته برای پیشبرد اهداف کشورهای یاغی و استکباری ب صورت قانونی است یا واقعا به نفع مردم هم کار کرده؟؟!؟!!

پاسخ:

۲۱ تیر ۹۶، ۱۱:۴۲
سازمان ملل گاهی به میخ می زند گاهی به نعل. نقش اصلی سازمان ملل در لبنان جمع اوری اطلاعات به نفع اسراییل و جاسوسی از حزب الله و گزارش نقل و انتقالات آن است. گاهی هم یک پروژه ای مثل آب شیرین کن یا پارک اجرا می کنند یا کمک مالی و غیر مالی به مدرسه یا درمانگاهی می کنند که در دل مردم جا باز کنند. وگرنه خط مشی آنها در عمل ضد لبنان است. هر وقت هم رژیم صهیونیستی حمله کرده، یک گلوله برای دفاع از مردم لبنان شلیک نکرده اند و بر عکس، چند بار، از پایگاه خارج شدند و اسراییل مردمی را که به پایگاه سازمان ملل پناه آورده بودند قتل عام کرد.
سازمان ملل همیشه در قبال تجاوزهای روزانه اسراییل به حریم هوایی و دریایی لبنان سکوت پیشه کرده است.

بسیار ممنون از پاسختون من حسی که از اینجا (ایران) بهش دارم اینه که بیشتر شبیه ادمای خوش گذران و عیاشه تا یه سیاستمدار. با همین دید هم برام سواله که واقعا کیا طرفدارای ایشون اند هر چند سنی هم باشه مگر یه عده شبیه خودش. سوالم هم بیشتر در زمینه پایگاه مردمی این آدم بود. هر چند برداشتم از جواب شما هم این بود که تو لبنان قرار نیس یه سنی طرفدار یه شیعه باشه.
واقعا همینطوره؟

پاسخ:

۲۱ تیر ۹۶، ۱۱:۳۹
خب بله ایشان در زمینه سیاست چیزی در چنته نداره. ایشون رو کردنه اند مهره اجرای سیاست های حزبشان.
طرفداران ایشون کم نیستند. نه اینکه ایشان را ادم کارامدی بدانند. چون ایشا رییس طایفه اهل سنت محسوب میشه. همانطور که سید حسن نصر الله و نبیه بری مسئول طایفه شیعه محسوب میشن و میشل عون و جعجع مسئولان طوایف مسیحی. در لبنان حالت قبیلگی عربی وجود دارد و مردم برای حفظ امنیت و مصالح خود، زیر پرچم کسی که پرچمدارشان است حرکت می کنند. حتی اگر سیاست یا کار او را قبول نداشته باشند.
همیشه و در همه جای جهان انسان های آزاد اندیش و آزاده وجود دارد. اهل سنت هایی هم هستند که طرفدار حزب الله هستند. یا خیلی از مردم شیعه هستند خود را آدم یک شخص یا حزب یا گروه نمی دانند و تلاش دارند با همه هموطنان خود خوب باشند.
پایگاه مردمی آقای سعد حریری شامل کل اهل سنت نیست. افراد زیادی از وی ناراضی هستند خصوصا تندروها. مردم فقیر و محروم هم معتقدند ایشان با سوار شدن روی گردن محرومین و بالا رفتن از پلکان مردم، به خواسته های مردم نمی پردازد و سیاستهای خارجی را پیاده می کند.

سلام جریان متمایل به سعد حریری از لحاظ نظامی در چه وضعیتی هستند از پاسخ شما به سوالات متشکر و ممنونم

پاسخ:

۲۶ تیر ۹۶، ۱۲:۵۱
اهل سنت لبنان گروهک های نظامی ندارند. یا بهتر بگویم، گروهک های نظامی بزرگ و قوی ندارند. چون از زمان عثمانی، ارتش سلطنت عثمانی حامی آنان بود و پس از آن، فلسطینی ها ارتش اهل سنت محسوب می شدند. پس از اشغال لبنان و اخراج فلسطینی ها توسط اسراییل و مسیحیان راستگرای لبنانی، اهل سنت تقریبا بی تفنگ ماندند. در آن زمان، حرکتهای قدرتمند حاضر در صحنه، کمونیستها و چپی ها بودند که مسلمانان، بطور عمده در این گروه ها عضو بودند. پس از تاسیس حرکت امل و بعد از آن، حزب الله، اوضاع سیاسی لبنان به سمتی پیش رفت که گروه های مسلح مسیحی از صحنه کنار رفتند و قدرت نظامی آنها رو به افول رفت و تمرکز همه بر اوضاع سیاسی بود. بجز حزب الله که صحنه اصلی درگیری اش با دشمن اشغالگر بود و با پیروزی های پی در پی، محبوبیت مردمی و قدرت فراوانی یافت. در جریان 7 ایار (از اینجا بخوانید) آمریکا تلاش کرد اهل سنت مخالف حزب الله را تقویت کند. مقادیر زیادی سلاح برای آنان ارسال شد. اما با یک مانور نظامی سه ساعته، کل ماجرا جمع شد. سلاح هایی که حزب الله و ارتش لبنان توقیف کردند، علاوه بر شماره سریال، نوشته ملکیت دولت آمریکا!

هشتاددرصد سوریه دردستان خاندان اسد نیست هنوز..شمال( غرب و شمال حلب و ادلب و حومه حماه) در دستان ترکیه ،جنوب(درعا و حومه های قنیطره و سویدا) اردن و اسراییل و آمریکا، شرق(حسکه و رقه ) در دستان کردها وآمریکا ،بقیه هم بین روسیه وایران تقسیم میشه،،سوریه دیگه هیچ وقت مثل قبل نخواهدشد..باتوافقات بین روسیه وآمریکا هم هرچه بیشتر ایران دورتر و امنیت اسراییل تضمین شده تر ،همونطور که خود پوتین گفت ما همیشه بااسراییل هماهنگ بودیم و برای امنیتش هماهنگیم
سوریه باید ازروسیه متشکرباشه که اگه نبود یه هفته بیشتر تاسقوط دمشق نمونده بود و بعد هم از ایران که سقوط اسد رابه درازاکشید تا روسیه خاطر اسد رو راحت کنه از سرنگونی..
یه چهارتایی هم از اون بازداشتیها کشته شدن که الان ارتش لبنان زیرفشاره که چرااینجورشده؟!
یه کلیپ هم از آزارواذیت یه سوری تولبنان دیدیم که اونم خبرسازشده والبته وزیرکشور گفته بازداشتشون کردیم..

پاسخ:

۳۰ تیر ۹۶، ۱۲:۰۹
درصد های شما چرا شبیه درصدهایی است که شبکه های معاند میدن؟ laugh
مساحت زیادی از خاک سوریه در دست تروریستها است. اما هشتاد درصد مناطق مسکونی و شهری در دست نظام است.
نظام جمهوری سوریه از معدود کشورهای عربی است که خاندانی اداره نمی شود و مجلس و هیئت وزیران و غیره دارد. بنا بر این دست خاندان اسد نیست. دست نظام سوریه است.
قبلا هم نوشته بودم روسیه برای ورود به سوریه با اسراییل هماهنگ کرده. این اصلا جای تعجب ندارد. اما محاسبات اسراییل و حامیانش برای نابودی سوریه و شکستن کمر مقاومت کاملا شکست خورده است. امروز مقاومت بطور جهشی بر قدرت خود افزوده است. هرچقدر این جنگ بیشتر طول بکشد، قدرت آن بیشتر هم خواهد شد.
این روسیه نبود که جلوی سقوط نظام را گرفت. مردم آن بودند. پس از آن کمک ایران و حزب الله بود. در نهایت روسیه هم آمد و بیش از آنکه ارزش نظامی داشته باشد، برای حمایت بین المللی و در سازمان ملل مفید بود. در واقع مچ اندازی روسیه با آمریکا بود تا در سایه آن، ارتش سوریه و ایران و حزب الله بتوانند پدر تروریستها را در بیاورند.
چهار نفر پس از بازداشت کشته شدند که خود ارتش اعلام کرد. می توانست به اسم ملاحظات امنیتی اصلا هیچ چیز نگوید. یک عده وابستگان عربستان شروع به جنجال کردند که با واکنش مردم و سیاسیون ملی لبنان خفه شدند.
واکنش منفی لبنانی ها نسبت به آوارگان طبیعی است. بدتر از اینها را ایرانی ها سر افغانها در آوردند.

آقای علوی افغان ها ۴۰ ساله ایرانی هستند. سوری ها هم ۴۰ ساله لبنان هستند ؟ که شما می گید بد تر از ان را ایرانی ها ( البته من منکر رفتار بد بعضی ایرانی ها نیستم) و از رفتار های بد هم خوشم نمیاد ولی انصاف هم خوب چیزیه 

پاسخ:

۳۱ مرداد ۰۱، ۰۹:۰۷
سوری ها بیش از 40 سال است لبنان هستند :)
اساسا لبنان و سوریه یک کشور بوده اند، بدون پاسپورت به کشور دیگر می روند و سفارت ندارند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها