حمل و نقل در لبنان و تاثیر آن بر خرید خودرو

حمل و نقل در لبنان و تاثیر آن بر خرید خودرو

در لبنان هر کسی باید ماشین داشته باشد. چون سرویس حمل و نقل عمومی درست و حسابی وجود ندارد. در بیروت که پایتخت هست، تاکسی همه جا نمی برد و اصلا چیزی به نام تاکسی خطی وجود ندارد. تاکسی معمولی هست که به آن میگویند سرویس، و تاکسی دربست هست که میگویند تاکسی!
تاکسیاین دربستها اگر تاکسی معمولی باشد اقلا ده دلار میگیرند. اگر از این شرکت های خصوصی باشد که ماشین شیک دارند و احیانا بیسیم، کمِ کم 50 دلار میگیرند. تاکسی معمولی که چند نفر را سوار کند هر کورس 2000 لیره می گیرد (هر 1500 لیره معادل یک دلار است). جای دور نمی برد و برای مسیر طولانی با کلی منت، دو کورس حساب می کند. برای همین، بیشتر مردم سعی می کنند یک ماشین بخرند.
وقتی پنج سال پیش لازم بود ماشین بخرم مقداری گشتم، تا بالاخره با تحقیق و بررسی، به اینجا رسیدم که یک ماشین کم مصرف کوچک نو بگیرم. آن موقع دلار حدود هزار تومان بود. یک مقدار خودم پول داشتم مقداری هم خانواده کمک کردند، شد 6 میلیون یا به عبارتی 6 هزار دلار. این می شد نصف مبلغ ماشین. مجبور بودم از بانک قرض بگیرم.
وام خودرورفتم بانک. گفتند شما چون نصف مبلغ ماشین رو پیش می دهید، اصلا برگه اشتغال و فیش حقوقی و غیره هم نمی خواهد. برای شما یک پیشنهاد عالی داریم و بهره 4 درصد (3.99) حساب می کنیم.

دیدم خیلی بهتر از بانکهای ایران هست که اسما اسلامی هستند ولی کلی سود میگیرند. جلوتر که رفتم دیدم نه! بانک بانکه! ایران و آمریکا و لبنان ندارد. علاوه بر سود ماهیانه که روی اون 6000 میاد و تا آخر پنج سال حدود 1600 دلار می شود، خودشان را بیمه کردند! یعنی چه؟
یعنی حساب بنده را 2500 دلار بدهکار کردند. در شرکت بیمه متعلق به بانک، یک بیمه پنج ساله برای ماشین ایجاد کردند که اگر اتفاقی افتاد، بانک ضرر نکند. چون ماشین مشترکا به اسم من و بانک است. (حالا بماند اینکه یک آشنایی همینطور ماشین خریده بود اما وقتی ماشینش در تصادف کاملا نابود شد هیچی که دستش را نگرفت، تازه یک چیزی هم به بانک بدهکار شد! یا خودم وقتی رفتم بیمه تا خوردگی های ماشین را صافکاری کند، گفتند فرانشیز هر تکه تصادفی یا خوردگی 100 دلار است. هفت تکه زدگی دارد می شود 700 دلار. خودت ببر صافکاری کمتر از 500 دلار می شود!)
دقت کنید بابت 6000 دلار، 10050 دلار حدودا گرفته اند. یعنی سود خالص 60 درصد!
برای همین است قرض ماشین در لبنان بسیار بسیار راحت داده می شود. چون درآمد سرشاری برای بانک دارد. و به همین علت، در لبنان ماشینهای خوب زیاد دیده می شود. حتی افرادی که خانه زندگی درستی ندارند، راحت وام ماشین می گیرند تا جلوی مردم کلاسشان را بالا ببرند.

تاکسی دختران

تاکسی بنات (دختران) مخصوص بانوان

۲ ۰ ۹ نظر ۳۶۵۳ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۹)

خیلی متشکر که از جامعه لبنان هم می نویسید
قسمت بانک بانک است هم خیلی نکته خوبی بود

تاکسی بناتشون دیگه خیلی دخترونه است ، صورتی !

سلام. خدا قوت. وضعیت موتور و موتورسواری چطوره اونجا؟ یعنی میشه به جای ماشین، موتور خرید؟ راحت تر نیست؟

پاسخ:

۳۰ ارديبهشت ۹۵، ۱۲:۵۰
اووووه. در ضاحیه موتور ریخته مثل مورچه. نمیگذارن راه بریم. در صیدا موتور ممنوع هست. اگر کسی بخواهد با موتور از صیدا رد شود باید در وانت یا یدک کش بگذارد! موتورهای مختلف وجود دارد. مدلهای کوچک مثل وسپا گرفته تا موتورهای هزار و چند هزار و هوندا و سوزوکی و هارلی داویدسون که برخی از اونها از ماشین هم گرانتر است. یک سالی هست موتورهای سی جی 125 ایرانی پارت که در سوریه وجود داشت و تولید هم می شود، به جهت ورود مهاجران سوری به لبنان، در لبنان زیاد شده. قیمتشان خوب است و قویتر از موتورهای مشابه وسپا است.

یعنی خدایش بعد از مدتی یه پست باحال گذاشتی!
اونم بعد قرنی!!
نمیه شعبان بر شما مبارک .
از حال و هوای اونجا بگید . چراغبونی کردن ؟ شربت ها اماده هست؟؟؟؟
شما خودت بطری ها رو برای گرفتن شربت اماده کردید؟؟؟
یا اونجا از این خبرا نیست؟؟

پاسخ:

۳۰ ارديبهشت ۹۵، ۱۳:۴۰
هنوز خیلی خبری نشده. مثل ایران نیست. فرق دارد. انشالله اگر شد مطلبی می نویسم. ولی شاید برای ماه رمضان اماده شود. دو هفته کار فشرده دارم.

به نظرم رفت و امد با این ون ها ارزان هست از فرودگاه تا جامع حریری 2000 لیره...ارزانه یا گران؟

پاسخ:

۳۰ ارديبهشت ۹۵، ۱۴:۲۶
ون که 1000 لیره است. خطی هستند. 2000 گرفت ازتون؟

چیزی که برام جالبه اینه که تو ایران خرید ماشین سخته ماشین خوب و خوشگل هم کمه
ولی کشورای خارجی بعضا ماشین سرتاپاش قسطه و ارزونه و خوشگل جاش سختی هاش بعدش شروع میشه برعکس ایران که ماشین رو که خردیدی دیگه راحتی...

شهید لبنانی که به شهید بی ام و سوار تو ایران مشهور شده واقعا مایه دار بوده؟! طبق اون چیزی که شما میگی حتی ضعیفترین آدما هم دنبال ماشین خوب میگردن تو لبنان

پاسخ:

۳۱ ارديبهشت ۹۵، ۱۲:۴۳
من شناخت دقیق از ایشون و خانواده اش ندارم. اما BMW رو اگر نو بخواهید بخرید اقلا 60 هزار دلار پولش هست. قسط ماهیانه اش از حقوق دو تا آدم معمولی هم بیشتر میشه! البته ماشینهای دست دوم رو باقیمت های کمتر هم میشه پیدا کرد. بسته به مدل و سال تولید، بین ده هزار و بیست هزار دلار هم هست.

مطمئنین لبنانی بوده یه شهید بی ام و سوار ایرانی داریم مهدی شیر محمدی 

پاسخ:

۲ خرداد ۹۵، ۲۲:۲۱
تصویری که معروف شده و اول هم برخی اشتباهی میگفتن ایرانیه، مربوط به شهید محمد مشلب هست

سلام
آقای علوی آقا یا خانم به مهدی درست می فرمایند یک شهید مدافع حرم ایرانی هم داریم که BMW سوار بودند و ساکن شهرک غرب، فیلم ایشون در خبرگزاری فارس هستش همین آقای مهدی شیرمحمدی هستند با آقای مشلب فرق می کنند

احمد مشلب یا محمد مشلب؟

پاسخ:

۱۰ خرداد ۹۵، ۰۳:۳۶
احمد محمد مشلب. یعنی احمد فرزند محمد مشلب

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها