دکتر و دارو در لبنان

دکتر و دارو در لبنان

این واقعیت که دوا و دکتر در لبنان بسیار گران است بر کسی پوشیده نیست. گاهی دکتر و دارو بدون بیمه در ایران، از معالجه با بیمه ی درمانی در لبنان، ارزانتر است.
این هفته پسر کوچکم مریض بود و باید به بیمارستان می رفتیم. شنیده بودم به خاطر شیوع آنفلوانزا و بیماری های تنفسی، بیمارستان ها جا ندارند. واقعیت هم همین بود. قسمتی از تختهای بیمارستانها که توسط مجروحین جنگی و جانبازان پر شده. قسمت اعظم آن را هم بیماریهای مختلف (که از نابسامانی وضع بهداشتی کشور ناشی شده) اشغال کرده است. در یکی دو ماه گذشته چندین بار طوفان و پدیده های جوی سردی که از اروپا و روسیه به لبنان می رسد، به ناگاه هوا را بشدت سرد کرده و دوباره هوا گرم شده است. این گرم و سرد شدن چندباره و سریع، به اضافه وجود زباله ها که هنوز مشکلشان حل نشده و در خیلی از مناطق سوزانده می شوند و ایجاد آلودگی می کنند، باعث شده بیماری های مختلف تنفسی و ریوی شیوع پیدا کنند و ویروس ها هم تقویت شده و بسیاری از مردم خصوصا کودکان دچار اسهال و استفراغ ویروسی شده اند.
خلاصه، به بیمارستان بهمن رفتیم که متعلق به موسسه های خیریه سید حسین فضل الله است. این بیمارستان توسط یک تاجر پولدار کویتی ساخته شده و در اختیار آقای فضل الله قرار گرفته است. برای ورود به بیمارستان، از بخش اورژانس وارد شدیم. نیم ساعت یا بیشتر، علاف نشسته بودیم تا دکتری، پرستاری، یا کارمندی بیاید و بپرسد چه تان شده است! و برگه ورود پر کند. یادم افتاد در ایران مردم غر می زدند که اورژانس تا پول نگیرد کار را راه نمی اندازد. در لبنان اصلا کسی تحویل نمی گیرد که حالا پول بخواهد یا نخواهد! به دلیل اینکه جا نداشتند یک ساعتی سرم به بچه زدند و رفتیم منزل.
بیمارستان قلب یسوعروز بعد به بیمارستان قلب یسوع رفتیم. این بیمارستان یک بیمارستان خصوصی متعلق به مسیحیان است. برخلاف بیمارستان بهمن که در ضاحیه و شلوغی و ترافیک و هوای نامناسب محاصره شده، در ارتفاعات کوهپایه های جنگلی بعبدا قرار گرفته و هوای بسیار دلپذیری دارد. دو سال پیش که پسرم را به این بیمارستان برده بودیم خیلی خلوت بود. اما الان تخت خالی به زور پیدا می شد. این بیمارستان قدمت زیادی دارد که از ساختمان و وسایل قدیمی آن قابل درک است. ساختمان جدیدی به آن اضافه شده و تمامی امکانات لازم وجود دارد. اینجا هم کار پذیرش و ثبت پرونده تا بستری شده در اتاق، بیش از یک ساعت و نیم به طول انجامید. ویروس روتا دارویی ندارد و فقط باید مراقب بود تا آب بدن کودک تمام نشود. لذا فقط سرم معمولی به بچه زده بودند.
اتاق درجه دو با تخت های قدیمی آهنی، یک تلوزیون ال سی دی، یک میز کوچک، و یک کمد برای وسایل شخص همراه مریض، تنها امکانات این اتاق بود. با این وجود همه چیز تمیز، مرتب و بهداشتی بود و هر روز همه جا ضد عفونی می شد و ملافه های تخت را عوض می کردند. خدمات و رسیدگی آنها بسیار خوب بود. نرس ها و دکترها همگی مسیحی و بسیار خوشرو بودند. تنها مشکلی که داشتیم، برای غذای بچه بود که نمی توانستیم گوشت آن را مصرف کنیم.
در اتاق های درجه یک، تنها یک تخت (برای یک بیمار) قرار گرفته و کاناپه و یخچال و امکانات دیگر وجود دارد.
در لبنان بیمه خدمات درمانی، دردسر دارد. اولا شخص باید کارمند باشد. وگرنه از بیمه ای بسیار سطح پایین مربوط به وزارت بهداشت می تواند استفاده کند. شخص باید اول پول دوا دکتر را پرداخت کند، بعدا برگه ای از بیمارستان به موسسه بیمه بهداشتی ببرد تا درصدی را که بیمه می تواند پوشش دهد، تایید کنند. لذا بسیاری از مردم، به شرکتهای بیمه خصوصی مراجعه می کنند. این شرکتها کارت مخصوصی به هر فرد می دهند و در هر ساعت از شبانه روز، حسابدار بیمارستان با فکس، میزان پوشش بیمه را استعلام می کند. جلوی خودم فردی مسیحی با عصبانیت به همسرش گفت برگه مربوط به بیمه را پاره کن، بنداز دور. و به مسئول حسابداری گفت تخفیف بده. من حاضر نیستم بروم کلی دردسر و علافی تحمل کنم برای چندرغاز؛ و سیصد دلار گذاشت جلو حسابدار.
بیمارستانها، قبل از پذیرش تقاضای مبلغی سپرده می کنند (حدودا 500 دلار). اگر پرونده بیمه تکمیل شد، هنگام خروج، سپرده را بر می گردانند و مقداری که شخص خودش باید پرداخت کند از آن کم می کنند.
حزب اللهی های رسمی که کارمند تمام وقت باشند، از بیمه ی حزب الله استفاده می کنند که به میزان خوبی هزینه های درمانی را پوشش می دهد. البته نمی توان با این بیمه به همه بیمارستانها مراجعه کرد. تنها بیمارستانهای مرتبط با حزب الله و چند بیمارستان دیگر که قرارداد با این بیمه دارند به دارندگان این بیمه خدمات ارائه می دهند.
گرانی درمان و بالا بودن هزینه ها، قیمت بالای دارو، سختی بیمه تامین اجتماعی، همه و همه کار را به انجا رسانده اند که مردم فقیر ضرب المثلی بسازند: در لبنان اگر فقیر باشی و مریض شوی باید بمیری.
البته سازمانها و گروه های خیریه ای برای کمک به فقرا وجود دارند. مانند مرکز تآخی که کمک بسیار خوبی برای اشخاص بدون بیمه است.

۱ ۰ ۱۹ نظر ۴۷۲۴ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۹)

ای بابا. ایشالاهمیشه خونوادتون سلامت باشن

پس با این تفاسیر، لبنان رسماً به فنا رفته!
خدا لعنت کنه باعث و بانی هاش رو ...

سرباز خدا

۳۰ دی ۹۴ ، ۲۰:۵۲
شکر خدا که در ایران زندگی می کنم

سلام
ان شاالله زودتر حال فرزندان خوب شود .
خدا هیچ فردی را گرفتار بیمارستان نکند بنده چند وقت قبل به علت تشنج ناگهانی یکی از اعضای خانواده به بیمارستان میلاد رفتیم حدود دوساعت طول کشید تا نوبت به ما رسیددکتر آزمایش وام آر آی نوشت وبعد از انجام همه ی آنهاشیفت دکتر قبلی عوض شده بود ودوباره مجبور شدیم ویزیت جدیدبگیریم ودوساعت دیگر در صف بنشینیم در آخر دستور بستری دادند اما به علت نبود تخت خالی تا نیمه های شب مجبور شدیم در بیمارستان به امید خالی شدن تخت بمانیم اما حال بیمارمان وخیم شد وگلاب به رویتان کلی بالا آوردحتی یک پرستارنیامد بگویید حالش چطور است حتی خودم با چشمم دیدم که پیر زنی که دچار سکته ی مغزی شده بود جلوی درب مطب دکتر از نبود جا سر پا ایستاده بود وحتی یک ویلچر به او نداده بودند تا نمیرد آنجا بود که بیمارمان را با آن حال وخیم دوباره به خانه برگرداندیم وروز بعد راهی بیمارستانی دیگر شدیم آنجا هم اصلا اهمیتی داده نشد وحتی به خاطر سر دواندن چندین باره به مسئول نوبت دهی بحثمان شد وخلاصه مجبور شدیم بیمار را به مطب پزشک خصوصی ببریم تا بفهمیمیم علت چه بوده... برادر اینجا هم اگر پول نداشته باشی ومریض شوی باید بمیری ...زیاد فرقی با لبنان ندارد.

پاسخ:

۱ بهمن ۹۴، ۰۱:۳۶
سلام. پس این وزیر جدید چه کرده؟

سلام
الان حاله پسرتون خوبه؟

پاسخ:

۱ بهمن ۹۴، ۰۱:۳۵
سلام. خوب هست

سلام...
جالب بود. به نظر میرسه که لبنان فقط برا تفریح و اون هم برا افراد ثروت مند به درد میخوره که برن تو ساحل و دیسکو میسکو ها بترکونن و بعد از یه هفته برگردن کشور خودشون!! :)
سوال من اینه که ایا لبنان، به عنوان مقصد ماه‌عسل به درد میخوره ؟ :) اونم برا دوتا کفتر عاشق که سن جفتشون روی هم، به زور به 40 میرسه! :):)

و سوال دیگه اینکه وضعیت درامد مردم لبنان به چه صورته؟ یا امنیتش؟ مثل ایران این امکان وجود داره که مثلا یه مادر، جفت بچه‌های ۱۲-۱۳ سالش رو از غرب کشور برداره تنهایی ببره شرق کشور زیارت و برگرده و تو کل این دو هفته مسافرت با ماشین شخصی، حتی یه مورد مزاحمت یا مشکل براش تو جاده های بی پایان و بیابونی/کوهستانی پیش نیاد؟؟؟
یا تصور شخصی من اینه که لبنان جوریه که مثلا شیعه ها از ضاحیه و مناطق جنوبی یا سنی ها از مناطق شمالی تکون نمی‌خورن!

پاسخ:

۱ بهمن ۹۴، ۰۱:۳۴
سلام
لبنان کشور گرانی هست. اما به درد ماه عسل می خورد.
مردم پولدار دارد مردم فقیر هم دارد. مثل بقیه کشورها. از لحاظ امنیت بسیار خوب هست. غیر از گاهی که به خاطر اوضاع به هم ریخته، مواردی از نا امنی پیش می آید، بقیه اوقات خوب هست. بصورتی که دختر تنها ساعت 12 شب هم می رود رستوران یا بیرون.
محل زندگی مردم برای حفظ امنیت در زمان جنگ هست. اما در حالت عادی همه به همه جا می روند.

اتفاقا در ایران هم همین طور هست توی هر بیمارستان خصوصی بخوای بستری بشی باید حداقل دو میلیون که قطعا بیشتر از پانصد دلار هست پرداخت کنی تا بستری ات کنند. اینجا هم تعریفی نداره شایدم بدتر .در ضمن خطاهای پزشکی رو هم اینجا حساب کن.

پاسخ:

۲ بهمن ۹۴، ۱۰:۳۶
خطای پزشکی همه جا پیش میاد. اما ادعا میکنم پزشکان ایرانی خیلی بهتر از لبنانی ها هستند. دکتر می روی، اکثرا درست تشخیص می دهند. در لبنان سه تا دکتر عوض می کنی یا همان دکتر سه بار دوا عوض می کند تا خوب شوی. ضمن اینکه در لبنان شرکت های داروسازی پیش پزشکان می روند و باج می دهند تا داروی آنها را تجویز کند. تصور کنید چه وضعی است!

سلام 
یه پست در مورد اوضاع ترکیه بذارید.  مثل اینکه اوضاع تو مناطق کرد نشین خیلی خرابه! 

پاسخ:

۲ بهمن ۹۴، ۱۵:۴۸
من اطلاع ریز و دقیق از داخل ترکیه ندارم اما خبر دارم از مدتهاست که وضع نابسامان است. از شش ماه پیش که اینترنت ایران به سبب فیلترینگ شدید ترکیه برای داخل کشورش دچار اختلال شد و روزنامه های مختلفی بسته شدند، باید فهمید اوضاع اصلا مناسب نیست.

کردها مظلوم هستند

سلام فامیل لبنانی ما در لبنان سرماخوردگی داشته بهش اشتباهی داروی فشار خون داده بودن این بنده خدا هم متوجه نبوده و مصرف کرده رگهای پاش سیاه شده و الان چند ساله درگیر این بیماریه که واسش درست شده و باید همش تحت مراقبت باشه .یک نفر دیگه هم در لبنان رفته اپاندیس عمل کنه چند روز بعد فهمیده یه کلیه اش رو برداشتن بعدش هم گمون نکنم بتونن کاری کنن مثلا اگه شکایت کنه بجایی برسه بنظر من خیلی خر تو خره اونجا

پاسخ:

۳ بهمن ۹۴، ۱۱:۲۴
surprisesurprisesurprise جدی؟

اینا رو از لبنانی ها شنیدم .کشورشون خیلی دربو داغونه ولی البته از کشور گل و بلبل ما بهتره بابا افسردگی گرفتیم اینجا

پاسخ:

۳ بهمن ۹۴، ۱۲:۰۸
کشورشون از کشور ما بهتر نیست. مردمشون بهترن. ما خودمون الکی غر می زنیم و شکایت و ناله می کنیم. لبنانی ها در اوج جنگ هم ناراحتی به دلشون راه نمیدن و زندگی شون رو میکنن. حتما عکس و فیلم هایی در این زمینه دیده اید که بعد از انفجار یا حمله دشمن، نشستن دارن با خیال راحت قلیون می کشند.

جواد پاشاپور

۰۳ بهمن ۹۴ ، ۱۳:۴۶
سلام خداوند انشالله مریضها رو شفا عنایت بفرماید .دوست بزرگوار طبق ایات قران خداوند میفرماید انسان ناسپاسه ، برادر ،خدا به همه ما رحم کنه متاسفانه شبکه های ماهواره ای و مجازی چنان به مردم ایران تاثیر گذاشتن  که ناشکر شدیم ،خداوند میفرماید شکر کن تا نعمتت رو زیاد کنم ،درصد ناشکری های مردم  ایران بالا رفته حقیر خسته شدم از ناشکری های مردم  در اداره خودمون، اتوبوس مترو بیشتر مردم ناله میزنن ،اداره ما سرویس ایاب ذهاب  ،غذا ،دکتر ،ورزش ،امکانات فراوانی داره ولی همکاراهای من همیشه ناله و نفرین میکنن ،میترسم از این ناشکری ها بلای سرمون بیاد ، و امنیت کشورمون که بالاترین نعمته ،سرافراز باشید یاحق 

سلام علیکم و رحمة اللّه
ای آقای علوی اخلاق بد بعضی رو دینشونم که اسلام باشه تغییر نداده چه برسه به وزیر
اینجا اخلاق مرده...بعضی پزشکها بیمار رو کیسه پول میبینن...بعضی پرستارها با اخلاق دور از شان جایگاهشون بیمار جسمی رو از نظر روانی هم به فیض میرسونن...اونجا اگه اشکالات پزشکی و مدیریتی باشه که همه جا هست لا اقل اخلاق نمرده...نه؟ اونجا از این اتفاقا میافته؟

پاسخ:

۴ بهمن ۹۴، ۲۳:۲۶
اینجا زیر میزی و پول  اضافه زیاد هست.

این روزا غرزدن و انتقاد کردن از زمین وزمان شده یه جور کلاس وژست روشنفکری!اگه بخوای حرف از شکرگذاری ونعمت های خدا بزنی همچین نگاه عاقل اندر سفیه میندازن که ازگفته ات پشیمون میشی .
درمورد وضعیت درمانی ایران درسته خییلی مشکلات هست ولی خوب نیست ولی نه انقدر که بگیم کلا اخلاق مرده .خود من یه هفته ای به خاطر بیماری فرزندم تو یه بیمارستان دولتی درتهران   بودم خداییش برخورد پرستارا خوب بود مخصوصا با بچه ها. 

باخوندن مطلب شما به این موضوع پی بردم که اوضاع بهداشتی لبنان خیلی خرابه و رفاه بهداشتی درمانی پایینتری نسبت به ما دارن و از کامنتهای بقیه هم فهمیدم که در شهرهای بزرگ ایران هم متاسفانه هنوز سیستم بهداشتی ضعیف عمل میکنه .اما فهمیدم که مردم ایران ناشکرتر از مردم لبنان وسایر کشورهای جهان سومی هستند.واین طبیعیه .بعد از انقلاب رشد فزاینده ای در وضعیت بهداشت ودرمان کشور ایجادشده (مراجعه کنید به کتاب ایران بین دو انقلاب :آبراهامیان)وهمین امر باعث رشد توقعات مردم شده و در سه چهار سال اخیر به خاطر رکود اقتصادی و تحریم ها و... رشد فزاینده متوقف شده اما متاسفانه توقعات فزاینده مردم روز به روز بیشتر و خارج از نرم طبیعی شده و همین امر سبب بی اخلاقی ها و غر غر کردن های مردم شده.کاش مردم کمی صبوری کنن

من نه غر زدم نه ناشکری کردم و نه ژست روشنفکری گرفتم.چنانچه خودم جز جامعه پزشکی نبودم اینجور واضح نمی گفتم!فقط کمی درد و دل بود همین چون انتظار بیشتری هست از یک پزشک مسلمان و کادر درمان بیمارستانی که در کشور اسلامی هست...در ضمن اینکه لفظ بعضی رو هم به کار بردم برای اینکه کلی نباشه قضاوتم...آقای علوی اینجا هم زیر میزی و پول اضافی هست.اما باز هم خدا رو شاکریم و الحمدللّه که پیدا میشه پزشک و پرستاری که واقف هستند به مسئولیت انسانی شون .

سلام
میشه لطفا از مراسم شهید مغنیه فیلم هم بذارین؟

پاسخ:

۷ بهمن ۹۴، ۰۹:۱۱
سلام
به گوگل پلاسم مراجعه کنید

یه چیزی ذهنمو بدجور مشغول کرده.جریان این گروه شبیحه تو جریان تظاهرات پنج سال پیش سوریه چیه که طرفدار اسد بودن و کلی از مخالفارو کشتن؟
به بدترین شکل ممکن واقعأ کشتار میکردن مگه ما و موضع حضرت آقا حفظ اسد نیست مگه نمیگیم اسد باید حفظ شه پس این کاراش چی بود؟این کشتارها چرا اتفاق افتاد؟
هرچی گشتم جایی جواب نداد میشه جواب بدید؟

پاسخ:

۸ بهمن ۹۴، ۰۹:۱۲
این ها ساخته دست رسانه های معاند هست. شبیحه نداریم. اینها حتی به ارتش و پلیس هم می گویند شبیحه. وقتی تظاهرات شد، دقیقا مثل فتنه 88 کار به درگیری کشید. پلیس سوریه که اسلحه حمل نمی کرد و مثل راهنمایی رانندگی بود، بهش اسلحه دادند. تجربه و آموزش مناسب نداشتند و به تظاهر کننده ها شلیک کردند. البته اعداد و ارقام کشته و زخمی را رسانه های آمریکایی و عربی بشدت دروغپردازی کردند. بعد ها حزب الله و واحد سایبری ارتش سوریه خیلی گروه هایی رو که فیلم های ساختگی از تظاهرات و یا کشته شدگان تولید می کردند پیدا و متلاشی کردند. این گروه ها که توسط بنیادهای دموکراسی آمریکایی در ترکیه و مصر آموزش دیده بودند، به راحتی فیلم های انقلاب های عربی مختلف را به عنوان تظاهرات سوریه جا می زدند و منتشر می کردند. تلوزیون سوریه به سرعت خدعه آنها را لو می داد و نشان می داد چگونه تصاویر ساختگی آماده می شوند. از این نظر خیلی قویتر از صدا و سیمای ما بود. به همین خاطر وقتی دیدند با تظاهرات و فیلم های ساختگی کارشان راه نیفتاد سریعا گروه های مسلح وارد ماجرا شدند و تروریست های خارجی به سوریه سرازیر شدند. دروغهای شبکه های عربی که آلت دست بنی سعود ملعون و اسراییل هستند در مورد کشتار هزاران نفر از مردم دروغ است.

برادر خود شبیحه ویدیو هاشون رو منتشر میکردن
مردم رو آتیش میزدن عکس از خودشون میذاشتن و بازوهاشونو نشون میدادن و مردمو میترسوندن ولی حق با شماست که شبیه فتنه ۸۸ شد سوریه

پاسخ:

۸ بهمن ۹۴، ۰۹:۵۴
من چنین چیزی ندیدم. نظام بشار اسد برای ترسوندن مردم نیازی به این کارا نداشت. اسم سازمان اطلاعات میومد همه در میرفتن. اینا قطعا ساختگیه.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها