عزاداری شیعیان لبنان

عزاداری شیعیان لبنان

استفاده از این مطلب صرفا با ذکر منبع مجاز است.

امروز در لبنان تعطیلی اول سال هجری است. به معنای دیگر، ماه محرم از نظر دولت لبنان شروع شده است. مدارس لبنان امروز تعطیل هستند. هرچند بیشتر شرکتها و موسسه های شیعیان و مسیحیان امروز باز هستند اما اول سال هجری، برای اهل سنت مانند اول نوروز ما است و اهمیت خاصی دارد. چند روزی است کم کم خیابانهای ضاحیه سیاه پوش شده و مغازه ها لباسهای سیاه در ویترین نهاده اند. چرخ دستی های زیادی به فروش پرچم های سیاه، چفیه، پیشانی بند، سی دی های نوحه و خلاصه لوازم عزاداری می پردازند. حزب الله در حال آماده شدن برای تامین امنیت مراسم عزاداری است. همینطور در نبطیه، شهر سیاه پوش شده و اقدامات مختلفی برای آماده ساختن محل مراسم شبهای محرم انجام شده است. دیگر شهرها و روستاهای لبنان هم شاهد جنب و جوش عاشقان اهل بیت است. در ادامه به معرفی عادات و رسوم عزاداری در لبنان می پردازیم.

تاریخچه

شیعیان لبنان در سراسر تاریخ مردمی مستضعف بودند و همواره تحت ظلم حکومت های عثمانی و فرانسوی و دست نشانده، از حقوق خود محروم بودند. انجام عزاداری برای امام حسین از دیرباز ممنوع بود و فقط برخی ایرانی هایی که از طرف حکومت صفویه در لبنان  حضور داشتند و مورد حمایت ایران بودند، آزاد بودند تا به هر شکلی که می خواهند عزاداری انجام دهند. با سقوط سلطنت عثمانی، شیعیان لبنان باز هم به آزادی مذهبی نرسیدند و تا سالها پس از استقلال لبنان، اگر می خواستند روضه در منازلشان برگزار کنند باید مخفیانه دور هم جمع می شدند و بدون هیچ نشانه و پرچم و علامتی در اتاقی نشسته و به آرامی روضه خوانده و اشک می ریختند. ضمن آنکه دو سه نفر سر کوچه نگهبانی می دادند تا اگر ماموران دولتی سر و کله شان پیدا شد، خبر بدهند. این داستان در مناطقی مثل بیروت که اهل سنت قدرت و حضور بیشتری داشتند، تا حدود چهل سال پیش به همین وضع بود. کم کم با اقدامات روحانیونی مثل امام موسی صدر و روشنگری های آنها، هم شیعیان متحد شده و خرده خرده قدرت پیدا کردند، هم مفهوم عاشورا و امام حسین منتشر شد و با تشکیل جامعه ی مقاوم، الگو وسرمشقی برای همه مردم قرار گرفت.
امام موسی صدر با اینکه سردمدار تقریب مذاهب بود، اما در معرفی و نشر معارف شیعی بشدت فعال و موثر بود. سخنرانی های ایشان در مورد امام حسین و قیام عاشورا، و پیوندی که با دل مردم و مشکلات و زندگی روزانه آنها برقرار می کرد، هنوز که هنوز است پرمفهوم و راهگشا و تازه است.

نهضت شیعیان

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شیعیان لبنان مانند دیگر شیعیان دنیا، پشتوانه و حامی و تکیه گاهی پیدا کردند و تبادلات فرهنگی آنها با ایران وسعت پیدا کرد. سفر شیعیان لبنان به ایران به قصد زیارت و تحصیل در حوزه زیاد شد و تلاش کردند از معارف اسلامی انقلابی ایران استفاده کنند. با حضور سپاه پاسداران در لبنان و تاسیس حزب الله، عزاداری های پر شور حسینی برادران سپاه، سرمشقی برای لبنانی ها شد. لبنانی ها امروزه عموما به شیوه و لهجه عراقی روضه می خوانند اما بسیار از عزاداری و روضه خوانی ایرانی لذت می برند و خیلی ها تلاش می کنند شبیه نوحه خوانی های ایرانی نوحه بخوانند.
مجالس روضه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در دهه اول محرم به شکل پرشوری اجرا می شود. در جای جای ضاحیه و دهکده های مختلف شیعه در شمال و جنوب لبنان مجالس روضه برگزار می شود. برخی از آنها توسط موسساتی مثل حزب الله و حرکت امل یا مجلس اعلای شیعیان لبنان یا نمایندگان مراجع دینی برگزار می شود و برخی هم توسط اشخاص عادی. عموما مساجد هم پس از نماز مغرب و عشا برنامه روضه خوانی و سینه زنی دارند. یکی از پرتعداد ترین مجالس روضه حزب الله در ضاحیه در حسینیه سید الشهدا (مُجَمَّع السید الشهداء) در رویس برگزار می شود. اینجا همان سالنی است که حزب الله در آن مراسم های مختلف اجرا می کند و گاهی سید حسن نصر الله هم شخصا در آنها حاضر می شود. حرکت امل هم حسنیه های کوچک و بزرگی در ضاحیه و دیگر شهرهای لبنان دارد که مردم در آنجا جمع شده و به عزاداری می پردازند. حتی نبیه بری رییس حرکت امل، در منزل خودش روضه ای برگزار می کند و شیعیان می توانند در آن شرکت کنند.

رسم و رسوم عزاداری لبنانی

مجالس روضه در لبنان رسم و رسوم و شکل خاص خودش را دارد. اگر در مسجد باشد که مردم روی زمین می نشینند وگرنه در حسینیه ها و منازل، حتما باید صندلی باشد و مردم روی صندلی بنشینند. عموما قسمت مردانه و زنانه جداست. مثلا در دهکده، مردها به مسجد ده و زنها به حسینیه ده می روند یا بالعکس. در سالنهایی که امکان جدا کردن نیست، مردها روی صندلی های جلویی می نشینند و زنها پشت سر آنها. عموما روحانی ای صحبت می کند و در انتها روضه می خواند. سپس مداح به روضه خوانی و سینه زنی می پردازد.
اکثر مردم لباس سیاه می پوشند و چفیه ای بر گردن می اندازند. دختران و خانم های بی حجاب روسری سیاه یا چفیه بر سر می اندازند و لباس سیاه بر تن دارند. حضور دخترانی که بلیز و شلوار یا دامن سیاه بر تن کرده اند و با موهای مرتب کرده به روضه می روند بسیار قابل توجه و تامل است.
یکی از رسم و رسوم های ایام محرم، پختن حلیم است و هم زدن حلیم به قصد برکت و قضای حاجات، از عقیده های شیعیان است. البته حلیم لبنانی بدون شکر بوده و دانه های گندم آن درشت و له نشده است.
کعک العباساگر روضه فقیرانه باشد، آب معدنی، آب میوه و کعک العباس (نوعی شیرینی محلی مخصوص محرم) به عزاداران می دهند. اگر صاحب مجلس مایه دار باشد غذا هم می دهد. عموما کبسه (نوعی غذای لبنانی که با برنج و گوشت پخته می شود) بین عزاداران توزیع می شود. خیلی اوقات هم حلیم داده می شود. از طرف دیگر یک راحةنوع بیسکوییت ساده دایره شکل که بین آن را راحت الحلقوم (همان باسلق خودمان) می گذارند آماده شده و به عزاداران تعارف می شود.
برخی مجالس خیلی مجالس شیک و با کلاسی است که عموما مخصوص سیاسیونی است که بین شیعه گری و سکولار بودن گیر کرده اند، از همانها که دستشان را آرام به سینه می زنند و می گویند وای حسینو کشتند چه کار زشتی کردند! بعضی مجالس هم بسیار پرجمعیت و با شور و اشک همراه است و سینه زنی مرتب و سنگینی انجام می دهند.

عزاداری ایرانیان در لبنان

ایرانیان ساکن لبنان هم مراسم روضه و سینه زنی خوبی برگزار می کنند. از آنجا که عمده تجار فرش در لبنان آذری هستند، در سینه زنی کم نمی گذارند و بسیار مرتب و سنگین سینه زنی می کنند و شور می گیرند. یک مراسم مخصوص ایرانی ها در سفارت برگزار می شود و مراسم عمومی دیگری در یکی از مساجد ضاحیه برگزار می شود که لبنانی ها هم می توانند در آن شرکت کنند. بسیاری از جوانان لبنانی که کمی فارسی بلد هستند یا حتی فارسی بلد نیستند، به عشق سینه زنی ایرانی به این مجلس می آیند. عموما هر شب توسط بانی خیر، شام بین عزاداران توزیع می شود. قیمه و قورمه امام حسین در لبنان مزه دیگری می دهد و خیلی می چسبد.

نمادها و پرچم ها

در لبنان برای هر کاری دکور و ظاهر آن را زیبا می کنند. برای عاشورا هم پرچم های سیاه یک شکل، با احادیث و آرم مشخصی خیابان ها را سیاه پوش می کند.هیهات دو سال پیش شعار هیهات بر روی تمام پرچم ها، بنرها، تی شرت ها و تبلیغات به چشم می خورد. پارسال شعار حزب الله در ضاحیه، لبیک بود. ضمن اینکه سید حسن نصرالله در توصیه های خود به مداحان و مسئولان فرهنگی، پیش از محرم تاکید کرده بود نام رسول الله را که تکفیری ها دزدیده اند و شعار خودشان کرده اند،لبیک به وفور در تبلیغات به کار ببرند و ترفند تبلیغاتی آنها را باطل کنند. لذا پرچم های پارسال مزین به عبارت لبیک یا حسین یا حفید رسول الله بود (لبیک یا حسین ای نواده رسول خدا). امسال هم با پرچم هایی با شعار الحسین سر انتصارنا (حسین رمز پیروزی ماست) سرتاسر خیابانهای ضاحیه را زینت بخشیده است.الحسین سر انتصارنا

در مراسم های حزب الله در محرم عموما پرچم سیاه عزاداری و تصاویر امام خمینی و امام خامنه ای، شهید سید عباس موسوی، سید حسن نصرالله و شهید عماد مغنیه به چشم می خورد. حتی پرچم زرد رنگ حزب الله کمتر استفده می شود. اما در مراسم های حرکت امل تصاویر امام موسی صدر و نبیه بری، پرچم سبز رنگ حرکت امل، تصویر امام خمینی، حضرت آقای سیستانی، و گاه مقام معظم رهبری دیده می شود.

مسیره روز دهم

مسیره یا همان دسته عزاداری، در روز عاشورا در ضاحیه توسط حزب الله برگزار می شود. مردم و در میان آنان گروه های منظم پیشاهنگی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه و جوانان کفن پوش از مساجد مختلف در لباس های یک شکل و در دسته های منظم مسیر اتوبان سید هادی نصر الله را پیاده طی می کنند و به سمت ملعب الرایه محل تجمع ظهر عاشورا، حرکت می کنند. مسیر عزاداری زنها کلا در خیابان دیگری است و بجز نگهبان ها، مرد دیگری اجازه ورود ندارد. از شب قبل، تمام مسیر توسط جوانان هوشیار حزب الله بررسی شده و تمام ماشینها از کنار خیابان به پارکینگ ها منتقل می شوند. تا صبح و هنگام شروع مراسم، هر یک متر، یک نیرو ایستاده و مراقب اوضاع است. از نیمه شب، ورود ماشین به ضاحیه ممنوع می شود و مسیرهای ورودی به سمت مسیر عزاداری، با کامیون های سنگین بسته می شود.

مراسم تعزیه خوانی نبطیه

نبطیه به عنوان شهر بزرگ شیعه نشین جنوب از دیرباز به جهت حضور برخی ایرانیان و عزاداری آنها، مرکزی برای عزاداری و روضه خوانی شیعیان بوده است. از چند روز قبل محرم برای مراسم آماده می شوند و در میدان شهر، با اسب به تمرین می پردازند. تعزیه روز عاشورا بسیار پرشور و پرجمعیت است و بعد از آن دسته ها به راه می افتند. در نبطیه قمه زنی هم انجام می شود. ظاهرا این رسم از همان ایرانیان مقیم نبطیه به لبنانی ها منتقل شده است.

پ.ن1: این مطلب سال گذشته به سفارش یکی از خبرگزاریهای مهم ایران نوشته شد اما ظاهرا به مذاق سردبیر خوش نیامد همه ی واقعیت های لبنان به تحریر درآید یا شاید متن ساده و غیر پیچیده آن را غیر حرفه ای دانستند. لذا آن را منتشر نکردند.

پ.ن2: به خاطر گذشت یک سال از نگارش این مطلب، مطلب بازنگری و زمانهای آن تصحیح شد.

پ.ن3: با ورود روسیه به جنگ علیه تروریستها در سوریه، و فراخوان تکفیری های لبنان برای مبارزه با روسیه و حزب الله، ممکن است برای این محرم، اقدامات تروریستی در سر داشته باشند. خصوصا وقتی گروه های تروریستی، در حال تجربه شکست و نابودی هستند، برای خالی کردن دق دلی شان، دست به ترور مردم و بمبگذاری می زنند. انشالله امسال هم با لطف خداوند و تلاش مجاهدان حزب الله و دیگر نیروهای امنیتی، ناکام بمانند.

۴ ۰ ۱۶ نظر ۴۰۰۲ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۶)

قمه زنی در لبنان آشکارا وجلوی چشم همه انجام می شود؟سید حسن با این کار مخالفتی ندارند؟

خدا همه ی شیعیان را از شر تکفیری ها حفظ کند.


پاسخ:

۲۳ مهر ۹۴، ۰۹:۱۷
حزب الله با این کار مخالف است اما برخی از حرکت املی ها می زنند.

سلام،
با تشکر از مطالبتون. زمان و مکان مراسم محرم بویژه مراسم ایرانی رو از کجا میشه مطلع شد؟ لینکی هست که بشه به اون مراجعه کرد؟ پیشاپیش ممنون

پاسخ:

۲۳ مهر ۹۴، ۰۹:۱۶
علیکم السلام
امسال هنوز کسی به من نگفته. سال پیش روضه در مجمع امام حسن مجتبی در صفیر بود. سایتی برای این اطلاعات وجود ندارد. گروه واتساپی هست اما اونجا پرسیدم کسی اطلاع نداشت.
دو سه شب هست که در همان مجمع امام حسن مجتبی برنامه هست. ساعت دقیق شروعش رو نمیدونم. هشت و نیم یا 9 هست. تا بعد از ده و نیم ادامه داره.

سلام در کتاب منطق یه عبارت هست یه این صورت:
زبدة المخض .
اگر امکانش هست این رو هم بگید که معنی لغوی هر کدوم چیه ؟و هین طور اصطلاحی.
توی اینترنت چیزی نبود ! فقط دیدم زبدة به معنی کفک شیر، خلاصه هست.
ولی المخض رو دیم یعنی لبن یا شیر یا کلا لبنیات

پاسخ:

۲۳ مهر ۹۴، ۱۲:۴۲
سیاست از مصدر ساس و به معنای اصولی است که کارها بر اساس آن انجام شود. سیاست بلاد یعنی چرخاندن امور مملکت. سیاست خارجه یعنی دیپلماسی.
حقوق از مصدر حق است. باید ببینید در چه زمینه ای کلمه را معنا می کنید. حقوق مدنی، حقوق قانونی، حقوق سیاسی، حقوق سیاسی، حقوق طبیعی، حقوق اجتماعی، حقوق ادبی و اخلاقی، ...
زبده هرچند به معنای کره هست اما در مباحث علمی و انسانی به معنای چکیده و خلاصه و بهترین بخش از یک چیز مطرح می شود.
مخض یعنی تکان دادن و زدن مایعات. دوغ را که بزنید کره بدست می آید. زبدة المخض منظورش همین است. احتمالا مقصود، بدست اوردن بهترین نتیجه پس از تلاش زیاد است.

یه دنیا سپاس .
به دعای شما خوبان و یاوران امام زمان نیازمندم .
هنوز به حاجتم نرسیدم اگر توی این دهه بهش نرسم میشه گفت کارم خیلی سخت میشه.

سلام علیکم.
.
خداییش نمادایی که طراحی میکنن حرف نداره ، من عاشق (( هَیْهاتِ مِنّا الذلَّة  = تن بخوارى و زبونى دادن از ما بدور است )) ام. که متاسفانه این روزا...................... بیخیال!!
.
تو یه مستند از این حلیمی که گفتید دیدم ولی یه اسم دیگه داشت ، لبنانی آ چی میگن بهش؟ ''البته شاید من یه چیز دیگه دیدم ولی کاملا شبیه حلیم بود و خوشمزه به نظر مى رسید''
.
فضولی: بچه های شما ((ربی یحفظهم و ابوهم)) دو زبانه ن؟! یعنی هم فارسی هم عربی بلدن؟ یه راهنمایی بفرمایید که چطور یاد عربی حرف زدن بگیرم و برای مسلط شدن چقد زمان لازم دارم؟
.
بابت مطالبی که می ذارین خیلی خیلی ممنونم . *ماجورین* 👌👌

یاعلی

پاسخ:

۲۴ مهر ۹۴، ۰۸:۲۷
سلام
حلیم رو هریسه می گویند. البته قمح بحلیب هم دارن که گندم و شیر رو مثل شیربرنج می پزند.
بچه های من هر دو زبان رو حرف میزنند.
البته من هنوز خودم رو مسلط نمیدونم اما در محیط قرار گرفتن و مجبور شدن به تکلم، خیلی مهمه.

جواد پاشاپور

۲۴ مهر ۹۴ ، ۰۶:۱۲
سلام التماس دعا،سرمایه محبت زهراست دین من، من دین خویش را به دو دنیا نمیدهم 

مهدیار آسمانی

۲۴ مهر ۹۴ ، ۱۲:۴۸
سلام
منظورتون از این جمله " حضور دخترانی که بلیز و شلوار یا دامن سیاه بر تن کرده اند و با موهای مرتب کرده به روضه می روند بسیار قابل توجه و تامل است." رو میشه بیشتر توضیح بدید.

پاسخ:

۲۴ مهر ۹۴، ۱۲:۵۹
سلام
منظور این است که دختران و خانمهای بی حجاب هم با پوشش سیاه و مناسب در مراسم ها حضور پیدا می کنند.

یه سرچی هم در مورد هییت دانشگاه هنر بکنید در ایران اونام کارای جالبی انجام میدن طرح های زیبایی دارن

سلام، 
خیلی ممنون از اطلاع رسانیتون. برنامه های آتی هم خیلی عالی میشه اگه اطلاع بدید. التماس دعا.

پاسخ:

۳۰ مهر ۹۴، ۰۸:۲۲
سلام
دهه دوم محرم در حوزه رسول اکرم برنامه خواهد بود. بعد از مغرب.

-- رجعت صدر --

۰۴ آبان ۹۴ ، ۱۲:۳۵

سلام

مدت ها بود می خواستم برای این پست نظر بگذارم...متاسفانه نظرم ثبت نمی شد و طبق معمول این روزها پیغام می داد که : شما به این قسمت دسترسی ندارید!!!!

می خواستم بگویم تا به حال متوجه شباهت عادات و آداب و رسوم مردم لبنان با خطۀ شمال ایران شده اید؟

مثلاً همین کعک العباس...هم از نظر ظاهری و هم مواد شباهت بسیار زیادی به کلوچه مخصوص فومن دارد. حتی ابزار و قالب...اشکال دایره وار و تنوری که برای پخت استفاده می کنند شبیه هم است!!

فقط در فومن ترکیب گردو و شکر و دارچین را در مغز کلوچه می گذارند. که در کعک العباس نیست.

یا در گیلان غذایی هست به اسم بادمجان کباب که شبیه باذنجان محشی در لبنان است...
استفاده از روغن زیتون و زیتون ...گردو در غذاها!

یا مثلاً به زبان گیلکی به گوجه فرنگی می گویند: پامادور اولین بار که می شنوید به نظرتان می رسد همان بندورا است!

به انبری که با آن غذا و نان بر می دارند هم می گویند: ماشه لفظی شبیه کمّاشه!

یا تقدس برنج در فرهنگ شمال ایران...

شباهت هایی که با توجه به مسافة و مکان اصلا برای من قابل توجیه نیست...چطور چنین اتفاقی افتاده فقط خدا عالم است!


-- رجعت صدر --

۰۴ آبان ۹۴ ، ۱۲:۴۰

اما در مورد هریسه: در اولویت نذورات مردم لبنان است...من همیشه با خودم فکر می کنم که این انتخاب هریسه به عنوان غذای عاشورا قطع به یقین اتفاقی نیست و مطمئناً بر گرفته از احادیث و روایات است.

فروع کافی جلد ششم باب جداگانه ای هست به نام باب الهریسة که:
عن الرسول الأکرم (ص) : " علیکم بالهریسة فإنها تنشط للعبادة أربعین یوماً و هی التی أنزل علینا بدل مائدة عیسى علیه السلام " . الکافی ج 6-ص241، «مکارم الاخلاق، ص 168»

و عن أمیر المؤمنین (ع) : " علیکم بالهریسة فإنها تنشط للعبادة أربعین یوماً وهی المائدة التی أنزلت على رسول الله صلى الله علیه وآله " . حلیة الأبرار-ج1-ص 397

گویا مردم می خواهند با اهدای هریسه برای چهل روز عزاداری و گریستن بر اهل بیت سلام الله علیهم آماده شوند و کم نیاورند!

ضمن این که در اردن، عراق و شاید در لبنان تا جایی که من خبر دارم غذای دیگری هست به نام جریشة

که ظاهراً فرق جریشة با هریسة در این است که امروزه گندم جریشه را در شیر می پزند ولی گندم هریسه را در آب...به ذهنم رسید شاید هریسه در زمان حضرت رسول صلی الله علیه و آله همان جریشه بوده است. یعنی هریسه با شیر پخته می شده از آن جهت که شیر به تعبیری غذای انبیا است.

امروزه هریسه را در لبنان با مرغ هم می پزند...مثل ایران که با گوشت بوقلمون می پزند ولی بعید نیست که هریسه اصلی با گوشت گوسفند پخته می شده است.


-- رجعت صدر --

۰۴ آبان ۹۴ ، ۱۲:۴۲

شیوه تهیه کعک العباس:

3و نیم کیلو آرد سفید

یک و نیم کیلو آرد سهین(من فَرَخة را ترجمه کرده ام آرد سهین: آرد جوانه گندم که در قم برای پخت سوهان استفاده می کنند، در جایی خواندم فرخة همان آرد سمولینا است)

3 پیمانه شکر

1 پیمانه شیره مخلوط شده با کمی آرد

2 کیلو شیر(به نظرم مقادیر دقیق نیست من باشم شیر را کم کم اضافه می کنم)

4 فنجان روغن زیتون یا کره

1 قاشق کوچک خمیر مایه

1 قاشق کوچک بیکینگ پودر

1 قاشق کوچک زردچوبه

1 قاشق کوچک زنجبیل

1 قاشق کوچک گرد دارچین

2 قاشق کوچک جوز هندی

1 قاشق بزرگ انیسون(تخم بادیان)

1 فنجان کنجد بوداده

اول همه مواد خشک: آرد و ادویه و کنجد را با هم مخلوط می کنیم، بعد جداگانه شیر را به جوش آورده شکر و کمی از زردچوبه را در آن حل می کنیم و می گذاریم تا ولرم شود.
روغن را به مخلوط خشکمان اضافه می کنیم و کم کم هم می زنیم تا آرد کمی مرطوب شود، کمی نمک به مخلوط اضافه می کنیم، بعد به آهستگی شیر ولرم را به آن اضافه می کنیم و از آن خمیر می سازیم.

خمیر را به مدت یک شب به همین صورت می گذاریم تا بماند.

بعد از یک روز، خمیر را چانه گرفته و با قالب مخصوصی که کمی چرب شده شکل می دهیم، روی کعک العباس را انیسون و کنجد می پاشیم.

نان ها را در فر با حرارت 180 درجه سانتیگراد، به مدت 15 دقیقه(مدتی که روی نان ها برشته و طلایی شود) می پزیم.

پاسخ:

۵ آبان ۹۴، ۱۴:۳۳
ممنون

-- رجعت صدر --

۰۴ آبان ۹۴ ، ۱۲:۴۶

مثل این که بیان با کامنت های لینک دار بیشتر مشکل دارد


اما در مورد هریسه: در اولویت نذورات مردم لبنان است...من همیشه با خودم فکر می کنم که این انتخاب هریسه به عنوان غذای عاشورا قطع به یقین اتفاقی نیست و مطمئناً بر گرفته از احادیث و روایات است.

فروع کافی جلد ششم باب جداگانه ای هست به نام باب الهریسة که:

عن الرسول الأکرم (ص) : " علیکم بالهریسة فإنها تنشط للعبادة أربعین یوماً و هی التی أنزل علینا بدل مائدة عیسى علیه السلام " . الکافی ج 6-ص241، «مکارم الاخلاق، ص 168»

    و عن أمیر المؤمنین (ع) : " علیکم بالهریسة فإنها تنشط للعبادة أربعین یوماً وهی المائدة التی أنزلت على رسول الله صلى الله علیه وآله " . حلیة الأبرار-ج1-ص 397

گویا مردم می خواهند با اهدای هریسه برای چهل روز عزاداری و گریستن بر اهل بیت سلام الله علیهم آماده شوند و کم نیاورند!

ضمن این که در اردن، عراق و شاید در لبنان تا جایی که من خبر دارم غذای دیگری هست به نام جریشة

که ظاهراً فرق جریشة با هریسة در این است که امروزه گندم جریشه را در شیر می پزند ولی گندم هریسه را در آب...به ذهنم رسید شاید هریسه در زمان حضرت رسول صلی الله علیه و آله همان جریشه بوده است. یعنی هریسه با شیر پخته می شده از آن جهت که شیر به تعبیری غذای انبیا است.

امروزه هریسه را در لبنان با مرغ هم می پزند...مثل ایران که با گوشت بوقلمون می پزند ولی بعید نیست که هریسه اصلی با گوشت گوسفند پخته می شده است.

پاسخ:

۵ آبان ۹۴، ۱۴:۳۳
بیان مشکل ندارد! بنده اینترنت نیامده بودم! :)

سلام اعظم الله اجورنا واجورکم... خداحفظتون کنه. استفاده کردیم 

متاسفانه عزاداری در لبنان و مخصوصا در جنوب با دید مسابقه ای به مسیرهای عزاداری حزب الله و جنبش امل نگاه میکنند و از سومدیریت و عدم تنظیم مسیر عزاداری همدیگرو مسخره میکنند غافل از اینکه اقامه شعائر حسینی نیاز به مسابقه بازی ندارد . باید با نیت خالص خدایی باشد. یا اصلا چرا جداگونه مراسم برگزار میکنند ؟

پاسخ:

۸ آبان ۹۴، ۰۹:۰۴
مسیر عزاداری حزب الله آنقدر با شکوه و پر جمعیت هست که خیلی از حرکت املی ها هم شرکت می کنند و کسی مسخره نمی کند. با این حال برخی جوانهای طرفدار حزب الله نمایش نظامی در  مسیر عزاداری حرکت امل را امسال به سخره گرفتند. من ندیدم کسی خود عزاداری را زیر سوال ببرد.
از قدیم مراسم های این دو جدا بوده. به هر حال حزب الله هرچند مشکلی با حضور دیگران ندارد اما در مدیریت و هماهنگی و برنامه ها از ریز و درشت برنامه ریزی قبلی دارد و حتی پرچم ها باید طبق برنامه باشد. لذا کسی سرخودی نمی تواند پلاکارد یا پرچمی حمل کند.

سلام.
خدا قوت.
ممنون بابت مطالب بسیار خوبتون.
ببخشید امگانش هست آرمهایی رو که قرار دادید با کیفیت مناسب تری بزارید که اگر ما هم خواستیم به عنوان شعار استفاده کنیم کیفیت خوبی داشته باشه.
ممنون میشم.
اجرتون با امام خسین.

پاسخ:

۲۷ مهر ۹۵، ۰۸:۰۵
علیکم السلام
آرمهای گذشته را از اینترنت پیدا کنید. من ندارم. آرم امسال را هم سرچ کنید: صبر و نصر


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها