مشکل زباله در لبنان

مشکل زباله در لبنان

بازنشر این مطلب فقط با ذکر منبع مجاز است.

حدود 24روز پیش، متوجه شدم حجم زباله در سطلهای زباله وکنار آنها خیلی زیاد شده و مقداری هم کف خیابان پخش و زیر چرخ های ماشین ها له شده و در جاده پخش شده اند. بوی بسیار آزار دهنده ای خیابان ها را فرا گرفته بود. کم کم در اخبار منتشر شد که این قضیه فقط مربوط به ضاحیه نیست و کل بیروت حتی مناطق دولتی و توریستی هم گرفتار زباله شده. دلیل این امر تمدید نشدن قرار داد شرکت سوکلین، شرکت خصوصی جمع آوری زباله عنوان شد. از طرف دیگر یکی دو سالی است به خواسته مردم و طرح وزارت محیط زیست، محل دفن زباله ها باید تغییر داده شود. اما پشت صحنه اصلی این مشکل چیست؟ وزیر سابق، شربل نحاس چنین شرح می دهد:

در دهه 90 میلادی یعنی در زمان نخست وزیری رفیق حریری، وظیفه جمع آوری زباله از شهرداری ها گرفته شد و به دست حکومت افتاد و قرار شد از صندوق شهرداری ها برای جمع آوری زباله برای پرداخت هزینه شرکت سوکلین استفاده شود. این پرداخت تا سال 2001 غیر قانونی بود تا اینکه یک راه قانونی برای پرداخت آن پیش بینی شد. اما این صندوق چشم طمع سیاسیون را به خود جلب کرد. حکومت حریری پدر، فاکتور جمع آوری زباله را بزرگنمایی کرد و با سود سرشار آن، بوی پرونده های فساد از بوی گند زباله هایی که امروز در خیابانها رها شده اند بیشتر شد. بعد از تقسیم کشور به 8 مارس و 14 آذار، تقسیم سود بین سیاسیون سخت شد! لذا از تقسیم سود، به تقسیم مناطق و پرداخت سود آن منطقه به رهبران سیاسی آن منطقه رسیدند. هر منطقه سودش را به زعیم سیاسی آن منطقه می پرداخت. بر اساس قاعده ی آبرویم را نبر تا آبرویت را نبرم، فساد ادامه پیدا کرد. هر منطقه مسئول تعیین محلی برای انبار زباله ها شد. در زمان نخست وزیری تمام سلام، چشم طمع سیاسیون تنگ تر شد. جنبلاط، فواد سینیوره، میسره سکر، تاجری بنام جهاد عرب و برخی دیگر، برای ثروت اندوزی با یکدیگر مسابقه می دادند. جنبلاط برای سهم اندوزی بیشتر، مطمر (محل دفن زباله) در نائمه (منطقه دروزیان تحت سلطه جنبلاط) را بست. زباله هایی که امروز در خیابانها رها شده چیزی نیست جز فسادی که سیاسیون در ایجاد آن از یکدیگر سبقت می گیرند تا جیبشان را از حساب مردم پر کنند.

برگرفته از افشاگری وزیر سابق، شربل نحاس، منتشر شده در العهد.

اما پس از ادامه مشکل و شانه خالی کردن دولت از حل آن، شهرداریها با بولدوز و کامیونهای بزرگ تلاش کردند زباله ها را جمع آوری کنند. برای خالی کردن آنها به توصیه بزرگان فساد، مناطقی پیشنهاد شد. هر بار منطقه ای پیشنهاد شد، مردم منطقه، راه را با موانع بستند. راه بیروت به جنوب چند روز بسته بود و با اینکه بستن راه توسط مردم جیه، انجام شد اما مردم جنوب با بردباری، و همدلی، این مشکل را تحمل کردند. هرچند می توانست به دعوا و جنگ طایفه ای بیانجامد. کار آنقدر بالا گرفت که حزب المستقبل مجبور شد از طرفدارانش در طرابلس و عکار برای آنکه زمینهای آنان را برای تخلیه زباله پیشنهاد داده بود عذرخواهی کند. جنبلاط با پر رویی تمام گفت که من زباله های مسلمانان را به دوش می کشم! برای این مشکل راه حل داخلی پیدا نشده و فعلا مردم با آتش زدن زباله ها و ریختن در رودخانه ها و دریا، سعی می کنند از شر آنها خلاص شوند. راه حلی خارجی برای این مشکل پیشنهاد شده و آن هم ارسال به خارج از کشور است. فرانسه و آلمان برای بازیافت و استفاده از زباله های لبنان پیشقدم شده اند. مشکل زباله در جنوب لبنان نمودی نداشت. چون این منطقه بیش از آنکه زیر سلطه دولت باشد، زیر سلطه رهبران شیعه است. به خاطر آنکه در طول تاریخ، دولت از خدمات رسانی به جنوب شانه خالی کرده است. لذا به همت جنوبی ها کارخانه های بازیافت در جنوب وجود داشت و طرح تفکیک زباله از مبدا در بسیاری از دهکده ها اجرا می شد. 

از طرف دیگر شرکت آردسازی بقالیان، که حدود 40 درصد آرد لبنان را تامین می کند به علت آنکه در بیست متری کارخانه اش اقدام به تخلیه زباله شده است، تهدید به تعطیلی کارخانه کرده است. در این صورت مشکل کمبود نان لبنان را تهدید خواهد کرد.

سوزاندن زباله در شهر، باعث آلودگی و خطر بیماری های مختلف شده و چندبار باعث آتش سوزی و سوختن ماشینها شده. مردم در شبکه های اجتماعی بیکار ننشسته و فساد ساسیون حاکم را به یکدیگر گوشزد می کنند. دو تا از جوانهای طراح، بازی ای طراحی کردند که باید کیسه زباله را به داخل ساختمان نخست وزیری بیاندازید.

یا فیلم هایی منشتر شد که مردم برای ماشین حمل زباله دست می زنند و با رقص محلی و هلهله به استقبالش می روند. همینطور بازار جوک هم داغ است: رفتگر از رییس جمهور خیلی مهم تر است. چون چهارصد پانصد روز است رییس جمهور نداریم اما مشکلی پیش نیامد، دو روز رفتگرها نیامدند، مملکت را گند برداشت!

۱ ۰ ۴۲ نظر ۴۷۷۲ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۴۲)

سلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته
ممنون عالی بود مطلبتون
اتفاقا خواستم در موردش بازم ازتون سوال بپرسم که لطف کردید با گذاشتن مطلب جواب سوالامو دادید فقط یک سوالم موند و اونم این که تا کی ادامه داره؟چند وقت پیش که فابیوس اومد ایران برخی میگفتند در مورد لبنان هم صحبت هایی میشه...اما اینکه اوضاع چه وقت روبراه میشه جای سوال داره؟
زمان خاصی به نظرتون میرسه...؟ یا اینکه باید صبر کرد و دید چه پیش خواهد آمد؟!

پاسخ:

۱۴ مرداد ۹۴، ۲۲:۳۰
مشکل لبنان گیر اروپا نیست، گیر عربستان است. اگر عربستان حمله به یمن را متوقف کرد و بر اساس شایعات، وزیر دفاعش پسر سلمان به ایران سفر کند و سیاست آمریکا در نزدیکی به ایران را بپذیرد، ممکن است گره کور لبنان حل شود. وگرنه به نظر من یا در لبنان جنگ می شود یا اسراییل حمله می کند.

شما صفحه داری به عنوان خاطرات ایرانی ساکن لبنان...و اینچیزا رو میگی......یه عده از هموطنان هم اینجوری خاطراتشون رو تعریف میکنن.......میگن :
اللبنانی سعید، بعکس الإیرانی الذی لا ینعم بالسعادة فی موطنه.

البته اگه فقط در مورد ایران بخوایم ببینیمش پیاز داغشو زیاد کرده وگرنه همش هم دروغ نیست..البته با توجه به اینکه روزنامه النهار هست طبیعی هست.....ولی خانوم یارا نویسنده النهار که این مثلا خاطرات رو از قول یک ایرانی نوشته باید بدونه که حداقل 10 برابر تعداد اون ایرانی که میگه از جهنم ایران به بهشت لبنان مهاجرت کردن......لبنانی هایی هستن که از بهشت لبنان به جهنم ایران مهاجرت کردن!
 

http://www.annahar.com/article/257223-%D8%A3%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%81%D9%8A%D8%A9-%D8%B9%D9%86-%D8%A5%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86

پاسخ:

۱۴ مرداد ۹۴، ۲۲:۲۷
احساس سعادت و شادی لبنانی ها ربطی به امکاناتشون نداره. اونا در اوج جنگ و بدبختی هم شادن. اما ایرانی ها با داشتن تمام امکانات باز هم غر می‌زنن و زیاده خواه هستن. اینه قضیه شاد نبودن ایرانی ها. 

بانوکاف (لیدی کی

۱۴ مرداد ۹۴ ، ۲۱:۲۶
آقای علوی، بیشتر مطالبی که تو وبلاگ تون می نویسین خیلی خوبن ولی مطالبی مثل این پست که درباره ی جزئیات زندگی تو لبنانه، خیلی خیلی خوبن. مثلا اون مطلبی که درباره ی آب آشامیدنی نوشته بودین. آدم احساس نزدیکی به مردم لبنان پیدا می کنه.

-- رجعت صدر --

۱۵ مرداد ۹۴ ، ۱۱:۴۸
سلام
حتی حرفش را هم نزنید
خدا نکند در لبنان جنگ بشه
به نظر من لبنانی ها از زمان امام موسی صدر و جنگ شانزده سالۀ داخلی خیلی عاقل تر شدند
تجربۀ جنگ های تلخ باعث شده دیگه به این راحتی ها تن به جنگ ندهند
و همین هم باعث شده دواعش در مرز لبنان زمین گیر بشوند و کارشان  آنچنان پیش نرود

اسرائیل هم ان شاء الله یشغل بالظالمین

هر چند که تا ماه تموز و آب نگذره خیال ما راحت نمیشه

سلام.

عاقبت ملتی که حاضر نیست برای استقلال کشورش و حفظ حاکمیتش  خون بدهد  این میشود که بیگانگان ریس مملکتشان را انتخاب کنند. ملتی که حاضر نیستند از برخی منافعشان چشم پوشی کنند و زیز یک پرچم گرد هم ایند، تو این اوضاع لبنان جنگ داخلی بهتر از این خفت هست که یک کشور مثل عربستان بیاید و ریس مملکت رو تعیین کند.

بهترین سناریو برای لبنان برای جلوگیری از جنگ داخلی اینه که یه یک نظامی وطن پرست برای حفظ حقوق ملت با تمام قوا کودتا کنه و مجلس رو منحل و قانون اساسی که معطل شده رو تعلیق کنه  ویک نظامی ریاست کشور رو برعهده بگیره و متعهد بشه که ظرف 5 سال قانون اساسی جدید رو با کمک ملت وضع و یک انتخابات دموکراتیک رو برگزار کنه تا شخصی برامده از رای ملت به روی کار بیاد. و همچنین سایر گروهها در این مدت از جمله حزب الله موضع بی طرفی اتخاذ کنند.

اما فکر نکنم چنین شخصی در لبنان وجود داشته باشه. یکی مثل پرویز مشرف.

 


امیدوارم پیشبینی شما در مورد آینده لبنان تحقق پیدا نکنه.

سلام ممنون ازمطالبتون ....مابیشتر سخنرانی های سیدبزرکوار رودرمورد جهاد و اعلام صریح  مواضع مذهب تشیع دیدیم 
بفرمایید ایشان درمورد أمور معیشتی هم به شیعیان لبنان  توصیه هایی دارند مثلا درایران حضرت اقا فرمودند حمایت ازتولید ملی و ......مثلا درمورد محیط زیستی که شمافرمودید و بهش اشاره کردین ..
مطلب بعدی باتوجه به اختلاف مذاهب در ایران و مشکلاتی که بعضی تندروهای تشیع بواسطه ی افراطی کری  بوجوداوردن درایران ...اولا دیدکاه سید حسن بزرکوار دراین مورد جیه ?ثانیا شیعیان لبنان جقدر ازافراطی کری دورهستند و یعنی به این منظور که درک سیاسی و منطقه أی دارن ......بازم ممنون ازشما.

پاسخ:

۱۶ مرداد ۹۴، ۱۳:۲۴
سلام
سید حسن در مورد نکات مختلف هم صحبت می کند و راهنمایی و دستوراتی دارد که عموما در مجالس خصوصی و مربوط به آن زمینه بیان می شود. مثلا دیدار با جوانان، دیدار با طلاب، دیدار با فارغ التحصیلان و...
در لبنان دید مردم خصوصا شیعیان بسیار باز است و جماعت تشیع انگلیسی در لبنان ضعیف و کم جمعیت هستند. خیلی از شیعیان و مردم عادی براحتی افراد فتنه برانگیز شیعه نما مثل یاسر الخبیث را عامل دشمن می دانند.

خیلی خیلی جالب بود با تشکر
من تازه با سایتتون اشنا شدم انشالله هر روز سر میزنم

اتفاقا ده روز پیش المنار درباره همین محل دفن زباله گزارش تهیه کرده بود

لبنان عجب کشور عجیب و غریبیه ...........یعنی به جز شیعیان لبنان مردم مسیحی و سنی وغیره شعورشون تا این حد پایینه که ممکنه سمیرجعجع قاتل و فاسد بشه رییس جمهور این کشور!!!!؟ یا وضعیت بهداشت و دفع زبالشون هم تا این حد سیاسیه؟!!!!سبحان الله!!!!علوم سیاسی خوندن تو این کشور عجب طعم تلخ وشیرینی خواهد داشت !!!!!!!!!!!!!!!سبحان الله..............خخخخخخخخخخخخخخخخخ

پاسخ:

۱۷ مرداد ۹۴، ۱۸:۳۶
شعور سیاسیون عموما کمه چون مزدور قدرتهایی خارجی هستن نه نماینده ملت.
بله علوم سیاسی در لبنان خیلی انسان رو در تحلیل سیاسی قوی میکنه.

یاسر نیکوبیان

۱۸ مرداد ۹۴ ، ۰۵:۰۴
سلام
جناب شریعت ، همونطوری که قبلا آقا محمود فرمودند ، چیزی که برای غالب لبنانی ها اهمیت شدید داره قومیت هست نه ملیت ، شاید به این راضی بشن که یه بیگانه واسشون چونه بزنه (برای هر گروهی حامی خارجیش) و قدرت رو تقسیم بکنن ولی وای به اون روزی که یک نفر - که در هرحال از گروه خاصی هست و دین و مذهب خاصی داره و از مریخ نیومده طبیعتا - بخواد یک تنه قدرت رو به دست بگیره ، به نظرت افرادی که مثلا حاضرن زیر علم امثال جعجع و سینیوره سینه بزنن تا از مواضع قومیشون کوتاه نیان ، برخوردشون با این قضیه چطوره؟!

امام صادق (ع):
برترین عبادت ،شناخت خدا و تواضع داشتن نسبت به اوست .
شهادت شیخ الرئیس امام صادق تسلیت باد

سلام علیکم
بالاخره تکلیف چه شد؟ وضعیت الان چطوره؟ راه حلی پیدا شده؟ حال مردم خوبه ؟ من نگرانم...ببخشید

پاسخ:

۲۳ مرداد ۹۴، ۱۲:۰۸
سلام
راه حل های کوتاه مدت مثل دفن در زیر خاک در حال انجام است.

پارسا سلیمانی

۲۳ مرداد ۹۴ ، ۰۰:۰۷
سلام.
از این به بعد به عشق سردار که با هم همفامیلی هستیم فامیلیمم رو هم می نویسم "پارسا سلیمانی".
جای دوستان خالی رفته بودم مشهد زیارت، خیلی بهم فاز داد. توی حرم و صحن ها و رواق ها همش چشم چشم می کردم که لبنانی ها رو ببینم و حسابی تحویلشون بگیرم. اتفاقا" چند تا گروه لبنانی هم دیدم و رفتم جلو و دست و پا شکسته با چیزایی که بلد بودم و بیشتر از طریق "بادی لنگوویج" حسابی ارادتم به حزب الله همیشه پیروز و رزمندگان و شیعیان لبنان رو اعلام کردم و چقدر خونگرم و مهربون و تو دل برو بودن. باور کنید خیلی سخت ازشون دل می کندم. حیف که زبان عربی بلد نیستم و نمی تونم به خوبی باهاشون ارتباط برقرار کنم.
یه بار پارسال که قم رفته بودم توی حرم حضرت فاطمه معصومه ( سلام الله علیها ) یه گروه لبنانی دیدم، رفتم جلو و کلیپ های مقاومت رو که توی گوشیم داشتم براشون گذاشتم و چقدر گل از گلشون و همچنین خودم شکفته بود. آخرشم که می خواستم ازشون جدا بشم باهام عکس یادگاری گرفتن. شاید همین الآن همون هایی که در آغوش گرفتمشون در جبهه های دفاع از ناموس و شرف شیعه و انسانیت و آزادگی در حال جانفشانی و مجاهدتن و من بچه شیعه در سایه ی امنیتی که به بهای خون پاک سربازای آخرالزمانی امام زمان ( علیه السلام ) برامون ایجاد شده نشستم و دارم برای شما سفرنامه می نویسم! واقعا" که افسوس و صد افسوس.
نکته ی دیگه ای که می خواستم عرض کنم این بود که توی این سفر تازه فهمیدم محور مقاومت واقعا" با حداقل بضاعتش تا الآن اینطور پوزه ی تکفیری ها و اربابای بی وجودشون رو که از قضا همه ی داشته هاشون رو به میدون آوردن به خاک مالیده. باور کنید این حرف شعار نیست چون به شخصه از شعار و کلیشه ای صحبت کردن بیزارم. قبل از این که به مشهد برم از اونجایی که می دونستم بیشترین شهدای مدافع حرم ایران تا الآن توی مشهد بودن توی برنامم بود برم بگردم افرادی رو که جزو مدافعان حرمن پیدا کنم بلکه از طریق اون ها روزنه ای برای ورود به جمع مدافعان حرم حضرت زینب کبری ( سلام الله علیها ) که علاقه و ارادت خاصی بهشون دارم پیدا کنم. توی حرم چند بار سبز قامتای سپاه مقتدر پاسداران رو دیدم که با هرکدومشون سر صحبتو باز کردم طوری صحبت می کردن که انگار از عالم و آدم بی خبرن، البته حق می دادم بهشون. آخر بار پاسدار سبز پوشی رو توی رواق دار المرحمه اگه اسمشو درست نوشته باشم دیدم و  رفتم پیشش و باهاش شروع به صحبت کردم و هر کار کردم به قول معروف نم پس نداد. ناگفته نماند تیپ منم غلط اندازه، یه جورایی حرفام با ظاهرم متضاد همن. وقتی ازش ناامید شدم یه جورایی با ناامیدی فقط از حسرت هایی که توی دلم داشتم و این که اون ها گلچین شده اند و ما دستامون کوتاه از نخیل باهاش درد و دل کردم که انگار یه مقدار نرم شد ولی باز از اصل کاریا چیزی نگفت و فقط گفت باید کار تخصصی بلد باشی و از این صحبتا، بعدشم که نماز ظهر شد و منم که دخترم بی تابی می کرد مجبور شدم از دوست عزیز پاسدارم بر خلاف میلم جدا بشم.
اما دلیل این که گفتم محور مقاومت از حداقل داشته هاش استفاده کرده اینه که توی یکی از تشرف هام به حرم دور فلکه ی برق اگه اشتباه نکنم دو تا نفرو دیدم که روی لباسای نظامیشون که دقیقا" لباسایی بود که توی تن بچه های مدافع حرم توی اینترنت دیده بود با آرم سپاه پاسداران دیدم که سریع رفتم سمت یکیشونو شروع کردم باهاش به صحبت. کلی که باهاش صحبت کردم دیدم بسیجی ان و خودشون هم  دارن به آب و آتیش می زنن که بتونن برن توی جمع مدافعان حرم. می گفت از طریق یکی از دوستای افغانش اقدام کرده برای کارت تردد افغانی تا بتونه خودشو افغانستانی جا بزنه و از طریق لشگر فاطمیون اعزام بشه. حتی می گفت یکی از اقوامشون کلی از اصطلاحات گویش افغانستانی رو هم یاد گرفته تا از طریق بچه های افغانستان اقدام کنه. خلاصه بهش شماره دادم و به جون مادرش قسمش دادم تا اگه تونست کاری کنه به من هم اطلاع بده.
اینطور مسایلو که دیدم و وقتی این همه محدودیت برای اعزام خودی ها رو در مقابل چنگ زدن به هر نوع خس و خاشاکی مثل جهاد نکاح و وعده و وعیدهای آنچنانی و مسایلی از این دست در جبهه ی تکفیر و نفاق رو با هم مقایسه می کنم به این نتیجه می رسم که ما چقدر پتانسیل استفاده نشده داریم که در صورت استفاده ی با برنامه و حکمت، طوما  فتنه و فتنه گرها رو در هم خواهد پیچید. ان شا الله.

یاد ولید جنبلاط افتادم که چند سال پیش گفته بود ایران بجای حل مشکل سوریه گرانی و کمبود مرغ رو حل کنه...حالا میبینیم که حتی قادر نیستن زباله مردمشون رو جمع اوری کنن ...واقعا که

پاسخ:

۲۳ مرداد ۹۴، ۱۲:۱۲
نکته خوبی رو یادآوری کردید. عالی بود

سلام 
در مورد طرح چهار ماده ای ایران برای سوریه اگه اطلاعاتی دارید بگید.  
آیا میشه برای حل بحران سوریه به این طرح امیدی داشت یا نه؟  یعنی کشور های حامی تروریست ها حاضرند این طرح رو قبول کنند؟ 

پاسخ:

۲۴ مرداد ۹۴، ۱۶:۵۵
سلام
اطلاع ندارم. کشورهای حامی تروریسم فقط با دستور کدخدا کاری را انجام می دهند. اگر آمریکا اذن دهد، قبول می کنند. اما من به عربستان وهابی کینه ای هیچ امیدی ندارم. امام خمینی فرمود از آمریکا بگذریم از آل سعود نمیگذریم.

سلام
آقا یک سوال در مورد سید حسن نصرالله داشتم،
ایشون تو لبنان فرد سخنوریه؟ منظورم اینه توانایی سخنرانیش بالاس؟ جذاب صحبت می کنه یا خسته کنندس سخنرانیاش؟ یعنی مثل آقای خامنه ای خوب صحبت میکنه؟ کلا چجوریه؟

پاسخ:

۲۴ مرداد ۹۴، ۱۶:۵۷
سلام
بله کاراکتر بسیار جذابی داره و قدرت کلامش فوق العاده است.  عربی اش از رییس جمهور و نخست وزیر و نماینده های عموما بی سواد بسیار بهتره بطوریکه بعضی از اونها با زبان محلی یا فرانسه حاضرند صحبت کنند اما عربی فصیح نمی توانند حرف بزنند. سید حسن شخصی است با کاریزما که حتی جوانهایی مسیحی هم دوستش دارند.

سلام
خدا رحم کند! پس همه جا تدبیر و امید هست ...
در تکمیل صحبت آقای سلیمانی
بد نیست در گوگل جستجو کنیم
رزمنده ایی که برای تیپ فاطمیون افغانی شد...صحبت هایی هم هست از اینکه یکی از شهدای خودمان به همین سبک رفتند،که البته حقیر فکر نمی کنم! جای دوستان خالی دیروز که رفتیم بهشت زهرا و گلزار شهدا قطعه 50 طبق معمول غوغا بود فهمیدم یکی دیگر از بچه های فاطمیون قراره اونجا ...این روزها قطعه 50 وعده گاه بچه های فاطمیون هستند...ان شاءاللّه ما هم...یا ربّ

سلام
یک سوال.مردم لبنان فیلم کتاب قانون رو دیدن؟یعنی این فیلمی معروف بین اونها است؟قاعدتا باید براشون جالب بوده باشه ...نظرشون درباره این فیلم چی بوده؟

پاسخ:

۲۴ مرداد ۹۴، ۱۶:۵۹
اطلاع ندارم. فکر نمیکنم افراد زیادی دیده باشند.

آقا از احمد الاسیر چه خبر؟ خبر دستگیریش صحت داره؟

پاسخ:

۲۵ مرداد ۹۴، ۱۲:۰۳
خبرش که منتشر شده اما قیافه اش با قیافه قبلی نمی خونه. ظاهرا میخان مثل بن لادن، بگن گرفتیمش! تا دیگه کسی دنبالش نباشه.

آقا ممنون از جوابتون

پارسا سلیمانی

۲۶ مرداد ۹۴ ، ۰۸:۰۲
سلام.
آقا عملیات مقاومت توی الزبدانی چرا اینقدر طول کشید؟ الآن نزدیک به 40 روزه.
سوال بعدی این که مناطقی مثل غوطه های شرقی و غربی در ریف دمشق که مدت زمان بسیاری در محاصره هستن چرا عملیات های نظامی در اون ها اونطوری که باید جواب نمی ده؟ مناطقی مثل جویر، حرستا، داریا و ... فکر می کنم توی این مدت فقط شهرک ملیحه بود که درست و حسابی آزاد سازی و پاکسازی شد. اگه توضیح بدید ممنون می شم.

پاسخ:

۲۶ مرداد ۹۴، ۱۲:۵۸
سلام
شهر زبدانی شهر کوچکی نیست و عملیات در شهری که آخرین پناهگاه تروریستها است مطمئنا سخت تر از شهری است که اشغال آن برای تروریستها اهمیتی ندارد. شاید هم مقاومت قصد ندارد کل شهر نابود شود و لذا باید با دقت و بدون استفاده از سلاح سنگین جلو بروند. اطلاع دقیق ندارم.
مناطقی کهنام بردید صحرا ها و باغ های اطراف شهر است که وسعت زیادی دارند و نمی توان صد در صد پاکسازی کرد. از قدیم این مناطق، محل پنهان شدن مقاومت بر علیه اشغال فرانسه بوده و محیط جغرافیایی مناسبی برای پارتیزانها است.

سلام علیکم آقای علوی

سوال آقای امیر و پاسخ شما منو یاد کلیپ معروف المنار با این بیت زیبا در وصف سید صادق الوعد (حفظه الله) انداخت:

لایخلف الوعد من کانت عمامته
لله یجمع اشیاخا و رهبانا


باز هم من رو شرمنده کردید

پاسخ:

۲۸ مرداد ۹۴، ۱۱:۵۲
اختیار دارید. دشمنتون شرمنده

حقیقتا باز هم میگم خیلی تعجب می کنم از این اوضاع نه چندان خوب لبنان!
انصافا از بین تمام کشور های عرب زبان لبنان هم مردم خوب و  با کلاسی دارن و همین طور قدر شناس هستند .انصافا این حقشون نیست تمام ادیان ساکن لبنان!نه فقط شیعیان.

یاسر نیکوبیان

۲۹ مرداد ۹۴ ، ۱۱:۴۴
سلام
جِنین به چه معناست؟!
جمله: ارمی حجرک....فجر جسدک....حمما تغلی من جنین ...... و ارفع صوتک... حطم قیدک .... نصرک آت یا فلسطین

پاسخ:

۳۱ مرداد ۹۴، ۰۹:۵۶
سلام
اسم شهری است

سلام علیکم و رحمة الله.
برادر چن تا سؤال! '' یاسر نیکو بیان هم نظر بده لطفا''
1. چگونه مسائل سیاسی رو مثل شما تحلیل کنم؟ '' آخه هرچی شما میگیرو قبول دارم با جان و دل''
2. چگونه دشمن شناس باشم؟
3. چطور با یه نفر که تحلیل بنفش و تدبیر کلیدی داره و با لبخند میاد هرچی از دهنش درمیاد به موضع من و عقایدم میگه حرف بزنم که بفهمه هیچی نمیفهمه! '' آخه نمیتونم عقایدمو به زبون بیارم و ازش دفاع کنم''
و یه درخواست! آدرس چن تا سایت و وبلاگ که عکس و والپیپر #از همونایی که تو صفحه های مجازی میذارن ولی اونجا سایز و کیفیتش نابود میشه# از شهدای حزب الله و سیدحسن نصرالله (روحی فداه) درست میکنن رو بده.. 
سپاس .
یاعلی

پاسخ:

۳۱ مرداد ۹۴، ۱۰:۰۳
سلام
1- تحلیل نیازمند شناخت و داشتن اطلاعات است. باید روابط مختلف سیاسی و اجتماعی در مثلا لبنان و مسائل تاریخی رو بدونید تا با اطلاعات و اخبار جدید بتوانید تحلیل کنید.
2- شناخت دشمن بسیار اهمیت دارد. من به شخصه از زمان دانشجویی بسیار به مطالعه و تحقیق در مورد دشمن صهیونیستی اقدام کرده ام.
3- حرف زدن با این نوع آدمها عموما فایده ای ندارد. چون روی حرف خود متعصبند و دنبال حقیقت نیستند، دنبال اثبات حزب خود هستند. اما اگر کسی انسان اندیشمندی بود، با مطرح کردن حقایق و نکات مختلف می توان وی را قانع کرد.
در مورد سایت باید عرض کنم خیلی ضعیف عمل می کنند و تقریبا چیزی وجود نداره. سایتی برای شهدا هست که بسیار ناقص و خالی هست.

پارسا سلیمانی

۳۰ مرداد ۹۴ ، ۰۷:۵۰
سلام.
آقا از حمله ی جدید رژیم صهیونیستی به قنیطره چه خبر؟ پایگاه هایی که هدف قرار گرفتن مال ارتش سوریه بوده یا حزب الله؟
پاسخ احتمالی مقاومت به این حمله چه خواهد بود؟
یه جورایی منبع صحت و سقم اخبار ما شدید شما.

پاسخ:

۳۱ مرداد ۹۴، ۱۰:۰۵
سلام
ظاهرا 15 هدف رو زده اند. هر وقت تروریستها در سوریه گیر می کنند، رژیم اشغالگر، به کمکشون میاد. ظاهرا نیروهای سوری رو هدف قرار داده. فکر نمی کنم مقاومت پاسخ مستقیم بدهد. پاسخشون، نابودی تروریستها در زبدانی خواهد بود.

  سلام

یه  سوالی داشتم که می  خواستم چند ماه پیش بپرسم یادم میرفت

درباره  عشیره ال شمص که   اتهاماتی به حزب لله زدند واقعیت داشت یانه   در جریان این خبر بودی  

پاسخ:

۳۱ مرداد ۹۴، ۱۰:۰۶
در جریان نیستم. البته همه آنها هم قطعا با حزب مشکل ندارند. چون خیلی از آنها در حزب هستند.

سلام......؟

پاسخ:

۳۱ مرداد ۹۴، ۱۰:۰۶
علیکم السلام

یاسر نیکوبیان

۳۱ مرداد ۹۴ ، ۱۳:۲۱
علیکم السلام برادر
1- پیشینه جریانات رو بشناس (خواستی ایمیلت رو بده یه پاور پوبنت از جریانات داخلی واست بفرستم ، البته تا 92 هست) ، پیشینه و رفتار افراد رو بشناس و در مورد وقایع (مثل آغتشاشات ، انتخابات تغییر مواضع افراد و....) حتما از چند منبع مختلف (از یالثارات تا رادیو فردا) خبر رو بگیر و بعد سعی کن با هم انطباق بدی (اگه تقاطع گیری رو آشنا نیستی باز ایمیلت رو بده) ، سعی کن موضع گیری های امام و رهبری در مورد افراد ، جریانات و وقایع رو پیدا کنی و علتش رو ، بعد نگاه کن که آخرش به کجا کشید (مثلا در مورد قضیه بسته شدن سفارات اروپایی در تهران)... و مواردی از این قبیل
حالا هر چه قدر این دانسته های تاریخی شما بیشتر باشه با توجه به شناختی که به دست میارین تحلیل قوی تری ارائه می کنید ، چون افراد و جریانات با تفکر مشابه در موقعیت های مشابه رفتارهای مشابهی بروز میدن
2-دشمن شناسی دو تا معنی داره:
الف) این که دشمن رو از دوست تشخیص بدین : شما نیاز به میزان دارید ، در واقع وقتی می تونید ناحق رو بشناسید که حق رو شناخته باشید ، برای این کار اصول اعتقادیتون رو تو ذهنتون دسته بندی کنید و بیشتر از حرف هایی که افراد میزنن به رفتارشون و زاویه هایی که آروم آروم از حق بر پیدا میکنن نگاه کنید چون فقط افراد احمق میان ناحق بود خودشون رو داد میزنن و الانم که ماشاالله یاد گرفتن ، اوباما هم میگه فرمایشات رهبری مبنای توافق ماست !!! 
ب) ماهیت دشمن رو بشناسید: مبنای فکری دشمن رو از ترکیب سابقه و چیزی که در لفافه اعلام میکنه تشخیص بدید و اونوقت تمام رفتار های فعلیش رو می تونید تحلیل کنید ، چون حتی شیطان بزرگ هم اگه جنایتی می کنه کرم نداره ، اهداف خاص خودش رو داره که در قالب چشم انداز های ترسیم شده کشورش هست.
3-خطرناکترین دشمن اونی هست که با لبخند جلو میاد ، متاسفانه هر چند وقت یکبار هم به تور ما می خورند ، معمولا آدم های زبون نفهمی هستن و پشت تمام حرف هایی که میزنن یه حقد شخصی دارن که بروزش نمی دن ، "با اینجور آدم ها نباید به هیچ عنوان در خصوص موضوعات خُرد بحث کرد" چون فقط از یه شاخه به شاخه دیگه میپرن ، اول باید یه اصولی رو مشخص کنید (مثلا اعتقاد به قانون اساسی ، امام ، انقلاب ، ولایت فقیه و ... ) بعد هرچی گفتن بر مبنای همون اصول جواب بدین ، البته کمی تسلط هم میخواد که با مطالعه باید به دست بیاد و بستگی به شناخت شما از اصول اعتقادی خودتون داره 
در مورد این که چطور قوی بشید در مباحثه هم حدیث نفس خیلی کمک میکنه (تو فکرتون با خودتون بحث کنید ، به خودتون جواب یه شبهه رو بدید و هیچ چیز رو بدون استدلال از خودتون قبول نکنید)
ولی کلا سعی کنید مراء بیخود نکنید با این آدما ، من همین محرم امسال با یه تیم 4 نفره از آشنایان!! (4 تا برادر چپی) که از قضا یکی اقتصاد خونده بود ، یکی سطح 3 حوزه داشت ، یکی ارشد حقوق و یکی هم عمران !!! بحثمم شد  ، اونم متاسفانه وسط یه جمعی ، از فرط زبون نفهمی و یک دندگی این افراد تهش دهنش خشک شد و فشارم افتاد (با خوردن آب قند سرپا شدم!!) لامذهبا ول کنم نبودن یکی رو دهنش رو میبستی اون یکی شروع میکرد....
و جالبه تهش خبر اومده بود که نشستن گفتن فلانی به نظر ما میدونه حق با ماست ولی به خاطرتعصبش و وابستگیش به فلان ارگان نمی خواد قبول کنه!!!!!

در مورد عکس هم وضعیت همینه که آقا محمود فرمودن ولی یه نگاه به مکتبه فنیه مقاومه او آر جی بنداز شاید فرجی بشه 

یاسر نیکوبیان

۳۱ مرداد ۹۴ ، ۱۳:۲۱
آقا محمود بابت جواب متشکر فقط کجاست؟!
(چون سرچ کنم چرت و پرت بالا میاد)

پاسخ:

۳۱ مرداد ۹۴، ۱۳:۲۳
یادم میاد از شهرهای فلسطینه

پارسا سلیمانی

۳۱ مرداد ۹۴ ، ۱۳:۳۸
سلام.
آقای نیکو بیان عزیز، اگه امکانش هست پاورپوینت و فایل هایی رو که به دوستمون گفته بودی برای بنده ایمیل کن. ممنون و سپاسگزار خواهم بود.

یاسر نیکوبیان

۳۱ مرداد ۹۴ ، ۱۵:۳۸
بابا ایول ، دیگه دقیق تر از این میشه مختصات یو تی ام!! :)
خوب موقعی که میگه نصرک آت یا فلسطین انتظار نداریم از استرالیا باشه :) نه ؟!
منظورم این بود که مگه چه جای خاصی هست که اینقدر با سوز و گداز یا جنین یا جنین میگه ، چرا نمیگه یا ناصره مثلا؟!
متشکر

پاسخ:

۳۱ مرداد ۹۴، ۱۵:۴۸
😁 والا من نرفتم نمیدونم! فکر کنم یک بار صهیونیستها یک نسل کشی و بقول عربا مجزره اونجا داشتن

این شرکت بقالیان  اسمش ارمنی میزنه. ارمنی نیست؟

پاسخ:

۲ شهریور ۹۴، ۱۹:۳۹
احتمال زیاد همینطور است

یاسر نیکوبیان

۰۱ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۴۵
سلام 
آقا پارسای عزیز متاسفانه الان که به سراغ اون فایل رفتم دیدم متاسفانه به همراه یک مجموعه بسیار ارزشمند شناخت رسانه و مباحث تخصصی مربوط به اثبات ولایت فقیه در نقل و انتقالات فایل ها گم شده!! الان فقط یه پاور پوینت قدیمی دارم که تو اینترنت هم هست (لینک)
باز اگه پیدا کردم میفرستم
اون تقاطع گیری و روش های بررسی خبر هم که فایل نیست توضیح هست ، دقیقا متوجه نشدم اون رو هم میخواید یا نه ، اگه آره بفرمایید ارائه کنم خدمتتون
آقا محمود متشکر ، مجزره رو هم نمی دونستم ، پس مجزره النبطیه میشه نسل کشی نبطیه؟!...

پارسا سلیمانی

۰۳ شهریور ۹۴ ، ۰۱:۲۰
سلام.
آقا هر فایل آگاهی بخشی که باشه استقبال می کنم.

یاسر داداش هرچی داری بفرست

یاسر نیکوبیان

۰۳ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۵۶
به روی چشم

-- رجعت صدر --

۰۳ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۰۴
سلام

می بینید؟!
دو روز لبنان و لبنانی ها را ول کردید به امان خدا و آمدید ایران چه آشوبی بر سر زباله به پا کردند؟!
:) کار دیگر از شادمانی و گذشته به جنجال سیاسی تبدیل شده
مسئولیتتان سنگین است حضرت استاد علوی!:)
مسئولیت پذیر باشید!
من اگر جای لبنانی ها بودم شما را به عنوان شهردار بیروت انتخاب می کردم تا غائله بخوابد.

پاسخ:

۴ شهریور ۹۴، ۱۴:۱۳
مشکل زباله به دست شهردارحل نمی شود. مشکل ناشی از فساد فراگیر و عظیم سیاسیونی است که به چند میلیون دلار راضی نیستند و بابت هر قراردادی باید چند صد میلیون دلار گیرشان بیاید. حزب الله دیروز اعلام کرد ما از حجم عظیم ارقام پیشنهادی برای جمع آوری زباله شگفت زده شدیم.

پارسا سلیمانی

۰۴ شهریور ۹۴ ، ۱۶:۲۹
این داستان زباله خیلی جالب شده!
و زمانی جالب تر می شه که بدونید، آگاهان از رباله به عنوان "طلای کثیف" یاد می کنن.
بنده به دلیل برنامه ی شرکت محل کارم برای احداث کارخونه های زباله سوز تا حدی در جریان چرخه ی علمی و فنی بازیافت زباله هستم. شاید برای دوستان جالب باشه بدونن در سایت ها و کارخونه های زباله سور (اسمشون زباله سوزه ولی در اصل کارخونه های بازیافت زباله هستن) از بعد از عملیات جدا سازی و تفکیک زباله ها، از محل انباشت پسماندهای غذایی، گاز متان تولید می کنن و سپس اون ها رو به کمپوست تبدیل می کنن.
پسماندهای فلزی، پلاستیکی و ... هم که هر کدوم به فراخور خودشون بازیافت و به چرخه ی مصرف برمی گردن. جالبه بدونید در یک شهری مثل "ریودوژانیرو" در برزیل، از زمانی که یک قوطی نوشابه داخل سطل زباله انداخته می شه فقط زمانی در حدود 21 روز طول می کشه تا همون قوطی پس از بازیافت به ویترین فروشگاه های مواد غذایی برگرده!
حدود 10 سال پیش که شرکت ما استارت این کار رو زد، در یک شهری مثل وین در اتریش 11 کارخونه ی زباله سور مشغول فعالیت بودن.
امروزه از زباله ها گاز متان، انواع فرآورده های پلاستیکی، لاستیکی، شیشه ای، فلزی، کشاورزی، کود و کمپوست، انرژی، گرما، برق و ... تولید می شه و جای بسی تاسفه که این موضوع به بحران برای یک کشور تبدیل بشه. واقعاً بحران در این سطح نشون دهنده ی اوج بی کفایتی سران یک مملکته.
به نظر من حزب الله در مناطق تحت نفوذش می تونه نسبت به احداث کارخونه های زباله سوز اقدام کنه تا ضمن بهره مندی از ارزش افزوده ی فوق العاده در بستر یک فعالیت صنعتی و تولیدی که سازگاری بسیار بالایی هم با محیط زیست داره (GP)، مناطق تحت نفوذش رو از تبعات این بحران که با امنیت بهداشتی مردم سر و کار داره مصون بداره. همینطور با تولید و توزیع برق از این راه، بخشی از کمبود برق در شبکه ها رو هم جبران کنه.

پاسخ:

۴ شهریور ۹۴، ۱۷:۳۳
جالب تر اینجاست که بدونید فساد مالی برای سود بازیافت نیست. زباله ها صاف میرن تو دل کوه! فساد اینجاست که مثلا اگر هزینه جمع آوری زباله در روز فرضا 5 میلیون دلار باشه اینا فاکتور صوری میدن 50 میلیون! و پول میره تو جیب حریری و جنبلاط و بقیه

پارسا سلیمانی

۰۶ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۱۸
با این اوصاف حتی کوه ها ودشت ها، درختان و گیاهان و جاندارانی که در چنین بسترهایی زندگی می کنن هم از دست شیاطینی از جنس بشر در امون نیستن.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها