حمله به مسجد شیعیان با آر پی جی در لبنان

حمله به مسجد شیعیان با آر پی جی در لبنان

دیشب در منطقه سعدیات، جوانان حامی حزب مستقبل (به رهبری سعد حریریِ فراریِ ساکن در عربستان)، به مجمّع شیعیان  حمله کردند. هفته پیش هم به حسنیه دیگر (حسینیه بالای ده) حمله کرده و با شلیک 60 گلوله به آن، فرار کرده بودند. در لبنان مُجَمَّع (مجتمع) به محلی می گویند که شامل مسجد، حسینیه، سالن درس و کنفرانس و جلسه، و احیانا کتابخانه است و عموما فعالیتهای بسیج گونه و فرهنگی حزب الله در آنجا انجام می شود.
طبق معمول، سنی های تندرو، حضور شیعیان را در مناطق خود، تحمل نکرده و بعد از نماز و افطار، پس از خروج عمده ی نمازگزاران شیعه، به این مسجد حمله کردند. تعداد کمی از جوانها آنجا بودند که به دفاع برخواسته و هفت نفرشان مجروح شدند. جوانهای مهاجم، راه بیروت به دهکده را بستند تا به خیال خودشان جلوی رسیدن نیروی کمکی حزب الله به منطقه را بگیرند. نمی دانستند اقلا سی هزار جوان شیعه در جیه، (شهری واقع در جنوب دهکده) وجود دارند.
صدای یکی از جوانان مهاجم را که از بیسیمشان ضبط شده بود شنیدم که با هیجان و ترس می گفت: بچه ها بچه ها! با حزب الله درگیر شدیم! و کمک می خواست. (باید هم بترسد. حزبی که صهیونیستها را بیچاره کرد و پوزه داعش و النصره را به خاک مالید برایش کاری ندارد چند جوان حزب مستقبل را آدم کند)

همان چند جوان داخل مسجد مقاومت کردند و نگذاشتند مهاجمین مسجد را اشغال کنند. برخلاف آنچه در رسانه ها مطرح شد، مهاجمین فقط از سلاح سبک استفاده نکردند. بلکه با آرپی جی به جان مسجد افتادند.
این اتفاق که یک آبروریزی دیگر برای حزب المستقبل است، در لبنان در سکوت رسانه ای گذشت. برخی رسانه های مستقل، تنها چند جمله نوشتند: برخی از طرفهای حزبی با هم درگیر شدند که هفت نفر و یک ارتشی زخمی شدند! رسانه های وابسته به 14 آذار و کتائب و مستقبل همگی با داستانسرایی و دروغپردازی ادعا کردند درگیری به خاطر فعالیتهای حزب الله در منطقه و اقدامات تحریک آمیز آنها رخ داده و مردم منطقه با آنها درگیر شده اند! یکی از رسانه های کتائب که مدعی شده این حامیان حزب الله و حرکت امل بوده اند که به مردم حمله کرده اند و حتی آن شب به یک قهوه خانه حمله و تیراندازی کرده اند!
ارتش لبنانجالب اینجاست ارتش، هنگام درگیری خودش را سریعا به منطقه رساند و منطقه درگیری را محاصره کرد. اما تا کم شدن شلیکها، برای ورود به منطقه درگیری تعلل ورزید. سپس کل راه ساحلی تا صیدا را با برقراری گشت، تامین امنیت نمود.
ظاهرا طرفداران داعش در لبنان، مانند خودشان، در حمله به مساجد تبحر خاصی دارند.

واقعا عجیب است که سنی ها هیچ گونه حضور غیر سنی (شیعه یا مسیحی) را در مناطق خود تحمل نمی کنند اما در ضاحیه و دیگر مناطقِ شیعیان، اهل سنت در کمال احترام و آرامش حضور دارند و کار و زندگی می کنند. پایین تر از آپارتمان ما، یک مسجد اهل سنت هست که راه و بیراه اذان می گوید (پنج اذان در هر روز). حتی یکی از همسایه های ما سنی است که اصلا پول شارژ ساختمان را هم نمی دهد و کسی به او نمی گوید بالای چشمت ابرو است! تازه زن دومش هم در کنار همان مسجد ساکن است.

گذشته از اینها، چند روزی هست در اتوبان سید هادی نصرالله یک وانت هندوانه سنی با ریش بلند و بدون سبیل و با لباس عربی بلند روی صندلی می نشیند و با خیال راحت هندوانه می فروشد. در خیابانهای مختلف ضاحیه، اهل سنت زیادی مغازه و منزل دارند. مثل مغازه کعک ابوعرب، نان فانتزی و شیرینی فروشی شمسین، و...  این ها نشان می دهد شیعیان لبنان حتی تندروهایشان کاری با اهل سنت ندارند. البته اهل سنت هم کاری با شیعه ها ندارند. عده معدودی از طرفداران (بخوانید مزدوران پولی) احزاب سیاسی هستند که همیشه تلاش دارند تا به آرامش و امنیت مردم ضربه بزنند.

۰ ۰ ۱۳ نظر ۳۳۰۵ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۳)

پشتم گرمه

۱۰ تیر ۹۴ ، ۲۰:۱۰
اداره کشور هایی که قومیت گرا هستند مثل ایران ، لبنان ، سوریه و ... واقعا سخت و مشکله مخصوصا اگر نقطه مقابل داشته باشند مثل ما که تقریبا می شه گفت جز شیعیان کشور های همسایه هم پیمان دیگری نداریم ! خدا حفظ کنه دستگاه های امنیتی ما را ، آذربایجان رو که مدت هاست ترکیه روش کار می کنه ، کردستان هم که از اول انقلاب دستخوش کش مکش ها بوده ، خوزستان هم که از طرف عربستان داره روش کار می شه ، سیستان و بلوچستان هم که وضعیتش مشخصه ! حتی در داخل نظام هم جریان اصلاحات را داریم. فقط لطف خدا و کمک های آقا امام زمان ( عج ) است که ما پا بر جا ماندیم.

آقا نهایتاً داستان به کجا ختم شد؟
و حزب الله با مهاجمین چکار کرد؟
مجروحیت مجروحین حزب الله در چه حد و سحطیه؟

پاسخ:

۱۱ تیر ۹۴، ۰۵:۵۸
ارتش جمعشون کرد مهاجمین رو و دنبالشون کرد تا عاملانش رو بازداشت کنه.
جراحت سطحی که نمیدونم. ولی تا الانش که کسی شهید نشده.

اتفاقا تصور بنده این بوده که اهل سنت لبنان عموما نه (استثناها) سکولار هستن به نسبت شیعیان!
علت این تصور هم این بود که چون در لبنان انتخابات ازاده....حزب پر طرفدار شیعیان حزب الله هست که مذهبیه...........و حزب پرطرفدارسنی ها مستقبل هست که سکولاره و حتی کلی نماینده مسیحی هم داخلش داره!

کلاً ارتش لبنان تو چه فازیه؟ و آیا دیواری هست که بشه بهش تکیه داد یا نه؟

پاسخ:

۱۱ تیر ۹۴، ۱۵:۱۲
فعلا که بی طرف مونده و طبق قانون عمل کرده و متجاوزان مسلح (عموما اهل سنت افراطی) را بازداشت کرده. هجوم طرفهای سیاسی بر ارتش زیاده چون می بینند در عمل به نفع حزب الله داره عمل میکنه. چرا که مخالفای حزب الله همش دارن به تروریستها کمک می کنند یا جایی آشوب راه میندازند. لذا ارتش مجبور بوده اونهم با کلی تاخیر و چشمپوشی بر ضدشون وارد عمل بشه. ارتش لبنان از نظر تعداد و تجهیزات ضعیفه اما ارتش ضعیفی نیست. اگر اجماع سیاسی برای کاری باشه، ارتش نشون داده به بهترین وجه میتونه اجرای عملیات کنه. اما در حال فعلی وقتی یه تروریست رو بگیره صدای نماینده ها و وزرای سنی در میاد!

عجیبه واقعا عجیبه که هنوزم که هنوزه این سنی ها ومسیحی های لبنان آدم نشدن و از تاریخ عبرت نگرفتن!!!کاش شهرهای سنی نشین ومسیحی ودروزی لبنان جنوب لبنان بودند و اسرایئل خوب خدمتشون میرسید..خدا به داد شیعیان مظلوم لبنان برسه.البته یه نکته میخواستم به دوست عزیز(پشتم گرمه!!1)بگم در مورد کردستان و سیستان بلوچستان درست فرمودید اما در مورد آذربایجان خیر ،چون اولا ترک های ایران آذری زبان هستن و زبانش با ترکیه فرق داره مهم تراز اون اینه که آذری ها شیعه هستن ومحال با ترک های سنی ترکیه همراه بشن ابوالفضلی دوز دیرم

سلام
ولادت با سعادت تنهاترین سردار، امام امام حسین( ع )مبارک باد
یه پست واسه این امام کریم بذارید

پاسخ:

۱۱ تیر ۹۴، ۱۵:۱۵
سلام
نکته خوبی اشاره کردین. امام حسن مجتبی اولین فرزند مولا علی و حضرت فاطمه زهرا، اولین نواده رسول اکرم، از غریب ترین ائمه حتی در میان ما شیعه ها هستند.

ایا فیلم ملح التراب اسمشو به درب الیاسمین تغییر دادن؟

پاسخ:

۱۱ تیر ۹۴، ۱۷:۲۹
خیر. تا اونجا که یادمه یکی دیگه بود.

http://www.moqawama.ir/?podcast=tariqu_musa_sadr_ya3ni

نقش ارتش لبنان در جنگ 33 روزه چه بود؟

پاسخ:

۱۵ تیر ۹۴، ۱۵:۳۸
تا مدتها خنثی بود. تا اینکه ارتش مهاجم صهیونیستی، یکی از پادگانهای ارتش لبنان را مورد اصابت قرار داد. از آن به بعد ارتش هم در مرزهای ساحلی جلوی نفوذ کماندوهای اسراییلی را گرفت.

حزب مستقبل مرتبط بااهل تسننه ؟میشه توضیح بدین چقدرازادى دارن مثلا درحدحزب الله هست ؟

یه سوال دیگه که غیرسیدحسن نصرالله حفظه الله هستندعلمایی که مردم شیعه ى لبنان ازشون تبعیت کنن ؟مثل ایران که ایت الله.
... هم طرفدارداره و هم مخالف وشیعه هستند. منظورم اینه اتحادبین جمعیت شیعه چطوره اونجا ؟؟؟ممنونم

پاسخ:

۱۶ تیر ۹۴، ۱۶:۰۸
بله حزب المستقبل حزب سنی های طرفدار حریری است که فعلا به دست سعد حریری و سینیوره اداره می شود. قدرت نظامی آنها در مقابل حزب الله واقعا ناچیز است اما قدرت سیاسی و زد و بند سیاسی بسیار بالایی دارند. بخصوص که مورد حمایت عربستان و آمریکا هم هستند و درواقع از آنها خط می گیرند.
سید حسن نصرالله جایگاه مرجعیت یا جایگاه دینی ندارد. جایگاه وی جایگاه انقلابی و سیاسی است. در گذشته مرحوم سید حسین فضل الله مدتی با حزب الله، میانشان شکراب بود. لذا عده ای از شیعیان فضل اللهی با حزب اللهی ها بد بودند. اما الان چنین وضعی نیست. فعلا در لبنان کسی نیست که سیاست و حرکت جدایی از سید حسن نصرالله داشته باشد. هرچند علم و دانشش بیشتر باشد. هستند دو سه روحانی نمای جوان مزدور آمریکا و انگلیس که سعی می کنند با تهمت و اهانت و انتقاد به ایران، خود را شیعه مستقل نشان دهند اما طرفداری ندارند. اتحاد شیعیان چه حزب الله و چه حرکت امل، چندین سال است در بالاترین وضع خود است.

-- رجعت صدر --

۲۲ تیر ۹۴ ، ۱۱:۳۷
سلام
میبخشید اگر موجب زحمت و دردسر نیست و وقتتان را نمی گیرد
آن راه عجیب مارپیچ گوشۀ بالا-سمت راست عکس هوایی که شبیه ماز است، چیست؟ چون به نسبت راه ها و جاده های روی عکس عریض تر است. به نظر یک جاده کوهستانی است اما اگر این طور باشد آنوقت امکان پذیر نیست که با شیب بالای کوهستان، آن طور به هم مرتبط شده باشد!!!
در ضمن اگر حدس من در مورد راه و جاده درست باشد امکان گم شدن و سردرگم شدن در چنین راهی بسیاربالاست چون خیلی از جاها دو راهی و سه راهی دارد، که به هیچ جایی ختم نمی شود، دست آخر بر می گردیم سر جای اول!!!

پاسخ:

۲۲ تیر ۹۴، ۱۵:۲۹
سلام. ارتفاع این قسمت که مشرف به ساحل می باشد خیلی کم است. با مراجعه دوباره و نزدیک کردن نقشه متوجه شدم به نظر می آید راه خاکی به دور زمین های کشاورزی باشد.کلا در لبنان امکان گم شدن بالاست! عموما خیابانها اسم و شماره ندارد.

البته شیعه ها تا نفهمند که وحدت با سنی ها صرفا جاده یکطرفه است و اهل سنت تنها زمانی حاضر به وحجدت می شوند که در اقلیت و مفلوب باشند، این دعوا ادامه دارد. 
بخواهیم یا نخواهیم سنی ها دلشان با شیعه صاف نخواهد شد. بالاخره هم هر وقت بتوانند از شیعه انتقام می گیرند. چرا راه دور برویم. ببینید در کشور شیعه ایران با اقلیت شیعه در مناطق سنی نشین چه رفتاری می کنند. یک سفر به جنوب و جنوب شرق بروید تا از میزان نفرت سنی ها از جحکومت شیعه ایران و ارادتشان به سعودی و آمریکا مطلع شوید. حتی یک راننده سنی تاکسی در قشم یا ایرانشهر هم دست از سر شما بر نمی دارند و هر چه بتواند به شما و مردامتان حمله می کند. 
بالاخره روزی باید این جنگ رخ می داد که شروع شده است. لیکن شیعه هنوز می داند که چاره ای جز صبر و مدار را ندارد. آنها هم این مساله را فهمیده اند و جری تر شده اند. 

پاسخ:

۲۳ تیر ۹۴، ۱۴:۵۹
کاملا درسته. دقیقا همین که گفتید در عراق اتفاق میفته. با اینکه اقلیت هستند، بعد از صدام هی به حکومت و شیعیان ناسزا گفتن  تظاهرات کردن و اذیت کردن الکی. داعش که اومد پر رو تر هم شدند. جنایت های عجیب و غریب داعش در عراق، توسط خود عراقی های داعشی انجام میشه و دارای هنر شکنجه و قتل هستند.

همیشه سنی ها دردسر ساز بوده اند،تکفیری های النصره احرار الشام و داعش و... که ار آسمون و کره ی مریخ نیومدن،اینا همین سنی های هستن که چه دانسته چه ندانسته ایدئولوژی و تفکرات تکفیری رو قبول کردن

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها