امام موسی صدر مجوز ساخت بقیع را گرفته بود

امام موسی صدر مجوز ساخت بقیع را گرفته بود

حتما شنیده یا خوانده اید که امام موسی صدر در لبنان برای کاستن اختلافات مسلمانان و مسیحیان، و شیعیان و اهل سنت تلاش می کرد. شاید ندانید امام موسی صدر با مفتی اهل سنت لبنان بارها صحبت و نامه نگاری کرد تا مسائل مختلفی مثل استهلال و اذان برای تمام مسلمانها یکپارچه و یک شکل شود. هرچند وی جواب مثبتی نداد و اصلا نمی توانست چنین تصمیم های بزرگی بگیرد.

امام موسی صدر شخصیت عجیبی بود. او با تمام شخصیت ها دیدار می کرد و می توانست بر آنها تاثیر بگذارد. جالب است بدانید او با ملک عبدالله که در آن زمان ظاهرا فرمانده گارد پادشاهی بود، دوست بود. اگر امام موسی صدر بود، مطمئنا امروز نه ما ملک عبدالله و پادشاه جدید را لعن و فحش می دادیم نه آنها ما را تکفیر می کردند و می کشتند.

چرا؟ زیرا اصلا اینقدر از هم جدا نمی شدیم و تن به خواسته دشمنان اسلام نمی دادیم که اسلام از داخل تضعیف شود. هرچند در این موضوع، تقصیر عمده بر گردن طرف مقابل است که با وجود اقدامات و رفتارهای وحدت جویانه شیعیان، خود را به کوچه ی بی عقلی زده و افراط و عدم منطق را سرلوحه حرکت خود قرار دادند.

امام موسی صدر در سفرهایی که به عربستان داشت با بزرگان آنها صحبت کرده بود و اشکالات آنها بر شیعه را با دلیل و منطق و زبان خوش جواب داده بود. حتی توانسته بود اجازه بازسازی قبور بقیع را بگیرد! متاسفانه با ربوده شدن ایشان، تمام این برنامه ها تعطیل شد و دشمن توانست مسلمان ها را با هم درگیر کند.

در تاریخ 26/10/1973 در مجلس شیعیان لبنان، مصاحبه ای مطبوعاتی با امام موسی صدر انجام شد. مجله الحوادث اللبنانیه این مصاحبه را منتشر کرده است. جلال کشک خبرنگار این روزنامه با نوشتن مقدمه ای سرشار از احساس و احترام به امام موسی صدر، سوالات سیاسی و دینی مختلفی از ایشان پرسیده که متن کامل مصاحبه را در مجله آورده است.

ایشان در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چرا به رابطة العالم الاسلامی (انجمن جهان اسلام) ملحق شدید گفت:

در سال 1962 سید محسن حکیم رحمت الله علیه می خواست به حج برود. از من خواست تا با مسئولین در عربستان تماس بگیرم تا از آنها بپرسم آیا می شود اجازه ساخت قبور بقیع را بدهند؟ چرا که در آنجا امام حسن، زین العابدین، باقر، جعفر صادق و خانم فاطمه [دفن] هستند. به همین خاطر با شیخ محمد سرور الصبان تماس گرفتم و پیشنهاد کردم در کنگره انجمن جهان اسلام شرکت کنیم تا علاوه بر حضور در آن، با علمای وهابی موضوع را مورد مناقشه قرار دهیم. برای همین شرکت هم کردیم و توانستیم طرح احیای آثار اسلامی را به تصویب برسانیم. از جمله این آثار، منزل پیامبر، خانه عبدالمطلب، غار حرا و غار ثور بود که همگی موجودند ولی بسیار متروک گشته اند.

خبرنگار می پرسد: ولی زیارت قبور؟ [ممنوع است]

امام موسی صدر پاسخ می دهد: زیارت قبور در برهه ای برای تحکیم عقلانیت توحیدی و جلوگیری از مشاعر عشایری (قبیله ای) انجام شده بود. ولی پیامبر فرمود: «من شما را از زیارت قبور نهی کرده بودم اما از الان دیگر زیارت کنید که در آن عبرت است». ضمن اینکه الان می بینید امروزه این موارد، دیگر زیارت قبور تلقی نمی شوند بلکه مثل مجسمه سربازی گمنام است که مسلمان را به یاد شهادت و فداکاری و پهلوانی می اندازد ...

خبرنگار که نتوانست در این مورد خدشه ای وارد کند سوال ازدواج موقت را پیش کشید که امام موسی صدر با آرامش و منطق به آن هم جواب داده است.

امیدوارم مجموعه ۱۲ جلدی مسیرة الامام السید موسی الصدر که حاوی این سند است هرچه زودتر منتشر شود تا شاهد شگفتیهای بیشتری از منطق مستحکم شیعه باشید.

منبع: مسیرة الامام السید موسی الصدر، ج3 ، ص 357، چاپ دوم- بیروت

۱ ۰ ۴۳ نظر ۵۸۴۱ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۴۳)

طال الفراق

سلام برشما.
خدا را شکر موسای صدر نماند تا بااین کار خود باعث شود اندکی از بغض شیعه نسبت به دشمنان واقعی اهل بیت علیهم السلام کاسته شودو خدا چه مهربان بود با ما که نگذاشت تولی و تبرای شیعه که فلسفه آفرینش هستی است بیش از این سست گرددو من شیعه بخاطر زیارت گنبد وبارگاه امامم از دشمنانشان ذره ای احساس رضایت کنم. که کمال معرفت زیارت جز شناخت حقانیت ائمه علیهمالسلام و غاصبان حقشان نیست تا آنجا که ذات مقدس خداوند عالم زیارت عاشورا را برای شیعه روایت میکند تا همواره بگوید انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم .... الحمدالله علی عظیم رزیتی....
برادر عزیزم از شما بابت این مطلب سپاسگذارم که اگر آنرا امروز نمیخواندم همواره این سوال ذهنم را به خود مشغول کرده بود کهموسای صدر چرا باید مستحق تحمل چنین رنجی باشد؟؟...
شاید امروز بخشی از پاسخم را یافته باشم!!! سپاس...
اللهم فک کل اسیر و رد کل غریب و فرج عن کل مکروب ...

پاسخ:

۲ ارديبهشت ۹۴، ۰۱:۴۰
حب و بغض بحثی است و وحدت با مسلمین بحثی دیگر. حب و بغض سر جای خودش هست. اما یک مسلمان معمولی که اهل بیت را هم دوست دارد چه دشمنی با اهل بیت داشته؟ جاهل است و اگر بفهمد قضیه چیست مثل خیلی های دیگر شیعه می شود. اما اگر وحدت نکنیم و تکفیرمان بکنند و بکشند، این خوب است؟ این یعنی برخلاف سیره اهل بیت و ضدیت با دستورات ایشان در باب تقیه و همراهی و مهربانی و منطق نیکو. وحدت یعنی امام موسی صدر با منطق و استدلال ولی با زبان نرم بدون هیچ عقب نشینی از عقاید شیعه از امام حسین و حضرت علی و حضرت فاطمه برای مردم سخن بگوید و آنها را به اهل بیت متمایل کند. نه اینکه مثل بعضی متظاهران، با پول دشمن بیاید فحش و لعنت کند دیگران را که مطمئنا باعث دشمنی و دوری آنها از اهل بیت خواهد شد.

برادر سوریه عملیاتی شده ؟ این چند روزه خیلی شهید آوردند.
امروز صبح هم در کرج تشییع داشتیم یه جوان مثل دسته گل که خانواده سیاه پوشش در پایگاه حضور داشتند.

دیروز هم پیکر شهید دیگری را آورده بودند.


خیلی دلم سوخت.

پاسخ:

۲ ارديبهشت ۹۴، ۰۱:۳۳
اطلاع ندارم.

فکر کرذی چرا ملک عبدالله که در اون موقع به قول شما ریسس گارد ملی بود رفته استقبال امام صدر چون میدونستند امام صدر با شاه در ارتباط و به این خاطر ازش حساب میبردن. این افسانه امام صدر رو دیگه تموم کنید. تمام شد.

پاسخ:

۲ ارديبهشت ۹۴، ۱۸:۲۱
تهمت پوسیده ارتباط با شاه خیلی قدیمی شده و واقعا خنده داره. اون وقت میشه بفرمایید چرا شاه پاسپورت ایشون رو توقیف کرد و شهروندی ایرانی ایشون رو باطل کرد؟ چرا ایشون اونهمه بانقلابی رو توی لبنان پناه داده بود؟ چرا ایشون برای آزادی امام خمینی با واتیکان و پاپ تماس گرفت؟ چرا خبرنگار روزنامه فرانسوی رو سراغ امام خمینی فرستاد و بعد از اون نوفل لو شاتو مملو از خبرنگارای مختلف بود؟ چرا سرهنگ قدر طبق مدارک مستند ساواک به شدت بر علیه امام موسی صدر فعالیت می کرد و او را زیر نظر داشت؟ چرا شاه می گفت کمونیسته؟ بهتره این تصویر رو که شهید چمران طراحی کرده ببینید تا متوجه بشید امام موسی صدر چه دشمنان بی انصاف و تهی عقلی داشته. از اینجا باز کنید
این مطلب هم در جواب به شخصی است که من و امام موسی صدر را سلطنت طلب نامیده بود!

عابر پیاده محترم شاید بهتر باشه کمى راجع به نحوه ى برخورد حضرت امیرالمومنین با خلفا ى سه گانه مخصوصأ خود شخص عمر ابن خطاب مطالعه کنیم. و نحوه ى برخورد حضرت رو الگوى رفتارى خودمان قرار بدیم .

سلام
فکر میکنم این حدیث از پیامبر (ص) باشه که می‌فرمایند :
"علما امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل "
واقعا میشه گفت امام موسی صدر مصداق این حدیث هستند.

سلسله پست ها را دنبال کردم و از تل زعتر سر درآوردم :)
خدا خیرتون بده بابت روشنگری هاتون.

فقط برخی اوقات بین صلح طلبی و ضعف و تسلیم در مقابل دشمن مرز باریکی است که نیاز به بصیرت امثال امام موسی صدر دارد...کار هر کسی نیست و نمیشه خرده گرفت.

فکر می کنم عملیات بزرگی توی درعا در جنوب سوریه شروع شده، احتمالاً شهدا مال اون عملیات باشن.

سلام برهمه .
دوستان عزیز مدیریت هرزمانه با زمانه ای دیگر متفاوت است ! بیشتر نمیگویم تا احتمالا موجب سوء تفاهم دوستان نگردد. شاید اشاره ای گذرا کافی باشد تا برخی ابعاد این مسئله روشن شود!
معتقدم خداوند زمانه تحت شرایطی که واردش نمیشوم مدیریت می کند،حال آن شرایط است که ایجاب میکند هر زمان چه کسی کجا و چگونه پرچمدار اهل حق یا همان جناح خدا باشد! لذا معتقدم شیعه دیگر به سبک گذشته چه در لبنان و ایران قابل مدیریت نبود،اینجاست که عصرخمینی با سبکی که میشناسید آغاز میشود!اللهم عجل لولیک الفرج...

سلام
اتفاقاً همین امروز با آقای کمالیان بحث سر همین موضوع بود، می فرمودند اگر امام موسی صدر امروز بودند نه تنها جنگ شیعه و سنی به یمن نمی رسید، چه بسا ملک عبدالله فقید در این سال ها حامی خوبی برای مقاومت و فلسطینیان بود
علت اصلی اش هم این است که امام موسی صدر با کسی سر جنگ نداشتند و تلاش می کردند تمام افراد امت اسلامی را با هر سلیقه و تفکر و منطقی بپذیرند و از توانایی هایشان استفاده کنند
متاسفانه ما ایرانی ها بعد از انقلاب به جای نشر و گسترش افکار انقلابی، بیشتر گارد سلبی و تدافعی در برابر کشورهای منطقه گرفتیم و طبیعتاً باعث عکس العمل هایی شد که نتیجه اش می شود همین جنگ های منطقه ای برای سهم خواهی شیعه و سنی
چیزی که امام موسی صدر به شدت با آن مبارزه کردند

پاسخ:

۳ ارديبهشت ۹۴، ۱۲:۱۰
من هم همین عقیده را دارم. البته علت اصلی آن را دشمن می دانم. یعنی پس از انقلاب ایران، دشمن توانست ایران را به عنوان یک قدرت و خطر برای اعراب و اهل سنت مطرح کند و آنها هم باور کردند. از جنگ تحمیلی بگیرید تا حمله به حزب الله و سوریه و عراق، و انفجار سفارت ما در بیروت، همه در اصل زیر سر استکبار جهانی صهیونیستی است اما گاهی حزب بعث پشت آن است و گاهی طالبان، گاهی القاعده، گاهی خود رژیم صهیونیستی، گاهی هم وهابیت و جوجه هایش مثل النصره و داعش.

داستان نگو
ما با کینه این ها روز و شب سپری میکنیم

پاسخ:

۳ ارديبهشت ۹۴، ۱۲:۰۷
کینه توزی اگر شخصی باشد که مذموم است. داستان درگیری حضرت علی با عمرو ابن عبدود را شنیده اید. حضرت علی بعد از شکست عمرو گفتند من او را برای خدا می کشم نه برای بغض شخصی. قضیه کینه نسبت به اهل سنت الان بیشتر شخصی است نه برای خدا. اگر برای خدا بود، تلاش می کردید تا مثل امثال علامه عسکری و دیگر علمای با فضیلت، با زبان منطق و نرمی که برگرفته از منطق و روش اهل بیت علیهم السلام است، اهل سنت را متوجه غلط بودن راه خود بکنید. نه با فحش و لعن که قطعا باعث دور شدن آنها از حق و حقیقت است.

شخصیت بزرگی بود
رحمت الله علیه

پاسخ:

۳ ارديبهشت ۹۴، ۱۲:۴۴
البته به آدم زنده هم میشه گفت رحمت الله علیه :)
چون اثبات نشده که کشته شده باشن.

سلام برشما
نمیدانم آنها که میگویند ما بعد از انقلاب گارد سلبی و تدافعی گرفتیم از یاد برده اند که این امام همین امت بود که وحدت مسلمین را ضروری دانست و از تریبون یک حکومت اسلامی رسما منادی آن شد! آیا از یاد برده اند که روز قدس محصول تفکر کدام امام بود؟!
ولی آنچه مرا در حسن نیت آنها که دم از موسای صدر میزنند و به عبارتی به یوسف تراشی مشغولند مشکوک میکند! اینست که خاطرشان رفته موسای صدری که در لبنان صدرنشین بود حتی نتوانست تا زمان حضورش جنگ داخلی لبنان کوچک را متوقف نماید!
و موسای صدری که بانی کارهای بزرگی درلبنان بود حزب امل را بگونه ای مدیریت کرد که تنها یکسال پس از رفتنش از لبنان ، پیروان سینه چاکش در امل ، استقلال همسنگران دیروزشان را درقالبی بنام حزب الله سرافراز لبنان برنتافتند و به شیعه کشی روی آوردند! آری این محصول تربیت یافتگان مکتب صدر بود!
کیست که نداند دلیل تشکیل حزب الله در لبنان چه بود!؟ آری آنها که شان شیعه را تاکافه و نسکافه خوردن با دشمنان حقانیت اهل بیت پایین آورده اند یادشان رفته این روایت مشهور سفیر انگلیس در لبنان را که واکنش او نسبت به شنیدن صدای اذان درلبنان چه بود!؟ گفت با ما کاری نداشته باشند هرچه میخواهند اذان بگویند!!!
آن مدعی صدری که دم از دوستی ملک عبدالله با شیعه میگوید آیا آنقدر کم اطلاع است که نمیداند وهابیت و صهیونیزم هر دو در رحم ملکه انگلیس رشد کرده اند!؟!
از همه مهمتر اینکه اگر سری به وبلاگ های مدعی صدر بزنید تعجب خواهید کرد که دوستان چگونه دم از ولایت میزنند و در لینک هایشان هنوز سایتهای مسدود شده ی سران فتنه را حفظ کرده اند!؟ فردی که رهبر انقلاب حتی حاضر نشد درگذشت مادر و خواهرش را به وی و دیگر کسانش تسلیت بگوید! و حتی برای عیادتش اورا نپذیرفت و در پاسخ به اصرار دکتر هاشمی فرمود: ایشان باغی بر نظام اسلامی هستندو....
اینگونه است که انسان پی میبرد اینجا حب قبیله ای حضرات است که حق را ناحق جلوه میدهند و انقلاب خمینی را متهم به تخریب وحدت مسلمین میکنند!؟ کدام مسلمین !؟
این دوستان باید پاسخ بدهند که اگر منظور از مسلمین خاندان های سلطنتی حاکم بر مسلمین است حتما درست گفته اند چرا که محمد رضا شاه پهلوی بسیار بیشتر از روح الله خمینی با ایشان وحدت داشت!! و اگر هدف شیعه چنین وحدتی بود چه نیازی به خمینی و انقلابش وسیصد هزار جان پاک به معراج رفته اش!؟
و اگر معتقدیم اراده ملتهای مسلمان دنیا با حاکمان آنها متفاوت است که دیگر چنین وحدتی موضوعیت ندارد!
به هرحال آنچه ماحصل دسترنج موسای صدر است در لبنان قابل مشاهده است!
اول هویت بخشی به جامعه نیم میلیون نفری شیعیان در قالب حرکت المحرومین که بسیار جای تقدیر دارد ان شا الله
دوم تشکیل جنبش امل -
سوم پیروزی دشمنان اسلام در تحقق جنگ داخلی در لبنان کوچک در عین حضور موسای صدرو جنبش امل و ادامه آن تا ربوده شدن موسای صدر!
چهارم - انحراف و استحاله تدریجی این جنبش بعلت عدم مراقبتهای ضروری درونی وبیرونی توصیه شده در اسلام اعضای آن از خود مانند هر تشکل دیگری
چهارم تصمیم به جدایی اعضای متدین امل از آن و تشکیل حزب الله سرافراز و حکیم لبنان
پنجم تصمیم همسنگران دیروز آنها در امل برای برادر کشی شیعیان عضو حزب الله لبنان
حال نمیدانم چگونه است که عده ای با این کارنامه مشهود و ملموس چگونه حاضرند به خاطر عرق خونی و قبیله ای خود آرزوهای خود را در قالب شئونات و توانمندی های موسای صدر به هم پیمانان روح الله خمینی بفروشند که بساط یوسف تراشی شدیدا گرفته ....
ما برای آنچه فقدان موسای صدر است متاسفیم و آرزو مند رجعت او به آغوش خانواده اش امال نه به قیمت وارونه جلوه دادن حقایق مسلم تاریخی که نمیدانم با چه نیتی در حال عرضه است.
انصاق هم از ویژگی های موسای صدر بود کاش از آن بهره مند باشیم!
اللهم الهدناالصراط المستقیم

پاسخ:

۴ ارديبهشت ۹۴، ۰۱:۵۶
سلام
دوست عزیز خیلی تند نروید. بیشتر مواردی که فرمودید اشکالش به امام موسی صدر بر نمی گردد. بعد از پیامبر هم همان یارانش سقیفه ساختند. درگیری امل و حزب الله ربطی به ایشان ندارد. یا سایت ها و اشخاص دوستدار صدر اگر حزب اللهی نیستند این چیزی را ثابت نمی کند. توصیه میکنم در قضاوت خصوصا برای اموری که در گذشته یک کشور دیگر اتفاق افتاده به روایت های یک طرفه بسنده نکنید. بنده در این زمینه بسیار تحقیق کردم. واقعیت این نیست که شما تصور می کنید.

زنده باد احسان

۰۳ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۳:۲۴
سلام
آخه محمود خان کربس، چه پاسخ بلاوجهی به احسان دادید! مگر ما چه کینه شخصی میتوانیم با دشمنان اهل بیت داشته باشیم ؟! از بد حادثه اینها هیچ تفی به صورت ما نیاندا خته اند! تف بر آنها که هرچه کردند بر محمد و علی و فاطمه بود! ولی ای کاش با ما می کردند آنچه کردند با اولیاالله!
خوب است کمی از پوستین روشنفکری فاصله بگیریم !و بفهمیم چه می گوییم!!

پاسخ:

۴ ارديبهشت ۹۴، ۰۱:۴۶
سلام. قضیه روشنفکری نیست. قضیه این است که در سایه امنیتی که انقلاب فراهم کرده عده ای یادشان رفته شیعه در مقابل غیر شیعیان چند درصد است! ائمه چقدر امر به مراعات و ادب و منطق و تقیه کردند.

سلام.
آقا آخرین اخباری که از وضعیت امام موسی صدر وجود داره چیه؟

پاسخ:

۴ ارديبهشت ۹۴، ۰۱:۴۷
ثابت نشده کشته شدند پس فرض بر زنده بودنه.

سلام
خوشبختانه یا متاسفانه اظهارنظر خوانندگان این وبلاگ بعضا غنی تر وتامل برانگیزتر از خود مطالب است چراکه شما این امکان را فراهم کردید تا آرای مختلف در معرض قضاوت قرارگیردکه این پست هم از آن مستثنی نبود. مثلا آنچه اینجا به چشم آمدتلاش عده ای برای اثبات امام صدر بوسیله انکار انقلاب اسلامی بودندوشما هم با شیوه پاسخگوییتان به شکل ضمنی از آن غافل شدید
خب ما فرض را براین میگذاریم که ایرادات تامل برانگیزعابرپیاده به شیوه وکارامدی روش موسای صدردرلبنان قابل اثبات نباشد اما میتوان در پاسخ شما و رجعت صدر چنین گفت :
شاید تحقیقات مفصل شما مثبت عدم تقصیر مدیریت موسای صدردر ماوقع ذکرشده باشد،اما حتما نتیجه این تحقیقات متهم بودن انقلاب اسلامی روح الله خمینی به وحدت شکنی بین مسلمانان نخواهد بود وحتما نتیجه این تحقیقات انکار نقش بی بدیل انقلاب اسلامی به رهبری روح الله خمینی و خلف صالحش در اثبات توانمندی نظام شیعی علی رغم هجمه همه ساختارهای حکومتی جهان علیه آن،نخواهد بود،
یا ازهمه اینها که بگذریم سوال اصلی اینجاست که آیا اثبات توانمندی های مفروض برای موسای صدر منوط است به انکار امتیازات و توانمندی های اثبات شده ی انقلاب اسلامی ؟!
به نظر میرسد شما قبل از دلداری دادن به برخی کامت گذاران ، موظفید از حقیقت دفاع کنید تا اندکی از حق سربلندیتان بعنوان یک شیعه در لبنان را ادا نمایید! پس بنده باشما بزرگوار در مورد تند روی عابرپیاده کاملا مخالفم چرا که تند روی همان کتمان حق است که برخی درقالب دفاع از صدر بیان کردند.
یاپاسخ شما به اقای احسان ، به نظر شما ولی فقیهی که به صراحت از به خاک مالیده شدن بینی آل سعود میگوید از احکامی مثل تقیه بی خبراست!؟ یا سید حسن نصرالله اینگونه است !؟ آری وقتی اشخاص دشمن را اسراییل بدانند ونه تفکری که اسراییل را ایجاد کرده ، بین صهیونیزم و وهابیت تفاوت قایل میشوند و خیال دارندتا با کمک یکی دیگری را از پای درآورند!!! دوستان گرامی خطا اینجاست،
نهایت اینکه معتقدم تمام اتفاقات سالهای پایانی حضور امام صدر درلبنان و بویژه جنگ داخلی لبنان نشان میدهد که روش ایشان علی رغم برخی ادعا دیگر از کارامدی لازم برخوردار نبوده است وحداکثر شاید برخی تلاشهای ایشان را تلاشهایی نمادین و رسانه ای اما بی تاثیر در سرنوشت منطقه به شمار آورد بخصوص که وقوع انقلاب اسلامی و تاثیر آن بر تحولات جامعه شیعی لبنان مثبت این ادعاست،

پاسخ:

۵ ارديبهشت ۹۴، ۱۲:۳۶
سلام
از اینکه وقت گذاشتید و نظر خودتون رو نوشتید بسیار ممنونم. البته یک توضیح کوچک باید عرض کنم.
بنده چون در لبنان با اسناد و منابع دست اول در مورد امام موسی صدر مرتبط هستم عقیده زیادی به ایشان و طرز تفکر و منطق و اقدامات ایشان دارم. ضمن اینکه هر چیزی را باید در زمینه اجتماعی و فرهنگی خودش سنجید و مقتضیات آن جامعه و شرایط مختلف را درنظر گرفت. همینقدر بگویم که افراد بسیاری که با امام موسی صدر مخالفت کردند، هر کدام در آخر عمر اگر انسان صادق و حقیقت مداری بودند به صحت راه و روش ایشان اعتراف کردند. مثل سید محمد حسین فضل الله که در اواخر عمرش گفته بود هرچه سید موسی می گفت و ما مخالفت کردیم، حق با او بود. بعدها خودمان دیدیم حق داشت.
نکته بسیار مهمی که به نظرم می رسد، این است که اولا خیلی از دوستان، مطرح شدن امام موسی صدر را مساوی با انکار و پایین آوردن امام خمینی و رهبر انقلاب می دانند. نه بنده چنین قصدی دارم نه لزوما باید چنین کرد تا یکی را بالا برد. علمای شیعه در هر زمان و موقعیتی به وظیفه خود عمل کرده اند و اگر جایشان را با هم عوض کنیم، در اکثر اوقات، اقدام مشابهی از آنها سر خواهد زد. دوم اینکه انقلاب اسلامی به خودی خود، و حتی بدون درنظر گرفتن نقش و حضور حضرت امام، خاری در چشمان ملوک عرب و اربابان استکباری آنها بوده است. لذا با آن مخالفت کرده اند. انقلاب به خودی خود باعث شد تا اهل سنت خطری را متوجه خود بداند. حتی اگر خود امام موسی صدر هم باقی بود و انقلاب را به دست می گرفت و اداره می کرد، اهل سنت بر علیه آن توطئه می کردند.

سلام برشما
تا تند روی را چه محسوب کنیم؟ اثبات توانایی های مفروض برای امام موسای صدر به وسیله متهم کردن انقلاب اسلامی به وحدت شکنی بین مسلمین؟!
ایا این همان انصاف و سعه صدریست که صدریون از آن افسانه میگویند!؟ انسان وقتی میبیند که طرفداران ایشان برای اثبات ایشان از روشهایی استفاده میکنند که حتما موسای صدر ازان مبراست در حسن نیتها و یا حدااقل در میزان درک طرفداران ایشان تردید می کند!! اثبات صدر بوسیله انکار خمینی!؟ عجب نامعادله ی غریبی؟!
خب خدارو شکر که خداوند خود مسئله را حل کرده است و تاریخ گواه میدهد همه چیز را!
همینکه شما اذعان داشتید به وجود کسانی در اطراف ایشان که صلاحیت لازم را نداشتندکفایت میکند به اینکه قضاوت کنیم صحت برخی ادعا ها را ،بخصوص اینکه جنگ داخلی لبنان در زمان حضور موسای صدر مشتعل گردیدو تا ربایش ایشان ادامه داشت لذا بسیاری ترجیح میدهند تا بجای افسانه سرایی از توانایی های ایشان وی را مصلحی ناکام محسوب کنند که دلایل این ناکامی ریشه در دلایل بسیاری چون نوع چیدمان اطرافیان آنها، نفوذ دشمن به تشکیلات امام صدر، تفاوت سطح تاثیر افرادمخلص و معتقددر اداره جنبش امل و تصمیمات آن با افراد غیرمعتقد و منفعت طلب سنگینی وزنه گروه اخیر در این معادله! و همه این ایرادات در سطح اداره یک جامعه بسیارکوچک شیعه بوجود امده !
که به نظر نمیرسد بتوان امام صدر را از همه این ضعفها مبرا دانست حداقل میتوان سکوت ایشان را عاملی برای تداوم آن وضع بغرنج دانست!
به هرحال کاملا روشن است که شیعه دیگر با آن روش ها قابل مدیریت نبود و اراده خداوند سرنوشتی دیگر را برای آن و اسلام رقم زده است . که این هنوز از نتایج سحر است وهنوز تا طلوع صبح دولت حق راه بسیاراست!

پاسخ:

۵ ارديبهشت ۹۴، ۱۲:۵۱
سلام
همانطور که در جواب جناب پیروزفر عرض کردم انقلاب اسلامی به خودی خود پیراهن عثمان شد برای استکبار تا اعراب و اهل سنت را با معادلات عرب عجم و سنی شیعه، از وحدت خارج کند. ربطی به اشخاص هم ندارد. راستش از اینکه چنین برداشتی کردید تعجب کردم. و بیشتر تعجب کردم که چرا با چنین پیشفرضی ، بنده و امام موسی صدر را هم محکوم کردید!
خواهش میکنم در مورد امور لبنان چنین قضاوت نکنید. چرا که به تاریخ آن به خوبی آگاه نیستید و نمی دانید امام موسی صدر چه تغییرات و پیشرفتهایی برای شیعیان به بار آورد. در لبنان از هر سالمندی بپرسید وضع چه بوده و امام موسی صدر چه کرد، از شیعه حزب اللهی یا حرکت املی تا مسیحی همه برایتان خواهند گفت. آنها با چشمشان دیده اند و زندگی کرده اند. شما فقط شنیده یا خوانده اید. و متاسفانه از کانالهای محدود و خاص.
آیا شما فکر می کنید مطرح کردن موفقیت ها و توانمندی های امام موسی صدر، مساوی است با زیر سوال بردن امام خمینی و دستاوردهای او؟! من که چنین فکر نمی کنم. والبته متاسفانه افراد زیادی الان در ایران هستند که این نظام را ناکارامد می دانند و بنده به شخصه وقتی وارد ایران می شوم، به جهت تیپ تابلو ام، مورد نگاه های غضب آلود این قشر قرار می گیرم. پس نمی توان حکم یکجانبه داد و امام موسی صدر را شکست خورده قلمداد کرد و نظام را بسیار موفق و پیروز و محبوب! باز هم عرض می کنم حوادث و وقایع را در شرایط تاریخی اجتماعی خودش باید سنجید و هر چیزی را به طرفداری فلان شخص یا بهمان شخص وصل نکرد.

یاسر نیکوبیان

۰۴ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۰:۵۶
سلام
آقای عابر پیاده ، تقریبا تمام سایت های فارسی حامی امام صدر زیر نظر خاندان مادری سید حسن خمینی هستن که تفکرات مسمومی دارن (20-30 خط نوشته بودم که متاسفانه پرید و دیگه نمی تونم بنویسم ولی مطمئنم خودتون میدونید چرا این حرف رو میزنم) ،از شما بعیده که چرا این ها رو به پای امام میزارید ، امام که تمام هم و غمش محرومان لبنان بود ، نه مثل بعضی ها دندون تیز کردن برای پست و مقام ، امام که جواب توهین رو با لبخند میداد نه اینکه اگه 1000000 نفر ضدش شعار دادن به همشون توهین کنه و آخرش با مشت و لگد وزیر کشور بی گناه رو بزنه امام که.....
و در آخر این کلیپ رو داشته باشید دعای امام خامنه ای در مورد "فرزند خلف اسلام"...
http://bayanbox.ir/download/4694328179547331067/%D8%AF%D8%B9%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C-%D8%B5%D8%AF%D8%B1.mp4

سلام. یه سوال غیر امام موسی صدری!
ماجرای این قانون جدیدنا راهنمایی و رانندگی تو لبنان چیه؟
دیروز یه عکس دیدم خیابون های شلوغ پلوغ و قرقاطی، زیرش زده بود لبنان پس از قانون جدید راهنمایی و رانندگی!

پاسخ:

۵ ارديبهشت ۹۴، ۱۲:۵۴
سلام
قوانین سفت و سختی مشابه اروپا وضع شده و جریمه ها بسیار سنگین شده. همه رفته اند برای معاینه فنی و خرید تجهیزات لازم. شاید مطلبی در این مورد بنویسم.

ینی هنوز زنده هستش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مگه ناپدید نشده؟؟؟؟؟؟؟؟؟

پاسخ:

۵ ارديبهشت ۹۴، ۱۲:۵۵
بله ایشون در سفر رسمی به لیبی ناپدید شد. یعنی قذافی گفت اینجا نیومده  من ندیدمش! البته بعدها اقرار کرد که اومده و دیدار داشتند. اون دیوانه، امام رو زندانی میکنه و تا زمان مرگش هم نمیگه کجاست. ادعا کرد امام موسی صدر به ایتالیا رفته. در حالیکه اصلا چنین نبود.

السلام علیک ورحمة الله و برکاته.
برادر محمود جان! میشه لطف کنی واسه ۱۳ رجب، متن شعر و ترجمه نماهنگ ('نحن شیعة حیدر علی' یا 'ذوالفقار') علی برکات رو بذاری؟!؟! کلیپشو دانلود کردم منتهی تلفظ صحیح کلمات رو بلد نیستم!! غلط غلوط حفظش کردم.

پاسخ:

۵ ارديبهشت ۹۴، ۱۲:۵۷
وعلیکم لسلام ورحمت الله و برکاته (دیگه جا نذاشتی برای وَإِذَا حُیِّیتُم بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُ‌دُّوهَا )
انشالله چشم. پیداش کنم و ببینم بلدم یا نه :)

سلام برشما و سایردوستان
نمیدانم آیا مشکل در زبان فارسی و انشای نگارشی بنده است یا در جای دیگر !؟
چراکه اگر فرصت کنید و یکبار دیگر مطالب حقیر را مطالعه کنید میبینید که برخلاف نظر شما و آقای یاسر بنده جایی نگفته ام اثبات صدر برابر انکار امام است و از قضا بنده با اقای یاسر موافقم که عمده سایتهای طرفدار امام صدرلبنان ، از کدام طرزتفکر هستند! بلکه عرض کردم وقتی رجعت صدر مینویسد اگر امام صدر بود چنین میشد و چنان ، اما انقلاب اسلامی چنین نکرد و چنان، و تایید ضمنی شما را براین ظلم مسلم به انقلاب دیدم متعرض گشتم ، ضمن اینکه مطالعه مجدد عرایض بنده و جناب پیروزفر، نشان میدهد که ما منکر تاثیر مثبت موسای صدر درلبنان نیستیم ، همینطور مدعی محبوبیت و موفقیت مطلق انقلاب اسلامی نیستیم ، این چیزی است که شما نتیجه گرفتیدو نمیدانم چرا!؟
ضمن اینکه قطعا با آنهایی که می گویند اگر صدر بود ما شرایطمان بهتر از این بود مخالفم -همانطور که با آنهایی که در مورد امام راحل و جانشین شایسته اش چنین مقایسه ای میکنند مخالفم !- چرا که غلط بودن این نظریه در تفاوت گستره رسالتی که به امام خمینی و موسای صدر در ایران بزرگ و لبنان کوچک واگذار شده کاملا مشهود است ! حتی این تفاوت درمیزان و گستره تاثیر حرکتهای شیعی لبنانی الهام گرفته از موسای صدر و امام خمینی نیز کاملا مشهود است ! سطح تاثیرمنطقه ای حزب الله و محلی حرکت امل خود گویای این مسئله است! که همه اینها حاصل توکل و یقین مطلق روح الله خمینی به خداوندمتعال در ایجاد حکومت جهانی اسلامی بود! وی خود را مامور فراهم کردن مقدمات حکومت جهانی شیعه میدانست و موسای صدر خود را مامور هویت بخشی به شیعیان مظلوم لبنان! که هردو به وظیفه خود عمل کردند وجای تردیدی نیست اما شاید اگر به تفاوت میان پیامبران اولوالعزم و سایر پیامبران فکر کنیم منظور نگارنده واضح تر درک شود!
بماند که عرایض بنده و برخی دوستان مثل پیروز فر منحصر در مقوله امام صدر رحمت الله علیه نبود! که البته عبور بیصدای شما را از کنار آنها به حساب تایید آنها میگذاریم !

سلام
ای وای!
اینجا چرا میدان جنگ شده؟!

ظاهراً کامنت قبلی من برایتان موجب دردسر شده!
عذرخواهی می کنم من فکر نمی کردم این بحث ها این قدر ریشه دار و طولانی شود
نمی دانم چه چیز باعث شده که آقای عابر پیاده این طور آتششان تند شود؟
در مباحثات ِسابق بر این در وبلاگ رجعت صدر همۀ دلخوشی من این بود که
عابر پیاده میان تفکرات و اندیشه های ما که خود را نه پیرو امام موسی صدر(که تا آنجا خیلی راه مانده) فقط علاقه مند به امام می دانیم تفکیک قائل می شوند؛
اشتباهات مرا به پای خودم می نویسند....نه امام
خودم را مؤاخذه می کنند نه امام موسی صدر را....
به نحوۀ نگارش من اعتراض می کنند نه به عمل امام
و
چقدر خوب بود که به همین روش عادلانه و منصفانه شان ادامه می دادند و از جوانمردی و انصاف عدول نمی کردند
فارغ از زمینه های فکری، زمانی، سیاسی و...که هر انسان غیر معصومی را به ارتکاب خطا ناچار می سازد:
انصاف نیست خطاهای پیروان یک رهبر را به حساب عمل او گذاشت
چه برسد به این که این خطاها در زمان غیبت و دوری آن رهبر حادث شده باشد
که در این صورت همۀ پیامبران الهی می بایست در عمل و سلوک امت هایشان مورد بازخواست قرار گیرند
آن هم نه مورد بازخواست بشری، که برای انسانی که خودش از خطا و اشتباه در امان نیست و بر همه ابعاد ِ حقیقت این عالم آگاه نیست چنین حقی برای قضاوت وجود ندارد.


به نظرم جناب عابر پیاده می بایست مشخص کنند دعوا بر سر حقانیت امام موسی صدر است یا پیروان امام موسی صدر؟
هر چند من پیش از این تا جایی که خاطرم هست به ایشان خاطر نشان کرده ام که نه ما و نه امام موسی هیچ کدام از اشتباه و خطا مصون نیستیم...ولی آن قدرها هم که شما زحمت قلمفرسایی به خود داده اید بد نیستیم؛)

با السلام علیک و رحمةالله و برکاته مجدد.
به داخل پرانتز درخواست دیروزم (( مداحی یا مهدی زینب تنتظر از حیدر العطار)) رو برای ۱۵ رجب اضافه کنین بردار جان! * بر من ببخشای اگر پررویی است*... تو آپارات حدود یه دقیقه ازش گذاشتن...
الله یحغظکم تحت ظل امام مهدی
یاعلی

پاسخ:

۷ ارديبهشت ۹۴، ۱۷:۳۳
سلام
پیدا نمی کنم چی هست. لینک بدید لطفا

یاسر نیکوبیان

۰۶ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۴:۳۶
سلام بر دوست عزیز پیاده من که عبور هم می فرمایند.....
در مورد واکنش آقا محمود من علم غیب ندارم ولی در مورد خودم ،مشکل از هیچ کدوم از این جاها نیست ، اولا بحث بنده در دو قطبی شما و رجعت صدر نبود ، بنده خودم هم قبول ندارم حرف ایشون رو ، سیاست همیشه نشون داده که دوست و دشمن سرش نمیشه ، هر سیاستمداری طبق منافعش عمل میکنه نه دوستیش ، اگه ملک عبدالله خودش رو دوست امام صدر می خوند ، اردوغان رسما گفت که مرید امام خامنه ای هست ولی مگه سیاست های منطقه ای ترکیه مطابق میل امام خامنه ای هست؟ مگه وقتی طرفدارهای انقلاب اسلامی در پاکستان اکثریت داشتند و مردمش در استقبال خودجوش میلیونی ماشین حامل رئیس جمهور وقت ما و خودشون رو داشتان بلند میکردن از شدت هیجان و برای رئیس جمهور خودشون طلب مرگ و برای رئیس جمهور ما طلب عمر می کردن همین کشور نبود که داشت آماده جنگ با ما میشد (اواخر جنگ ایران و عراق) ، مگه وقتی بی نظیر بوتو اومد خدمت رهبر ما و زار زار گریه کرد و طلب شفاعت ، این کشور با سیاست های ما در افغانستان مخالفت نمی کرد؟ مگه دبیر کل های سازمان ملل که می گفتن و میگن امام خامنه ای جذاب ترین شونه از ما حمایت میکنن؟ بنده هم قبول دارم این حرف نسنجیده ای هست ، تا وقتی برگ برنده نداشته باشی در حوزه روابط ، هیچ کاری از پیش نمی بری حتی اگه طرف مقابل عاشقت باشه.....
و اما در مورد حرف شما ، مشکل اینه که شما هم ضمنی و هم صریح فرمودید که امام صدر نبودش بهتره یا حداقل بود ، این حرف غلطه ، چرا ؟ چون اگه بودن در اون صورت ایشون با امام خمینی هم داستان میشدند و حداقل دیگه حرب الاخوه به وقوع نمی پیوست ، همین میتونست تو بسیاری از جا ها خیلی از بازیگر ها رو مجبور کنه تو زمین ما بازی کنند، دیگه سوریه مجبور بود برای داشتن هم پیمان تو لبنان خودش رو بیشتر موافق ما کنه نه این که مثلا بخواد جاسوس تو کشور ما بفرسته (قضیه چندین سال پیشه ها) ، دیگه کویت مجبور بود اگه میخواد تو لبنان خودی نشون بده و با پول برای خودش عروبت (عرب بودن) بخره پولش رو بریزه تو کانال ما نه اینکه تو آبکش بریزه ببره برای محرومان که تو راه از هزار تا سوراخ خورده بشه !!! و بلاخره همین یکپارچگی تو لبنان میتونست خیلی از ملت های دیگه رو هم به تشکیل سازمان مقاومت سوق بده ، چون همونطور که میدونید دودستگی اثر دفعی داره و تخریب طرفین توسط طرف مقابل ناظر بیرونی رو زده میکنه
اما با همه این اوصاف شما معتقدید که همون که نیست بهتر و نظرات طرفدارانشون و عملکرد امثال برّی رو مستمسک قرار دادید خوب وقتی شما دلیلتون اینه خوب جواب من هم میشه اون دیگه ، عزیز دل برادر...
اما حرفتون رو در مورد پیامبر الوالعظم و مرسلین قبول دارم ، مشخصا حرکت امل توانایی جهانی شدن نداشت ، امام صدر مدیربسیار توانایی بود ولی رهبر نه! مثلا نمی شد که امام همانطور که خانه به خانه ، روستا به روستا ، مسجد به مسجد و کنیسه (کلیسا) به کنیسه می رفتن راه بیوفتن و جنبش به جهان صادر کنند ، صدر را هر که دید عاشقش شد اما خمینی را.....
اظهر من الشمس است که امام خمینی و انقلاب عظیم اسلامی (که اگر مشتی حرامی از پشت خنجر نمی زدند الان حداقل در عراق ، سوریه ، افغانستان ، پاکستان ، لبنان ، فلسطین ، مصر و بحرین هم کاملا مستقر بود) را با جنبش هویت بخشی به شیعیان محروم لبنان مقایسه کرد و این ظلم به هر دوی آنان است ، همانطور که نمی توان انقلاب مارا با قیام قائم آل محمد (عج) مقایسه کرد و این ظلم به هر دوی آنان است ، و همین قبیل توقعات نا به جا عامل بسیاری از نارضایتی هاست ،مثلا فرد -در خوش بینانه ترین حالت هالویی- که معترض است به رهبر که چرا در جامعه اش فلان نابسامانی و یا ظلم وجود دارد ، نمی فهمد که حتی در حکومت علی (ع) هم جامعه بدون ظلم نبوده و حتی در برداشتی ضمنی از جواب امام صادق به فردی که به پوشیدن لباس فاخر توسط ایشان اعتراض داشت ، می توان فهمید وضع معیشتی مردم نسبت به زمان خلفای غاصب عباسی بدتر بوده و تنها در حکومت قائم (عج) این ظلم ها ریشه کن می شود


با سلام.
به شخصه به دلیل این که سر رشته ای از بحث ها و نظرات مطرح شده در این پست نداشتم نظری ندادم ولی از نظرات دوستان خیلی استفاده کرده و می کنم. به نظرم به برداشت درست از موضوعات مطرح شده خیلی نزدیک شدیم.

پاسخ به عابر پیاده
اخوی ولله شما پیاده نیستید سواره هستید و خیلی تند میرید
امام موسی صدر ماه بود
اما امام خمینی خورشید

پاسخ:

۶ ارديبهشت ۹۴، ۲۳:۴۵
سلام
احسنت. تعبیر بسیار زیبا، ظریف و به جایی بود.

سلام برشما.
خب با توضیح دوست عزیز آقای یاسر خیلی از ابهامات روشن شد وبه قول اقای پارسا نتایج خودش ر. نشون میده به زودی خب گمونم باتوجه به تکمله اقای یاسرنیازی به نوشته بیشتر من نیست. هرچند بی انصافی میدونم که متهم بشم به طرفداری از نبودن صدر بخصوص که مطمئنم در صورت حضور شون ، ایشان هرگز آلت دست مخالفین نهضت امام نمیشدند. اما بااین حال چون معتقدم دست مدیریت خدا رو در تمام این حوادث میشه دید معتقدم به گونه دیگری به این ماوقع میشه نگاه کرد، مثال روشن من در این زمینه جمله تامل برانگیز حضرت امام در مورد شهادت فرزندشون مصطفی بود که فرمودند شهادت مصطفی از الطاف خفیه الهی بود! خب در اینکه شهادت یک لطف الهی است تردیدی نیست
، اما حقیر معنای این جمله امام رو فرای این میدانم و اجازه بدین عرض کنم امام راحلمون با علم به پیروزی نهضت اسلامی و علم به اینکه باید روزی سکان انقلاب رو به جانشین خود بسپارند و باعلم به نقش و شان حاج اقا مصطفی و اطلاع از ارادت ملت به خاندان امام احتمال میدادند درصورت رحلت شخص امام وحیات حاج مصطفی ، قطعا مسئولیت رهبری به ایشان واگذار میشود! لذا شهادت ایشون باعث میشد ان
انقلاب اسلامی از اتهام ناروای موروثی بودن رهبری در آن مبرا شود بخصوص که با براندازی یک سلطنت موروثی آغاز شده بود
و این همان لطف خفیه الهی بود که معتقدم امام به آن پی برده بودند!!
جانی که جدا گردد جویای خدا گردد ، او نادره ای باشد او بوالعجبی باشد
آن دیده کزین ایوان ایوان دگر بیند، صاحب نظری باشد شیرین لقبی باشد،
آنکس که چنین باشد باروح قرین باشد ، درساعت جان دادن او را طربی باشد،
فکر کنم این مثال منظور من رو روشن کرده باشه و دیگه نیازی نباشه به رفتارهای پرسش برانگیز خضر نبی و حکمت اون در قرآن اشاره کنم .
در این مورد هم میخوام دوستان به یک واقعه تاریخی فقط از جنبه ثلمه وارد شده به امت اسلامی قضا‌ت نکنند و به مدیریتی که در پشت همه ی این مسائل میتونه وجود داشته باشه هم توجه کنیم !!
امیدوارم همه دوستان سربلند باشند.

سلام.
بد نیست دوست عزیزمون "علی" در قسم به لفظ جلاله ی "الله" مراعات بیشتری بفرمایند.
ضمن این که به جای متهم کردن آقای "عابر پیاده" به تند روی که از قضا با دلیل و منطق در حال بیان نظراتشون هستن، با سند و دلیل و منطق ایراد نظرات ایشون رو بیان کنن و از الصاق برچسب های ناچسب خودداری کنن.

سلام
شخصیت امام موسی صدر خیلی مهجور مانده و زیاد شناخته شده نیست ممنون از اطلاعات جالبتون
یاعلی
http://rezvaan.blog.ir/

تشکر از جناب پارسا بابت تذکر
در مورد لفظ الله بله حق با شماست چون جنوبی هستم شاید زبان محاوره باعث شد این لفظ را بنویسم
در مورد استدلال آقای عابر حقیقتش استدلالی ندیدم و بیشتر سخنان به خاطر اختلاف سیاسی بود که مقصر فتنه ۸۸ هم حتما امام موسی صدر معرفی کنن

سلام مود کربس جان
فراموش کردم جواب سلام رو در کامنت قبل بدم

سلام و تحییات فراوان بر جناب علوی . عزتتون مستدام نزدیک دوسالی هست با وبلاگتون اشنا هستم و تقریبا همه ی مطالبشو خوندم ولی اولین بار هست نظر میذارم .مطالب بسیار دقیق و منصفانه هست و یاید تشکر ویژه کرد از شما که یاد امام صدر عزیز اعاده الله بخیر زنده نگه میدارین . بدخواهان و حسودان در کسوت های مختلف تهمت های زیادی به امام وارد کردند که جوابش رو در روز قیامت دریافت میکنند بلا شک
اشتباه نکنم در کتاب فریاد در خاموشی جناب محسن کمالیان اومده بود که حتی ملک عبدالله در برابر امام صدر گریه کرده !! البته نفوذ ایشون در قلوب مردم مختلف زبانزد بوده و هست .

پاسخ:

۸ ارديبهشت ۹۴، ۱۰:۳۹
علیک سلام و درود
ممنون از لطفتون و متشکر از نظر خوبتون.

سلام
دوستان محترم ، به نظرم با توجه به بحثهای مفصلی که ذیل این پست صورت گرفته و هرکس استدلا لهای خودش رو مطرح کرد وجوبی نداره همدیگه رو متهم کنیم ، اونهایی که دنبال پاسخند با مطالعه مطالب دوستان حتما بخشی از پاسخشون رو گرفتند و اگر سوالی مونده باشه میتونند به منابع بی طرف در مورد امام صدر مراجعه کنند اونهایی هم که دنبال پاسخ نیستند و از موضع سیاسی به ماجرا نگاه میکنند استدلال ها در اونها اثری نداره!
به هرحال دراینکه امام صدر به شیعیان لبنان شخصیت داد و اصطلاحا اونهارو شناسنامه دار کرد و به خاطر این خدمت محبوبیت فراوانی در لبنان کسب کردشکی نیست!
اما آقای یاسر به خوبی طرح مسئله عابرپیاده رو باز کردند و مستدل ساده اندیشی کسانی که تصور میکنند رفاقت های سیاسیون در دو جبهه مخالف میتونه در نتیجه یک نزاع اساسی تعیین کننده باشه رو اثبات کردند.
یا خلطی که در مبحث لزوم تقیه پیش اومدعابرپیاده به خوبی پاسخ داد که زمان با زمان متفاوته و در وضعیت فعلی ما باید نگاهمون به رهبری باشه که ایشون هم تکلیف آل سعود رو روشن کردند و حزب الله لبنان هم برهمین اساس رفتارخودش رو تنظیم میکنه!
بنده هم اضافه میکنم که امام راحل ما بسیار روشن همون ایام تکلیف مارو با آل سعود روشن کردند لذا این بحثها تاثیری در ماهیت نزاع حق و باطل نداره و بیشتر ساده اندیشی و توجیه یک موضع اشتباه محسوب میشه!
همینطور دوستمون اقای یاسر بخوبی پاسخ کسانی که میخواستند با تغییر در معانی کلمات بکار رفته در نوشته های برخی دوستان مثل عابر پیاده ازش نتیجه دلخواه خودشون رو بگیرند دادند بویژه جایی که ایشون از توانمندی انقلاب اسلامی صحبت کرده بود و دیگران انشااله سهوا این کلمات رو به محبوبیت و موفقیت مطلق تعبیر کردندو براین مبنا پاسخ دادند که این یعنی قلب ماجرا به شکلی دیگه که خوشبختانه ادامه پیدا نکرد!
لذا خوبه بدونیم اگر قصد روشنگریه معنی کلام دیگران رو تغییر ندیم کمااینکه بارها عابرپیاده در نوشته هاش به خدمات امام صدر اشاره کرد اما چون درکنار اون ضعف های دوران ایشون رو هم بررسی کرد متهم شد به ضد صدر بودن !گویا برخی حاضر نیستند جز تعریف و تمجید از ایشون چیزی بشنوند!
اما همونطور که بنده ، اقای یاسر و عابرپیاده عرض کردیم تفاوت بسیاری در حوزه مسئولیت انقلاب اسلامی و جنبش شیعیان لبنان و در دوره امام صدر وتاثیر اونها وجود داره ، که با توجه به استدلال ها ومثال های روشن عابرپیاده که آقای یاسر هم اون رو تشریح و تایید کردند بیشتر توضیح نمیدم!
حال اینکه عده ای ناراحتند که چرا دراین بین به این واقعیت اشاره شده که قریب به اتفاق سایتهای فارسی طرفدار امام صدر وابسته به یک طیف سیاسی خاص هستند ! اون مسئله ی دیگریست و باید باید علت رو از همون طیف سیاسی پرسید چرا که به نظر بنده بعیده که امام صدر درصورت حضورشون حاضر میبودند پرچمدار طیفی باشندکه زاویه محسوسی با سیاستهای رسمی انقلاب اسلامی داره و شاید این همون منظوری هستش که برخی از دوستان مطرحش کردند! من در اینجا به تعبیر جالب مشتی حرامی آقای یاسر برای این دسته اشاره میکنم!
نهایت اینکه باید بین طرفداران واقعی تفکر موسای صدر و آنها که با نام او به دکان داری سیاسی مشغولند فرق اساسی قایل شویم! به هرحال رسم دنیا این بوده که برای فریب مردمان هیچ حربه ای بهتر از پنهان شدن پشت نام افراد صالح و خوشنام وجود نداشته! که دراین مورد هم استثنایی وجود نداره!
التماس دعا

سلام.
خوشحالم که با وب شما اشنا شدم . از مطالب مفیدتون استفاده کردم. بخصوص که بحثهای داغی هم توش شکل میگیره، به نظر من باید خوشحال باشیم که امام صدر لبنان ایرانی بوده ومراد شیعیان مظلوم لبنان، اما نیازی نیست تعصب بیجا به خرج بدیم و فقط نقطه قوتها رو ببینیم اینطوری با خودشیفتگی زود مقهور دشمن میشیم امابیان ضعفهای هرحرکتی باعث میشه کمتراشتباه کنیم کما اینکه حزب الله لبنان و رهبران فهیمش بااستفاده از تجربه امل طوری عمل کردندکه دوست و دشمن انگشت به دهن موندن،اما اونطور که مسلمه حزب الله علاوه براون تجربه یه چیز دیگه رو هم سرلوحه خودش قرار داد واون اخلاص در عمل بودمثل امام خمینی ،
مطلبی اخیرا خوندم در مورد اخبار غیبی از امام صدر از چندتن از علمای سرشناس ، نکته عجیب در یکی از نقل قولها این بود که فرموده بودند قذافی به تحریک برخی از نزدیکان خود امام صدر که در ظاهر بسیار مرید ایشون بودن ایشون رو ربوده!!
که در صورت صحت این موضوع باید در مورد حرفهای منطقی خیلی از دوستان در باره روش مدیریتی امام صدر بیشتر فکر کنیم .

سلام
خوندن کتاب مرد رویاهای سید مهدی شجاعی را به دوستان توصیه می کنم.
کتاب در قالب فیلمنامه نوشته شده و بسیار پرکشش و جذاب داستان زندگی چمران از کودکی تا فعالیت در لبنان را روایت می کنه. نحوه روایت گری نویسنده در این کتاب سیر اتفاقاتی که در زندگی چمران پیش آمده را به صورت کاملا طبیعی و منطقی نشون میده.
فصل های لبنان کتاب به بخش هایی از تلاش های امام موسی صدر برای حمایت از شیعیان مظلوم لبنان پرداخته میشه و مظلومیت شیعیان لبنان را به تصویر میکشه.
نمیدونم این چیزهایی که در کتاب در زمان امام موسی صدر بیان شده در حال حاضر چقدر صحت داره ولی ظاهر امر این هست که مظلومیت شیعه هیچ وقت تمومی نداره...
تصور کنید که برای دانشگاه رفتن سهمیه قومیتی گذاشته بشه از هر ده نفر که میرن دانشگاه 5 تا مسیحی ، 3 تا سنی و 2 تا شیعه باید باشه!!

پاسخ:

۱۱ ارديبهشت ۹۴، ۲۲:۵۱
سلام
اطلاعاتش بیش از ۹۸ درصد درسته

سلام علیکم.
روز ۱۳ رجب تولد شهید جهاد مغنیه هم هست اگه جز چیزایی که تو اینترنت ازشون هست اطلاعی دارین ما رو هم بهره مند کنین.
هرچی کلیپایی که پیشنهاد دادم بذارینو ایمیل می کنم نمیاد...
ببخشید حالا این حرفای من اصلا به نظرات دوستان ربطی نداره این وسط..
یاعلی

پاسخ:

۱۱ ارديبهشت ۹۴، ۲۲:۵۲
سلام
از تولدش اطلاعی ندارم

سلام علیکم.
هرچی کلیپایی رو که پیشنهاد دادم بذارین براتون ایمیل میکنم نمیاد

پاسخ:

۱۱ ارديبهشت ۹۴، ۲۲:۵۴
اومد. البته من عراقی نمی فهمم. فکر نمیکنم فرصت کنم.

چقدر جای خالی تفکر ایشون حس میشه این روزها. مرسی از پست خوبتون. هر چی از امام موسی صدر بگین بازم کمه.

آدم از بعضیا تعجب می کنه. دیگه شما از ائمه که شیعه تر نیستین عزیزان! اگه امام زمان طبق مرام شماها بخوان شریعتو پیاده کنه، باید کل کره ی زمینو ببندن به بمب اتم!!!

همین طرز فکر شماست که داعشو به وجود میاره... روش اونام همینه... فقط از قضا جبهه شون با شماها فرق می کنه. اگه شمام دست بر قضا سنی و وهابی به دنیا میومدین الان در حال سر بریدن و لعن آل علی بودین. تو رو خدا انقدر دل امام زمانو خون نکنین با این تندروی هاتون :(

آدما با استدلال و منطق و عمل درستاز ناحیه ی خود ما هدایت میشن... اگه این مورد به سایر روش ها ارجح نبود، همه ی ائمه ی معصومین دست به شمشیر می شدن و این همه مکتوبات عقلانی و علمی و اخلاقی ازشون به جا نمی موند. اگه شما جای مالک اشتر بودین و طرف به طرفتون سبزی گندیده پرت می کرد نه تنها با سکوت و دعای خیرتون باعث هدایتش نمی شدین بلکه می زدین دهن دماغشو یکی می کردین تا به خیال خودتون از پوستین روشنفکری فاصله بگیرین!!!

باسلام
داش محمود دمت گرم چون وبلاگت به روزه و پاسخ پیام هارو به روز میدی ، من چند روز پیش توقسمت سوال وجواب ازتون خواسته بودم اگه وقتشو دارین کلیپ های محمد حسین خلیل یه چندتایشون ترجمه کنیدمخصوصا (تبکیک زینب) . اما نمی دونم جوابمو کجا بگیرم .لطفا توهمین پست راهنمایی کنید. باتشکر.

پاسخ:

۲۵ آبان ۹۴، ۲۳:۵۵
سلام
لینک بدید. فرصت پیش بیاد ترجمه میکنم

با سلام 
آدرس جهت دانلود نماهنگ های محمد حسین خلیل
http://www.alwadi.info/ar/?video=class&class=113

امیر رضا

۰۲ دی ۹۴ ، ۲۳:۳۰
البته که ایشون شهید نشدن در لیبی...
و سال های بسیاری از تاریخ اسارتشون میگذره و احتمال فوت شدن ایشون خیلی بیشتر از احتمال زنده بودنشونه

پاسخ:

۳ دی ۹۴، ۱۸:۳۸
طبق آخرین اخباری که خانواده ایشان دارند افرادی تا قبل از سرنگونی قذافی ایشان را در زندان دیده اند

نحن ابناء الصدر

۲۷ خرداد ۹۶ ، ۱۵:۰۷
زنده باد منش آزادیخواهانه امامنا موسی صدر که صلح را برای کل انسان های روی زمین میخواست 
یا علی مدد

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها