مشکلات اجتماعی و طلاق در لبنان

مشکلات اجتماعی و طلاق در لبنان

لبنان کشور کوچکی است. جمعیت اندکی هم دارد. اگر از لحاظ جامعه شناختی نگاه کنیم، روابط اجتماعی و تغییرات آن در طول تاریخ این کشور، مشابه دیگر جوامع شرقی بوده است.
ازدواج های فامیلی در این کشور زیاد بوده و هنوز هم هست. می دانید در ازدواج فامیلی خطر بیماری و مشکلات و معلولیت هایی مانند منگولیسم بالاتر است. شاید به همین سبب تعداد افرادی که در لبنان از مشکلات و معلولیت های جسمی یا ذهنی رنج می برند زیاد است. من در پیاده روی مسیر نیم ساعته ام تا محل کار اقلا پنج دیوانه و عقب افتاده و منگل می شناسم.
در فرهنگ لبنان قدیم ازدواج دوم و چند همسری بسیار بیشتر از الان بوده ولی اکنون، بشدت کاهش یافته و جزو استثناها محسوب می شود.
از سوی دیگر طلاق در لبنان چشمگیر است. طلاق گرفتن اصولا خیلی راحت است! خصوصا تا قبل از عروسی. برای لبنانی ها دوران عقد زمانی برای آشنایی با روحیات و شخصیت طرف مقابل محسوب می شود. برای همین اگر دختری دید نامزدش بخیل است خیلی راحت طلاق می گیرد. یا مثلا طرف دختر خاله اش را عقد می کند، در همان دوران عقد طلاق می دهد. جالب تر اینکه پسر خاله ی دیگرشان، می آید دختر خاله را می گیرد! تصور می کردم نسبت طلاق در لبنان بیشتر از ایران باشد اما آمارهای این چند سال اخیر مرا از چنین نتیجه گیری و قضاوتی منصرف کرد!
در لبنان دلایل مختلفی برای طلاق هست:
- بعضی ها کلا بدون دلیل، زنشان را ول می کنند و می روند! (تازه بعضی ها که حتی طلاق هم نمی دهند)
- بعضی ها طلاق می دهند و زن و بچه را ول کرده، به خارج کشور یا شهر و دهکده دیگری می روند و زن دیگری گرفته،  پشت سرشان را هم نگاه نمی کنند.
- بعضی ها آنقدر مادر شوهرشان اذیتشان می کند که بدون داشتن هیچ مشکلی با شوهرشان، مجبور به جدایی می شوند. موردی را مطلع هستم که مادر شوهر، وقتی عروسش را می دید خود را به غش و بیهوشی می زد! شاید از حسادت یا این حس که این دختر غریبه، پسرم را از من جدا کرده و به شهر برده واقعا دچار مشکلات عصبی می شده!
- برخی مادرشوهرها تحت تاثیر فرهنگ قدیم منطقه شامات (سوریه و لبنان) عروس را به کلفتی می گیرند، نمی گذارند پسرشان برایش خانه ای بخرد و با وجود تمکن مالی، او را در اتاقی می نشانند ولی برای دختر و دامادشان خانه و ماشین و زندگی حسابی تهیه می کنند.
- برخی دیگر هستند که بسیار به زن ظلم می کنند به حدی که مجبور به درخواست طلاق می شود. شخصی با دختر نوجوانی ازدواج کرده بود، نمی گذاشت حتی وقتی برادرهای دختر می آیند با آنها بنشیند! هیچ مهمانی ای دختر حق بیرون آمدن از اتاقش را نداشت. در عوض خود حضرت آقا با تمام فامیل، محرم و نامحرم می نشست و گل می گفت و گل می شنید! برای دختر عروسی نگرفت و گفت سالن ممنوع است اما وقتی زن دوم گرفت سالن معروفی را گرفت و چنان عروسی به راه انداخت که همه متعجب شدند.
- برخی زنشان را با کلفت اشتباه می گیرند! یعنی تمام زحمت منزل و بزرگ کردن بچه ها با اوست اما اگر بچه ها را دعوا کند دعوایش می کنند، فقط برای بچه هاشان لباس و وسایل خوب می خرند، موبایل و تبلت و ماشین می گیرند، برای زنشان خرج نمی کنند!

- به تازگی طلاق هایی به خاطر شبکه های اجتماعی مثل وایبر و واتساپ در حال وقوع است. چت کردن مرد یا زن با افراد غریبه و دوست شدن و ایجاد رابطه عاطفی با آنها، باعث جدایی برخی از زوج ها شده است.
در لبنان شاید به سبب وقوع جنگ های مختلف تعداد خانمهای آماده ازدواج بیشتر از مردان است. خصوصا این سالها هم به خاطر شهید شدن جمعی از جوانان شیعه لبنان در سوریه و لبنان، تعداد همسران شهدا بالا رفته که برخی از آنها ازدواج می کنند و برخی هم تنها می مانند. اصولا دختر لبنانی چون جهاز نمی دهد هر وقت آمادگی روحی ازدواج داشته باشد خواستگار می پذیرد. حتی اگر شانزده هفده سالش باشد!
حاصل طلاق، کودکان طلاق است. همانطور که جنگ، کودکان زیادی را یتیم کرده، طلاق هم عامل یتیم شدن و بی سرپرست شدن کودکان لبنانی زیادی شده است.

پ.ن: این نوشتار بیشتر در مورد جمعیت شیعیان به خصوص، و به طور کلی مسلمانان است. مسیحیان در این زمینه تفاوتهایی دارند؛ خصوصا دسته هایی که طلاق برایشان ممنوع است. لذا می بینیم برخی برای طلاق زنشان دست به تغییر مذهب می زنند.

۱ ۰ ۲۳ نظر ۵۴۰۱ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۲۳)

داستان داریم به مولا
از این چت که مدتی خودم گرفتارش شدم باید بگم که ایرانی هایی که دستشون به لبنان کوتاهه میان تو چت و دنبال خانم از لبنان می گردند! الان مورد میشناسم یکی که همه جور ترانه سرای خانم شاهنشایی لایک کرده و سبزکیه اومده بعنوان ی استاد انگلیسی و فارسی داره ی خانمی رو اعفال می کنه ولی هرچقدر به این خانم میگم گوشش بدهکار نیست. دیگه دنیایی امروزی کسی که خوبی کنه بهش اعتمادی نیست!

سلام. مشابه جوامع شرقیه دیگه. این موارد چیز جدیدی نیست.
از این جهت میگم که من در جوامع غربی نبودم ولی اینها که میگید تو ایران هم هست دیگه.
شاید بهتر بود قوانین مرتبط با حقوق زن و مرد در خانواده را بررسی می کردید و مقایسه ای با قوانین ایران در این زمینه.

" خصوصا این سالها هم به خاطر شهید شدن جمعی از جوانان شیعه لبنان در سوریه و لبنان، تعداد همسران شهدا بالا رفته که برخی از آنها ازدواج می کنند و برخی هم تنها می مانند. "

جمله تامل برانگیز و ناراحت کننده ای بود.



سلام. با توجه به تمام مسائلی که گفتی (خصوصآ بیشتر شدن دختران آماده ازدواج یا تنها به دلیل جنگ) و البته به ظور کل، نظر زنان و دختران لبنان درباره ازدواج با ایرانی ها چیه؟

پاسخ:

۱۱ فروردين ۹۴، ۱۸:۳۹
دوست دارن بخصوص که میدونن زن در خانواده ایرانی از جایگاه و موقعیت بهتری برخورداره، و شوهر بهش احترام میذاره، کمکش میکنه و...
اما مشکل بزرگ پیش روی اونها یکی زبان هست، یکی اینکه اکثرا دوست ندارن برای همیشه ایران زندگی بکنن.

سلام. الان دیگه ازدواج نیست نداریم اصلا بلکه ازدباج داریم . خخخ

ببین مردای ایرانی چکار کردند که خبر زن ذلیلی ایرانی ها تا اونجا هم رفته !



پاسخ:

۱۲ فروردين ۹۴، ۱۶:۵۴
:)

یاسر نیکوبیان

۱۳ فروردين ۹۴ ، ۱۵:۱۲
سلام
آقا محمود بی زحمت این مطلب رو چک می کنید ایراد نداشته باشه...
http://jarel2amar.blog.ir/1394/01/13/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D9%85-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA

پاسخ:

۱۳ فروردين ۹۴، ۱۸:۴۸
سلام
احسنت. کارت خیلی درسته
چند جا چیزای خیلی کوچیکی داره که وقت کنم با دقت ببینم، برات میفرستم

یاسر نیکوبیان

۱۳ فروردين ۹۴ ، ۱۹:۲۶
مشکور

ممنونم از راهنماییتون
یا علی

مرسی از اطلاعات مفیدتون

یکی از آرزوی های من ایجاد نرم افزار های ارتباطی کاملا رایگان مثل Viber برای عزیزان صهیونیست و رواج آن در سر زمین های اشغالی است.

دانش و تکنولوژیش رو داریم ولی حمایت مالی و اطلاعاتی نداریم.




پاسخ:

۲۵ فروردين ۹۴، ۱۸:۱۸
باز شما از من جلوتری :)
من نه دانشش رو دارم نه حمایت! :)

سرباز خدا

۱۰ دی ۹۴ ، ۰۸:۴۳
برادر...
راسته که زن های لبنانی کم عاطفه هستن یا حدأقل کم عاطفه تر از زنان ایران؟
ضمنأ چطور شده که اسم مردای ایرانی بد در رفته که زن ذلیلن؟
در صورتی که اینجوری نیست و فقط به خاطر احترام به زنه...
ضمنأ!
دختراشون ولخرجن؟

پاسخ:

۱۰ دی ۹۴، ۱۳:۰۲
در مورد کم عاطفه بودن یا نبودن در جایگاهی نیستم که نظر بدهم. تمام اطلاعات انسان در این زمینه محدود به خانواده خودش است. من نه با جمع زیادی از زنان در ایران رابطه داشته ام نه در لبنان که بتوانم مقایسه ای انجام دهم. با این حال به نظرم دختر لبنانی خانواده دوست تر است.
اسم بد در نرفته. واقعیته! laugh وقتی دختر ایرانی میتونه شوهرش رو حتی بدون داشتن مشکل یا عدم تفاهم، بندازه زندان دیگه مشخص هست که چه خبره. ضمن اینکه جهاز دادن دختر، باعث میشه خانه و زندگی متعلق به دختر باشه. لذا عموما زنان ایرانی مشارکت بسیار بالایی در تصمیم گیری ها در زندگی دارند.
احترام متفاوت هست از زن ذلیلی. احترام واقعی به زن این نیست که آزادش بگذارند در حجاب و رفت و آمد و خرید و ..... اگر به این باشد برخی از اعراب خیلی بیشتر از ایرانی ها به زنشان احترام می گذارند!
کلا لبنانی ها خصوصا شیعیان ولخرج هستند. دختران هم همینطور. البته همیشه انسانهای پاک و ساده و بی الایش هم وجود دارند. نکته دیگر اینکه قیمتها در لبنان بالاست. وگرنه شاید یک خانواده ایرانی بیشتر از یک لبنانی ولخرجی کند اما هزینه کمتری مصرف می شود.

سرباز خدا

۱۰ دی ۹۴ ، ۱۳:۳۷
مرسی از لحن گرمتون!
برادر در موضع پسری مذهبی میگم اینارو!

خوب واضحه که منظورم از احترام ظلم نکردن به همسره!

وگرنه اون آزادی مطلق به زن دادن برده زن شدنه
غیرت مرد قائدتأ اجازه نمیده!

واقعأ دختران لبنان گرم تر(عاطفی)هستن؟

پاسخ:

۱۰ دی ۹۴، ۱۵:۲۹
عاطفی بودن رو تعریف کنیم بهتره. مثلا روابط با همسر، بچه ها، صبر در مشکلات، صبر در فقر، صبر در دوری یا خدای نکرده مرگ. نظر شما چیه؟

سرباز خدا

۱۰ دی ۹۴ ، ۱۵:۴۹
همین که گفتید به انضمام محبت به همسر که واقعأ مهمه
حدأقل برای من...
یا بگم سرد نباشه

پاسخ:

۱۱ دی ۹۴، ۲۳:۵۰
از آنجا که همه مثل هم نیستند و افراد با هم متفاوتند می توان گفت گرم تر هست و هم سرد تر

سرباز خدا

۱۲ دی ۹۴ ، ۰۰:۰۱
خوب بالاخره سرد یا گرم؟؟


پاسخ:

۱۲ دی ۹۴، ۱۹:۳۴
مگه شیر آبه من دست برده باشم بفهمم سرده یا گرم؟!! تا زندگی نکنی باهاش که نمی فهمی. در هر حال نسبت به جماعت دخترانی که حاضرند برای حرص مال و مهریه شوهرشان را در زندان کنند خیلی خیلی بهتر و گرم ترند.

سرباز خدا

۱۲ دی ۹۴ ، ۱۹:۴۰
برادر یه جور میگی انگار همه دخترا این جورین!

تو قشر غیر مذهبی روندش زیاد شده ولی خب خانواده مذهبی و خوب با خانواده خوب ازدواج میکنه نه از اون خانواده های خراب!

‏*‏‏*‏‏*‏

۱۲ دی ۹۴ ، ۲۲:۳۳
اکر وقتی جنس مخالفی رو ببینید و در همین
لحظه مغز شما هورمون اتیل فنیل آمین ترشح
کنه شما عاشق او شخص میشدید‏!یعنی وقتی ‏
می بینیدش نفستون بند میاد و ‏
سایر علایم ‏
عاشقی‏!‏
در این دوران شما ایراد های شخص مقابل رو نمی بینید
منظورم اینه که آقای محترم لبنانی ایرانی بودن
زیاد مهم نیس مراقب ترشح هورمون مغزتون باشید‏!‏
و راستی این هورمون مثه مواد مخدره یعنی
وقتی شما روی خودتون کنترل نداشته باشید
بدن شما معتاد اتیل فنیل آمین میشه و باعث
بی بندوباری میشه‏‏!‏امیدوارم باتوجه به تعالیم اسلام رفتار کنیم تا به
اون کنترله برسیم‏!

سلام . ارتباط دختر و پسر در لبنان چطوره ؟ مثلا برای خانواده های مذهبی ؟ مثل ایرانه ؟
لبنان جزایر کوچک هم داره ؟

پاسخ:

۱۴ دی ۹۴، ۱۵:۵۹
در بین مسیحی ها که خب کاملا غربی است. البته یک مقدار هم شرقی است! به کثافتکاری نمی رسد. به ازدواج ختم می شود. در میان مسلمانها هم ارتباط به عنوان دوستی معمولی وجود دارد. ممکن است با دوستشان رستوران هم بروند اما دختر ارزش خود را می داند و اگر قصدش از دوستی، ازدواج باشد، برای سنجیدن پسر با او بیرون می رود. نه برای چیز دیگر. برخی خانواده های مذهبی، اصلا دختر با پسر بیرون نمی رود و حرف غیر ضروری هم نمی زند. برای ازدواج باید به منزل پدر دختر رفت و در آنجا با وی صحبت کرد.
تا جایی که میدانم لبنان جزیره ندارد. البته اگر صخره روشه را جزیره حساب نکنیم!

به طور کلی نظر شما درباره ازدواج با یک زن لبنانی چیست ؟ مثلا از نظر زبان هیچ کس فارسی بلد نیست ؟ یا مثلا انگلیسی ؟ که باید با توجه به شرایط به خوبی بلد باشند . یا مثلا از نظر محل زندگی ؟ چه قدر بر زندگی در خود لبنان اصرار دارند ؟ و از این جور دست مسایل . نظر شما چیست ؟

پاسخ:

۱۴ دی ۹۴، ۲۳:۲۵
بطور کلی بجز در موارد خاص و کیس خاص توصیه نمیکنم. بعصی ها فارسی بلدند و بعضی که بلد نبودند یاد گرفتند. عموما اصرار دارند در لبنان زندگی کنند.

آقای سرباز خدا واقعیتش اینه شما اگه یه وقت خواستید با دختر لبنانی ازدواج کنید بهتره قبل از عقد حداقل ۶ماه با دختر و خانوادش رفت آمد کنید و همه جوره دختر رو بسنجید که دختر عاطفی ای هست یا نه ؟ 
و کلا از ایرانی ها ولخرج ترند و به لباس شیک خیلی اهمیت میدن و از هر چی بگذرن از لباس شیک نمیگذرن و مثلا اگه شما ادمی هستی که عادت داری همیشه  لباس ساده بپوشی بهتره با یه لبنانی ازدواج نکنی چون  خیلی گیرن به لباس و همچنین بسیار مصرف گرا هستن 

من شیک پوش هستم ولی لباسام صرفا اراسته و مرتبن!! یعنی مارک و گرون نیستن

ولی خوب به ظاهرم اهمیت میدم.همون لباسایی رو که دارم رو خوب و تمیز نگه میدارم!
برعکس من خیلی دقیقم تو خرج کردن! با ماهی 400 تومن هم خرج خوابگامو میدم.هم غذای دانشگاهو هم بقیه خرج ها!

رشتمم البته مدیریت مالیه!! پس عجب...

مصرف گرا هستن! واقعا برام مهمه که زنم با نداریم بسازه! با این وضع فک کنم برم از چین زن بگیرم.یکی خواستگاری کن سه تا ببر!اللبته وضع به این شکل نمونه اگه خدا بخواد تا دو سال دیگه درسم تموم شه با لیسانس داشنگاهمون راحت استخدام میشم ولی باز موندم با چه جور دختری ازدواج کنم!عاطفی بودنشم مهمه!مرسی از توصیه هاتون


این عوامل طلاق که گفتید از خصوصیات معمولی عرب هاس

این جا تو این پست آقای علوی فرمودند دختر اگه بدونه داماد بخیله حتی تو دوران عقد طلاق می گیرند این نشان دهنده این هست که چه قدر مسائل مالی برای دختر لبنانی مهمه بعد حالا یه عده می گن ما می خواهیم با دختر لبنانی ازدواج کنیم که ساده زیست اند وفلان من نمی دونم این همه توهمات از کجا میاد ؟! یعنی امان از دست این ملت متوهم صد رحمت به مردان ایرانی خدایی ایرانی های خودمون خیلی از نظر اخلاقی مهربونم ترند اینا مشخصه چه زن چه مرد عاطفه ندارند 


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها