بنده و پروردگار - به مناسبت میلاد مسیح + هدیه

بنده و پروردگار - به مناسبت میلاد مسیح + هدیه

امشب شب میلاد حضرت مسیح است؛ که سلام خدا بر پیامبر مان و خاندانش و بر او باد. روز 25 کانون اول یا همان دسامبر روزی است که به عنوان میلاد حضرت مسیح جشن گرفته می شود. ضمن تبریک این روز به مسیحیان و موحدان، یک کلیپ صوتی عربی بسیار زیبا در مورد پروردگار یافته بودم که اکنون تقدیم می کنم. متن و ترجمه این کلیپ هم همراه آن قابل دانلود است.

اما در مورد تاریخ میلاد مسیح علیه السلام باید گفت که حتی خود مسیحیان این تاریخ را قبول ندارند. چرا که زمان تولد حضرت مسیح طبق تاریخ و انجیل در زمستان نبوده است. دلایل مسیحیان را از یک منبع مسیحی بخوانیم:

1- در لوقا 2: 1-3 درباره یک سرشماری صحبت شده و گفته شده که یوسف و مریم برای انجام این سرشماری سفر کردند. سفرشماری هیچوقت در چله زمستان انجام نمی شد. دلیلش هم این است که وضعیت جوی سفر به شهر اجدادی مردم را برای آنها دشوار می کرد. در واقع در همین عصر ما هم که عصر مسافرت های سریع است، معمولاً سرشماری ها در شرایطی انجام می شوند که اوضاع جوی مساعد باشد. بنابراین تولد عیسی در 25 دسامبر و سرشماری در آن تاریخ با هم جور در نمی آیند.

2- به علاوه، آیه 8 می گوید که شبانان با گوسفندان خود در صحرا به سر می بردند. این هم دلیل دیگری است که نشان می دهد عیسی در 25 دسامبر متولد نشده است. زیرا شبانان در ماه دسامبر به دلیل سردی هوا گله های خود را به صحرا نمی بردند. آدام کلارک در این مورد می گوید:
«از آنجایی که شبانان گله های خود را به آخور برنگردانده بودند، احتمال این می رود که ماه اکتبر هنوز آغاز نشده بود. در نتیجه، وقتی می خوانیم که گله ها در صحرا به سر می بردند، باید بدانیم که خداوند ما در 25 دسامبر مولود نشده است.... به همین دلیل ایده تولد عیسی در ماه دسامبر باید رد شود.»
( نقل قول از آر-ای وودرو: بابیلون میستری رلیجن «انجمن شرکت رالف وودرو اونجلیکال»، 1966، چاپ 1992 صفحه 141 گرفته شده است.)
با توجه به حقایق بالا، تاریخ 25 دسامبر اصلاً تاریخ مناسبی برای تولد مسیح نیست. پس چرا تولد عیسی مسیح را در این تاریخ جشن می گیریم؟ دلیل چیزی نیست جز اینکه، بت پرستانی که مسیحی شدند، رسوم و سنت های خود را هم با خود آوردند. همانطور که جی فریزر می گوید:
«بزرگترین فرقه منحرف بت پرستی که تاریخ 25 دسامبر را برای تولد مسیح در جهان روم و یونان جا انداخت میتراییسم ها ( خورشید پرستان ) بودند ... این جشن زمستانی در آیین میتراییسم، «میلاد» یا «میلاد خورشید» نام داشت.»
 ( جی فریزر را مشاهده کنید: «شاخه طلایی»، نیویورک، شرکت مکمیلان، چاپ 1935 صفحه 471.)
حتی منبع بنیادگرایی مانند »دایره المعارف کاتولیک" هم اعتراف می کنند که جشنی مربوط به میتراییسم دلیل جشن گرفتن تولد مسیح در 25 دسامبر توسط مسیحیان است:
«جشن بسیار معروف «میلاد خورشید شکست ناپذیر» که در 25 دسامبر گرامی داشته می شد، از دلایل بسیار تأثیرگذار در گرامی داشتن تولد مسیح در دسامبر داشت»
( «دایره المعارف کاتولیک»، نیویورک، انتشارات رابرت اپلتون، چاپ 1911 صفحه 725 را مطالعه فرمایید. این نقل قول از آر وودرو، اوپ.سایت. صفحه 143 گرفته شده است)
از ارجاعات بالا مشخص است که تاریخ تولد مسیح 25 دسامبر نیست. بلکه روزی است که بت پرستان تولد خورشید را جشن می گرفتند. این بت پرستان وقتی مسیحی شدند، مراسم بت پرستی خود را هم با خود آوردند. در چنین شرایطی کلیسا تصمیم گرفت بجای سرکوب و مقابله با این رسومات، به آنها معنا و مفهومی مسیحی بدهد. بنابراین، «میلاد خورشید، خدای آنها» به «میلاد پسر خدای یگانه» تبدیل شد. متأسفانه این فقط یکی از مراسم های بت پرستان است که به آن معنایی مسیحی داده شده و مسیحیان زیادی در دنیا آنرا دنبال می کنند.

خب بشنوید از شب میلاد در لبنان:

شب میلاد حضرت مسیح در لبنان حتی برای مسلمانان هم شب پر خاطره ای است. مردم در منازل یکدیگر یا در رستورانها جمع می شوند و شب نشینی کرده و مثل شب یلدای ما آجیل و شیرینی و غذاهای خوشمزه صرف می کنند. روز 25 دسامبر در لبنان تعطیل رسمی است و بجز برخی موسسات اسلامی که تابع دولت نیستند همه مشاغل تعطیل هستند. خیابانهای ضاحیه توسط شهرداری تزیین شده و درخت کریسمس در میدانها قرار داده اند. حتی حزب الله هم بنر تبریک عید میلاد نصب کرده است. در این روز مسیحیان به پس از اجرای مراسم دینی به دیدار یکدیگر می روند. سیاسیون ضمن دیدار کاردینال اعظم، به دیدار رییس جمهور می روند. درخت کریسمساز آنجا که فعلا لبنان رییس جمهور ندارد امسال چنین برنامه ای برگزار نمی شود. امشب برای کودکان مسیحی و حتی برخی مسمانان، شب بسیار دوست داشتنی ای است. شبی که بابانوئل با کیسه اش نیمه های شب برای آنها اسباب بازی هدیه می آورد. هفته پیش مغازه ها و فروشگاه های بزرگ مملو از هدایا و اسباب بازی و شکلات و وسایل تزیینی برای این عید بود. مدارس از فردا تا اقلا روز یکشنبه 4 ژانویه تعطیل هستند.    

کلیپ صوتی «بنده اگر تو را می دید گناه نمی کرد»


دریافت فایل صوتی

دریافت متن و ترجمه فارسی

۱ ۰ ۱۹ نظر ۷۱۹۴ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۹)

زنده باد حزب الله و اقدامات وحدت آفرینش

درود بر پیامبر گرامی اسلام و خاندان پاکش
درود بر مسیح و همه ی فرستادگان الهی

درود بر مقاومت

سلام.
اولا نموم شدن ماه صفر و بعد آغاز ماه ربیع الاول رو بهتون تبریک میگم.ان شاءالله سال ژر خیر وبرکتی داشته باشید.

کلیپ عالیییییییییییییییییییییییییی بود.دستتون درد نکنه.
منتظر کلیپهای بعدی هستیم.

سلام
واقعا مطلب جالبی بود. من که تا حالا نمیدونستم! فکر میکنم خود مسیحیها هم خیلی هاشون نمیدونن.
البته من شنیدم توی لبنان تاریخ روزها رو براساس ماههای رومی بیان میکنن. مثل جنگ 33 روزه که بهش میگن حرب التموز .
اگه میشه یه توضیحی هم راجع به ماههای رومی بدید و اینکه چرا توی لبنان این ماه‌ها رایجه؟

پاسخ:

۴ دی ۹۳، ۲۱:۲۴
سلام. مطلب ماه های سریانی در تقویم لبنانی را بخوانید

در رکوعم.مکث بیش از حد ریا کاری نبود.
زیرآوار جدایی تو خم برداشتم.

سلام علیکم
آقا محمود ماجرای دستگیری جاسوس حزب الله چه بوده است ؟

پاسخ:

۵ دی ۹۳، ۱۸:۵۷
سلام
فعلا اطلاعاتم در حد رسانه هاست. اطلاعات موثقی ندارم

یاسر نیکوبیان

۰۵ دی ۹۳ ، ۲۱:۳۰
سلام آقا محمود
دوتا سوال
اولا میشه اشتباه این ترجمه رو بگید
لو هام العبد بنور هواک => اگر بنده به نور محبتت توجه می کرد
لو کان بهدی القلب اراک => اگر با هدایت قلب تو را می دید
و اگر در جمله اول کلمه ای دال بر "قلب" و "عاشق شدن" وجود داره بفرمایید
دوما
"غار" و "غصن الزیتون" یکی هستن یا دوتان؟ یعنی هم معنی هستن یا دو تا چیز جدان
متشکر

پاسخ:

۶ دی ۹۳، ۱۲:۳۵
سلام
هام از هیام است یعنی عشق شدید. بنابر این ترجمه جمله اول شما صحیح نیست. جمله دوم خوب است. صابون غار عبارت است از روغن زیتون که از روغن گیری دوم به دست میاد. روغن اول شفاف و لذیذ است و مصرف غذایی دارد. مرحله دوم روغن گیری، تفاله زیتونها را با مواد شیمیایی مثل کربونات سدیم مخلوط می کنند و روغنی به دست می آید که از آن برای ساختن صابون محلی به اسم غار استفاده می کنند. اسمش غاره چون از برگ غار هم برای خوش بو کردن اون استفاده میشه.

یاسر نیکوبیان

۰۶ دی ۹۳ ، ۱۳:۳۴
متشکر
این قضیه صابون رو نمی دونستم ولی منظورم از غار همون گیاهی هست که تاج باهاش درست میکنند و امپراطور های روم بر سرشون میزاشتند و الانم در لبنان فکر می کنم در بعضی عروسی ها استفاده کنند؟! و نماد عظمت هم هست ظاهرا چون در شعراشون خیلی استفاده میشه...
مثلا
یا بو هادی مجدک صار عالی و مکلل "بالغار"....
حمد الله ع سلامتک یا ضاحیه لقلوب...یا تاج لمقاومین ...یا "مکلله بالغار"...
جایه من سهل الاخضر....ع جبینی تاج "الغار"..
بازم اگه تونستید آمارشو برام در بیارید متشکر میشم (و نکته جالب اینه که الان در نماد های نظامی و سازمان ها ونهاد های غربی هم شما می تونید شاخه غار که یا خود زیتونه و یا شبیهش رو پیدا کنید مثل رسته سرداری سپاه خودمون یا آرم سازمان ملل)
یا علی

پاسخ:

۶ دی ۹۳، ۱۴:۲۳
بله
غار یک درخت هست که ریشه عمیقی در ادب لبنانی داره و فواید زیادی هم داره و میشه گفت مثل درخت ارز تا حدودی مقدس و قابل احترامه. از برگش در غذا برای بوی خوش استفاده میشه. صابون غار هم ترکیب روغن زیتون و برگ غار هست. اما غار زیتون نیست. زیتون نماد صلح است. در نمادهای نظامی بیشتر از گندم استفاده میشه. حتی سعودی نخل میذاره. یا مصر عقاب با بالهای باز میذاره.

سلام .خیلی جالب درباره ی تولد حضرت عیسی(ع)توضیح دادید.من گزارش المنار درباره عید مسیح در ضاحیه رو دیدم جالبه .شیعیان لبنان جشن پیامبر مسیحی ها رو گرامی میدارن !آیا مسیحی ها هم جشن پیامبر مارو تولبنان گرامی میدارن؟؟تقریبا ایام صفر وعزاداری شیعیان پارسال با همین عید مسیحی ها همزمان شد آیا مسیحی ها رعایتی کردند ؟؟ من که ایام محرم وصفر میزدم شبکه های (الجدید و تل لبنان والمستقبل و ال بی سی)همش در عیش و نوش وخوانندگی به سر میبردند ....خیلی بدم میاد از اعراب سنی ومسیحی ومسلمانان بی غیرت و بی هویت ترکیه وآذربایجان که حتی دهه اول محرم رو به عیش ونوش ورقص وطرب مشغولن .............

پاسخ:

۶ دی ۹۳، ۱۴:۱۶
سلام
فوقش یک نماینده بفرستن در مراسم های ما. البته خود مسلمونها هم همچین جشن و شادمانی و احترامی ندارن! والا!

یاسر نیکوبیان

۰۷ دی ۹۳ ، ۱۲:۵۷
بابت غار متشکر
در مورد هام هم هم میتونه از مصدر هیام باشه و هم نه ، یعنی هم زمان به معنی اهمیت داشتن و اشتیاق و عطش شدید هست در ضمن عشق ورزیدن به نور محبت فکر نکنم ترکیب زیاد جالبی باشه و تشنه نور محبت بودن فکر کنم جالب تره (اگر هیام بگیریم)
http://www.almaany.com/ar/dict/ar-ar/%D9%87%D8%A7%D9%85
راستی به نظر شما میشه شرط و جواب شرط رو درجمله بگیریم؟ یعنی اگر بنده تشنه نور بود دوستت می داشت
اگر پیرو هدایت قلب بود ، تو را میدید ؟!

پاسخ:

۷ دی ۹۳، ۲۰:۳۷
بله می شود شرط و جزا باشه

سلام دوست عزیز
آقا اگه محبت کنی درباره ی جاسوس دستگیر شده توسط حزب الله اطلاعات کامل رو وبت بزاری ممنون می شم.

پاسخ:

۷ دی ۹۳، ۲۰:۳۸
گیرمون بیاد چشم.

لطفاً درباره مجاهدان افغان که مظلومانه در حال مبارزه با تکفیری ها در سوریه هستند هرچه می دانید بنویسید

پاسخ:

۷ دی ۹۳، ۲۰:۳۸
افغانی ها از گذشته به عنوان خادمان حرم حضرت زینب و حضرت رقیه حضور داشتند و تعدادشان دور و بر حرم زیاد شده بود. بساری از شهدا از همان ها هستند. برخی هم توانسته اند به آنها بپیوندند و به دفاع برخیزند و شهید هم داده اند. 

تشکر از پاسختان آقا محمود.
لطفاً اگر برایتان مقدور است مفصل در این خصوص مطلب بگذارید. با توجه به مظلومیت افغان ها خیلی علاقمندم مفصل درباره آن ها بدانم.
بنده به نحوه اطلاع رسانی شما هم خیلی علاقمندم.

پاسخ:

۸ دی ۹۳، ۱۴:۴۹
اگر اطلاعاتی گیر آوردم که قابل انتشار باشد چشم.

یاسر نیکوبیان

۰۸ دی ۹۳ ، ۱۸:۵۴
در مورد اون جاسوسه فکر کنم این کامل ترین مطلب در رسانه های داخلی و خارجی باشه (تا اون جا که من دیدم) منبعش هم منتدی قاوم هست فکر کنم اگه ترجمش کنید خیلی خوب بشه ، فقط حیف که طولانیه
http://forum.qawem.org/showthread.php?t=99805

سلام.
آقای نیکوییان اگه یه نگاهی به منجد یا هر لغتنامه ای بندازید میبینید هام -یهیم-هیمان به معنی عاشق و دلباخته شدنه وهم-یهم-مهمه به معنای توجه و اعتنا کردنه.

یاسر نیکوبیان

۱۱ دی ۹۳ ، ۱۳:۱۶
من او !!! ی عزیز بنده نه عربم و نه ادعای عربی دارم و جلوی آقا محمود هم دارم درس پس میدم و اینو بار ها گفتم ، از شکمم که حرف نزدم عزیز جان لینک به یکی از معتبرترین سایت ها تو این زمینه دادم و البته با توجه به این که هام در معنای اهمیت فقط به عنوان اسم نقل شده گفتم احتمالا همون هیام مصدر فعل باشه ولی عشق بی معنیست این جا و عطش شدید معنی میده....

پاسخ:

۱۱ دی ۹۳، ۱۶:۳۷
اون تکه رو من پرسیدم از شخص عربی که کار ترجمه میکنه. گفتند معنی عشق شدید میده از همون مصدر هیام

ببخشید.قصد جسارت نداشتم.فقط اصرارتون به نظرم بی جا بود.
بازم معذرت میخوام.

سلام.
ببخشید با توجه به "کان یلوذ و کان یراك" که ماضی استمراری برای شخص غایبه، نه متکلم، در مصرع (لو کان بهدی القلب أراك)
به جای أراك، يراك نوشته بشه بهتر نيست؟ آخه تو ترجمه نوشتيد "اگر... مي ديد" 

پاسخ:

۳۰ مرداد ۹۶، ۰۳:۲۰
سلام. شاید غلط تایپی از من باشه شایدم ضرورت شعری باشه که دوستان ناظر، تذکر ندادن :)

میلاد کلمة الله مبارك

( میلاد مسیح)

در قرآن کریم می خوانیم که خداوند حضرت مریم را به تولد فرزندی مژده می دھد که یکی از کلمات

خداست : تولد کلمه خدا! این کل راز وجودی حضرت عیسی مسیح (ع) است. بھرحال باز در قرآن می

خوانیم که ھمه کلمات ، کلمات خدا ھستند و کلمات خدا بی پایانند . و حضرت مسیح به مثابه تولد یکی از

این کلمات است . آیا این کلمه ھمان عیسی یا یسوع می باشد که به دنیا آمده است؟ اگر چنین باشد

بدان معناست که حضرت مسیح اولین و یا تنھا موجودی است که مسمّای اسم خویش است و به ھمین

دلیل ھم خود خدا بر او نام نھاد. یعنی حضرت عیسی ظھور و تجسّم معنای واژه عیسی است و تنھا واژه

ای که ذاتش آشکار شده است. در واقع می توان گفت که در طول تاریخ اینھمه انسان به نام عیسی

زندگی کرده است ولی حضرت عیسی تنھا عیسی واقعی است.

خداوند بر حضرت یحیی نیز خودش نام نھاد . به روایاتی درباره حضرت علی(ع) و محمد (ص) و فاطمه (ع)

و دیگر ائمه نیز چنین بوده است و شاید بتوان آنھا را نیز تولد و تجلی کلمات دیگری دانست کلمه محمد

و علی و فاطمه و .... در واقع این انسانھا تنھا انسانھای واقعی و با مسّما ھستند و اسم و رسم آنھا یکی

است. در واقع باید گفت که جز انگشت شماری از آدمھا، مابقی ھیچکس دارای نام وجودی خود نیست و

ھمه نامھا مستعار و قرار دادی است. این مسئله شامل حال سائر اشیا و موجودات نیز می باشد. مثلاً

مایعی که منشأ حیات در جھان است در زبان فارسی آب نامیده می شود و در زبان عربی ماء و در ھر

زبانی به اسمی دیگر. یعنی نام واقعی این مایع معلوم نیست که چیست. در واقع ھیچکس نام واقعی

خودش را نمی داند. این مسئله از دیدگاه زبان شناسی و علم تأویل و ھرمنوتیک نیز بسی قابل تأمل و از

اسرار این علم می باشد و بلکه از یکی از اسرار بنیادی ادراک و فرھنگ بشر است. در واقع ما انسانھا

ھمه کلمات را اشتباھی و جابجا و از روی بولھوسی بکار می بریم و نام واقعی ھیچ چیزی را نمیدانیم و

لذا معنای واقعی ھیچ چیزی را ھم در نمی یابیم و لذا کل علم و اندیشه و ادراک ما نیز جعلی و قراردادی

و بی ریشه است. در واقع آدرس بشری درباره ھر چیزی اشتباه است و آدمی ھیچ چیزی را نمی

شناسد و معرفتی ندارد. از این منظر نیز بھتر می توان حق معرفت نفس را بعنوان تنھا راه علم وشناخت

حقیقی دریافت.

از این دیدگاه بھتر می توان به اھمیت عرفانی نام حضرت عیسی مسیح (ع) و سائر بزرگانی که مصداق

نام خود ھستند پی برد و نیز ارزش و معجزه توسل به نام این انسانھا را درک نمود زیرا ھنگامیکه آنھا را

صدا می زنیم بما جواب می دھند زیرا نام واقعی آنھاست و آنھا تنھا کسانی ھستند که نام واقعی و

و کانونھای معرفت و حقیقت وجودیشان در نزد بشر باقی مانده است . یعنی آنھا مظھر و « عرفه »

یگانگی می باشند و تنھا موضوعات موثق در قلمرو امر به معروفند زیرا به نام واقعی خود معروف ھستند

و لذا دعوت به این انسانھا به معنای دعوت به عرفان و شناخت واقعی است و لذا ما را بسوی خدا راه

می نمایند زیرا ظھور کلمات خدایند و از طریق این کلمات واقعی و با مسما می توان به خود کلمة الله و

الله رسید و کلمة الله را ھم تعیّن بخشید و با او دیدار نمود. بخصوص اگر این انسانھا ھنوز ھم زنده باشند

مثل مسیح و مھدی. پس یا مسیح و یا مھدی !

از کتاب " دایره المعارف عرفانی " استاد علی اکبر خانجانی جلد سوم ص101


سلام. بسيار ممنون از آقاي رضا.
مطلبي كه فرستاديد خيلي جالب و موضوع قابل تاملي بود.
 لذت بردم از خوندنش

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها